Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa siivota, kauhea läävä. Tsempatkaa?

Vierailija
23.04.2015 |

Siis voi helvetti TAAS on käynyt näin. On tämä yhdenlainen noidankehä vissiin. Väsynyt olo, epäsäännöllinen unirytmi, ei jaksa liikkua tai syödä kunnolla, ei jaksa pitää asuntoa siistinä... Tiskiä, pyykkiä, roskaa ja likaa kertyy ympäriinsä. 

Taas on niin sotkuista, etten tiedä mistä aloittaa! Eikä mulla ole edes iso kämppä, pieni luukku tämä on. Inhottaa sotkuisuus, mutta en vaan saa itseäni niskasta kiinni. No, ehkä tämän pienen vuodatuksen kirjottaminenkin jo auttaisi...

Onko muilla samaa ongelmaa, että ei vaan saa pidettyä asuntoa siistinä? Todellakin viihdyn siistissä kämpässä PALJON paremmin, mutta en ole vieläkään oppinut pitämään siisteyttä yllä, vaan aina on tämä paskainen läävä + suursiivous (ja sen lykkääminen) yhdistelmä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä en oo koskaan jaksanu siivota elämäni aikana.
Joskus jaksan jotain pientä, kuten tänään eli muutaman lautasen oon tiskannut.
Terveisiä kaaoksesta!

Vierailija
2/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:51"]Ehkä tuo aikataulutus / jonkinlainen lista voisi auttaa...

Sitä vaan mietin myös, että onkohan kukaan onnistunut ikinä pääsemään kaatopaikka-suursiivous-kierteestä pois? Itse olen siis ollut tällainen lapsesta asti oikeastaan, mutta toki lapsuudenperheessä asustaessa vanhemmat patistivat siivoamaan. Nyt ei vuosikausiin ole kukaan patistanut, eikä vieraitakaan käy, että tarvitsisi edustuskunnossa olla. 

-ap
[/quote]
Minä pääsin. Aika monta vuotta päästin kämppäni sikolätiksi (astioita sohvan vierus täynnä, kaikki pöydät tavaravuoren alla tms.) ja sitten suursiivouksella koko kämppä kuntoon. Taas sai olla vaan aikansa, kunnes kaaos oli valmis, ja taas suursiivous. Aloin kyllästyä siihen, ja pikkuhiljaa sain aina jonkin osa-alueen haltuun, esim. ensin opettelin kantamaan astiat syönnin jälkeen tiskialtaaseen, sitten tiskaamaan jo silloin kun tiskiallas oli täynnä eikä silloin kun kaikki astiat olivat jo likaisina, sitten aloin laittamaan jätepaperit omaan pussiinsa heti lukemisen jälkeen jne jne. Kauan siinä meni että pääsin irti siitä kierteestä, mutta nykyisin on ihanaa kun kodin saakin siistiksi parissa tunnissa parin päivän sijaan. :)
Aloita pienistä asioista, opettele uusi tapa asua ja olla. En vieläkään ole mikään siivousfriikki, mutta pidän sen kaaoksen poissa, mielikin on selkeämpi kun koti on siisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tsemppi sulle. Mene suihkuun ja ole itse puhdas. Keitä kuppi kahvia ja nosta jalat sohvapöydälle. Sulje silmäsi. Kun avaat ne järjestele kotialttari. Kotialttari on pieni harmoninen kokonaisuus kotona. Esim esinesommitelma kirjahyllyssä. 

Vierailija
4/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemppiä! itsellä tänään ohjelmassa pölyjen pyyhikiminen ja imurointi. 

Vierailija
5/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:40"]

Paras tsemppi sulle. Mene suihkuun ja ole itse puhdas. Keitä kuppi kahvia ja nosta jalat sohvapöydälle. Sulje silmäsi. Kun avaat ne järjestele kotialttari. Kotialttari on pieni harmoninen kokonaisuus kotona. Esim esinesommitelma kirjahyllyssä. 

[/quote]

En tajua tämän pointtia...? -ap

Vierailija
6/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:41"]

tsemppiä! itsellä tänään ohjelmassa pölyjen pyyhikiminen ja imurointi. 

[/quote]

Mun pitäisi myös imuroida, mutta se tarkoittaa sitä, että pitäisi lattia ensin siistiä kaikesta roinasta. Jotenkin sellainen osittainen siivoaminen tuntuu myös turhauttavalta. Se on aina suursiivous tai ei mitään... ja sen kyllä huomaa. -ap

Vierailija
7/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pakko siivota, teen listan ja aikataulun. Esim

10.00-10.30 keittiö: tiskit ja tasot keittiöstä

10.30 pikaraivaus: lehdet ja vaatteet

11.45 pölyjen pyyhintä olkkarista

12.00 pölyjen pyyhintä muut huoneet

12.30 imuroint

12.45 moppaus

jne. 

Hahmotan aikataulun avulla, kuinka kauan siivouksessa menee, se helpottaa, kun tietää, että ei tuossa monta tuntia mene. 

Juhlien (esim. joulun valmistelun) aikataulun teen myös. Asiat ei tunnu kaaokselta, kun tiedän, minä päivänä haen kuusen, minä päivänä ostan lahjat, milloin teen laatikot jne.

Minulla on ohimenne epäilty ADHD-problematiikkaa, olen aika epäjärjestelmällinen ihminen. Kannattaa tehdä tuo aikataulu jo edellisenä päivänä, ja sitten vaan sisulla yrittää pysyä aikataulussa, vaikka väsyttäisi ja ottaisi päähän. Jossain vaiheessa ennen tätä aikataulusysteemiä tein huoneen kerrallaan, sekin helpotti, että tiesin, että jos väsy ja aikaansaamattomuus iskee, olen siivonnut edes yhden huoneen. Mutta tuo aikataulutus on minulle sopivampi. 

Itse olen innoissani, jos olen siivouksessa edellä aikataulusta, siitä tulee sellainen kilpajuoksu aikaa vastaan, ja hommat hoituu nopeasti. Muuten vaan miihailen ja tuskailen, että pitäisi tehdä tuota ja tuota...

Vierailija
8/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tilanne on päässyt aikamoiseen kaaokseen. Been there done that, nykyään meillä pysyy jo paremmin paikat kuosissa mutta välillä kyllä räjähtää täälläkin. Tässä mun parit vinkit kaaoksen selättämiseen:

-Raivaa eka kaikki mainokset ym. keräykseen menevä paperiroina säkkiin ja vie ne paperikeräykseen.

-Viikkaa kaikki ympäri kämppää lojuvat kuteen yhteen paikkaan siistiin riviin

-Tiskaa keittiössä kaikki likaiset astiat ja pyyhi tasot kuntoon

Noiden hommien jälkeen rupea pitämään sellaisia puolen tunnin syklejä, joissa vaikka päätät että nyt imuroin puolen tunnin (varttikin on ok, siinäkin ehtii paljon!) putkeen.

Monesti huomaa, että kun ottaa tuommoisen puolen tunnin rutistuksen niin sillä saa paljon aikaan ja yleensä innostuu niin, että siivoaakin enemmän.

Kyllä se siitä! Mieti miten hyvä mieli tulee kun saa siivottua.

Vierailija
9/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo aikataulutus / jonkinlainen lista voisi auttaa...

Sitä vaan mietin myös, että onkohan kukaan onnistunut ikinä pääsemään kaatopaikka-suursiivous-kierteestä pois? Itse olen siis ollut tällainen lapsesta asti oikeastaan, mutta toki lapsuudenperheessä asustaessa vanhemmat patistivat siivoamaan. Nyt ei vuosikausiin ole kukaan patistanut, eikä vieraitakaan käy, että tarvitsisi edustuskunnossa olla. 

-ap

Vierailija
10/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko sen ihanan energisen fiiliksen kun voi siivouksen jälkeen istua alas katsomaan omaa kädenjälkeä?

Vierailija
11/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa vinkkupullo, laita hyvää musaa soimaan ja pidä siivousbileet?

Jatkossa siivoaa pieniä määriä kerrallaan joka päivä, ei anna sotkun kertyä mihinkään niin alkaa saada motivaatiota siivoukseen puhtaana pysyvästä kämpästä. :)

Vierailija
12/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:52"]

Muistatko sen ihanan energisen fiiliksen kun voi siivouksen jälkeen istua alas katsomaan omaa kädenjälkeä?

[/quote]

On kyllä ihanaa katsella puhdasta kämppää ja hieno tunne, kun voi ihan vaikkea istua lattialle ilman, että persus tarttuu täyteen irtohiuksia tai keksinmuruja. Rupesin nyt jotain listaa tässä vääntämään, että saisin aloitettua. Jos tuo päiväkahvikin vielä kohta potkaisisi, että ihan fyysistä energiaakin saisi... tuli nukuttua viime yönä liian vähän ja huonosti. -ap

Vierailija
13/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:53"]

Hommaa vinkkupullo, laita hyvää musaa soimaan ja pidä siivousbileet?

Jatkossa siivoaa pieniä määriä kerrallaan joka päivä, ei anna sotkun kertyä mihinkään niin alkaa saada motivaatiota siivoukseen puhtaana pysyvästä kämpästä. :)

[/quote]

Siivousmusaa voisin laittaa, vinkkupullo taitaa jäädä väliin, kun musta tulee sellanen hösääjä jos alkoholia juon, että saisin varmaan vain pahemman sotkun aikaan! :D Mitenköhän mä saisin tuon päivittäisen tai edes jonkun pari kertaa viikossa siivoamisen tavaksi... -ap

Vierailija
14/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:48"]Kun on pakko siivota, teen listan ja aikataulun. Esim

10.00-10.30 keittiö: tiskit ja tasot keittiöstä

10.30 pikaraivaus: lehdet ja vaatteet

11.45 pölyjen pyyhintä olkkarista

12.00 pölyjen pyyhintä muut huoneet

12.30 imuroint

12.45 moppaus

jne. 

Hahmotan aikataulun avulla, kuinka kauan siivouksessa menee, se helpottaa, kun tietää, että ei tuossa monta tuntia mene. 

Juhlien (esim. joulun valmistelun) aikataulun teen myös. Asiat ei tunnu kaaokselta, kun tiedän, minä päivänä haen kuusen, minä päivänä ostan lahjat, milloin teen laatikot jne.

Minulla on ohimenne epäilty ADHD-problematiikkaa, olen aika epäjärjestelmällinen ihminen. Kannattaa tehdä tuo aikataulu jo edellisenä päivänä, ja sitten vaan sisulla yrittää pysyä aikataulussa, vaikka väsyttäisi ja ottaisi päähän. Jossain vaiheessa ennen tätä aikataulusysteemiä tein huoneen kerrallaan, sekin helpotti, että tiesin, että jos väsy ja aikaansaamattomuus iskee, olen siivonnut edes yhden huoneen. Mutta tuo aikataulutus on minulle sopivampi. 

Itse olen innoissani, jos olen siivouksessa edellä aikataulusta, siitä tulee sellainen kilpajuoksu aikaa vastaan, ja hommat hoituu nopeasti. Muuten vaan miihailen ja tuskailen, että pitäisi tehdä tuota ja tuota...
[/quote]
Mulla on sama metodi. Just sain ikkunat pestyä puoltuntia etuajassa. Nyt kahvitauko ja sitten imuroin, moppaan ja pesen kylppärin. Huh! Kyl tää täst. Illaksi lupasin ittelleni pari lonkeroo kiitokseksi tästä siivouspäivästä.

Vierailija
15/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatopaikkasiivosta on mahdollista päästä eroon. Ehkä se vaan vie toisilla enemmän aikaa kuin toisilla. Meillä oli aina ennen niin, että kämppä pääsi karmeaan kuntoon ja sitten ainoa vaihtoehto oli 24 tuntia tai enemmän suursiivousta jonka jälkeen oli ihan puhki. Itsellä asiaan auttoi se, että päässä naksahti jossain vaiheessa sellainen vaihde päälle, että en meinaa kestää sotkua. Sitä toki on ja tulee, toisinaan meillä on todella sotkuista vieläkin. Mutta sotkun tila ei pääse ihan niin katastrofaaliseksi eikä suursiivoa tarvitse tehdä yhtä usein. Auttaa kun siivoaa oikein kunnolla kämpän putipuhtaaksi ja sitten alkaa harjoitella sen ylläpitoa. Päättää esim. että parin päivän välein katsoo tavarat takaisin oikeille paikoille ja kerran viikossa pölyt plus imurointi ja muu perussiivous. Kuulostaa tylsältä, mutta siitä se lähtee. Siivous luistaakin paljon paremmin jos jaksaa ylläpitää edes jotenkin sitä, ettei joka paikassa roiku sinne kuulumatonta roinaa. Tässäkin  muuten toimii paremmin kuin hyvin toi puolen tunnin päätös :) 

Sama kuin 7

Vierailija
16/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo varsinaista siivousongelmaa mut auttaiskohan ap:ta sama strategia jota käytän muutoissa (oon muuttanut noin 10 kertaa): laita kännykän ajastimeen valitsemasi aika, esim tunti tai pari. Sen ajan siivoot sellaisella apinan raivolla, ettet ehdi ajattelemaan mitään muuta. Aattelet vaan ett siivoon tän tunnin tms ja sit tauko. Ei kannata miettiä lopputulosta etukäteen. Yleensä näin saa yllättävän hyvin aikaan. Lopuks varaat itsellesi palkinnon, esim jätskitötterön

Vierailija
17/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh mä siivoan joka päivä nii ei tuu sotkua. Mut ei toi oo maailmanloppu, kerkeetkö lepäillä tänään ja siivoilla huomenna ;)

Vierailija
18/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ennen jälkeen kuvat ja katsele niitä aina kerran viikossa. Saat takuulla puhtia siivoamiseen :)

Vierailija
19/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mä olin tollanen kaatopaikanhaltija -tyyppi, pienestä asti! :D se muuttui kun sain miehen ja tein lapsen, en kestä toisten tekemiä sotkuja ja itse en pahemmin kerkeä sotkemaan kun oon oppinu siivoomaan heti ;)

Vierailija
20/38 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa juuri minun tilanteeltani! Ei se haittaa, älä siivoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi