Huh, nyt on korona tosiaan lähtenyt käsistä. Melkein kaikki tuttavat taistelevat tällä hetkellä Covid-19-taudissa. Mikä on tilanne teillä päin, onko koronaa?
Uskomatonta, rokotetut ja rokottamattomat, lapsista vanhuksiin. Kaikki jotka ovat altistuneet ovat sairastuneet. Osa ei ole edes käynyt testissä, mutta ovat sairastuneet kun perheessä on todettu SARS-CoV-2.
Eräs tuttu on bussikuski ja sanoi että tosi moni työkaveri on saanut tartunnan ja vuoroja jää ajamatta.
Kommentit (1364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pikku flunssa. Miksi hössötys? Ei Ruotsissa hössötetä.
Mä ainakin olen kiitollinen kaikille, jotka ottavat rokotteet ja noudattavat suosituksia.
Jos minulle korona iskee, en luultavasti selviä siitä, ainakaan ilman tehohoitoa.
Nämä vähättelijät eivä ymmärrä että joillekin tämä tauti on tappava.
Minkälaisia empatiakyvyttömiä ihmisiä nämä oikein ovat?
Onneksi en tunne ketään. Lähipiiri on normaalia ja fiksua porukkaa.
Kenenkään ei tarvitse uhrata omaa kehoaan sinun takiasi. Olen pahoillani jos olet saanut terveyden osalta huonot kortit elämään, mutta kukaan ei ole velvollinen tekemään omia terveyteen liittyviä ratkaisuja sinua ensisijaisesti ajatellen, vaan jokaisen ihmisen oikeus on ajatella tässä mielessä itseään. Voit tehdä siitä empatiakysymyksen jos haluat, mutta todellisuudessa tämä kehollinen itsemääräämisoikeus kohtelee kaikkia samanarvoisesti.
Minä haluaisin tietää, miten te nerot sitä vastustuskykyänne kasvatatte? Ei ole mulla auttaneet mitkään vitamiinit eivätkä hivenaineet. Melko terveenä olen ollut kaksi vuotta, kun olen voinut tehdä töitä etänä. En ole lihava, en tupakoi, harrastan liikuntaa. Avantouintiako pitäisi vielä kokeilla?
Eivät lääketieteen itseoppineet ole koskaan lukeneet vasta-aineista (esim. IgA, joka vaikuttaa limakalvojen toimintaan).
Vierailija kirjoitti:
Suomen tilanne on vakavampi, mitä lehdistä saa ymmärtää. 7 päivän vert.luku on 906,3. Monissa maissa se on vielä korkeampi, esim. Espanjassa 1688,7. Mutta toisaalta esim. Saksassa "vain" 285,9.
Toivottavasti laantuu pian!
Eiköhän kaikki ole huomanneet, että tartuntaluvut ovat nyt joka päivä luokkaa 5000, 6000, 7000 jne, eikä testaus pysy enää perässäkään. Kuukausi sitten oltiin vielä 1000 tartunnan päivätasolla.
Silti sairaalahoidon määrä on lisääntynyt paljon maltillisemmin, vaikka se kyllä nouseekin. En sanoisi, että tilanne on vakava, vaan haastava, mutta toivoa herättävä.
Ekassa aallossa pari keski-ikäistä tuttua oli teholla, tokassa aallossa kuoli 70-vuotias rokottamaton isoäiti, kolmannessa sairastui lähiomaisia, joiden olo oli tosi kehno ja yksi sairasti/sairastaa long covidia ja nyt tässä uusimmassa moni ystävä sairastunut joulun jälkeen ja oireet olleet vähäisiä ja osalla rajumpia. Toivotaan että tämä omikron on kesympi tai sitten tosiaan rokotteet tehoavat vakavammalta tautimuodolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vahvistettu koronainfektio. Olen n. 30-vuotias, hoikka, urheilullinen ja perusterve nainen. Kaksi rokotetta (pfizer), joista jälkimmäisestä reilusti alle puoli vuotta.
Oireet alkoivat nopeasti ja voimakkaina. Olin muutaman päivän ajan pahimmillaan vajaan 40 asteen kuumeessa, oli hengitystieoireita ja keskikovaa/kovaa päänsärkyä.
Oireiden voimakkuus yllätti. Olen harvoin kipeä siinä määrin että olisi ihan kuumetta. Onneksi kolmantena päivänä oireiden alkamisesta selvä muutos parempaan.
Niin koronarokotteen saaneet ilmeisesti sairastavat koronan hyvin voimakkailla oireilla kunhan ovat ensin selvinneet koronarokotteen itsensä aiheuttamista välittömistä huonovointisuus - oireista...
