Kannettavaa konetta ostamassa, asiantuntevia vinkkejä?
Olen ostamassa kannettavaa tietokonetta. Mieluiten Windowsilla, kun tarkoitus saada ainakin Officen ohjelmat toimimaan. Miten voisin olla varma siitä, että kone toimii kunnolla vielä muutaman vuoden päästäkin? Ostin Windows 8:n käyttiksellä koneen joskus aikoinaan, ja se tykkää joskus miettiä, miettiä, miettiä, joskus jopa muutaman minuutin, kun vaikka tallentaa ihan vaan Excel-taulukkoa.
Mistä hitaus voi johtua? Pitäisikö olla muistia tai muuta suorituskykyyn vaikuttavaa asiaa kuinka isosti? Pelikoneena en välttämättä ehkä aio käyttää.
Kommentit (19)
Lenovo. Intelin prosessorilla, vähintään 16 GB muistia, mielellään enemmän, tallennustilaa mielellään vähintään 512 GB. Jos kerrot hintaluokan, voidaan etsiä valmiiksi joku.
Ainakin nyt sellainen minkä jaksaa kantaa
Macbook on pitkään kestävä valinta. Winkkarit pelikoneeksi.
Jos on tarkoitus käyttää tekstinkäsittelyä ja selata nettiä niin mikä tahansa alle 400 euron kone käy.
Osta käytetty yritysläppäri. Ei miyään markettikonetta kun niissä yleensä hintaan nähden liian vähän muistia.
M60
Mulla oli ysärillä semmonen Sonyn kannettava ghettoblasta
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitteko kuulla Linuxista?
Emme haluaisi. Ap:n speksauksena oli Microsoftin Office. Sitä ei natiivisti linuxille saa. Ja juu, tiedän kyllä, että vaihtoehtoja on, mutta tähän kohtaan no thanks.
Voin sanoa että älä osta acer konetta ikinä. Itse ostin ja siitä irtosi nää kirjain nappulat millä siis kirjoitetaan. Korvauksia en saanut aluksi vaikka väitin että varmaan joku valmistusvirhe. Mulla ollut monta läppäriä ja acer ainoa josta on alkanut irtoo nää kirjainten nappulat millä kirjoitetaan. Vuoden jälkeen vasta sain takuusta rahat takas. Se kone siis oli mulla vajaa kaksi vuotta.
Lenovo kone on hyvä ollut, mulla ollut 3 lenovoa 11 vuoden aikana ja hyvin on toiminut aina. Acerin jälkeen ostin siis tämän lenovon. Ihan peruskäyttöön läppäri tämänkin on 128 bittinen riittää siis.
Lenovo ehdottomasti joku 500-600€ niin saa hyvän
128-bittinen läppäri. Asiantuntemus on huimaavaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
128-bittinen läppäri. Asiantuntemus on huimaavaa tasoa.
RAM 8 tai 16 riippuu kuinka paljon rahaa käytössä mutta 128 bittinen riittää ihan peruskäyttöön leffojen katsomiseen ja musan kuunteluun. Lenovo on hyvä valinta silti.
Vierailija kirjoitti:
Lenovo. Intelin prosessorilla, vähintään 16 GB muistia, mielellään enemmän, tallennustilaa mielellään vähintään 512 GB. Jos kerrot hintaluokan, voidaan etsiä valmiiksi joku.
Tässä aika hyvät speksit
Muistia pitää olla mahdollisimman paljon mitä budjettisi sallii. Laitat tietokonekaupan hakuun hintaylärajan, 17" näyttö ja siitä valkkaat läppärin missä eniten muistia.
Osta pöytäkone. Niissä on tehokas 486-professori.
Vierailija kirjoitti:
Muistia pitää olla mahdollisimman paljon mitä budjettisi sallii. Laitat tietokonekaupan hakuun hintaylärajan, 17" näyttö ja siitä valkkaat läppärin missä eniten muistia.
Eivät kaikki tarvitse hehtaarinäyttöä läppäriin.
Kiitos, on tullutkin jo paljon vinkkejä. Ajattelin, että jos jollain max 300 eurolla selviäisi. Joku liike tuossa mainostaa paljon edullisempaakin, mutta ei voi tietää onko se oikeasti hyvä, ja sekin oli Chromebook (ei windows?). Toki jos vaikka Officen ohjelmat pyörivät niin ei kai sillä käyttikselläkään niin väliä.
Macbook, toimii takuulla seuraavat vuodet ja tulee päivitykset. Saa myös officen, ilmaisen openofficen, googlen vastaavat tai applen omat.
Osta macbook. Toimii microsoftin excelit ym. Ja saat koneen 10 vuodeksi.
Myös pari vuotta käytetty yritys-macbook on hyvä hankinta.