+3kk vanha vauva päivän erossa äidistä?
Ajattelin kysyä konkareilta hieman neuvoa ja kokemuksia reilun 3kk vanhan vauvan hoidosta. Olen ensisynnyttäjä ja maaliskuussa on laskettu aika. Olen täysin aloittelija näissä vauva-asioissa enkä oikein tiedä mitä odottaa vauvavuodelta.
Olen kaasona ystäväni ensi kesän häissä ja mietin miten onnistuu pienen vauvan hoito ja häissä mukana olo. Sanotaan heti alkuun että tiedän kyllä että en ole varma pystynkö edes imettämään tai jos pystyn niin kaikki vauvat eivät välttämättä suostu tuttipullosta juomaan. Kaikki vauvat ovat omia persooniaan jne.
Lähinnä mietin että onko ajatus ylipäätään tuomittu että tuon ikäinen vauva voisi viettää päivän isänsä kanssa? Olettaen siis että juominen tuttipullosta onnistuu ja että saisin pumpattua maitoa varastoon. Se onkin sitten toinen juttu miten itse pärjäilen ilman vauvaa (pumppaaminen kesken juhlan ja sitten se henkinen puoli). Mahdollisuutena on myös että isä tulisi hääpaikan lähelle hotelliin, jossa pääsisin tarpeen vaatiessa käymään.
Vauva on toki minulle ykkönen mutta myös ystäväni häät ovat tärkeät ja toivoisin että pystyisin niihin osallistumaan.
Miten teillä on mennyt vai kannattaako suosiolla unohtaa kaikki kaason velvollisuudet hääpäivänä?
Toivon asiallisia vastauksia aiheesta.
Kommentit (98)
Ei kannata suunnitella kovinkaan tarkasti, ennenkuin vauva on syntynyt.
Esimerkiksi itse koitin pumpata maitoa, mutta joko pumpussa oli vikaa tai käyttäjässä, mutta puoli pulloa maitoa oli oikeasti työn ja tuskan takana. Lisäksi jos pumppaat parina päivänä etukäteen varastoon, niin se stimuloi maidoneritystä ja sitten sitä vasta tuleekin. Suihkuamalla. Itse en pystynyt olemaan tuossa vaiheessa vauvasta erossa. Ei mitään merkitystä suosituksilla tai muullakaan vaan se on sisäänrakennettu mekanismi. Äiti ei pysty jättämään vauvaa pitkäksi aikaa muun hoitoon. Ja jos kuvittelit että käyt pikaisesti hotellissa imettämässä niin se voi ottaa sen 2-3 tuntia helposti. 3kk ikäinen vauva on vielä aika pieni eikä se "tankkaa vatsaa täyteen kerralla" vaan koska vatsa on vielä kovin pieni, niin se tankkaa jaksoittain.
Ja tuolla häissä jos rintoja alkaa kivistää ja menet rinnat piukeina imettämään, niin ei se vauva ehkä saa niitä "otetta" koska ovat niin kovat ja suihkuavat. Siinäkin kestää.
Ja joo, saatat ja todennäköisesti olet väsynyt, univelkainen, tuore äiti, jonka elämän täyttää vauva ja vauvan tarpeet. Olet ehkä kuullut kun vauvan kanssa ei ehdi edes vessaan ja hyvä jos kerran viikossa suihkuun. Sekin on aivan totta.
3kk kohdalla on myös tiheän imun kausi, joten öitäkin on todennäköisesti valvottu tuossa vaiheessa melkoisen monta.