Jännä tosiaan, että rokotteet saaneillakin on noin kovia oireita. Itselläni rokottamattomalla oli saman tyyppistä, mutta vähän lievempi kuume 38,5 astetta, eikä minullakaan yleensä ole flunssassa kuumetta juuri ollenkaan.
Joku voisi sitten mutuilla, että joo ilman rokotetta nuo rokotetut olisivat saaneet vielä paljon rajummat oireet. Itse en usko tuohon esim. kolmekymppisen naisen kohdalla, eikä siitä liene mitään tutkimustakaan. Hän olisi voinut saada ihan samat oireet ilman rokotuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
En ole mitään sairastanut moneen vuoteen. Määrittelemättömän kestoiseen rokotualimboon, joka johtaa kiristyspassiin, en lähde. Lisäksi haittavaikutuksia, jotkin todella vakavia, on maailmalla kirjattu aivan liikaa. Itselleni lyhytkestoinen rokotehyöty ei ole haitan tai riskin arvoinen. Korona-aikana olen pitänyt erityisen hyvää huolta omasta vastustuskyvystä. Oma vastustuskyky on se, millä loppupeleissä on väliä. Se pyrkii vastustamaan kaikkia viruksia tasavertaisesti, nyt ja tulevaisuudessa.
Taas näitä.
Ymmärrätkö, että monilla on immuniteettiin vaikuttavia sairauksia, joille ei voi mitään.
Suomalaisilla on jopa todettu olevan varsin yleisenä geenimuunnos, joka altistaa vakavammalle sairastumiselle.
Myöskään ikääntymiselle et voi mitään, kaikilla laskee vastustuskyky iän myötä.
Työ voi osaltaan määrittää, miten eri pöpöille altistuu. Etätyöläisen ja lastentarhaopettajan välillä on iso ero, kuinka paljon eri pöpöihin törmää päivittäin.
Itsekään en aikoinaan n.5 vuoteen sairastanut yhtikäs mitään. Sitten kävinkin burnout outin puolella, stressijärjestelmä ja sitä myötä vastustuskyky monta vuotta aivan sekaisin ja 1-2v sairastelin 10v edestä ihan kaikkea mahdollista sekä oikein rattoisia flunssan jälkitautejakin useamman kerran.
Edelleenkin EPÄILTY ja TODENNETTU haitta ovat eri asioita. Suosittelen seuraamaan todenbettuja haittoja, ei mökin mummojen, hyvinvointivalmentaja-yksisarvishoitajien yms päätelmiä ja epäilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen tilanne on vakavampi, mitä lehdistä saa ymmärtää. 7 päivän vert.luku on 906,3. Monissa maissa se on vielä korkeampi, esim. Espanjassa 1688,7. Mutta toisaalta esim. Saksassa "vain" 285,9.
Toivottavasti laantuu pian!
Eiköhän kaikki ole huomanneet, että tartuntaluvut ovat nyt joka päivä luokkaa 5000, 6000, 7000 jne, eikä testaus pysy enää perässäkään. Kuukausi sitten oltiin vielä 1000 tartunnan päivätasolla.
Silti sairaalahoidon määrä on lisääntynyt paljon maltillisemmin, vaikka se kyllä nouseekin. En sanoisi, että tilanne on vakava, vaan haastava, mutta toivoa herättävä.
ja tartuntaluvut ovat kasvaneet 2021 - 2022 sitä mukaa mitä enemmän rokotteita on annettu joten levinneisyys on täysin verrannollinen annettujen rokotuksien määrään... näin se koronarahastus ja levitys toimii...
Ja näin toimii jäätelönsyönti-hukkumiskuolemat -logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalahoitoon joutuu edelleenkin vain 0,9% sairastuneista!
Ja nämäkin yli 80 vuotiaita monisairaita laitoksessa asuneita vanhuksia.
Kamala tappava tauti, voi sairastaa huomaamattaan.
Kuolenkohan koronaan huomaamattani?
Järki hoi, äly katosi jo kauan sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vahvistettu koronainfektio. Olen n. 30-vuotias, hoikka, urheilullinen ja perusterve nainen. Kaksi rokotetta (pfizer), joista jälkimmäisestä reilusti alle puoli vuotta.
Oireet alkoivat nopeasti ja voimakkaina. Olin muutaman päivän ajan pahimmillaan vajaan 40 asteen kuumeessa, oli hengitystieoireita ja keskikovaa/kovaa päänsärkyä.
