Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva kurkku- ja kielikipu

Vierailija
22.04.2015 |

Olen kärsinyt kohta puoli vuotta kurkkukivusta ja kielen polttelusta. Kielen kärkeen tulee myös tasaisin väliajoin punaisia läiskiä. Lähes kaikki mahdollinen on tutkittu eri lääkäreissä eikä mitään löydy mistään.

Mitä ihmettä tämä voi olla?? Kenelläkään kokemuksia? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuiva kurkku 24/7 ja syynä kuivat limakalvot nenä/kurkkualueella

Vierailija
2/25 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollaista jossain vaiheessa monta vuotta. Jotain hermosärkyä kai, syytä ei ikinä sen enempää löytynyt. Minä tyydyin vaan siihen että hyvä että vakavat syyt on poissuljettu, ja sen jälkeen kun oli tutkittu, en enää murehtinut asiaa. Otin sitten kipulääkkeitä jos oli oikein pahana. Välillä oli myös tuolloin epämääräisiä kipuja muilla puolillakin kroppaa, esim. saattoi yhtenä päivänä tuntua että on virtsatietulehdus, sitten se meni ohi, toisena sattui jalkaa, sitten päätä, sitten poskipäitä kolotti. 

Mutta tosiaan meni ajan kanssa itsestään ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kielen polttelua ja toinen sivu kielestä useasti kipeä. Tämä vaiva on ollut jo reilun vuoden, lääkäreiden mielestä on sammasta. Mun mielestä ei ole siitä kyse koska hiivalääkkeet eivät vaikuttaneet mitään. Sen olen huomannut että tomaatti, chili, curry, sitrushedelmät ja voimakkaat mausteet pahentavat polttelua. Välillä makuaisti on pois niin että mikään ei maistu miltään. Joskus on muutamia päiviä että kieli tuntuu lähes normaalilta. Hankala vaiva mulle koska olen ammatiltani kokki ja ärsytystä tulee siten jatkuvasti, koska onhan sapuskoja maisteltava tehdessä. Ehkä on ammatinvaihto edessä tämän takia.

Vierailija
4/25 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin mielelläni lisää muiden kokemuksia! Tai veikkauksia, mitä voisi olla. Onko lääkäreitä paikalla?

Itseäni ärsyttää lääkäreiden vähättely, koska kärsin tästä todella. Ei auta suuvedet, hammastahnan vaihdot, eikä tosiaan mitään tauteja ole löytynyt...

Vierailija
5/25 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vieläkö kärsit vaivastasi? Minulla alkoi elokuun alussa kielikipu, joka kestää edelleen eikä sitä ole kunnolla selvitetty. 

Vierailija
6/25 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla bruksismi aiheutti juuri tuollaisia oireita. Lisäksi paljon paljon muitakin, oikeastaan koko yläkropan alueelle erilaisia kipuja, turvotusta.. Kieli- ja kurkkukipu ovat  tyypillisiä bruksismin oireita.

Hoito on onneksi usein helppoa, lihasrelaksantti tarvittaessa ja purentakisko. Hammaslääkäri tai suu- ja leukasairauksiin perehtynyt lääkäri. Kipuklinikoilla myös erinomainen tietämys näistä (kunnilla ja kaupungeilla yleensä julkisen puolen kipuklinikka).

Vierailija
7/25 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaiva alkoi nielusta, sitten kielessä kuivumisen tunne ja valkea kate sekä punainen kipeä läiskä reunassa. Mielettömät hermopistelyt eri puolilla kieltä ja öisin varsinkin jatkuvia kielen kuivuuskohtauksia, joihin ei vesi auttanut. Hiivaa ei ollut, se tutkittiin. B12vitamiinin puutos löytyi, mutta ei auttanut vitamiinin syönti. Gastroskopia normaali. Sjögreniä haettiin suupolilla, mutta tumavasta-aineet negatiiviset. Tietty on vaihdevuodet ja sokeri hiukan koholla, mutta en ole kuullut, että ne aiheuttaisivat tällaista. Onkohan kellään kokemusta, voisiko olla hermoperäistä, koska selkäni ja niskani ovat vaivanneet vuosia.

Vierailija
8/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaiva alkoi nielusta, sitten kielessä kuivumisen tunne ja valkea kate sekä punainen kipeä läiskä reunassa. Mielettömät hermopistelyt eri puolilla kieltä ja öisin varsinkin jatkuvia kielen kuivuuskohtauksia, joihin ei vesi auttanut. Hiivaa ei ollut, se tutkittiin. B12vitamiinin puutos löytyi, mutta ei auttanut vitamiinin syönti. Gastroskopia normaali. Sjögreniä haettiin suupolilla, mutta tumavasta-aineet negatiiviset. Tietty on vaihdevuodet ja sokeri hiukan koholla, mutta en ole kuullut, että ne aiheuttaisivat tällaista. Onkohan kellään kokemusta, voisiko olla hermoperäistä, koska selkäni ja niskani ovat vaivanneet vuosia.

Hei, minulla on bruksismin lisäksi Sjögren. Kaikilla ei välttämättä löydy vasta-aineita.

Sylkirauhasbiopsia voisi olla toinen vaihtoehto tsekata Sjögren, jos muuta selittävää ei kielen oireisiin löydy.

t. bruksismia aiemmin ehdottanut

Vierailija
9/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinun kielikipusi alkoi ja oliko kieli poikkeavan näköinen? Entä oliko se kipu myös hermotuikkimista eri puolilla ja kauanko se sinulla kesti? Missä kielikipuasi tutkittiin? Luin jostain, että joltain tutkittiin pään, kaulan ja selän magneettikuva. Onko sinulla myös ollut nielussa vaivaa, niin ettet ole voinu syödä kunnolla ruokaa, koska nielu ja myös kyllä kielen pinnan "palanut tunne" haittaa syömistä? 

Vierailija
11/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla refluksi ilmenee noin. Vatsahapot polttaa ylöstullessaan kurkun ja kielen limakalvot. Minulla kesti monta vuotta, että tajusin mistä ainainen kurkkukipu johtuu. Oireiden pahetessa tuli kielipolte mukaan kuvioon. 

Vierailija
12/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollu sappikivioperaation jälkeen refluksi, mutta lääkkeillä helpotti. Ennen tätä kielikipua oli jonkinlaista hengenahdistusta ja kurkun polttelua ja sain lääkäriltä lääkkeet ja vaiva hävisi,  söin niitä lääkkeitä vielä jonkin aikaa kielikivunkin aikana, mutta lopetin sitten. Skopiassa ei todettu mitään poikkeavaa, ei mitenkään löysää mahaporttiakaan. Sappineste voi kyllä tietty ärsyttää.e

Vierailija
13/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittu on, että kloriitin käyttö siivouksessa aiheuttaa pahoja nielutulehduksia.

Vierailija
14/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun kielikipusi alkoi ja oliko kieli poikkeavan näköinen? Entä oliko se kipu myös hermotuikkimista eri puolilla ja kauanko se sinulla kesti? Missä kielikipuasi tutkittiin? Luin jostain, että joltain tutkittiin pään, kaulan ja selän magneettikuva. Onko sinulla myös ollut nielussa vaivaa, niin ettet ole voinu syödä kunnolla ruokaa, koska nielu ja myös kyllä kielen pinnan "palanut tunne" haittaa syömistä? 

Oma bruksismini selvisi lopulta suu- ja leukapolilla. Mutta kauan kesti (1,5 v.), vaikka on yleistä, lääkärit tosi huonosti tietävät, millaisia oireita bruksismi aiheuttaa. Nielu oli arka, vaikea niellä (laihduin puolessa vuodessa 8 kg). Tuota "palanutta tunnetta" tai hermotuikkimista ei kyllä ollut. Kielen reuna oli "piparkakkureuna" johtuen yöllisestä puremisesta. Kaula turposi, kainalot turposivat ja imusolmukkeet korvien alla. Jatkuva leukojen ja korvien särky, rintasärky.. 

Purentalihakset ovat vahvimmat, mitä kropastamme löytyy. Sen vuoksi vaikuttaa todella laajasti yläkroppaan, sellaisiinkin, joihin ei millään uskoisi voivan vaikuttaa.

