Mitä tehdä, kun masentunut kumppani ei suostu menemään hoitoon?
Olen nuori mies, joka on elänyt 2 vuotta masentuneen puolison kanssa. Puolisoni kärsii jonkin asteisesta masennuksesta, kaksisuuntaisestaja syömishäiriöstä.
Mielialan vaihtelut ovat päivittäistä. Välillä ollaan niin iloisia ja pirteitä, sitten välillä taas itketään ja paiskotaan tavaroita. Välillä tilanne on ollut niin paha, että olen kehoittanut menemään päivystykseen, mutta ei sinne tietenkään oteta, kun kaikki laitetaan tietysti hormonaalisen ehkäisyn piikkiin. Muttakun kaikki on ollut tälläistä jo ennen sitä.
Tuntuu että olen ihan ahdingossa. Olen alkanut itsekin oirehtimaan jo tämän suhteen. Lisäksi minun läheinen ihminen kuoli puolisen vuotta sitten ja tuntuu ettei minun surulleni ole oikein jäänyt tilaa.
Kumppani on itse sanonut, ettei kenellekään puhuminen auta, niin ei myöskään halua enää mennä terapiaan tai psykologille.
Elämä on vaan tosi raskasta. Kun haluan omaa tilaa ja aikaa, niin kumppani häiriköi sitäkin. Ja itkee kun en jaksa antaa hänelle jatkuvasti huomiota.
Onko tässä enää mitään tehtävissä? Olen vain niin neuvoton ja väsynyt.
Kommentit (17)
Varmaan oikea lääkitys auttaisi. Tuskin pelkkä terapia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jätä tyttöystävä ja aloita oma elämä. Nyt sinua kohdellaan huonosti ja tyttöystäväsi käyttää sinua terapeuttina (ja vanhempana, mikäli lapsuuden kiintymyssuhteissa ongelmia).
Jos hän sairastaa kaksisuuntaista, eikä suostu ottamaan ammattiapua vastaan, et voi asialle mitään. Sen sijaan tuo kuvio tulee tosiaan sairastuttamaan myös sinut pidemmän päälle. Usko, tiedän, koin samaa ollessani parikymppinen.
Tuo hormonaalinen ehkäisy ja päivystys-kuvio on muuten ihan puppua, oletko muka itse kuullut terveydehoidon ammattilaisen kommentoivan tuolla tavoin paikallisen psykiatrisen osaston päivystyksessä?
No, hän omien sanojensa mukaan soitti päivystykseen yksi päivä ja näin sieltä sanottiin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan oikea lääkitys auttaisi. Tuskin pelkkä terapia.
Varmasti auttaisikin, mutta ei hän suostu käyttämään sellaisia.
Ap
Vaadi tyttöä käyttämään kortsua ja lopettamaan hormoniehkäisy.
Onko tyttöystäväsi siis aikaisemmin kokeillut terapiaa ja todennut sitä kautta sen hyödyttömäksi? Terapeuttejakin on montaa eri sorttia, kannusta tyttöystävääsi löytämään juuri hänelle sopiva henkilö, vaikka se vaatiikin varmasti vaivaa. Masentuneiden omaisille on myös omia tukiryhmiä, niitäkin voisit selvittää. Yksi vaihtoehto on myös, että luet itse masennuksesta kertovia kirjoja, niistä voit löytää neuvoja siihen, miten voitte kotikonstein lieventää tyttöystävän oloa. Onko tyttöystäväsi olo ollut koko yhdessäoloaikanne yhtä vaihteleva vai onko nyt erityisen paha aika? Voi olla, että kevään koittaessa tulee taas helpompaa, masennuksessakin on kausivaihteluita
Onko puolisosi töissä, opiskeleeko. Mitä tekee päivisin.
Kuulostaa normaalilta naiselta. Hyväksy asia tai ala masturboimaan.
Täällä taas palstan psykologit vauhdissa.
Olet tehnyt sen mikä on sun "vastuulla" (ohjannut hoitoon ja puhunut asiasta), sinun tehtäväsi on nyt päättää siedätkö tilannetta vai jätätkö hänet. Ja hän todennäköisesti on valehdellut sinulle tuossa päivystysasiassa.
Pohdi tarkkaan. Jäämällä muutut ehkä myös tilanteen mahdollistajaksi ja tyttis ei tule ottamaan vastuuta taestään sen enempää kuin nytkään.
Hoito ei välttämättä toimi, siksi sinne ei aina motivoidu. Jos on ravannut jo toimenpiteissä, ei sieltä ehkä tule mitään erityisiä etuisuuksia, joiden avulla motivoituisi. Ehkä jokin kemiallinen apuväline voisi tulla kyseeseen, mutta vaikka siihen itsessään sitoutuisi, hoitotaho ei välttämättä ole samassa linjassa hoidettavan parhaan kanssa.
Itse tilanne ei välttämättä ole toivoton. On hyvä erottaa hoito ja toipuminen toisistaan, sillä ne ovat kaksi eri asiaa ja niihin pyritään eri syillä, jos puhutaan puolisostasi.
Jos taas puhutaan parisuhteestanne, ei tämä täysipainoista elämää ole. Pari vuotta on pitkä aika, on hyvä kyseenalaistaa parisuhteen mielekkyys sellaisenaan.
Jonkinlaista muutosta puolisosi tarvitsisi, ja mietin, ymmärtääkö hän sitä? Tunteeko hän tarvetta muutokselle, sydämessään? Ja mitä muita keinoja olisi olemassa hänelle kuin terveydenhuolto sellaisena, mitä hän on aiemmin kokenut.
Tuntuu pahalta puolestasi ja puolestanne, että joudutte käymään moista läpi. Saatko tilaa ja tukea muissa ympyröissä vai onko tämä vain parisuhteessa?
Elin mt-ihmisen kanssa liian monta vuotta ennen kuin pistin ”kovan kovaa” vastaan. Syy oli se että olisin seuraavaksi itse sairastunut vakavasti, lähellä oltiin, mitään voimia ei ollut ja tukkakin alkoi lähteä päästä…
Nyt tilanne on se, että apua on haettu ja siihen on sitouduttu. Sitoudutaan joka päivä. Jaksan itse taas samalla tavalla kuin ennen kun nään että ihminen kulkee omin työkaluin eteenpäin, vaikka hävittääkin ne jatkuvasti, mutta löytää taas.
Eniten iloa tuo toisen parantuminen. Ap, se ei ala jos olet mahdollistamassa tuota käytöstä. Sinuun se purkautuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tyttöystäväsi siis aikaisemmin kokeillut terapiaa ja todennut sitä kautta sen hyödyttömäksi? Terapeuttejakin on montaa eri sorttia, kannusta tyttöystävääsi löytämään juuri hänelle sopiva henkilö, vaikka se vaatiikin varmasti vaivaa. Masentuneiden omaisille on myös omia tukiryhmiä, niitäkin voisit selvittää. Yksi vaihtoehto on myös, että luet itse masennuksesta kertovia kirjoja, niistä voit löytää neuvoja siihen, miten voitte kotikonstein lieventää tyttöystävän oloa. Onko tyttöystäväsi olo ollut koko yhdessäoloaikanne yhtä vaihteleva vai onko nyt erityisen paha aika? Voi olla, että kevään koittaessa tulee taas helpompaa, masennuksessakin on kausivaihteluita
On käynyt eri terapioissa teini-iästä saakka (joku 4 vuotta ehkä). Todennut ettei mitään apua ja lopettanut.
Ap
Miksi lavertelet av palstalle tyttäystäväsi asioita? Häpeäisit
Vierailija kirjoitti:
Miksi lavertelet av palstalle tyttäystäväsi asioita? Häpeäisit
Kai nyt apua saa kysyä? Ketään ei kumminkaan ole tunnistettavissa.
Ap
Jos jatkat suhdetta niin varaudu siihen, että tyttis jossain vaiheessa tapaa miehen, joka ymmärtää masentuneen oikkuja ja vaihtaa sinut lennosta. Nimim. Eräs sivusta seurannut.
Voisiko tyttöystäväsi luopua hormonaalisesta ehkäisystä ja siirrytte muihin keinoihin, koska sitä kerran epäillään myös terveydenhoidon puolella syyksi?
Olen aikoinaan ollut vähän vastaavassa tilanteessa, joka päättyi eroon. Sain myöhemmin mieheltä moitteet ja syytökset siitä, etten ollut pakottanut menemään hoitoon. Olisi kuulemma pitänyt tehdä paljon enemmän kuin vain ehdottaa ja puhua asiasta, tarvittaessa raahata väkisin vastaanotolle.
Voimia teille molemmille!
Ap, jätä tyttöystävä ja aloita oma elämä. Nyt sinua kohdellaan huonosti ja tyttöystäväsi käyttää sinua terapeuttina (ja vanhempana, mikäli lapsuuden kiintymyssuhteissa ongelmia).
Jos hän sairastaa kaksisuuntaista, eikä suostu ottamaan ammattiapua vastaan, et voi asialle mitään. Sen sijaan tuo kuvio tulee tosiaan sairastuttamaan myös sinut pidemmän päälle. Usko, tiedän, koin samaa ollessani parikymppinen.
Tuo hormonaalinen ehkäisy ja päivystys-kuvio on muuten ihan puppua, oletko muka itse kuullut terveydehoidon ammattilaisen kommentoivan tuolla tavoin paikallisen psykiatrisen osaston päivystyksessä?