Sain yllättäen perintöä 15 000e
Todellinen yllätys, koska oletin, että isältäni ei jäisi yhtään mitään perintöä. Minulle tuo on suuri summa. Mietin, että mitä sillä teen? Jos laitan 5000e joihinkin rahastoihin?
Kommentit (55)
Sama homma mutta summa on 73 000 euroa (henkivakuutuskorvausta josta on jo pääomaverot maksettu, perintöveroa ei siitä mene). Nyt pohdinnassa sijoitusratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma mutta summa on 73 000 euroa (henkivakuutuskorvausta josta on jo pääomaverot maksettu, perintöveroa ei siitä mene). Nyt pohdinnassa sijoitusratkaisut.
Tuon kun sijoitat oikein, niin eipä tarvii enää töihin vaivautua, kun saat jo maltillisella 5% vuosituotolla 300e/kk lisätienestiä. Työmarkkinatuki+asumistuki siihen päälle, niin avot!
Mää oon itse työntänyt aina kaikki ylimääräiset rahat, perinnöt yms. pankin rahastoihin. Vuosien ajan sinne on rahaa työntänyt myös kuukausisäästämisellä 11 eri rahastoon. Plussaa yhteensä 10.000 euroa tällä hetkellä. (rahaa siis yhteensä kiinni 70.000)
ENkä edes ymmärrä noista paljoa. Ymmärrän sen, että kannattaa hajauttaa useaaan eri rahastoon. Ja mahdollisimman erilaisiin rahastoihin. Kannattaa myydä niitä pois vaan silloin kun on plussalla.
:D
Vierailija kirjoitti:
Mää oon itse työntänyt aina kaikki ylimääräiset rahat, perinnöt yms. pankin rahastoihin. Vuosien ajan sinne on rahaa työntänyt myös kuukausisäästämisellä 11 eri rahastoon. Plussaa yhteensä 10.000 euroa tällä hetkellä. (rahaa siis yhteensä kiinni 70.000)
ENkä edes ymmärrä noista paljoa. Ymmärrän sen, että kannattaa hajauttaa useaaan eri rahastoon. Ja mahdollisimman erilaisiin rahastoihin. Kannattaa myydä niitä pois vaan silloin kun on plussalla.
Periaatteessa riittää yksi ainoa rahasto, jossa maailman laajuinen hajautus tuhansiin eri yrityksiin ja laajalti eri toimialoille. En muista nyt suoriltaan rahaston nimeä, mutta itselläni hajautettu näin ja tuotto on ollut mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kaikki rahastoihin. Sieltä voi aina kotiuttaa, jos rahantarvetta ilmenee.
Rahastot on huijausta ja sitovat sinut tiettyyn pankkiin. Kokemusta on.
Höpöhöpö itse olen myynyt kun olen jotain välttämättä tarvinnut. Olen maltillinen rahastosäästäjä. Kun myy niin 4-5 päivää ja rahat on omalla tilillä. Kannattaa hajauttaa eri firmoille.
Eri asia on eläkerahastot. Niissä vain menettää pennit kankkulan kaivoon
Sitä ei tiedä milloin itse kukin täältä lähtee joten mietippä omsa elämääsi ilman muiden ohjeita. Mistä saat hyvää mieltä ja hauskoja muistoja,vaikka kiva reissu. Toki voi sijoittaa ja miettiä sitten niitä rahojaan. Oma elämäsi,mieti onnellisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri teki samaa ja kuoli yllättäin sairaskohtaukseen. Sinne meni niiden rahojen nauttimisen ilo.
Rahastot ovat olleet ainakin itselleni hyviä ja huolettomia. Esim. S-pankin rahastoissa kasvu on ollut 14-20% luokkaa, kolmessa eri rahastossa. Omassa pankissa on lisäksi kuusi eri rahastoa ja indeksirahastoa. Ainoa, joka tällä hetkellä sakkaa, on Kiina. Muut ovat hyvässä nosteessa. Tosin eihän noista koskaan voi tietää, mihin suuntaan kurssit menevät. Mutta ainakin itse ajattelen pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri teki samaa ja kuoli yllättäin sairaskohtaukseen. Sinne meni niiden rahojen nauttimisen ilo.
Aina löytyy perillisiä jotka nauttii.... ja verottaja varsinkin! 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, ihan vähän kateus paistaa :D
Mulle tulossa tooodella paljon enemmän, mutta piru vie kun sitä saa odottaa..,
Vierailija kirjoitti:
siis vuosia sijoittanut ja olet saanut vain 16% tuottoa. Yksistään viime vuonna sain tuottoa arvonnousuna ja osinkoina reilusti enemmän kuin sinä olet saanut vuosissa.. kyllä huomaa ettet mitään ymmärrä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kun sijoitat oikein, niin eipä tarvii enää töihin vaivautua, kun saat jo maltillisella 5% vuosituotolla 300e/kk lisätienestiä. Työmarkkinatuki+asumistuki siihen päälle, niin avot!
En aikoinut keskituloista päivätyötäni vielä aikoihin lopettaa ;) vaikka tuo henkivakuutuskorvaus oli vasta ensimmäinen osa (ennen varsinaista perinnön jakoa...) ihminen on onnellinen kun sen täytyy vähön ponnnustella ja käyttää aivojaan.
Katsele rauhassa ajan kanssa ennen kuin teet päätöksiä ja meinaat sijoittaa.
Ehkäpä innostut säästämään/sijoittamaan lisää kun vauhtiin pääset. Mutta ei kerralla kaikkia johonkin yhteen kohteeseen. Indeksirahastoa minäkin suosittelen jos kokemusta ei vielä karttunut.