+3kk vanha vauva päivän erossa äidistä?
Ajattelin kysyä konkareilta hieman neuvoa ja kokemuksia reilun 3kk vanhan vauvan hoidosta. Olen ensisynnyttäjä ja maaliskuussa on laskettu aika. Olen täysin aloittelija näissä vauva-asioissa enkä oikein tiedä mitä odottaa vauvavuodelta.
Olen kaasona ystäväni ensi kesän häissä ja mietin miten onnistuu pienen vauvan hoito ja häissä mukana olo. Sanotaan heti alkuun että tiedän kyllä että en ole varma pystynkö edes imettämään tai jos pystyn niin kaikki vauvat eivät välttämättä suostu tuttipullosta juomaan. Kaikki vauvat ovat omia persooniaan jne.
Lähinnä mietin että onko ajatus ylipäätään tuomittu että tuon ikäinen vauva voisi viettää päivän isänsä kanssa? Olettaen siis että juominen tuttipullosta onnistuu ja että saisin pumpattua maitoa varastoon. Se onkin sitten toinen juttu miten itse pärjäilen ilman vauvaa (pumppaaminen kesken juhlan ja sitten se henkinen puoli). Mahdollisuutena on myös että isä tulisi hääpaikan lähelle hotelliin, jossa pääsisin tarpeen vaatiessa käymään.
Vauva on toki minulle ykkönen mutta myös ystäväni häät ovat tärkeät ja toivoisin että pystyisin niihin osallistumaan.
Miten teillä on mennyt vai kannattaako suosiolla unohtaa kaikki kaason velvollisuudet hääpäivänä?
Toivon asiallisia vastauksia aiheesta.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Meillä vastasyntynyt meni suoraan synnäriltä mummilaan muutamaksi viikoksi.
Kuoliko äiti vai menikö psykoosiin? Vai menikö äiti mukana mummilaan?
Hyvänen aika. Lapseni oli 8 kk kun olin reilun viikon isänsä kanssa poissa. Nyt on täysijärkinen, tunne-elämältään normaali tohtori-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vastasyntynyt meni suoraan synnäriltä mummilaan muutamaksi viikoksi.
Kuoliko äiti vai menikö psykoosiin? Vai menikö äiti mukana mummilaan?
No ei kumpaakaan. Jouduin olemaan sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma ois tullut siinä etten halunnut olla pois vauvan luota koko päivää.
Tätä tulin itsekin sanomaan. Kyllähän nuo käytännön seikat (imetys, pumppaus ym. ym.) ovat yleensä järjestettävissä, jos vain sekä äiti ja lapsi ovat terveitä. Mutta ainakin minulle tuli isoimpana yllätyksenä se, miten tiukassa symbioosissa olin vauvan kanssa ensimmäisen puoli vuotta. Vauvan ollessa 3 kk olin vielä täysin vauvakuplassa, ja lähteminen mihinkään juhliin ilman vauvaa olisi tuntunut aivan vastenmieliseltä pakkopullalta ja kovalta stressinaiheelta. Ei tällaista tilannetta tule läheskään kaikille, toiset ottavat mielellään pieniä taukoja omasta vauvasta ja saavat siitä vain lisää virtaa. Silti ihan vaan varoituksen sana ap:lle, että vaikka ystäväsi häät nyt tuntuvat tärkeältä, vauvasi synnyttyä saattavat arvot mennä uusiksi.
Hei ap, olisi mielenkiintoista kuulla miten sinulla tämän kanssa sujui? Itsellä vähän sama tilanne tulossa! 😬
Mun ystävä oli itse morsian 4 kk synnytyksestä. Kävi välillä imettämässä. Vauvaa hoiti häiden ajan hänen äitinsä ihan juhlakansan keskellä. Hyvin meni. Vauva nukkui melkein koko häiden ajan ja hääpari ja vauva poistuvat paikalta noin klo 22. Muut lähti jatkoille. Ja hänellä siis oli vielä hätäsektiolla synnytys, mutta haava oli parantunut hyvin.
Mummina, ensinnäkin en ymmärrä että joku haluaa juhlia häitään niin, että parhaan ystävän pitää raataa vuosi juhlien eteen ja vielä juhlapäivänä olla piikana. Ymmärrän kyllä, että pukemisessa ja päivän jännityksessä on seuraneitinä.
Mutta ap, et tiedä millaisen lapsen synnytät, mutta pullosta kaikki oppivat syömään kunhan et aloita opetusta hääaamuna, maidon tulosta ja pumppamisesta on vaikea sanoa, maitoa voi tulla kuin suihkulähteestä tai huonommin.
3kk ehdit oppia miten teillä menee, toivottavasti päivää ei buukata niin täyteen että ehdit rauhassa pumpata tai käydä imettämässä päivän aikana, vauva pärjää isän tai jonkun toisen läheisen kanssa vallan mainiosti kunhan et omi häntä ensin 3kk ennen häitä vaan isä tasapuolisesti osallistuu.
Itse olen ollut aikoinaan vieraana häissä kun vauva oli 4kk, pari kertaa kävin suoraan vessan pönttöön lypsämässä suurimmat pakotukset, kannattaa valita mekko jota ei kokonaan tarvitse riisua kun käy lypsyllä.
Mä menin jo töihin vauvan ollessa kolme viikkoa (siis sunnuntaikeikkoja) ja opiskelin toisella paikkakunnalla 2-3 päivää viikosta (ei kuitenkaan joka viikko) vauvan ollessa 3-6 kk. Isä jäi kokopäiväisesti kotiin vauvan ollessa 6kk. Meillä näin koska mulla ei koskaan tullut maitoa tarpeeksi niin täysimetys ei mahdollista. Ennen kuin joku paheksuu ja sanoo että kyllä on niin minulla siis on rintojen kehityshäiriö (tubulaariset rinnat) joten maitorauhasta ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Mies on työttömänä joten meidän taloudelliseen tilanteeseen sopi paremmin mun aikainen töissäkäynti sekä opintoihin panostaminen sillä opiskelen tulevaa hyväpalkkaista alaa. Eli perhemalleja on monia ja meillä isä pääasiallinen hoivaaja ja lapselle tärkeä ja toki minä monet itkut itkeneenä lähdin opiskelupaikkakunnalle mutta nyt vauvan ollessa vähän päälle vuoden ei kyllä mitenkään vierasta minua vaikka ei perinteiseen tyyliin mentykään.
Minä aloin tekemään 24 h työvuoroja vauvan ollessa 3 kk. Kolme kertaa. Joten uskoisin yhden päivän sujuvan hyvin. Kannattaa ottaa mies alusta asti aktiivisesti mukaan vauvan hoitoon ja tarkistaa hyvissä ajoin ennen juhlia että pullosta syöminen sujuu. Hauskoja juhlia! Ja jos ennen juhlia tuntuukin siltä, ettet pystykään olemaan päivää erossa vauvasta, niin eiköhän ystäväsi ymmärrä jos on fiksu ihminen. Harva etukäteen tietää, miten se vauvan syntymä ja hormonimyrskyt itsellä tuntuu. Jotkut ei pysty jättämään vauvaa edes lähikauppareissun ajaksi ilman itkua, ja toisille taas ne lyhyet erot ei ole niin maailmanloppu kunhan tietää vauvan olevan isin kanssa hyvässä hoidossa.
En menisi ollenkaan häihin, joihin 3 kk vauva ei ole tervetullut. Sen ikäinen on ihan kiinni äidissä, jos äiti imettää. Imetystä en alkaisi vaarantaa jonkun nirppanokkamorsiamen takia.
Varsinkin kun ne juhlat ei ole ainoa ongelma, vaan kaikki edeltävien kuukausien työ, mitä kaason pitäisi tehdä vasta synnyttäneenä. Epäilemättä morsian ei silloinkaan kestä kuullakaan mitään vauvasta kun hän hermoilee ja vaatii huomiota.
Aivan liian kunnianhimoista olla kaaso vastasyntyneen kanssa. Turha venyä raskauden lopulla ja ensimmäiseen puoleen vuoteen vauvan kanssa mihinkään muuhun kuin omiin juttuihin. Kylään ja vieraaksi voi mennä, mutta järjestelyvastuu on liikaa. Synnytyksessä ja raskaudesta voi tosiaan käydä mitä vaan ja useimmat on vähintään hyvin väsyneitä.
Ap, kun vauva syntyy, hänen ja teidän perheen pitäisi olla sinun maailman keskipiste. Ei jonkun morsiamen.
Haluatko tosiaan pilata ainutlaatuisen ajan, kun jo ennen lapsen syntymää stressaat asialla? Miksi ihmeessä? Kyse ei ole yhdestä päivästä vaan edeltävät kuukaudet menevät häiden yksityiskohtia miettiessä ja morsiamen kanssa palaveeratessa.
Sinä ja sinun vauva jää siinä ihan toisarvoisiksi. Ansaitsette parempaa.
Hahaha kyllä osa täällä kommentoivista on ihan pihalla. Kaverini sairastui synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja isä hoiti KOKONAAN lapsen ensimmäisen kuukauden. Hyvä ja rohkea lapsi on nyt. Kommenttien perusteella lapsen pitäisi olla pilalla kun isä on sitä hoitanut.
Nykyään vanhempainvapaata on 160/päivää per vanhempi joista 60 päivää voi antaa toiselle. Pidän itse äitinä 100 päivää ja isä loput 220 päivää. Lapselle on valittu hyvä isä, en hankkisi itse lapsia sellaisen miehen kanssa joka ei pysty hoitamaan lasta edes päivää 😂
Meidän vauva on 4kk, kun minun täytyy olla yksi yö pois kotoa. Aloitetaan 3kk kohdalla totuttelu - lisätään pulloruokailuita ja isälle lisää treeniä nukuttamiseen nyt ainakin. Katsotaan, miten tilanne kehittyy parin viikon aikana. Jos näyttää toivottomalta, niin sitten isä ja lapsi tulevat mukaan mun reissulle.
Tämä vauva on ensimmäinen ja nukkuu paljon ja yötkin ihan hyvin, joten minusta ei ole tullut uupunutta zombiäitiä. Jaksan arjessa varsin hyvin, käyn suihkussa tarpeeksi usein ja vessaankin pääsen aina kun haluan.
Jaa no olen syntynyt -69 ja Äitiysloma oli 3kk joten olin tuon ikäisenä ilman äitiä joka arkipäivä 7.45- 16.15. Mummo hoiti minua. Isäni oli merillä välillä kuukausia kerrallaan. Nykyään ei saisi edes häissä käydä. Ihme vouhotusta.
Kannattaa pitää mielessä että noin puolet avioliitoista päätyy eroon kun miettii vaivannäköä ja uhrausta mitä toisen häihin meinaa laittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä oli itse morsian 4 kk synnytyksestä. Kävi välillä imettämässä. Vauvaa hoiti häiden ajan hänen äitinsä ihan juhlakansan keskellä. Hyvin meni. Vauva nukkui melkein koko häiden ajan ja hääpari ja vauva poistuvat paikalta noin klo 22. Muut lähti jatkoille. Ja hänellä siis oli vielä hätäsektiolla synnytys, mutta haava oli parantunut hyvin.
No ei sektiosta tai synnytyksestä ylipäätään toipuminen kuukausia kestä! Minä olen jo neljän viikon päästä sektiosta ollut hevosen selässä ja elänyt muutenkin normaalisti. Aiemminkin olisin pystynyt, mutta haavan takia olen vältellyt raskaita hommia
Jotkut käyvät töissä, ja vauvat nukkuvat paljon. Siihen yhtälöön ei mahdu yhteistä aikaa. Aika monia töitä on, joissa ei käydä 8-16.