+3kk vanha vauva päivän erossa äidistä?
Ajattelin kysyä konkareilta hieman neuvoa ja kokemuksia reilun 3kk vanhan vauvan hoidosta. Olen ensisynnyttäjä ja maaliskuussa on laskettu aika. Olen täysin aloittelija näissä vauva-asioissa enkä oikein tiedä mitä odottaa vauvavuodelta.
Olen kaasona ystäväni ensi kesän häissä ja mietin miten onnistuu pienen vauvan hoito ja häissä mukana olo. Sanotaan heti alkuun että tiedän kyllä että en ole varma pystynkö edes imettämään tai jos pystyn niin kaikki vauvat eivät välttämättä suostu tuttipullosta juomaan. Kaikki vauvat ovat omia persooniaan jne.
Lähinnä mietin että onko ajatus ylipäätään tuomittu että tuon ikäinen vauva voisi viettää päivän isänsä kanssa? Olettaen siis että juominen tuttipullosta onnistuu ja että saisin pumpattua maitoa varastoon. Se onkin sitten toinen juttu miten itse pärjäilen ilman vauvaa (pumppaaminen kesken juhlan ja sitten se henkinen puoli). Mahdollisuutena on myös että isä tulisi hääpaikan lähelle hotelliin, jossa pääsisin tarpeen vaatiessa käymään.
Vauva on toki minulle ykkönen mutta myös ystäväni häät ovat tärkeät ja toivoisin että pystyisin niihin osallistumaan.
Miten teillä on mennyt vai kannattaako suosiolla unohtaa kaikki kaason velvollisuudet hääpäivänä?
Toivon asiallisia vastauksia aiheesta.
Kommentit (98)
Minulla on kolme lasta, joista yksikään ei suostunut käyttämään tuttipulloa. Minulla oli myös rintapumppu, koska oli useita rintatulehduksia, jotka useimmiten tulivat siitä, että maito pakkautui rintoihin. Jos imetysväli venyy pitkäksi, rinnat voivat tyhjentyä huonosti ja taas sattuu joka paikkaan.
Toinen pulma tuossa kolmen kuukauden kohdalla on se, että jos sattuu olemaan suihkutissityyppiä, juhlamekko on kaikista yrityksistä huolimatta maitotahrainen, koska pelkkä vauvan ajattelu saa herumista aikaan.
Itselläni ei enää vauvoja ole, mutta lapsettomat häät jätän välistä joka tapauksessa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en halua itsekään olla osallisena niissä juhlissa. Olen omien vauvojeni kanssa ollut jopa työpaikan pikkujouluissa ja kaverin tupareissa. Vauva on helppo seuralainen eikä häiritse ketään, imetys sujuu ja kaikilla on kivaa. Tosi ikävää, että sinun ystäväsi ovat rajoittuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos imetät vauvaa niin saat koko päivän pumppailla maitoa :( itse en myöskään olisi pystynyt noin pienen luota olemaan päivää pois, mutta moni muu pystyy.
Kuinka usein maitoa pitää suurin piirtein pumpata? Parin tunnin välein? Kuten sanoin niin olen näissä täysin vasta-alkaja. Neuvolastahan näistä voin kysyä lisää seuraavalla kerralla. Mietin että jos kävisin päivän aikana pari kertaa hotellilla vauvaa moikkaamassa ja loput ajasta pumppaisin.
ap
Just noin onnistuu hyvin. Ja siinä vaiheessahan tiedät jo vauvan vinkeet ja mikä toimii. Pärjäätte ihan varmasti!!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, joista yksikään ei suostunut käyttämään tuttipulloa. Minulla oli myös rintapumppu, koska oli useita rintatulehduksia, jotka useimmiten tulivat siitä, että maito pakkautui rintoihin. Jos imetysväli venyy pitkäksi, rinnat voivat tyhjentyä huonosti ja taas sattuu joka paikkaan.
Toinen pulma tuossa kolmen kuukauden kohdalla on se, että jos sattuu olemaan suihkutissityyppiä, juhlamekko on kaikista yrityksistä huolimatta maitotahrainen, koska pelkkä vauvan ajattelu saa herumista aikaan.
Itselläni ei enää vauvoja ole, mutta lapsettomat häät jätän välistä joka tapauksessa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en halua itsekään olla osallisena niissä juhlissa. Olen omien vauvojeni kanssa ollut jopa työpaikan pikkujouluissa ja kaverin tupareissa. Vauva on helppo seuralainen eikä häiritse ketään, imetys sujuu ja kaikilla on kivaa. Tosi ikävää, että sinun ystäväsi ovat rajoittuneita.
Ei vauvoja mihinkään pikkujouluihin oteta! Ja tuossa olet täysin väärässä että ketään ei häiritse vauvan läsnäolo. Taidat olla vähän liikaa jäänyt sinne äitiyskuplaasi eikä sinulla taida muuta elämää ollakaan kuin äitinä olo. Tämä vasta onkin ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos imetät vauvaa niin saat koko päivän pumppailla maitoa :( itse en myöskään olisi pystynyt noin pienen luota olemaan päivää pois, mutta moni muu pystyy.
Kuinka usein maitoa pitää suurin piirtein pumpata? Parin tunnin välein? Kuten sanoin niin olen näissä täysin vasta-alkaja. Neuvolastahan näistä voin kysyä lisää seuraavalla kerralla. Mietin että jos kävisin päivän aikana pari kertaa hotellilla vauvaa moikkaamassa ja loput ajasta pumppaisin.
ap
Just noin onnistuu hyvin. Ja siinä vaiheessahan tiedät jo vauvan vinkeet ja mikä toimii. Pärjäätte ihan varmasti!!
Kiitos rohkaisusta!
ap
No en kyllä suostuisi kaasoksi sellaisen ”ystävän” häihin, joka ei ymmärrä sylivauvan päälle tuon vertaa. En ole koskaan ollut sellaisissa lapsivapaissa häissä, joihin vastasyntynyt ei voisi tulla. Toki oletuksena on aina ollut, että perhe poistuu ennen kuin vauva aiheuttaa mitään häiriötä (eikä yleensä noin pieni vauva edes aiheuta häiriötä, kun se pidetään kuivana ja kylläisenä).
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä suostuisi kaasoksi sellaisen ”ystävän” häihin, joka ei ymmärrä sylivauvan päälle tuon vertaa. En ole koskaan ollut sellaisissa lapsivapaissa häissä, joihin vastasyntynyt ei voisi tulla. Toki oletuksena on aina ollut, että perhe poistuu ennen kuin vauva aiheuttaa mitään häiriötä (eikä yleensä noin pieni vauva edes aiheuta häiriötä, kun se pidetään kuivana ja kylläisenä).
No minä suostun sillä ystäväni on minulle erittäin tärkeä. Se on heidän päivänsä ja saavat tehdä siitä sellaisen kun haluavat. Ymmärrän ettei kaikki pyöri minun lapseni ympärillä vaikka minulle oma lapseni onkin kaikkein tärkein.
ap
Pyydä ystävääsi valitsemaan myös toinen kaaso, koska et koskaan tiedä, millainen vauvasi on. Tiedän täysin helppoja vauvoja, jotka pärjäävät varsin hyvin ilman äitiä koko päivän. Nukkuvat hyvin ja juovat pullosta isänkin kanssa. Ja sitten on niitä koliikkisia pullosta kieltäytyjiä, jotka hakevat lohtua tissiltä tunnin välein eivätkä juo mistään muualta. Sellaista vauvaa ei ole kiva jättää isän kanssa huutamaan hätäänsä. Sitä paitsi korona-aikana on hyvä olla varakaaso joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin edelleen. Alle yksivuotias ei voi olla erossa.
Höpö höpö nyt taas. Tämä on niiden kateellisten äitien keksimä juttu joilla ei ole varaa käydä missään tai ystäviä joiden kanssa viettäisi aikaa. Jotenkin pitää saada hyvä mieli itselleen siitä ettei käy missään niin ovat sitten keksineet olevansa parempia äitejä kun eivät ole sekuntiakaan erossa lapsistaan. Jos heillä olisi tilaisuus niin olisi aivan toinen ääni kellossa. En siis sano, että olisi mitenkään väärin, että viettää kaiken aikansa kotona lasten kanssa mutta se on väärin, että kateuksissaan tuomitsee muut äidit.
Ap, sinä itse tiedät sitten kesällä miten sinun lapsesi reagoi yhden päivän poissaoloon. Täällä on turha kysellä koska palstamammat tuomitsevat aina ihan sama teitkö niin vai näin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vauva voi yhden päivän olla isän kanssa. Tuo hotelli kuulostaa hyvälle, niin pääset ehkä vaikka kerran imettämään. Keräät ja pakastat maitoa reilusti etukäteen. Vauva tarvitsee noin 1 dl/ 3 tuntia. Kyllä vauva pullosta juo varmasti, kun on sopiva tuttiosa. Voi myös hörppäyttää pienestä kupista. Näitä kannattaa kokeilla etukäteen. Kannustan pitämään hauskaa. Vauvalle ei yhdessä päivässä kyllä voi mitään vahinkoa koitua oman isän hoivissa.
Vauvakohtaista tuo maidontarve, meidän 2,5 kk vauva saattaa tarvita kerrallaan jopa sen 3 dl maitoa.
Minulle on ihan uutta, että kaasona olo ja pikkuvauvan äitiys eivät sopisi yhteen. Onko siis kaasolla nykyään kovakin työ juhlissa? Mikä? Oma kaasoni piti kukkia kirkossa vihkimisen ajan ja asetteli laahukseni hyvään asentoon. Ei hänellä muuta erityistä työtä juhlissa ollut. Ihan hyvin olisi voinut osallistua tuohon vihkimiseen ja vauva olla vaikka pihalla isän kanssa vaunuilemassa.
Meillä vauvat olivat niin kiinni minussa, että huusivat suoraa huutoa muiden (myös isänsä) kanssa. Silti saatettiin vaikka tehdä joskus miehen kanssa remppaa pari tuntia ja vauva oli isovanhempiensa kanssa pihalla huutamassa. Jatkuvasti valuvat tissit myös asettivat vaatimuksia vaatetukselle.
Et taida kaaso olla. Käyppäs kurkkaamassa se toinen aloitus, niin saatte riidan aikaiseksi. Tai siis provojahan nää kummatkin, niin voit riidellä peilikuvan kanssa.
Ap, kannattaa murehtia tuota imetysasiaa vasta sitten kun vauva on syntynyt, ja näet kuinka imetys lähtee käyntiin. Kaikilla ei imetys ikävä kyllä syystä tai toisesta onnistu ja/tai lapsi ei yksinkertaisesti suostu syömään kuin tuttipullosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin edelleen. Alle yksivuotias ei voi olla erossa.
Höpö höpö nyt taas. Tämä on niiden kateellisten äitien keksimä juttu joilla ei ole varaa käydä missään tai ystäviä joiden kanssa viettäisi aikaa. Jotenkin pitää saada hyvä mieli itselleen siitä ettei käy missään niin ovat sitten keksineet olevansa parempia äitejä kun eivät ole sekuntiakaan erossa lapsistaan. Jos heillä olisi tilaisuus niin olisi aivan toinen ääni kellossa. En siis sano, että olisi mitenkään väärin, että viettää kaiken aikansa kotona lasten kanssa mutta se on väärin, että kateuksissaan tuomitsee muut äidit.
Ap, sinä itse tiedät sitten kesällä miten sinun lapsesi reagoi yhden päivän poissaoloon. Täällä on turha kysellä koska palstamammat tuomitsevat aina ihan sama teitkö niin vai näin.
Kyllä näitä on ihan tutkittu. Lapsi elää tuossa vaiheessa vielä tiukassa symbioosissa ensisijaisen hoitajansa kanssa. Yleensä se on äiti. Itse en olisi tuossa vaiheessa jättänyt koko päiväksi vauvaa vapaaehtoisesti hoitoon tai edes yksin isälleen, koska tämä vietti viikosta vain muutaman tunnin vauvan kanssa. Riippuu siis tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän menee niin, että tunti per ikäkuukausi ja vuorokausi per ikävuosi, jos haluaa sitä noudattaa. Luonnollisestikaan nämä eivät ole mitään sääntöjä joita pitää orjallisesti noudattaa kaikissa tilanteissa. Mutta kuitenkin, jos on päivän häissä ja käy pari kertaa siinä välillä vauvaa moikkaamassa niin eipä siinä välttämättä edes paljon yli 3 tunnin välejä edes tule. Riippuu tietysti häistä miten ne on järjestetty ja mihin aikoihin pääsisi irrottautumaan. Lähtökohtaisesti ap:n ajatukset kuulostaa ihan järkeville ja mahdollisille, mutta vauvoissa on eroja eikä voi tietää millainen tapaus se oma sattuu olemaan ja miten itse suhtautuu asioihin sitten.
Meillä mies lähti vauvan kanssa viikonlopuksi (2 yötä) sukuloimaan, kun vauva oli 3 kk. En enää imettänyt. Hyvin oli mennyt ja isällä ja pojalla on ollut heti alusta pitäen lämmin suhde.
Juotu maitomäärä ei tosiaan ole sama eri vauvojen kanssa. Meidän vauva joi korviketta 1,8 litraa vuorokaudessa tuossa 3 kk iässä. Sitten aloitettiinkin kiinteät vähän etuajassa.
Oon hoitanu vauvaa (5kk) vrk:n putkeen ja hyvin pärjäsi ilman vanhempia.
Mun ongelma ois tullut siinä etten halunnut olla pois vauvan luota koko päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin Itse en olisi tuossa vaiheessa jättänyt koko päiväksi vauvaa vapaaehtoisesti hoitoon tai edes yksin isälleen, koska tämä vietti viikosta vain muutaman tunnin vauvan kanssa.
Miksi lisää myit noin huonon miehen kanssa? Miksi miehestä ei ollut läsnäolevaksi isäksi? Muutama tunti viikossa 🙄
Tiedän ja juuri siksi en tämmöisiä kommentteja, huokailuja ja näsäviisasteluja kaipaa. Kai sitä saa pohtia valmiiksi mahdollisia vaihtoehtoja? Voihan se olla että olen synnytyksen jälkeen niin rikki etten pääse kotoa lähtemään yhtään mihinkään pitkään aikaan, mutta sitten eletään sitten sen mukaan.
ap