Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinin luokanvalvoja väittää että tytöllämme on anoreksia

Vierailija
22.04.2015 |

Soitti tänään. Tyttö ei kuulemma käy kouluruokailussa. Kysyin sitten teiniltä että pitääkö open epäilykset paikkansa niin sanoi että ei syö koska kouluruoka on niin paskaa. Onko opettajilla liian vähän töitä kun tuommoisista pitää soitella...

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:27"]Jaa, itse kävin lukiossa ollessani syömässä tasan kerran. Syynä oli että ruokalan väenpaljous ja ahtaus ahdisti älyttömästi.
[/quote]

Tismalleen sama tilanne. Opettajani aloitti ahdistelun ja suoranaisen kiusaamisen siitä että olen anorektinen (paino aivan normaali), valehtelija ja että kiusaan muita ihmisiä tahallani sillä että en käy kouluruokailussa syömässä ja päässäni on jotain todella pahasti vialla. Lopulta tilanne eteni niin pahaksi että aloin uskomaan häntä siinä, että olen paha ja ilkeä ja tuhlaan kaikkien aikaa ja itsetuntoni mureni palasiksi.

Nyt aikuisena en edelleenkään pysty syömään väenpaljoudessa ja olen joutunut todella taistelemaan itseni kanssa jotta olen saanut itsetuntoni uudelleen rakennettua.

Vierailija
42/61 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lisäainekammon takia syönyt yläasteella kouluruokaa. Joo, söin salaattia aluksi, mutta kun muut oppilaat nälvivät pupunruuaksi, niin istuin sitten sen jälkeen pelkän vesilasin kanssa pöydässä. t. 18v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

43. jatkaa etten siis pidä asiaa viisaana tai puolustele syömättäjättämistä, kerron vain kokemukseni.

(Lukiossa söin ruokaa satunnaisesti, siellä ainesosalistat näki ja vaihtoehtoja paremmin)

Vierailija
44/61 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kouluruoka on sellaista kuin meillä amk:ssa, niin se on paskaa.

Ja ikä on 37 v jos sillä nyt on jotain merkitystä.

Vierailija
45/61 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi surullinen, kun huomaan, miten vähän opettajan työtä ja vaivannäköä arvostetaan...

T. Sairaslomalla oleva ope, joka on tehnyt koko päivän töitä

Vierailija
46/61 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 18:46"]

Mä en ymmärrä tollasta asennetta, että kouluruoka on paskaa ja vanhemmat melkeinpä tukevat tuota ajatusta. Kouluruoat ovat oikeasti hyviä ja on luultavasti pari vaihtoehtoakin. Tai salaattia ja leipää. Meillä on kuitenkin mahdollisuus ilmaiseen kouluruokaan, niin ihmettelen näitä vanhempia, jotka antavat lapsen olla sitä mieltä, että se on ihan paskaa. Vanhempien tulisi opettaa, että se on terveellistä ja koulussa pitää syödä, jotta jaksaa koko päivän.

[/quote]

kunpa useapi huoltaa olisi samaa mieltä!

On aivan käsittämätöntä, että jo ekaluokkalaiset eivät syö kunnolla ja kotona valitetaan, että se kouluruoka on pahaa. Ja huoltajat aivan oikeasti ja vakavissaan selittävät, että se meidän pekkapetteri ei tykkää ja ruoka on pahaa. Jep, kivaa tapa- ja asennekasvatusta.

Ei kouluruoka mitään gourmeta ole, mutta ihan kelpoa lounasruokaa. Joka kerta on tarjolla juoman ja leipien lisäksi salaattia tai jälkiruokaa + lämmin ruoka. Moni koulun ruoka on jopa ihan maukasta.

Vierailija
47/61 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:57"]

Minun syömishäiriöni alkoi juuri noin, jätin kouluruokailut väliin ja kun vanhemmille soitettiin sanoin että ruoka on pahaa. Pyydä tytärtäsi pakkaamaan  ja syömään eväät ruokalassa jos ei pidä ruoasta.

[/quote]

Vierailija
48/61 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin ruokailut väliin käydäkseni salaröökillä..

Vierailija
49/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa...suomen koulutusjärjestelmää hehkutetaan myös juurikin ilmaisen kouluruuan takia ja sitten valitetaan kun ei nyt vastaa ravintolaruokaa. Jokainen voisi itse kokeilla vääntää noin euron budjetilla annos johon sisältyy pääruoka, leivät, salaatti, juomat jne. Vielä kun tehdään kerralla useille ihmisille joutuu mausteissa ym tinkimään jotta ruoka olisi sopiva kaikille eikä samaan kouluun tarvitse tehdä 20 eri ruokalajia.( esim salaatissa ei siis ole sekä porkkanaa, kaalia, tomaattia jne samana päivänä jotta kaikilla allergisilla on mahdollisuus syödä.) kouluruoka-, tuki- yms valittajat vois välillä lähettää kattoo millasta elämää olis jos yhteiskunta ei yhtään tukisi yhtäläisiä mahdollisuuksia. Jos ruoka ei kelpaa, maksa omat eväät äläkä itke, varmasti niitä aina löytyy jotka sen kouluruoan mieluusti syövät.

Vierailija
50/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 09:59"]

Ihmiset jotka pelautuvat ruokansa kanssa tuolla tavalla ovat rasittavia. Heille olisi oikein muuttaa asumaan johonkin nälänhädän keskelle pariksi kuukaudeksi, oppisivat arvostamaan kouluruokaa. 

[/quote]

Ihmiset, jotka osallistuvat keskusteluun mahdollisesta syömishäiriöstä, ja kommentoivat noin ovat rasittavia. Heille olisi oikein mennä jonkin apukouluun älyllisesti kehitysvammaisten keskelle pariksi kuukaudeksi, oppisivat arvostamaan anoreksiakeskustelua.

Vierailija
51/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:59"]Olen tosi surullinen, kun huomaan, miten vähän opettajan työtä ja vaivannäköä arvostetaan...

T. Sairaslomalla oleva ope, joka on tehnyt koko päivän töitä
[/quote]

Kyllä on paljon ihmisiä, jotka teidän tyttöä arvostavat. Itse en kasvatustieteilijänä edes tohtisi ikinä hypätä luokanopettajan (en edes aineopettajan) saappaisiin. Te teette työtä, johon ei todellakaan meistä kaikista ole!

Minusta on hyvä, että opettaja ap:n tapauksessa kantaa huolta tytöstä. En lukenut ketjua huolellisesti, mutta aika moni oli kai juuri tätä mieltä? Itseäni kuitenkin vähän tai aika paljonkin huolettaa, jos opettaja ihan tosissaan on leimannut tytön jollain anoreksia-diagnoosilla. Jos näin on oikeasti käynyt, niin se on kyllä väärin. Diagnoosiin jako kuuluu lääkärille ja tässä tapauksessa syömistä/syömättömyyttä ja terveydentilaa kuuluisi varmaan tarkastella muutenkin kuin kouluruokailun osalta.

Vierailija
52/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän *työtä (piti lukea tuossa alussa) t.55

Vierailija
53/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luuli aikoinaan pullukka terkkari, että olis ollu anoreksia. Katsoi jotain käyriä, kuinka paino ei ollut noussut pituuden kanssa linjassa. Uhkaili lääkärillä.

Olin niiden tyttöjen joukossa, joka söi suurella ruokahalulla koulussa kaiken muun paitsi veriletut. Hain usein lisää. Muut nirsoilivat ja pitivät ruokaa paskana. Mitä lienee gourmettia saivat kotonaan. Minusta kouluruoka oli hyvää.

Terkkarin uhkailujen takia aloin kotona syömään pullaa hillitömät määrät. Siitä muistona minulla on vieläkin raskausarvet peräsimessä. Olen vasta viimeiset 5 vuotta painanut 4 kiloa enemmän kuin yläasteella.

Paino/pituuskäyrän eroavaisuudet johtuivat varmaankin vain siitä, että lapsen pyöreys katosi yläasteelle siirryttäessä ja pituutta lisää tullessa...

Vierailija
54/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussa opettaja ei syö valvontaluokkansa kanssa, joten todennäköisesti joku tytön kaveri on ollut tytöstä huolissaan ja kertonut luokanvalvojalle. Ota ap tämä asia vakavasti ja ole kiitollinen opettajan vaivannäöstä.
T. Ent. Yläkoulun aineenope

Vierailija
55/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja syö sitä samaa ruokaa, joten luulisi hänen tietävän, onko se pahaa vai ei. Perusopetus on avointa, eli kuka tahansa voi kävellä koulun ruokalaan ja nähdä omin silmin, millaista se ruoka on. Useimmissa paikoissa saa myös syödä sitä, kohtuullista korvausta vastaan ainakin jos on kunnassa töissä.

Loukkaannuitko sinä oikeasti siitä, kun opettaja ilmoitti että lapsesi ei syö koulussa?

Vierailija
56/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa varmaan 80% teinitytöistä ei syö kouluruokaa, melkoista ylireagoinita opelta. En itsekään söisi tytön kouluruokaa.

Vierailija
57/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöisen äitinä sanoisin, että kaikki varoitusmerkit kannattaa ottaa vakavasti, koska syömishäiriö on todella yleinen.

Itse en aluksi huomannut syömättömyyttä. Sukulaiset alkoivat vihailla tytön laihuudesta, mutta minä sulin silmäni. Minusta oli vaan hienoa, että tytär on hoikka.

Tyttöhän söi kotona, terveelisestikin. Omena jugurtin seassa oli bravuuri. Joskus söi kovasti, uunivuuan makaroonilaatikkoa saattoi mennä. Ja leipoi ja söi. 

Mistä ihmeestä olisin tajunnut, että hän käy oksentamassa nämä ruuat. Syömishäiriöinen valehtelee ja on taitava peittämään oksentelut ja syömättömyyden.

En minäkään huomannut aluksi laihtumista, lapsen kun näkee joka päivä, niin ulkonäköön "tottuu". No, sitten kyllä loppuen lopuksi näkyi todella. Luuranko mikä luuranko. Ei jaksanut opiskella, opinnot piti lopettaa. Oli sairaalassa valvotuissa ruokailuissa, ja masennus ja muutkin psyykkiset ongelmat tulivat esiin syömättömyyden kautta.

Ota vakavasti open huomiot. En minäkään aluksi uskonut, aika pitkälle syömishäiriö oli jo päässyt, ennen kuin silmäni aukesivat. 

Vierailija
58/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka pelautuvat ruokansa kanssa tuolla tavalla ovat rasittavia. Heille olisi oikein muuttaa asumaan johonkin nälänhädän keskelle pariksi kuukaudeksi, oppisivat arvostamaan kouluruokaa. 

Vierailija
59/61 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se luokanvalvoja ole varmaankaan sitä diagnoosia tehnyt, mutta hän on linkki koulun ja kodin välillä. Eikä hän ole varmasti ainut koulun henkilökunnasta, joka on tytöstä huolissaan. Hänelle on vain delegoitu tehtävä ottaa yhteys kotiin.

Toivottavasti koulu tekee muutakin kuin soittaa asiasta kotiin. Lähin paikka on kouluterveydenhoitajan vastaantto. Siellä on monen vuoden tilastot pituuden ja painon kehityksestä. Lisäksi terkkari voi aina vaatia liiat vaatteet pois esim. keuhkojen ja sydämen kuuntelun varjolla ja silloin tarkkailla, onko tyttö laihtunut merkittävästi sekä keskustella syömisestä. Anoreksiasta kärsivät pukeutuvat useimmiten isoihin vaatteisiin, ettei laihtunut vartalo näy. Ilmanen vihje äidille: Miten olisi naistensauna ihan kotioloissa, jolloin näkisit, miten luisevaksi tyttö on kuihtunut. Ja äidille (ja tyttärelle) vaan tiedoksi, että kouluruoka ei todellakaan ole paskaa, vaan ihan syötävää, jossei nyt varsinaista gourmetia olekaan.

Vierailija
60/61 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöhän kotona ihan normisti?