Oireiden voimakkuus yllätti. Olen harvoin kipeä siinä määrin että olisi ihan kuumetta. Onneksi kolmantena päivänä oireiden alkamisesta selvä muutos parempaan.
Niin koronarokotteen saaneet ilmeisesti sairastavat koronan hyvin voimakkailla oireilla kunhan ovat ensin selvinneet koronarokotteen itsensä aiheuttamista välittömistä huonovointisuus - oireista...
Vai onko kyse vain siitä, että.rokotetuilla ei mitään syytä salata oireita, jotka useimmilla oikeasti lievät.
Tuttavapiirissä on sitten marraskuun kohta kiihtyvästi liki 50 koronan sairastanutta, kun perheenjäsenet lasketaan mukaan.
Yhdelläkään rokitetulla ei ole ollut yskää ja nuhaa kummempaa, mutta esim.rokottamattomilla lapsilla viikon verran korkeaa kuumetta jne.
Kuinka rokotevastainen, joka on vuoden päivät vähätellyt tautia, voisi ikinä koskaan omissa piireissään sanoa, että oli muuten aika ikävä kokemus?
Tilastojen valossa rokottamattomat päätyvät sairaalahoitoon ja erityisesti teholle. Ei toki kaikki, mutta jos 90% teholla rokottamattomia ja USA:ssa nyt jopa 7/8 sairaalaan joutuvista rokottamaton, niin jostain rokottamattomat vaikeita tautimuotoja saavat rokotettuja enemmän, moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mitään sairastanut moneen vuoteen. Määrittelemättömän kestoiseen rokotualimboon, joka johtaa kiristyspassiin, en lähde. Lisäksi haittavaikutuksia, jotkin todella vakavia, on maailmalla kirjattu aivan liikaa. Itselleni lyhytkestoinen rokotehyöty ei ole haitan tai riskin arvoinen. Korona-aikana olen pitänyt erityisen hyvää huolta omasta vastustuskyvystä. Oma vastustuskyky on se, millä loppupeleissä on väliä. Se pyrkii vastustamaan kaikkia viruksia tasavertaisesti, nyt ja tulevaisuudessa.
Taas näitä.
Ymmärrätkö, että monilla on immuniteettiin vaikuttavia sairauksia, joille ei voi mitään.
Suomalaisilla on jopa todettu olevan varsin yleisenä geenimuunnos, joka altistaa vakavammalle sairastumiselle.
Myöskään ikääntymiselle et voi mitään, kaikilla laskee vastustuskyky iän myötä.Työ voi osaltaan määrittää, miten eri pöpöille altistuu. Etätyöläisen ja lastentarhaopettajan välillä on iso ero, kuinka paljon eri pöpöihin törmää päivittäin.
Itsekään en aikoinaan n.5 vuoteen sairastanut yhtikäs mitään. Sitten kävinkin burnout outin puolella, stressijärjestelmä ja sitä myötä vastustuskyky monta vuotta aivan sekaisin ja 1-2v sairastelin 10v edestä ihan kaikkea mahdollista sekä oikein rattoisia flunssan jälkitautejakin useamman kerran.
Edelleenkin EPÄILTY ja TODENNETTU haitta ovat eri asioita. Suosittelen seuraamaan todenbettuja haittoja, ei mökin mummojen, hyvinvointivalmentaja-yksisarvishoitajien yms päätelmiä ja epäilyjä.
Kommenttisi on siinä mielessä todella hyvä, että tämä todellakin on hyvin yksilöllistä.
Tästä pandemian hoidosta on tehty rokotetut vastaan rokottamattomat. Järkyttävä vastakkainasettelu. Aivan kuin yksilöillä ei olisi mitään eroa. Todellisuudessa on aivan eri asia olla perusterve, etätyötä tekevä kolmekymppinen nainen kuin 70-vuotias eläkeläinen, jolla on perussairauksia ja ylipainoa. Tai vaikka vaikeaa astmaa sairastava lastentarhanopettaja.
Jaahas. Propaganda taas iskenyt tänne, kun viestini on poistettu, joka sisälsi vain linkin THL:n korona kuolemien tilastoihin. Laitanpa uudestaan, jotta totuus pysyy pinnalla ainakin hetken.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008516913.html
Koronaan kuolleista vuonna 2020 oli 5,6% perusterveitä. Se tarkoittaa 45 ihmistä. Perusterveiden ikää ei ole kerrottu. Vuosi 2020 oli rokotuksien suhteen hyvin puutteellista. Silti vain 45 kpl perusterveitä kuoli.
Se on noin 0,0000083% väestöstä. Oliko lockdownit hyvä diili?
En tiedä kuin yhden joka on sairastanut lievänä. Ihmettelen missäs ne ruumiskasat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti korkeastikoulutettu ihminen, kun olet noin viisas.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan rokotteet oikeasti estäneet yhtään mitään? Vai olisiko rokotettujen lieväoireinen tauti ollut yhtä lievä myös ilman rokotusta? Sellainenhan korona yleensä aina on.
Olisipa kaksi hyvin samanlaista maata/kaupunkia, missä toisessa rokotettaisiin ja toisessa ei. Sitten olisi ainakin kovaa faktaa.
Jenkeissähän oli kaksi samankokoista osavaltiota (olikohan cal&tex), missä toisessa oli maskit ja rajoitukset ja toisessa ei juuri mitään. Lopputulos oli, ettei tartunnoissa tai kuolemissa ollut mitään eroa. Tällöinhän CDC lausui, että ihmisen toimilla näyttää olevan hyvin vähän vaikutusta taudin leviämiseen
Missä osavaltioissa on ollut kuvaamasi tilanne?
Linkki cdc:n juttuun aiheesta?
Kummasti maissa, jossa alkuun oli vähemmän rajoituksia yms, niin kuoltiin enemmän. Tarkistapa vaikka Brasilian luvut.
Samoin Venäjä, USA vs. Eurooppa etenkin Italian ja Espanjan alkukatastrofin jälkeen.
Osalla olisi hyvin voinut silti lievä, mutta väestötasolla tilastot aika selvät.
- 90% teholla rokottamattomia
- 50-70% sairaalaan joutuvista rokottamattomia
Väestöstä yli 12v 12% rokottamattomia.
USA:ssa nyt 7/8 sairaalaan joutuvista rokottamattomia.
Rokotusten alettua 95-99% koronaan kuolleista edelleen rokottamattomia.
Täytyy olla melkoiset defenssit päällä, että kerta toisensa jälkeen pystyy sivuuttamaannämä eikä mitään kommenttia näistä luvuista.
Ja USA. Rokotusten alettua selkeä ero osavaltioiden mukaan. Menee myös puoluekannan mukaan. Republikaanit menettää äänestäjiään koronalle.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/03e81bc7-ef13-4b36-a32c-7832e8e5eeb7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalahoitoon joutuu edelleenkin vain 0,9% sairastuneista!
Ja nämäkin yli 80 vuotiaita monisairaita laitoksessa asuneita vanhuksia.
Kamala tappava tauti, voi sairastaa huomaamattaan.
Kuolenkohan koronaan huomaamattani?
Järki hoi, äly katosi jo kauan sitten
Long covidista kärsiviä on enemmän. Se kannattaa pitää mielessä.
Samaan aikaan väestömäärältään samankokoinen Uusi-Seelanti on pärjännyt myös omikronin kanssa hyvin. Yhteisöleviäminen on enää vähäistä ja tartuntoja löytyy lähinnä maahantulijoilta karanteenihotelleissa.
New Zealand is almost back at elimination!
Community transmission (top figure) declining
Dec 31: 49
Jan 1+2: 105
Jan 3: 27
Jan 4: 31
Jan 5: 17
Jan 6: 19
Traveler quarantine cases increasing, mostly Omicron going into quarantine facilities, up to 43!
Congratulations!
https://twitter.com/yaneerbaryam/status/1478928313557172225/photo/1
En ole sairastanut koronaa ainakaan tietääkseni eikä kukaan lähipiiristänikään ole.
En tunne ketään ihmistä läheisesti jolla olisi/olisi ollut korona. En ole ottanut rokotetta enkä aio ottaakkaan. Maskia käytän, desinfioin käsiäni enkä rieku baareissa, ulkomailla, ostareilla yms.
Tunnen kaksi kenellä oli täysin oireeton korona (toisella kevät 21 ja toisella joulu 20), tulivat ilmi sattumalta. Tällä hetkellä yksi tuttavani sairastaa koronaa joka ilmenee vain lievänä flunssana. Hän ei asu lähimaillakaan minua.
Tämä päijät-hämeessä.
https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/epirapo/covid19inci/fact_epirapo_cov…
Tämä thl:n linkki on varmasti niin epäasiallista tietoa, että katoaa hetkessä kuin tuhka tuuleen
Täytyy muistaa, että korona ei ole flunssa, vaikka alkuoireet flunssaa muistuttaisivatkin.
Pitkäaikaisoireita tulee, tutkimuksesta vähän riippuen, ainakin 30 %:lle. Oireet voivat ilmetä sydämessä tai aivoissa. Lievät alkuoireet eivät pelasta tältä.