Kuinka pitkä kihlaus olisi mielestäsi "liian pitkä"?
Kommentit (63)
Menimme kihloihin kesäkuussa 2013. Aikomuksenamme oli mennä naimisiin kesällä 2014, niin että kihlauksesta olisi kulunut suurinpuitten vuosi. Asiat eivät aina mene kuten itse haluaisi niiden etenevän ja muuttuneen taloustilanteen takia oli pakko siirtää häitä vuodella. Meidän kihlauksemme kestoksi jää siis päivälleen 2 vuotta ja kuukausi.
Kihlaus on aina tarkoittanut meille lupausta avioliitosta. Myös lähipiirissäni kaikki tuntuvat ajattelevan näin, mutta osa käyttää jopa kymmeniä vuosia odotellen sopivaa hetkeä sanoa tahdon. Jotkut taas ovat keränneet rahaa useamman vuoden ajan, jotta saavat päivästään materiaalisilta osin täydellisen. Kihlauksen kesto on nimenomaan kiinni kihlaparista, ei niinkään siitä minkä muut kokevat hassuksi tai oikeaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:00"]Tunnen parin, joka oli ainakin 15 vuotta kihloissa ennen naimisiinmenoa. Pidin heitä normaaleina ja tasapainoisina. [/quote] Piditkö kihlausaikaa normaalina ja tasapainoisena?
[/quote]Voi huoh! :D
Se riippuu ihan pariskunnasta. Me menimme nuorina (ts. Minä olin 21, mieheni 29) kihloihin, sillä puolitoista vuotta seurusteltuamme tiesimme menevämme joku päivä naimisiin. Sovimme kihlauduttuamme häät 2-3 vuoden päähän kiihlaantumisesta, meille tärkeälle kuukaudelle. Emme halunneet heti naimisiin, sillä bileitä varten kitiuttaminen tai lainan ottaminen ei ole pätkääkään meidän tyylistä + halusimme teettää avioehdon, jonka testamenttiosa ylittää, eli perimme toiset normaalisti, mutta erotessamme omaisuutemme ja perintömme on meidän. Häät vietimme viimevuoden syyskuussa, eli reilu 3 vuotta kiihlaantumisesta.
Mielestäni se aika ei ole niinkään tärkein vaan se, miten ihmiset kihlat kokevat ja onko pariskunnan välillä erilaiset käsitykset kihlojen tarkoituksesta.
Alle puolen vuoden kihlat tuntuu pikaisille ja yli viiden vuoden taas aika pitkille.