Vierailija kirjoitti:
Alle vuoden ikäisen lapsen äidin mielipide:
Ap, kiva juttu, kun mietit asiaa jo hyvissä ajoin ja ajattelet tilannetta monelta kantilta. Sinusta tulee varmasti hyvä äiti! Vaikka täällä osa kritisoi, niin on tuollainen päivän poissaolo täysin ok, kun 3kk vauva on läheisen kanssa sillä aikaa. Isä on yhtä lailla vanhempi siinä missä äitikin ja vauvalle on tärkeintä, että on tuttu aikuinen rinnalla. Ei äidin tarvitse olla 24/7 vauvan kanssa koko ajan. Siinä ei ole mitään pahaa, että äiti käy jossain yksittäisessä menossaan päivän. Minä olin yön yli poissa koulutuksen vuoksi vauvan ollessa 6 kk ja hyvin pärjäsi isän kanssa kotona. Vauva ei ollut moksiskaan, minä laskin tunteja vauvan näkemiseen ja ikävöin. :)
Ja tuosta imetys/pullopuolesta: meni miten vaan, niin saatte kyllä jonkun ratkaisun tuohon pohdittua vauvalle sopivalla tavalla. Katsokaa sitten vauvan synnyttyä, että mihin suuntaan tilanne etenee. Jokainen vauva on yksilö ja löydätte kyllä juuri teille sopivan tavan. Korvikettakin voi tarvittaessa antaa, se ei ole mikään mörkö. Kannattaa varautua siihen, että vauvalle voi osua tuohon saumaan ns. tiheän imun kausi, jolloin maitoa menee tavallista useammin.
Ihania hääjuhlia teille kaikille ja onnea odotukseen, Ap!<3
Kiitos ihanasta viestistäsi ja kiitos kun jaoit kokemuksesi. Kaikkea hyvää sinulle.
ap
Varmaan kannattaa opettaa tutille ja nukahtamaan vaunuihin. Helpompi hoitaa. Tutille opetetaan yllättävän varhain.
Vierailija kirjoitti:
Suositus on 1kk voi olla 1 tunnin erossa, 2kk kaksi tuntia, 3kk kolme tuntia jne. Kunnes vuoden iässä 1 päivä, 2v kaksi päivää jne.
Pienelle vauvalle voi olla todella traumaattista olla erossa äidistä pidempään, vauva ei erota vielä olevansa erillinen olento äidistä. Hänen käsityksensä olemassaolostaan perustuu äidin olemassaoloon.
Nämä suositukset on maksimiaikoja siis.
Kätilö
No niin varmasti. Noilla ohjeilla äiti ei pääse ikinä mihinkään, johan jo kauppareissulla menee tunti, lääkärissä helposti 3h jne.
Mä en usko silmiäni! Olen ihan ällistynyt näistä vastauksista. Yleensä haukutaan suurinpiirtein pystyyn jos edes kuvittelee olevansa hetken pois lapsen läheltä ennenkuin tämä aloittaa armeijan. Isä on täysin samalla viivalla äidin kanssa jos syö pullosta. Nämä jotka roikkuvat lapsessaan ja antavat isän hädintuskin pitää sylissä ovat just niitä äityleitä jotka saavat aikaan sen mielikuvan että elämä loppuu lapseen ja ihmiset ei kauhean hyvällä katso tuota "Jos lapseni ei saa tulla en tule minäkään olemme yksikkö se on kaikki tai ei kukaan" soopaa ja siinä leimataan sitten normaalitkin vanhemmat tuollaiseksi höperöiksi.
Minäkin sanon, ettei voi tietää. Voi onnistua tai olla onnistumatta, esim. vaikuttaa
-miten olet toipunut synnytyksestä?
-onnistuuko imetys? Onnistuuko pumppaus? Suostuuko vauva pullolle? Esim. imetys voi sujua tosi hyvin, mutta pumppaus ei tuota maitoa lainkaan.
-onko ns. helppo lapsi? Jos itkee paljon tai nukkuu huonosti, sinä ja mies saatatte olla liian väsyneitä
-millainen äiti huomaat olevasi? Tuossa kohtaa hormoonit ohjaavat paljon. Eli pystytkö/haluatko olla vauvasta erossa
Itse olisin mennyt kirkkoon, mutta sen jälkeen jättänyt väliin. Mulle oli ok olla erossa pari tuntia, sen enempää en halunnut. Jollekin toiselle päiväkin menee hujauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vauva pärjää isänsä kanssa mainiosti, onhan niitä yksinhuoltajaisiäkin. Mutta tuosta ei kyllä tule yhtään mitään. 3kk synnytyksen jälkeen olet vielä niin univelkainen ja pihalla, että et todellakaan jaksa mitään kaasohommia, eikä tee mielikään juhlia kun on pieni vauva ja paljon uutta opittavaa. Et osaa vielä ajatella kaikkea sitä väsymystä ja hoidettavaa mitä vauvasta tulee ja sen kaiken pyörittämisen rinnalla häät ja kaasoilut on täysin ylimääräistä vaivaa, jota et siinä vaiheessa kaipaa.