Pyydä kipuklinikalle lähete. Hammaslääkäritkin tämän vaivan yleensä kyllä tunnistaa, itse tosin kävin kahdella eri yksityisellä hammaslääkärillä, eikä vaivaa tunnistettu, vaikka röntgenkuvat sielläkin otettiin.. Mutta tosiaan kipuklinikalla selviää syy, vaikka ei bruksismia sitten olisikaan.

Vierailija
15/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lähetteen hammaslääkärin kautta suupolille, jossa sain vain ns. nelosgeeliä kielen pintaan. Meinasivat ottaa suusta koepalan,mutta kuulemma sylkirauhaset toimivat sen verran ja skopia oli seuraavana päivänä, etteivät ottaneet. Itse olen kyllä vahvasti sitä midltä, että tämä on neuroperäistä. Ensin odottelin, että jos B12-arvo normalisoituisi, kun lääkäri meinasi, että suun pitäisi palautua kun arvo nousee. Arvo nousi, mutta kipu ja huono olo jatkuu. Tosin aaltoilevana, muutamana päivänä kuvittelin jo parantuvani. Oireet on jonkun verran vaikeat jo selittää ja tuntuu, ettei kukaan ota vakavasti. Yksityisesti kävin jo korva-nenä ja kurkkulääkärillä, jossa ei löytyny mitään. Yksityisesti olen harkinnut jonnekin mennä, kunhan tietäisin kenelle...neurologilleko? Hermotuike ym oireet olleet sen verran kovia, että ovat jättäneet jälkensä. Terveyskeskuslääkäreille ei meinaa saada aikoja, kun töissäkin pitäisi käydä eri paikkakunnalla. Työkyky alkaa olla siinä ja siinä. Ei ole varaa hypätä monella lääkärillä, nytkin poliklinikkamaksuja tuppaa postista.

Vierailija
16/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut niska-ja selkävaivoja jo kauan ja nyt epäilyttää, että tämä kieli/kitalakivaiva johtuu niskoista ja selästä. Outoa vain tuo kielen kate ja punainen karttakielimäinen alue, joka kyllä jossain vaiheessa melkein hävisi tullakseen takaisin. Hakuammuntaa..Olisi tosi lohduttavaa, jos jollain olisi samanlainen tilanne ja olisi parantunut ja tietäisin minne päin suunnistaisin hoitoon

Vierailija
17/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemia

Vierailija
18/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän kielikiouiset  käytä suuvesiä ja liian vahvoja hammastahnoja. Lopeta suuveden käyttö kokonaan  ja vaihda hammastahna sellaiseksi, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia https://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumlauryylisulfaatti

Kaikille tämä ei varmaan auta, mutta joillakin voi ongelma olla näissä  suuvesissä ja hammastahnoissa.

Vierailija
19/25 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettehän kielikiouiset  käytä suuvesiä ja liian vahvoja hammastahnoja. Lopeta suuveden käyttö kokonaan  ja vaihda hammastahna sellaiseksi, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia https://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumlauryylisulfaatti

Kaikille tämä ei varmaan auta, mutta joillakin voi ongelma olla näissä  suuvesissä ja hammastahnoissa.

Samaa mieltä. Minäkin kokeilin aluksi kaikki mahdolliset suuvedet ym., pahensivat asiaa tosi paljon.

Menin jo sekaisin, kuinka monella nyt tämä "kielivaiva", mutta karttakielestä löytyi Terveyskirjastosta.

Vierailija
20/25 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viesti, mutta onko löytynyt selitystä vaivoille? Mulla on jo muutaman kuukauden kieli oireillut, aluksi tuli karttakielimäisiä länttejä enimmäkseen kielen kärkeen. Nyt on myös koko kieli mennyt ihan valkoiseksi, siihen sain lääkäriltä hiivalääkityksen,josta ei ainakaan isoa apua ole ollut. Kieli on myös hiukan palaneen tuntuinen ja ärtyy sivuilta päivän mittaa, yleensä aina vasemmalta puolelta. Mulla myös niskat ja hartiat jumissa. B12 vitamiinit oli ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän