+3kk vanha vauva päivän erossa äidistä?
Ajattelin kysyä konkareilta hieman neuvoa ja kokemuksia reilun 3kk vanhan vauvan hoidosta. Olen ensisynnyttäjä ja maaliskuussa on laskettu aika. Olen täysin aloittelija näissä vauva-asioissa enkä oikein tiedä mitä odottaa vauvavuodelta.
Olen kaasona ystäväni ensi kesän häissä ja mietin miten onnistuu pienen vauvan hoito ja häissä mukana olo. Sanotaan heti alkuun että tiedän kyllä että en ole varma pystynkö edes imettämään tai jos pystyn niin kaikki vauvat eivät välttämättä suostu tuttipullosta juomaan. Kaikki vauvat ovat omia persooniaan jne.
Lähinnä mietin että onko ajatus ylipäätään tuomittu että tuon ikäinen vauva voisi viettää päivän isänsä kanssa? Olettaen siis että juominen tuttipullosta onnistuu ja että saisin pumpattua maitoa varastoon. Se onkin sitten toinen juttu miten itse pärjäilen ilman vauvaa (pumppaaminen kesken juhlan ja sitten se henkinen puoli). Mahdollisuutena on myös että isä tulisi hääpaikan lähelle hotelliin, jossa pääsisin tarpeen vaatiessa käymään.
Vauva on toki minulle ykkönen mutta myös ystäväni häät ovat tärkeät ja toivoisin että pystyisin niihin osallistumaan.
Miten teillä on mennyt vai kannattaako suosiolla unohtaa kaikki kaason velvollisuudet hääpäivänä?
Toivon asiallisia vastauksia aiheesta.
Kommentit (98)
Isä vauvan kanssa hääpaikan viereiseen hotelliin niin voi tuoda vauvan syömään pari kertaa häiden aikana, paitsi jos pulloruokinnassa niin pärjää toki kotonakin.
Ajattele että esim USA:ssa palaavat äidit tuossa vaiheessa jo töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin edelleen. Alle yksivuotias ei voi olla erossa.
Höpsistä!
Tee ihan oma päätös eli kasva aikuiseksi..Ettet sitten jälkikäteen syytä meitä tällä netissä kaiken maailman neuvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, joista yksikään ei suostunut käyttämään tuttipulloa. Minulla oli myös rintapumppu, koska oli useita rintatulehduksia, jotka useimmiten tulivat siitä, että maito pakkautui rintoihin. Jos imetysväli venyy pitkäksi, rinnat voivat tyhjentyä huonosti ja taas sattuu joka paikkaan.
Toinen pulma tuossa kolmen kuukauden kohdalla on se, että jos sattuu olemaan suihkutissityyppiä, juhlamekko on kaikista yrityksistä huolimatta maitotahrainen, koska pelkkä vauvan ajattelu saa herumista aikaan.
Itselläni ei enää vauvoja ole, mutta lapsettomat häät jätän välistä joka tapauksessa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en halua itsekään olla osallisena niissä juhlissa. Olen omien vauvojeni kanssa ollut jopa työpaikan pikkujouluissa ja kaverin tupareissa. Vauva on helppo seuralainen eikä häiritse ketään, imetys sujuu ja kaikilla on kivaa. Tosi ikävää, että sinun ystäväsi ovat rajoittuneita.
Ei vauvoja mihinkään pikkujouluihin oteta! Ja tuossa olet täysin väärässä että ketään ei häiritse vauvan läsnäolo. Taidat olla vähän liikaa jäänyt sinne äitiyskuplaasi eikä sinulla taida muuta elämää ollakaan kuin äitinä olo. Tämä vasta onkin ikävää.
Jos sinun mielestäsi vauvan ravinnontarpeesta huolehtiminen on äitiyskuplaa, niin saat toki pitää mielipiteesi.
Meillä töissä kaikki rakastavat vauvoja, työkaverit toivoivat, että tulisin vauvan kanssa. Vauva oli vielä niin pieni, että ei edes vierastanut, niin saivat pitää sylissä ja minä sain vapaat kädet. Luonnollisestikaan imettäessä en juonut alkoholia ja työkavereitani ovat varsin maltillisia juomisen suhteen.
No helposti pärjää. Oma vauva oli mummolassa ekan kerran yö yli 1kk iässä, toki mummo oli siinä vaiheessa jo tuttu. Älä korvaasi lotkauta kaikille niille kateellisille äityleille joiden oma elinpiiri on vuosia tiukasti rajautunut hiekkalaatikon ja kodin välille. Suomessa on kyllä niin tuomitseva ja rajoittunut meininki lastenhoidon suhteen. Sitten samalla pohditaan että mikä on kun huonomman sos.turvan maissa sitä hankitaan lapsia innokkaammin. No ehkä se yleinen ilmapiiri ja asenne vaikuttaa. Ei ihmiset halua lapsia jos uskotellaan että lasten hankintaan loppuu elämä, ja että se jälkikasvu tarvitsee vanhempien jatkuvan rajattoman huomion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, joista yksikään ei suostunut käyttämään tuttipulloa. Minulla oli myös rintapumppu, koska oli useita rintatulehduksia, jotka useimmiten tulivat siitä, että maito pakkautui rintoihin. Jos imetysväli venyy pitkäksi, rinnat voivat tyhjentyä huonosti ja taas sattuu joka paikkaan.
Toinen pulma tuossa kolmen kuukauden kohdalla on se, että jos sattuu olemaan suihkutissityyppiä, juhlamekko on kaikista yrityksistä huolimatta maitotahrainen, koska pelkkä vauvan ajattelu saa herumista aikaan.
Itselläni ei enää vauvoja ole, mutta lapsettomat häät jätän välistä joka tapauksessa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en halua itsekään olla osallisena niissä juhlissa. Olen omien vauvojeni kanssa ollut jopa työpaikan pikkujouluissa ja kaverin tupareissa. Vauva on helppo seuralainen eikä häiritse ketään, imetys sujuu ja kaikilla on kivaa. Tosi ikävää, että sinun ystäväsi ovat rajoittuneita.
Ei vauvoja mihinkään pikkujouluihin oteta! Ja tuossa olet täysin väärässä että ketään ei häiritse vauvan läsnäolo. Taidat olla vähän liikaa jäänyt sinne äitiyskuplaasi eikä sinulla taida muuta elämää ollakaan kuin äitinä olo. Tämä vasta onkin ikävää.
Jos sinun mielestäsi vauvan ravinnontarpeesta huolehtiminen on äitiyskuplaa, niin saat toki pitää mielipiteesi.
Meillä töissä kaikki rakastavat vauvoja, työkaverit toivoivat, että tulisin vauvan kanssa. Vauva oli vielä niin pieni, että ei edes vierastanut, niin saivat pitää sylissä ja minä sain vapaat kädet. Luonnollisestikaan imettäessä en juonut alkoholia ja työkavereitani ovat varsin maltillisia juomisen suhteen.
Huoh, sinä et ole ainoa mahdollinen ruokkija vauvalle. Usko tai älä, se vauva pärjää kyllä ihan ilmankin sua.
Meillä vastasyntynyt meni suoraan synnäriltä mummilaan muutamaksi viikoksi.
Jos 3kk vauva on päivän tai vaikka viikon erossa äidistään, ei sille siitä mitään muistijälkeä jää kuitenkaan. Kunhan tulee hoidetuksi. Ei sen ikäisellä ole vielä aivotoimintaa siinä määrin että kykenisi miettimään että onpas se nyt huono äiti kun lähti vähän tuulettumaan.
Suositus on 1kk voi olla 1 tunnin erossa, 2kk kaksi tuntia, 3kk kolme tuntia jne. Kunnes vuoden iässä 1 päivä, 2v kaksi päivää jne.
Pienelle vauvalle voi olla todella traumaattista olla erossa äidistä pidempään, vauva ei erota vielä olevansa erillinen olento äidistä. Hänen käsityksensä olemassaolostaan perustuu äidin olemassaoloon.
Nämä suositukset on maksimiaikoja siis.
Kätilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei nyt olisi kuitenkin ihan vain niin, että työkaverit ovat pelkästä kohteliaisuudesta suurin osa esittänyt että oli kiva juttu kun raahasit vauvan juhliin. Sinä sitten tietenkin hymy perseessä kuvittelet että kaikki rakastaa sun vauvaa. Ei ketään kiinnosta työkavereiden lapset sen enempää.
Suoraan sanottuna en viitsisi lähteä moiseen ruljanssiin. Jos pidät pidemmän välin imetyksestä niin rintoja alkaa kivistää ja pelkkä vauvan ajattelu voi saada maidon valumaan. Kiva hermoilla, koska maito tulee puvusta läpi.
Imettämässä käväisy hotellilla voi tarkoittaa sitä, että odottelet juhlaohjelmasta sopivaa kohtaa poistumiselle, ajelet vartin verran hotellille, imetät tunnin, laittaudut ja ajelet takaisin juhliin ja alat hermoilla seuraavaa sopivaa kohtaa poistua. Jos isä ei vauvan kanssa pääse juhlapaikalle niin unohtaisin koko homman.
Käy vihkitilaisuudessa, hoida kaason tehtäväsi siellä ja lähde sitten juhlista. Muut kaasot hoitakoot hääjuhlan ja muun ohjelman.
Mulla oli vastaava tilanne 5kk vauvan kanssa, tosin en ollut kaaso. Mutta siis pitkän päivän poissa, vauva täysimetyksellä. Ei ollut mitään ongelmaa, kävin häiden aikana 2 kertaa vessassa pumppaamassa maitoa ja vauva joi pullosta. Meillä pulloa kokeiltu tasaisin väliajoin alusta asti pienillä maitomäärillä.
Ihan älyttömiä nämä kommentit, ettei äiti voisi olla yhtä PÄIVÄÄ poissa jos isä on vauvan kanssa. Ainoa ongelma on, jos vauva ei tosiaan suostu pullolle, mutta se on taklattavissa jos vauvan siihen alusta asti opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin edelleen. Alle yksivuotias ei voi olla erossa.
Niin, muualla äidit palaa töihin vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen. Ainoastaan suomalaiset vauvat ei voi olla äidistä erossa yhtä päivää?
Vierailija kirjoitti:
Suositus on 1kk voi olla 1 tunnin erossa, 2kk kaksi tuntia, 3kk kolme tuntia jne. Kunnes vuoden iässä 1 päivä, 2v kaksi päivää jne.
Pienelle vauvalle voi olla todella traumaattista olla erossa äidistä pidempään, vauva ei erota vielä olevansa erillinen olento äidistä. Hänen käsityksensä olemassaolostaan perustuu äidin olemassaoloon.
Kätilö
Te olette kyllä niin rakastuneita omiin pskantärkeisiin ohjeistuksiinne että reaalimaailma ja sen tosiseikat unohtuu kyllä siinä rytäkässä ihan täysin. Pienet vauvat pärjäävät, ovat aina pärjänneet ja tulevat pärjäämään oikein hyvin ilman äitiä vaikka yön yli hyvin nuorena. Kirjoituksesi on ihan uskomatonta sontaa, toivon tosiaan että olet vaan huono trolli.
Itse en olis pystynyt.
Kannattaa nyt ensiks synnyttää ja sitten katsoa miten vauva arki sujuu. Millainen, kuinka vaativa vauva jne. Myös oma jaksaminen voi olla vähissä, niin ettei häitä jaksa..
Ei kannata vielä suunnitella noin pitkälle.
Alle vuoden ikäisen lapsen äidin mielipide:
Ap, kiva juttu, kun mietit asiaa jo hyvissä ajoin ja ajattelet tilannetta monelta kantilta. Sinusta tulee varmasti hyvä äiti! Vaikka täällä osa kritisoi, niin on tuollainen päivän poissaolo täysin ok, kun 3kk vauva on läheisen kanssa sillä aikaa. Isä on yhtä lailla vanhempi siinä missä äitikin ja vauvalle on tärkeintä, että on tuttu aikuinen rinnalla. Ei äidin tarvitse olla 24/7 vauvan kanssa koko ajan. Siinä ei ole mitään pahaa, että äiti käy jossain yksittäisessä menossaan päivän. Minä olin yön yli poissa koulutuksen vuoksi vauvan ollessa 6 kk ja hyvin pärjäsi isän kanssa kotona. Vauva ei ollut moksiskaan, minä laskin tunteja vauvan näkemiseen ja ikävöin. :)
Ja tuosta imetys/pullopuolesta: meni miten vaan, niin saatte kyllä jonkun ratkaisun tuohon pohdittua vauvalle sopivalla tavalla. Katsokaa sitten vauvan synnyttyä, että mihin suuntaan tilanne etenee. Jokainen vauva on yksilö ja löydätte kyllä juuri teille sopivan tavan. Korvikettakin voi tarvittaessa antaa, se ei ole mikään mörkö. Kannattaa varautua siihen, että vauvalle voi osua tuohon saumaan ns. tiheän imun kausi, jolloin maitoa menee tavallista useammin.
Ihania hääjuhlia teille kaikille ja onnea odotukseen, Ap!<3
Vierailija kirjoitti:
Kätilö
Ja sinä et missään tapauksessa ole oikea kätilö. Taidat ennemminkin olla joku äiti jonka elämän ainoa sisältö on oma lapsi, ja kaikki merkityksellisyyden ja tärkeyden tunteet perustuvat siihen että olet lisääntynyt.
T. Kätilö, joka suosittelee äitejä ottamaan omaa aikaa ja luottamaan puolisoonsa, vauvan isovanhempiin ym. läheisiin.
Tottakai vauva voi olla yhden päivän isän hoivissa, jos isä muutenkin hoitaa aktiivisesti.
Ystäväni kaksiviikkoinen vauva joutui olemaan yli vuorokauden isoäidin hoivissa, kun molemmat vanhemmat saivat oksennustaudin eivätkä olleet pysyä tolpillaan. Vauva otti kumma kyllä ihan chillisti tämän ja välttyi mahataudilta.
Vierailija kirjoitti:
Kätilö
No höpöhöpö, kas kun ei neuvolan terveydenhoitajat ole yhtään näin jyrkkiä olleet asian suhteen. Eikö tällä urbaanilegendalla äitien syyllistämistä voisi jo lopettaa? Naiset ajavat itse itsensä ahtaalle tällaisella pingottamisella. Tiesittekö että ei Suomessakaan äitiysloma kestä kuin muutaman kuukauden? Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, jonka kumpi vaan vanhemmista voi käyttää. Parhaan ystäväni perheessä se oli isä, ja ystäväni meni kokopäivätyöhön vauvan ollessa 3,5kk.
70-luvulla äitiysloma oli pari kuukautta...