Tämä siis oma näkemykseni, voit tietysti olla aivan erilainen super äiti, joka jaksaa loputtomiin ja hoitaa kaiken. Bilettää samalla kun imettää kolmosia ja neljännellä kädellä vääntää pullatkin heh heh.
Niin, tai sitten vauva voi olla helppo ja hyvinnukkuva jo alusta saakka, omani oli tyytyväinen vauva, joka alkoi nukkua 5-6 tuntia putkeen n. 1,5-kuisena. Ei tarvinnut olla mikään superäiti, mutta tiedän kyllä olleeni onnekas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus on 1kk voi olla 1 tunnin erossa, 2kk kaksi tuntia, 3kk kolme tuntia jne. Kunnes vuoden iässä 1 päivä, 2v kaksi päivää jne.
Pienelle vauvalle voi olla todella traumaattista olla erossa äidistä pidempään, vauva ei erota vielä olevansa erillinen olento äidistä. Hänen käsityksensä olemassaolostaan perustuu äidin olemassaoloon.
Kätilö
No niin varmasti. Noilla ohjeilla äiti ei pääse ikinä mihinkään, johan jo kauppareissulla menee tunti, lääkärissä helposti 3h jne.
Ennen vanhaan äitiysloma kesti 2 kuukautta, sen jälkeen palattiin töihin. Kyllä nykyäidit ovat aika laiskoja verrattuna entisaikojen äiteihin.
Itse en olisi pystynyt. Mun kaikki 3 lastani ovat vauvoina olleet aina täysimetyksellä eivätkä juoneet pullosta. Olen myös imettänyt lapsiani pitkään. Mulla tuli maitoa aina runsaasti rintoihin, joten olisi pitänyt päästä imettämään, pumpulla rinnat tyhjenivät huonosti. Olisin mennyt vihkimiseen, jos se olisi ollut jossain lähellä ja sitten mennyt kotiin vauvan luo. Jos tilaisuus olisi ollut kaukana, niin sitten olisin jättänyt kokonaan väliin. Ylipäätään mun lapset eivät käy missään hoidossa, kun tukiverkkoja ei ole. Mies toki hoitaa lapsiaan, mutta imetysaikana ongelmana on tietysti ruuansaanti vauvalla.
Hienoa AP, kun suunnittelet asiaa jo varhain! Tottakai vauva voi olla erossa äidistään kunhan vauvan tarpeet huomioidaan. Eli isä nyt ottaa suuremman vastuun vauvasta, syöttää, sylittää, pesee ym. niin vauva tottuu. Äidin maidosta sen verran, että voit pakastaa tai "lypsää" ennen lähtöä (säilyy jonkin aikaa jääkaapissa, en muista), mutta olisi hyvä totutella myös korvikkeisiin.
Nyt jotka sinua moittii niin älä kuuntelee. Kyllähän pakko tilanteessa vauvojen on pärjättävä ilman äitiä ja tässä oiva tilaisuus isälle luoda yhteyttä vauvaan ja tärkeintä, että sinäkin saat nautittu elämästä edes hetkellisesti ilman vauvaa. Voit totutella vauvaa jo eroon, esim. käymällä kaupassa yksin ja pidentää poissaolon aikaa pikku hiljaa. Silloin näet samalla miten vauva ja sun mies pärjäävät.
Minun mielestäni ei ole edes huono ajatus olla yötä ilman vauvaa, saisit nukuttua. Jos otat alkoholia niin kannattaa pitää se 2 päivä ero vauvasta, jos imetät. Muista ottaa rintapumpu mukaan! Maito jos tulee niin tulee ja se on melkoisen inhottava tunne..
Vierailija kirjoitti:
Kätilö
Tämä suositus koskee molempia vanhempia, eikä pelkästään äitiä. Äiti ja isä ovat normaalisti vauvalle jo tuttuja 3 kk iässä. Ihan hyvin voi olla kauankin isän kanssa. Ja kuulostaa ap siltä, että ihan hyvä jos pystyt käymään vaikka kerran siellä hotelilla moikkaamassa vauvaa. Kyllä melko varmasti pystyt olemaan kaasona
Itse kävin viime keväänä korottamassa yo-arvosanoja ja olin kolmena päivänä peräkkäin ~7h pois vauvan luota ja isä hoiti vauvaa. Ihan hyvin meni, vauva oli juurikin tuon 3kk.
Herranjestas, mitenkähän ne vauvat kasvaa tuolla muualla maailmassa, kun ei ole pitkät äitiyslomat! Ja isä on ihan tasavertainen vanhempi, pl. tietysti imetys. Nyt valoja tauluun!
En jaksa lukea muiden vastauksia. Olen itse ollut ystävieni häissä tuoreena äitinä kaksi kertaa.
Esikoinen oli vajaa 3 kk kun lähdin päivällä noin sadan kilometrin päähän juhliin, ja mies vauvan kanssa haki minut sitten pois illalla. Hyvin meni, joskin pumpattua maitoa oli mennyt ihan järkyttävä määrä. Pumppasin pari kertaa juhlissa ja hyvin meni, mietin toki vauvaa välillä mutta oli mukavaa. Muistan ärsyyntyneeni muutamien kauhisteluista ”miten raskin jättää vauvan” jne.
Toisen lapsen kohdalla sama homma, lapsi silloin 4 kk, paitsi häät oli kauempana joten muu perhe tuli mukaan hotelliin. Oli kivaa, mutta tällä kerralla en jostain syystä loppuillasta saanutkaan enää pumpulla herumaan maitoa joten tuli sitten vähän kiire lähtö (yleensäkin sain pumpattua vain niin, että vauva oli toisella rinnalla tai rinta oli täynnä).
Eli jos imetät, varmista etukäteen että pumppaus onnistuu ja vauva osaa imeä pullosta. Ja jos et halua antaa korviketta jostain syystä (esim. meillä ei kumpikaan koskaan ollut saanut niin pelättiin vatsavaivoja), niin ala ajoissa pumpata varastoon että on sitten varmasti riittävästi maitoa.
Ja nauti hyvällä omallatunnolla häistä! Ihan normaalia on, että isä hoitaa vauvaa. Vaikka supermammat sanoisi mitä ja vaikka itsestä hormonihuuruissa tuntuisi kamalalta!
Kyllä vauva ehdottomasti pärjää isänsä kanssa. Muutoin yh-isät olisi kielletty lailla ja synnytykseen kuolleen naisen lapset pistettäisiin adoptioon äiti-perheeseen, kun isä on kykenemätön huoltaja. Samoin sairaalaan pitkään synnytyksestä aiheutuneen komplikaation takia jääneiden äitien lapset pistettäisiin varahoitoon jollekin toiselle äidille, jos isä ei kävisi milloinkaan-koskaan-mitenkään oman lapsensa pääasialliseksi hoivaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin edelleen. Alle yksivuotias ei voi olla erossa.
Vau, kun muksu on 15 vuotias niin pääsee jo parin viikon lomalle!
Mä en ole koskaan tajunnut tätä vouhkaamista. Mitäs jos äidille sattuu jotain ja joutuu vaikka sairaalaan tiedottomana, onko vauvan elämä pilalla kun ei näe äitiään vähään aikaan. Ja tajuan tietenkin ettei pientä vauvaa pökätä hoitoon pitkiksi ajoiksi omien hupijuttujen takia mutta että isän hoivissa ei voisi olla yhtä päivää, hohhoijaa.
No mun siskon vauva oli mulla 4kk iässä hoidossa yön yli vähän vastaavassa tilanteessa. Tämä vauva toki oli melko helppo hoitoinen, ja minä tuttu vauvalle ja vauva minulle. Eli ei tuhoon tuomittu ajatus, mutta riippuu monesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Ja vauva pystyy olemaan ikävuosiensa mukaan erossa äidistä näin: 1-vuotias yhden päivän, 2-vuotias 2 päivää ja niin edelleen. Alle yksivuotias ei voi olla erossa.
Vau, kun muksu on 15 vuotias niin pääsee jo parin viikon lomalle!
Mä en ole koskaan tajunnut tätä vouhkaamista. Mitäs jos äidille sattuu jotain ja joutuu vaikka sairaalaan tiedottomana, onko vauvan elämä pilalla kun ei näe äitiään vähään aikaan. Ja tajuan tietenkin ettei pientä vauvaa pökätä hoitoon pitkiksi ajoiksi omien hupijuttujen takia mutta että isän hoivissa ei voisi olla yhtä päivää, hohhoijaa.
No totta kai äiti voi vaikka kuolla ja silloin lapsen hoitaa joku muu, mutta miksi pitäisi pyrkiä sellaisiin olosuhteisiin? Onko muka normaalia viettää viikkojen lomia ilman lapsia? Ainakin omassa ja lapsuuden perheessäni rippikoulu tai muu vastaava viikon leiri tai mummolaviikko on ollut pisin aika erossa. Yleensä lapset otetaan lomille mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, joista yksikään ei suostunut käyttämään tuttipulloa. Minulla oli myös rintapumppu, koska oli useita rintatulehduksia, jotka useimmiten tulivat siitä, että maito pakkautui rintoihin. Jos imetysväli venyy pitkäksi, rinnat voivat tyhjentyä huonosti ja taas sattuu joka paikkaan.
Toinen pulma tuossa kolmen kuukauden kohdalla on se, että jos sattuu olemaan suihkutissityyppiä, juhlamekko on kaikista yrityksistä huolimatta maitotahrainen, koska pelkkä vauvan ajattelu saa herumista aikaan.
Itselläni ei enää vauvoja ole, mutta lapsettomat häät jätän välistä joka tapauksessa. Jos lapset eivät ole tervetulleita, en halua itsekään olla osallisena niissä juhlissa. Olen omien vauvojeni kanssa ollut jopa työpaikan pikkujouluissa ja kaverin tupareissa. Vauva on helppo seuralainen eikä häiritse ketään, imetys sujuu ja kaikilla on kivaa. Tosi ikävää, että sinun ystäväsi ovat rajoittuneita.
Ei vauvoja mihinkään pikkujouluihin oteta! Ja tuossa olet täysin väärässä että ketään ei häiritse vauvan läsnäolo. Taidat olla vähän liikaa jäänyt sinne äitiyskuplaasi eikä sinulla taida muuta elämää ollakaan kuin äitinä olo. Tämä vasta onkin ikävää.
Jos sinun mielestäsi vauvan ravinnontarpeesta huolehtiminen on äitiyskuplaa, niin saat toki pitää mielipiteesi.
Meillä töissä kaikki rakastavat vauvoja, työkaverit toivoivat, että tulisin vauvan kanssa. Vauva oli vielä niin pieni, että ei edes vierastanut, niin saivat pitää sylissä ja minä sain vapaat kädet. Luonnollisestikaan imettäessä en juonut alkoholia ja työkavereitani ovat varsin maltillisia juomisen suhteen.
Huoh, sinä et ole ainoa mahdollinen ruokkija vauvalle. Usko tai älä, se vauva pärjää kyllä ihan ilmankin sua.
Ruokkija? Vieläkö joku pitää vauvanhoitoa vain ruokintana? Ei ihme, että suomalaiset ovat turvattomasti kiintyneitä, kun ovat kotona saaneet vain ruokaa!
Kyllä vauva pärjää isänsä kanssa mainiosti, onhan niitä yksinhuoltajaisiäkin. Mutta tuosta ei kyllä tule yhtään mitään. 3kk synnytyksen jälkeen olet vielä niin univelkainen ja pihalla, että et todellakaan jaksa mitään kaasohommia, eikä tee mielikään juhlia kun on pieni vauva ja paljon uutta opittavaa. Et osaa vielä ajatella kaikkea sitä väsymystä ja hoidettavaa mitä vauvasta tulee ja sen kaiken pyörittämisen rinnalla häät ja kaasoilut on täysin ylimääräistä vaivaa, jota et siinä vaiheessa kaipaa.
Tämä siis oma näkemykseni, voit tietysti olla aivan erilainen super äiti, joka jaksaa loputtomiin ja hoitaa kaiken. Bilettää samalla kun imettää kolmosia ja neljännellä kädellä vääntää pullatkin heh heh.