Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain yllättäen perintöä 15 000e

Vierailija
04.01.2022 |

Todellinen yllätys, koska oletin, että isältäni ei jäisi yhtään mitään perintöä. Minulle tuo on suuri summa. Mietin, että mitä sillä teen? Jos laitan 5000e joihinkin rahastoihin?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 25 000 €, ostin auton n. 8 000 €, huviajeluihin, mutta kun nyt pystyi . Minulla on velaton uudehko tilava koti, vastike alhainen, sis. lämmön ja veden. eläkkeestä jää säästöön joka kuukausi, hiukan oli ennestään säästöjä. Vielä tulee n. 2000 €, kun kaikki osingot tulee.

Olen 66 v, ajattelin vaan pitää tilillä turvana.

Vierailija
22/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksiin ainakin puolet. Etkä sitten säikähdä, vaikka niistä sulaisikin pari tonnia tämän vuoden aikana. Ne kyllä nousee takaisin ajan mittaan. Itse typeränä möin kahteen otteeseen kun aloittelin sijoittamista ja otin tonnitolkulla turpaan (kryptot).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös pienen perinnön 30.000e saanut vähän aikaa sitten ja en ole uskaltanut vielä sijoittaa. Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia summia rahaa tilillä ja pelkään menettäväni tuon jos sijoitan. Perintöä ei ole enempää tulossa joten pelkään tosi paljon menettäväni tuon summan, siksi se seissyt nyt vaan säästötilillä.

Jos et uskalla sijoittaa eikä sinulla ole kokemusta niin pidä rahat omalla tilillä. Sijoittamisessa on aina riskinsä ja jos ei niitä kestä/halua niin helpompi olla tekemättä mitään.

Vierailija
24/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kaikki rahastoihin. Sieltä voi aina kotiuttaa, jos rahantarvetta ilmenee.

Rahastot on huijausta ja sitovat sinut tiettyyn pankkiin. Kokemusta on.

Mitä ihmettä sinä horiset. Ei sido. Rahastoja on lukematon määrä, sen kun valitsee minkä ottaa ja eroon pääsee kun painaa myyntinappia.

Vierailija
25/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan myös yllättäen perintöä kun vanha sukulainen kuoli.Hänellä ei ollut omaa perhettä.

Tämä on noin 3200€.Eihän se paljoa ole mutta ylimääräistä rahaa kuitenkin.

Vierailija
26/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin mielummin äitini takaisin kuin äidin perinnön.

Minä en, onko muita?

Vierailija
27/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös pienen perinnön 30.000e saanut vähän aikaa sitten ja en ole uskaltanut vielä sijoittaa. Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia summia rahaa tilillä ja pelkään menettäväni tuon jos sijoitan. Perintöä ei ole enempää tulossa joten pelkään tosi paljon menettäväni tuon summan, siksi se seissyt nyt vaan säästötilillä.

Jos ei millään uskalla sijoittaa, niin laita ne edes (pientä) korkoa tuottavalle tilille, kuten Bank Norwegianiin. Rahat on Norjan valtion takaamia, johon voit kyllä luottaa niiden säilyvyyteen. Tilin avaus netissä on nopeaa ja palvelu toimii nykyisillä verkkopankkitunnuksilla. Sieltä saat edes 0,75% koron, mikä tarkoittaa tuolla summalla 225 e vuodessa. Ei paljoa, mutta silti 225 e enemmän kuin perinteisessä pankissa rahoja panttaamalla.

Vierailija
28/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkaisi sijoittamaan noin pientä summaa, jos rahalle on käyttöä arjessa.

Vierailija
29/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö tuosta paljonkaan käteen, kun maksat ensin perintöveron?

Vierailija
30/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkö tuosta paljonkaan käteen, kun maksat ensin perintöveron?

ei alle 20 tuhannen eurin perinnöistä mene veroa, rintaperillisiltä.

Vierailija
31/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin pörssiosakkeisiin 10 000 ja laittaisin säästötilille vastaisen varalle 5 000. 

Avaisin osakesäästötilin ja laittaisin osinko-osakkeisiin, joista voisin osingot sijoittaa uudelleen verottomasti joka vuosi.

Sain muutama vuosi sitten vanhemmilta yllärinä 8 000, mistä sijoitin puolet (4 000) ja sijoitusten arvo on nyt viisinkertaistunut (20 000).

tähän mun on perehdyttävä. ap

Ihan ensimmäiseksi kannattaa ymmärtää, että sijoitusten arvon viisinkertaistuminen näin lyhyessä ajassa on todella poikkeuksellista. Tavallisempi tahti on, että sijoitusten arvo kaksinkertaistuu 10 vuodessa.

Osakesäästötilillä on puolensa, mutta jos tuossa tilanteessa lähtee sieltä nostamaan rahaa, niin todella kovat verot joutuu maksamaan. Noin pienellä pääomalla laittaisin rahat ennemmin edullisiin ideksirahastoihin. Alle 1000€ myynnit ovat verovapaita, joten rahastoista voisi nostaa pieniä summia ilman veroseuraamuksia. Osinko-osakkeilla on puolensa, mutta osingoista menee aina verot, jos haluaa niitä osinkoja johonkin käyttää (eli pitää osakkeet arvo-osuustilillä, jolloin osingot tulevat tilille, tai jos pitää osakkeet osakesäästötilillä, ja tekee sieltä nostoja). Siksi ajattelisin, että tähä yhdistelmään, jossa sijoittaja on aloittelija, pääoma on pieni ja ehkä haluaa vähän käyttää rahaa välillä eikä pelkästään istua niiden päällä seuraavat 50 vuotta, indeksirahastot & pienet vuotuiset verottomat lunastukset olisi se juttu, millä lähteä liikkeelle.

Vierailija
32/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. En ole kärkkynyt kenenkään perintöjä. Tämäkin tuli täytenä yllätyksenä, koska luulin, että syrjäytyneena alkoholistina kaikki olisi mennyt. ap

Eikö ap ole kiva saada noin käyttökelpoisia neuvoja? Anna nyt ihmeessä rahat takaisin ja pyydä äitiäsi niiden sijaan takaisin. 

Vierailija
33/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa 14% perintövero ensin ja mieti sitten mihin loput laitat ettei tule yllärinä 2100€:n mätkyt.

Vierailija
34/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bitcoinia ostat

Bitcoineilla rikastuakseen junaan olisi pitänyt hypätä mukaan vuosia sitten.

Vierailija
35/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa 14% perintövero ensin ja mieti sitten mihin loput laitat ettei tule yllärinä 2100€:n mätkyt.

Alle 20 000€ perinnöstä ei tarvitse maksaa perintöveroa.

Vierailija
36/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi voi, moni varmaan ottaisi, mutta kukaan ei saa valita!

Vierailija
37/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mihin tahansa rahastoon laitatkin niin katso että kulut ovat alle 0,5%.

Vierailija
38/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä indeksirahastoja suosittelisitte juuri nyt ja miksi.

Vierailija
39/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 000 € yllättäin ei ole mikään pikkuraha ihan tavalliselle tallaajalle.

Itse laittaisin pikkuhiljaa luotettavaan vähäkuluiseen indeksirahastoon(esim 200-300 €/kk). Ajallista hajautusta siis mikä tasaa tuoton. Jos ei akuuttia rahn tarvetta ehkä kyttäisin pörssin liikehdintää ja iskisin kiinni vakaaseen kotimaiseen yhtiöön JOS tulee kunnon notkahdus. Mutta missään nimessä en laittaisi kryptoihin tai kerralla koko summaa johonkin yhteen kohteeseen. Itseensä ja perheen hyvinvointiin sijoittaminen myös hyvä idea (kerran täällä vaan eletään...")

Vierailija
40/55 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta mene perintöveroa kun on rintaperillinen ja alle 20000 perintö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi