Jos työtön joutuu karanteeniin koronan takia, niin kuka hänelle tuo ruoat ja maksaa kuljetukset?
Työttömän toimeentulotuen saajilla, kuten minulla, ei tosiaankaan ole varaa kalliisiin ruoan kuljetuksiin tai valmisruokiin kebabbiloista.
Punalappujen perässä normaalisti juoksen.
Onko tätä lainkaan huomioitu?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikunnan sosiaalitoimi auttaa.
On kyllä typerää, että altistuneiden oletusarvoisesti pitää itse maksaa karanteenista aiheutuneet kustannukset, kuten nyt vaikka ne kotiinkuljetusmaksut tai karanteenitilat (jos kotoka ei voi olla esim. riskiryhmään kuuluvan puolison takia). Viranomaiset määräävät karanteenin, joten heidän pitäisi myös huolehtia sen järjestelyistä.On tietoinen valinta, että asia on jätetty puolitiehen. Nyt kunnan/valtion ei tarvitse maksaa kuluja, vaan ihmiset joutuvat maksamaan ne itse. Kyllä tämä on ihan tietoisesti tehty näin.
Jos viranomaiset/kunta/valtio maksaisi kulut, se tarkoittaisi veronmaksajien maksavan kulut. Ei ole olemassa mitään kasvotonta kustantavaa tahoa, vaan aina se on jostain muusta pois.
Mietin millainen se kauppa-avun järjestelmä sitten olisi. Jos olisi tarkoitus saada nopeallakin varoitusajalla ostosapua ihmisille, se tarkoittaisi aivan valtavaa määrää palkattua henkilökuntaa. Iso kustannus se olisi. 🤔
Tuokin on totta. Ehkä pitää vain hyväksyä sitten se, että täydellistä systeemiä ei olekaan, ja että tietty prosentti ihmisiä rikkoo karanteeni- tai eristysmääräyksiä. Valtaosa toki kuitenkin noudattaa, joten ehkä voimme hyväksyä sen, että jotkut pienituloiset/köyhät hakevat itse ruokansa kaupasta, jos ei heillä ole ketään läheistä auttamassa. Toisaalta, nyt kun omikron on livempi ja leviää muutenkin niin helposti, ehkä tuollaisilla asioilla ei ole enää niin suurta väliä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin miettimään sellaista, kun kovin moni ehdottaa pyytämään naapuria käymään kaupassa. Mutta miten naapuriin voi ottaa yhteyttä, kun pitäisi olla eristyksessä/karanteenissa "tappavan taudin takia"? Ei kai nykyään niin tunneta naapureita (kerrostalossa esim.), että on vaihdettu puhelinnumeroita? Eikä kai sitä koronasairaana voi mennä naapurin oven taakse hönkimään ja ehdottelemaan, että käytkös kaupassa, tuossa setelit ja lista? Ja jos itsellä ei ole käteistä kotona, niin miten naapuri maksaa ostokset?
En todellakaan antaisi kenellekään korttia ja tunnusta siihen. Luottaako taas naapuri siihen, että tuntematon henkilö maksaa takaisin? Toki joku ehdottaa lapun tiputtamista postiluukusta, missä lukisi tilanne, mutta olisihan tämäkin hölmöä tuntemattomien kesken (itse voisin pitää vitsinä tai joidenkin nuorten kepposteluna) ja taas tulee hankaluudeksi, miten maksaa ostokset?
Olen itse muuttanut 4kk sitten uudelle paikkakunnalle kerrostaloon. Ainut naapuri kenet tiedän (pari kertaa vaihdettu kuulumisia), on seinän takana oleva joku yli 80v. mummo. Hän pääsee kyllä liikkumaan - ei kovin hyvin tosin (ylipainoa ja lonkkavikaa), mutta en ikinä kehtaisi häntä pyytää käymään kaupassa tällaiselle 40v. naiselle, joka koronasairaana olisi varmaan paremmassa kunnossa kuin tämä mummo terveenä. Ystäviä ei ole, eikä sukulaisia täällä, joten todellakin menisin itse kauppaan. Ensiksi tietenkin kaapit tyhjäksi, mutta jos vointi olisi ok, niin pieni ulkoilu kaupan kautta ei ole pahitteeksi. Maski, turvaväli ja käsidesi tietenkin käyttöön.
naapurille kun laittaa paperilapun, jossa on selitys pyynnölle ja ostoslista, sekä lupaus maksaa rahat ja kyyti kauppaan, niin se toimii tarvittaessa vaikka todisteena, jos sinä koronakuumehorkassa et muistakaan koko pyyntöä etkä halua maksaa tuotteita.
Lisäksi taksit voivat auttaa. Voit soittaa paikalliselle taksiyrittäjälle ja pyytää, että hän käy kaupassa ja jättää tavarat ovesi taakse ja sopia korvauksesta.
Tai jos asut ihan maalla, voit soittaa paikalliskaupan yrittäjälle, kertoa, että karanteeniin määräsivät, ruokaa ei ole, voisiko joku kaupan henkilökunnasta kerätä ostokseni, soittaa taksin ja laittaa taksin tuomaan ne perille. JOs ei ole käteistä, voi kysyä voiko tuotteet laittaa laskulle. (yleensä voi)
on lukuisia hyväntekeväisyysjärjestöjä, jotka saattavat hyvinkin voida auttaa esim. kauppa-asioinnin suhteen.
keinoja on monia, jos siis haluaa itse elää omaa elämäänsä eikä vain odottaa, että joku valtiollinen maijapoppanen tulee ja hoitaa kaiken toisen puolesta.
Todella loistava vinkki pienituloiselle tämä taksin maksaminen (joko naapurille tai suoraan taksikuskille) - tuohan tulisi kalliimmaksi kuin se kauppojen kotiinkuljetus! Jos henkilön ongelma on se, että ei ole varaa tilata kotiinkuljetusta, niin luultavasti tuollaiseen taksilla tilailuun on vielä vähemmän mahdollisuuksia.
ei voi kuin syyttää itseään: jos ei ole osannut ennakoida, niin voivoi, tyhmyydestä sakotetaan
ruoan kotiinkuljetus (se kauppojen normaalikuljetus) voi loppupeleissä tulla halvemmaksi, jos osaa suunnitella.
Niin, tyhmyydestä sakotetaan MUITA IHMISIÄ. Karanteenirikkuri menee kauppaan ja saa ostettua sieltä haluamansa, ja se on riski MUILLE. HÄN ei tässä menetä mitään. Eli tässä tyhmyydestä sakotettu häntä.
se on tyhmyyttä, jos ei ole kerännyt itselleen kotivaraa tai pidä ylimääräistä käteistä hätätilanteiden varalta. koronarikkurit saavat lisärangaistuksen sitten kun jäävät kiinni.
Köyhällä ylimääräistä käteistä hätätilanteiden varalla? Ihanaa kun taas varakkaat antavat neuvoja. Jos mulla olisi laittaa ylimääräisiä rahoja säilöön, niin en tietenkään silloin olisi köyhä. Yleensä nämä satunnaiset jemmarahat (n. 20e) joutuu käyttämään muihin hätätilanteisiin kuin johonkin helkatin karanteenin ruokaostoksiin. Samoin kotivaraa on hankala toteuttaa, kun "kotivaran" ruoat - ne vähäiset - joutuu käyttämään pois yleensä kuun loppupuolella, kun tilillä ei ole enää tarpeeksi rahaa ruokaan. Jos korona tulee juuri tällöin, niin minkäs sille voi ettei enää kotivaraa ole.
Ja monella ei ole kunnon pakastinta mihin kerätä punalaputettuja tuotteita tai muutakaan pakasteen kestävää. Mulla on sellainen pieni lokero jääkaapin yläpuolella, että sinne ei mahdu kuin pari kasvispussia ja joku lihapullapaketti ja leipäpussi. Tähän asuntoon ei edes mahdu lisäpakastinta, vaikka sen saisikin jostain halvalla.
Just tuosta jemmarahasta tuli hyvä esimerkki mieleen. Viime syksynä sairastuin flunssaan ja oli taas se aika, kun seuraavat päivärahat olivat tulossa noin viikon päästä ja tili aikas lailla tyhjänä - ei ihan, mutta ei niillä hiluilla "juhlittu". Jemmassa oli onneksi muutama kymppi ja ne rahat menivät kaikki erilaisiin apteekin flunssatuotteisiin. Oli nenäsumutetta, särkylääkettä, yskänlääkettä ja kaikkihan me tiedämme, että tällaiset eivät ole halpoja.
Mulle käy aina näin, että jos on saanut jemmattua joitakin kymppejä, niin iskee flunssa / muu sairaus / muu terveydenhoitoa vaativa juttu - jokin tärkeä reseptilääke (migreeni) on just loppu ja rahat menee sen hoitoon (en saa tt-tukea, joten ostan lääkkeeni itse, eikä tt-tuki edes maksa käsikauppalääkkeitä). Esim. kerran iski korvatulehdus ja sen hoitoon tarkoitetut korvatipat x2 maksoivat yhteensä n. 40e. Nuokin olisi ollut kiva käyttää vaikka siihen kotivaran keräämiseen, mutta menikin muuhun.
Varakkaammalla ei ole tällaisia taloudellisia ongelmia ja siksi ei voi ymmärtää miten joku sairaus vaikkapa voi kaataa koko kuukauden budjetin ja suunnitelmat. Tästä syystä en paljoa liiku kodin ulkopuolella nyt, koska ei ole varaa sairastua. Kaupassa käyn hyvin harvakseltaan ja pidän todellakin huolen turvaetäisyyksistä sun muista.
Muu vastaaja
en hetkeäkään usko noihin tekosyihin, että ei voi pitää käteistä, kun aina se ylimääräinen kaksikymppinenkin tulee käytettyä. Kun se käteisvara pitää säästää, s ä ä s t ä ä. Sen voi aloittaa jo ennen kuin mitään äkkinäistä rahantarvetta tulee. Ruokaakin voi pikkuhiljaa kerätä. Pitää opetella hoitamaan talouttaa. Jos alle köyhyysrajan elävien ihmisten joukossa on heitä, jotka tähän kykenevät, niin se itsessään jo kertoo siitä, että se on mahdollista.
Varakkaammalla ihmisellä ei ehkä ole talousongelmia, mutta se ei merkitse sitä etteikö varakas olisi niitä joskus elämänsä aikana kokenut. Minäkin olen. Ei kannata siis olla ylimielinen sen suhteen, jos varakas tulee neuvomaan mitä pitää tehdä. Hän saattaa jopa tietää mitä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä typerää, että altistuneiden oletusarvoisesti pitää itse maksaa karanteenista aiheutuneet kustannukset, kuten nyt vaikka ne kotiinkuljetusmaksut tai karanteenitilat (jos kotoka ei voi olla esim. riskiryhmään kuuluvan puolison takia). Viranomaiset määräävät karanteenin, joten heidän pitäisi myös huolehtia sen järjestelyistä.On tietoinen valinta, että asia on jätetty puolitiehen. Nyt kunnan/valtion ei tarvitse maksaa kuluja, vaan ihmiset joutuvat maksamaan ne itse. Kyllä tämä on ihan tietoisesti tehty näin.
Jos viranomaiset/kunta/valtio maksaisi kulut, se tarkoittaisi veronmaksajien maksavan kulut. Ei ole olemassa mitään kasvotonta kustantavaa tahoa, vaan aina se on jostain muusta pois.
Mietin millainen se kauppa-avun järjestelmä sitten olisi. Jos olisi tarkoitus saada nopeallakin varoitusajalla ostosapua ihmisille, se tarkoittaisi aivan valtavaa määrää palkattua henkilökuntaa. Iso kustannus se olisi. 🤔
Tuokin on totta. Ehkä pitää vain hyväksyä sitten se, että täydellistä systeemiä ei olekaan, ja että tietty prosentti ihmisiä rikkoo karanteeni- tai eristysmääräyksiä. Valtaosa toki kuitenkin noudattaa, joten ehkä voimme hyväksyä sen, että jotkut pienituloiset/köyhät hakevat itse ruokansa kaupasta, jos ei heillä ole ketään läheistä auttamassa. Toisaalta, nyt kun omikron on livempi ja leviää muutenkin niin helposti, ehkä tuollaisilla asioilla ei ole enää niin suurta väliä...
tuon vuoksi köyhät ajautuvatkin köyhyysloukkoihin, koska he tekevät tyhmiä ratkaisuja. Joo, voi olla, ettei jää kiinni karanteenin rikkomsiesta, mutta sitten kun jää, niin rapsahtaa sakot, sitten tulee taas uusi "yllättävä" kuluerä, jonka olisi voinut säästää.
köyhän pitää elää ennakoiden. Tässä on nyt kaksi vuotta ollut aikaa säästää kotivaraa kaappiin ja fiksut sen ovatkin tehneet. Pitää ostaa ensisijassa halpaa, eli jos on köyhä, niin satsata siihen, että ensisijassa ostaa kuivattuja herneitä, papuja, hiutaleita ja sitten vaikka seuraavasta tilistä säilykkeitä, vaikkapa säilykekeittoja sun muita. makaronia, spaghettia.
kyllä se onnistuu, jos tahtoo alkaa töihin ja opetella uusia tapoja.
Minä olen 60v työtön. Ei ole sukulaisia, eikä ystäviä, jotka pystyisivät auttamaan. Naapurit ovat täysin vieraita. Sain koronatestistä positiivisen, joudun köyhänä kulkemaan metrolla/ busseilla. Ei varaa tilata ruokaa kotiin. Pakko oli tänäänkin mennä Hurstin leipäjonoon, kirurginen maski päällä. Ei ole varaa ostaa kalliimpia maskeja. Sossusta ei saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuon vuoksi köyhät ajautuvatkin köyhyysloukkoihin, koska he tekevät tyhmiä ratkaisuja. Joo, voi olla, ettei jää kiinni karanteenin rikkomsiesta, mutta sitten kun jää, niin rapsahtaa sakot, sitten tulee taas uusi "yllättävä" kuluerä, jonka olisi voinut säästää.
köyhän pitää elää ennakoiden. Tässä on nyt kaksi vuotta ollut aikaa säästää kotivaraa kaappiin ja fiksut sen ovatkin tehneet. Pitää ostaa ensisijassa halpaa, eli jos on köyhä, niin satsata siihen, että ensisijassa ostaa kuivattuja herneitä, papuja, hiutaleita ja sitten vaikka seuraavasta tilistä säilykkeitä, vaikkapa säilykekeittoja sun muita. makaronia, spaghettia.
kyllä se onnistuu, jos tahtoo alkaa töihin ja opetella uusia tapoja.
Jos alkaa töihin. Voisitko kertoa, että miten 60v. työtön, alkaa töihin? Kukaan ei palkkaa 60v. töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työtön ole valmistautunut tilanteeseen etukäteen?
Luulisi ainakin aikaa olleen.
Ollut jo hyvä tovi huolehtia kotivarasta.
No, näinkin voi tietysti suhtautua asiaan. Tuskin se henkilön itsensä kannalta niin iso ongelma on mennä kauppaan, vaikka olisikin karanteenissa.
Oikeasti toimivan kotivaran pitäminen on aika mahdotonta - huomasin keväällä 2020. Purkkiruokia yms voi toki varastoida, mutta ajatus siitä, että olisi jatkuvasti hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita kahden seuraavan viikon ajalle, oli käytännössä mahdoton toteuttaa. Kyllä näissä karanteeniasioissa ratkaisu pitää olla jokin muu kuin kotivara. Joko ihminen saa apua kaupassakäyntiin, tai sitten hyväksytään, että hän menee itse kauppaan.
Kuka syö hedelmiä karanteenissa? Silloin syödään sitä mikä säilyy... Toki mitään karanteenia nuhan takia tarvitse pitää.
No, itse en ainakaan söisi karanteenissakaan pelkkää purkkiruokaa, vaan haluaisin edelleen tuoreita kasviksia joka päivä, ja muutenkin haluaisin syödä juuri sitä, mitä tekee mieli, eikä mitä nyt sattuu säilykkeenä olemaan.
Aina ei saa sitä mitä haluaa, valitettavasti.
Tuohon pitäisi ihmiset totuttaa pienestä pitäen.
Samoin kuin siihen, että joskus on tylsää, eikä siihen voi aina joku muu roudata paikalle sirkuspelleä korjaamaan tilannetta.
Aina ei tosiaan saa, mitä haluaa, mutta jos kaupassa on myynnissä haluttu tuote ja itsellä siihen rahaa, silloinhan sen saa ostettua.
Mjoo, yllättävän pitkään sait baitattua, mutta trollihan se sieltä paljastui.
Kieltämättä on viihdyttävää, miten kauheasti ihmiset ovat tästä hermostuneet. Olen koko ajan ketjussa tuonut esiin sen, että en kirjoita omasta tilanteestani, mutta että ymmärrän ihmisiä, jotka joissain tilanteissa menevät kauppaan vaikka karanteenissa, ja olen tuonut esiin, millaisia nämä tilanteet voisivat olla. Ei siis mitään trollaamista. En ole sanonut käyneeni kaupassa karanteenissa. Ihmiset vaan tuntuvat tällä palstalla kuvittelevan aina, että jos ihminen kirjoittaa jostain asiasta, sen on pakko liittyä häneen itseensä.
Itse nimenomaan olisin toivonut mietitympiä ja parempia koronaohjeistuksia, ja olisin toivonut, että päätöksissä olisi huomioitu kaikenlaiset tilanteet - myös pienituloisten tilanne. Tätä ei ole juurikaan huiomioitu, kun päätökset ja ohjeistukset on tehty nopeasti keskiluokkaisen, hyvätuloisen päättäjän todellisuuden näkökulmasta.
Niin, aikuisille ihmisille on jätetty edes jonkin verran vastuuta itsestään.
Se on monelle uusavuttomalle ihan sietämätön tilanne.
"Mut määrättiin karanteeniin mut kukaan ei tuu pyyhkimään mun pyllyä! Mitä tekee hallitus?!?!!?"
Jos ei ole kahdessa vuodessa ehtinyt koota kotivaraa, voi syyttää vain itseään.
Jos ei selviä kahta viikkoa ilman tuoreita hedelmiä ja lähtee siksi oireisena kauppaan, on naurettava kermaperse, joka ansaitsee kaiken vittuilun ja arvostelun.
Mitä itse tekisit, jos sinulla olisi vaikka lapsia ja jokin oikeasti tärkeä tuote pääsisi kesken karanteenin loppumaan - vaikka vauvan vaipat tai ruoka kävisi niin vähiin, että tietäisit lastesi näkevän nälkää? Oletetaan, että kotiinkuljetuspalvelua joko ei olisi, tai se ei olisi saatavilla, etkä saisi ketään tuttua tuomaan sinulle ruokaa? Pitäisitkö lastasi päiväkausia likaisissa vaipoissa ja antaisitko lastesi nähdä nölkää, vai söisitkö kunniallisen kansalaisen periaatteesi ja uhmaisit karanteenimääräystä saadaksesi vauvallesi vaippoja ja lapsillesi ruokaa?
Ja vastaukseksi ei nyt kelpaa se, että sinulla on kotivara, koska kuvitellaan, että sinulla ei ole. Vastaukseksi ei kelpaa sekään, että vain tyhmällä ei ole riittävästi vaippoja varastossa - kuvitellaan, että kaikki eivät ole niin fiksuja, että ostavat niitä riittävästi varastoon.
Kaikki eivät ole fiksuja, ja joskus tyhmyydestä sakotetaan.
Ei siinä sen kummempaa.
Tuo logiikkasi muuttuu nopeasti ongelmalliseksi.
"Ei voi olla pakollista karanteenia, koska jotkut kuitenkin rikkoisivat sitä"
on vähän kuin
"ei rattijuoppouden pidä olla laitonta, koska jotkut kuitenkin ajavat kännissä".
Työttömälläkin on ollut kohta 2 vuotta aikaa sisäistää tämä tilanne, että karanteeniin voi joutua hyvinkin äkkiä. Tänä aikana olisi voinut pikkuhiljaa kerätä sitä kotivaraa - niitä punalapputuotteitakin voi pakastaa, säilykkeitä ja kuiva-aineita voi ostaa tarjouksesta vähän ylimääräistä. Ei niitä karanteeniajan ruokia ole pakko kerralla ostaa. Nyt on hyvä hetki alkaa opetella ennakointia ja elämänhallintaa, myös (tai etenkin) työttömän toimeentulotuensaajan.
Kotivarasta on apua myös silloin, jos sairastut johonkin muuhun tai vaikka katkaiset jalkasi. Tai jos kelan tai pankin systeemit kaatuvat niin, että etuuksien maksatukset katkeavat kahdeksi viikoksi. Tai tulee kuljetusalan lakko ja kauppojen hyllyt tyhjenevät. Kukas näissä tilanteissa sille työttömälle ruokaa kotiin kantaa?
Ei ole koronaa, havaitsin tämän kun en vanhuuden takia jaksa aina kävellä, etteivät kk ruokakulut nouse ollenkaan kun pyysin kotiinkuljetuksen Foodie ja Posti. Tosin paikka on edullisempi mistä tuovat.
Mutta mielestäni syön samaan tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömälläkin on ollut kohta 2 vuotta aikaa sisäistää tämä tilanne, että karanteeniin voi joutua hyvinkin äkkiä. Tänä aikana olisi voinut pikkuhiljaa kerätä sitä kotivaraa - niitä punalapputuotteitakin voi pakastaa, säilykkeitä ja kuiva-aineita voi ostaa tarjouksesta vähän ylimääräistä. Ei niitä karanteeniajan ruokia ole pakko kerralla ostaa. Nyt on hyvä hetki alkaa opetella ennakointia ja elämänhallintaa, myös (tai etenkin) työttömän toimeentulotuensaajan.
Kotivarasta on apua myös silloin, jos sairastut johonkin muuhun tai vaikka katkaiset jalkasi. Tai jos kelan tai pankin systeemit kaatuvat niin, että etuuksien maksatukset katkeavat kahdeksi viikoksi. Tai tulee kuljetusalan lakko ja kauppojen hyllyt tyhjenevät. Kukas näissä tilanteissa sille työttömälle ruokaa kotiin kantaa?
Sillä työttömällä voi olla puoliso, lapsia, vanhemmat, appivanhemmat, sukulaisia jne. Niinkuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä työttömällä voi olla puoliso, lapsia, vanhemmat, appivanhemmat, sukulaisia jne. Niinkuin mulla.
Nämä läheiset varmasti voivat sitten auttaa karanteenin aikana? Ketjun aloittajalla ei ollut ketään näistä.
Läheiset eivät ymmärtääkseni estä ketään keräämästä kotivaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ennakointi on helppoa kun voi ostaa kotivaraa ja se ei vaikuta mitenkään elämään. Eli voi ostaa normaalin kulutuksen mukaisen ruokapuolen ym., sen kotivaran ja jää vielä rahaa säästöönkin.
Voi pitää autoa ja hoitaa sen kulut.
Kuinka monta kertaa on kerrottu, että se pieni ennakointivara menee melkein aina kun loppukuusta joutuu käyttämään siitä ainakin osan. Ja se muutama kymppi jos pystyy keräämään.
Nyt on kahden kerroksen väkeä. Toiset voivat elää karanteenin aikana normaalisti syöden mitä tykkäävät ja kotivara pysyy koskemattomana.
He sitten antavat neuvoja, että aivan hyvin voi syödä säilykkeitä ja hapankorppuja. Niin, aivan hyvin ne muut, kunhan vain ei itse.
Rattijuoppuos ei koske yleensä köyhiä, heillä ei ole mahdollisuutta pitää autoa. Mutta karanteeni koskee niin köyhiä kuin rikkaitakin ja köyhienkin pitää syödä silloin. Mielestäni on väärin, että heitä vielä rangaistaan lisää yksipuolisella ruokavaliolla.
Oikein näemmä luvan kanssa.
Jos on pakolliset ylhäältä määrätyt ohjeet niin silloin pitäisi myös taata, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet selvitä niistä oloista.
Vankilassakin ihmiset ovat tasavertaisia, ainakin ruokailun ja muiden yhteisten vankeille kuuluvien asioiden suhteen.
Köyhät eivät syö huonommin kuin rikkaat.
Karanteenihan on ikäänkuin vankila, sinulta otetaan pois vapaus mennä esimerkiksi kauppaan. Ilman, että rikot lakia.
Silloinhan köyhät ovat eriarvoisia kun eivät pysty ruokaa kotiinsa tilaamaan ja maksamaan.
Sehän olisi sama kuin, että vankilassa ruoka olisi tilattavissa rahalla. Rahalla saisi parempaa ruokaa kuin ilman rahaa.
Rattijuoppous ja koronakaranteeni eivät ole osuva vertaus.
Kovin tarjotaan tuota, ettpyytää jotain puolituntematonta naapuria tuomaan.
Mistä sen tietää vaikka naapurikin olisi karanteenissa? Tai tosiaan hänellä itselläkin vaikeuksia käydä kaupassa. Kun ei tunne ja tiedä naapureita on ihan sattuman kauppaa mikä tilanne naapurilla sattuu olemaan.
Ja jotkut ketjut täällä ovat kertoneet, etteivät edes tervehdi naapureita eivätkä halua tuntea mitenkään.
Eivät halua yhtään mitään kanssakäymistä.
Pyydä sitten näiltä jotain apua, juupa juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä läheiset varmasti voivat sitten auttaa karanteenin aikana? Ketjun aloittajalla ei ollut ketään näistä.
Läheiset eivät ymmärtääkseni estä ketään keräämästä kotivaraa.
Vastasin vain siihen että kuka näissä tilanteissa kantaa työttömälle ruokaa.
Karanteeni kestää niin vähän aikaa, että riittää kun tilaa yhden kerran ison määrän ruokaostoksia kotiin. Kyllä 10 euron toimituskuluihin pitää olla varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 60v työtön. Ei ole sukulaisia, eikä ystäviä, jotka pystyisivät auttamaan. Naapurit ovat täysin vieraita. Sain koronatestistä positiivisen, joudun köyhänä kulkemaan metrolla/ busseilla. Ei varaa tilata ruokaa kotiin. Pakko oli tänäänkin mennä Hurstin leipäjonoon, kirurginen maski päällä. Ei ole varaa ostaa kalliimpia maskeja. Sossusta ei saa apua.
Mistä sä kuitenkin tartunnan olet onnistunut hankkimaan, jos ei ole ketään ketä koskaan tavata eikä mitään syytä mennä minnekään muualle kuin kauppaan, jossa pystyy helposti asioimaan ilman tartuntariskiä?
Ota rokotus niin et joudu KARANTEENIIN.
Ainakin ensimmäisenä koronakeväänä oli monenlaisia järjestö- ja vapaaehtoisvoimin pyöriviä palveluita, joilta sai maksutta kauppakassituotteiden keräilyn ja kotiintuonnin. Kysypä omasta kunnastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työtön ole valmistautunut tilanteeseen etukäteen?
Luulisi ainakin aikaa olleen.
Ollut jo hyvä tovi huolehtia kotivarasta.
No, näinkin voi tietysti suhtautua asiaan. Tuskin se henkilön itsensä kannalta niin iso ongelma on mennä kauppaan, vaikka olisikin karanteenissa.
Oikeasti toimivan kotivaran pitäminen on aika mahdotonta - huomasin keväällä 2020. Purkkiruokia yms voi toki varastoida, mutta ajatus siitä, että olisi jatkuvasti hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita kahden seuraavan viikon ajalle, oli käytännössä mahdoton toteuttaa. Kyllä näissä karanteeniasioissa ratkaisu pitää olla jokin muu kuin kotivara. Joko ihminen saa apua kaupassakäyntiin, tai sitten hyväksytään, että hän menee itse kauppaan.
Kuka syö hedelmiä karanteenissa? Silloin syödään sitä mikä säilyy... Toki mitään karanteenia nuhan takia tarvitse pitää.
No, itse en ainakaan söisi karanteenissakaan pelkkää purkkiruokaa, vaan haluaisin edelleen tuoreita kasviksia joka päivä, ja muutenkin haluaisin syödä juuri sitä, mitä tekee mieli, eikä mitä nyt sattuu säilykkeenä olemaan.
Aina ei saa sitä mitä haluaa, valitettavasti.
Tuohon pitäisi ihmiset totuttaa pienestä pitäen.
Samoin kuin siihen, että joskus on tylsää, eikä siihen voi aina joku muu roudata paikalle sirkuspelleä korjaamaan tilannetta.
Aina ei tosiaan saa, mitä haluaa, mutta jos kaupassa on myynnissä haluttu tuote ja itsellä siihen rahaa, silloinhan sen saa ostettua.
Mjoo, yllättävän pitkään sait baitattua, mutta trollihan se sieltä paljastui.
Kieltämättä on viihdyttävää, miten kauheasti ihmiset ovat tästä hermostuneet. Olen koko ajan ketjussa tuonut esiin sen, että en kirjoita omasta tilanteestani, mutta että ymmärrän ihmisiä, jotka joissain tilanteissa menevät kauppaan vaikka karanteenissa, ja olen tuonut esiin, millaisia nämä tilanteet voisivat olla. Ei siis mitään trollaamista. En ole sanonut käyneeni kaupassa karanteenissa. Ihmiset vaan tuntuvat tällä palstalla kuvittelevan aina, että jos ihminen kirjoittaa jostain asiasta, sen on pakko liittyä häneen itseensä.
Itse nimenomaan olisin toivonut mietitympiä ja parempia koronaohjeistuksia, ja olisin toivonut, että päätöksissä olisi huomioitu kaikenlaiset tilanteet - myös pienituloisten tilanne. Tätä ei ole juurikaan huiomioitu, kun päätökset ja ohjeistukset on tehty nopeasti keskiluokkaisen, hyvätuloisen päättäjän todellisuuden näkökulmasta.
Niin, aikuisille ihmisille on jätetty edes jonkin verran vastuuta itsestään.
Se on monelle uusavuttomalle ihan sietämätön tilanne.
"Mut määrättiin karanteeniin mut kukaan ei tuu pyyhkimään mun pyllyä! Mitä tekee hallitus?!?!!?"
Jos ei ole kahdessa vuodessa ehtinyt koota kotivaraa, voi syyttää vain itseään.
Jos ei selviä kahta viikkoa ilman tuoreita hedelmiä ja lähtee siksi oireisena kauppaan, on naurettava kermaperse, joka ansaitsee kaiken vittuilun ja arvostelun.
Mitä itse tekisit, jos sinulla olisi vaikka lapsia ja jokin oikeasti tärkeä tuote pääsisi kesken karanteenin loppumaan - vaikka vauvan vaipat tai ruoka kävisi niin vähiin, että tietäisit lastesi näkevän nälkää? Oletetaan, että kotiinkuljetuspalvelua joko ei olisi, tai se ei olisi saatavilla, etkä saisi ketään tuttua tuomaan sinulle ruokaa? Pitäisitkö lastasi päiväkausia likaisissa vaipoissa ja antaisitko lastesi nähdä nölkää, vai söisitkö kunniallisen kansalaisen periaatteesi ja uhmaisit karanteenimääräystä saadaksesi vauvallesi vaippoja ja lapsillesi ruokaa?
Ja vastaukseksi ei nyt kelpaa se, että sinulla on kotivara, koska kuvitellaan, että sinulla ei ole. Vastaukseksi ei kelpaa sekään, että vain tyhmällä ei ole riittävästi vaippoja varastossa - kuvitellaan, että kaikki eivät ole niin fiksuja, että ostavat niitä riittävästi varastoon.
Kyselisin sitten apua eri tahoilta, seurakunnan diakonilta, hyväntekeväisyysjärjestöiltä, sosiaalitoimelta, netin kaupunginosaryhmiltä tms. Varmasti jostain saisi apua. Ja vaippojen loppuessa turvautuisin vanhan ajan vaippoihin, harsoihin ja muovikuoriin. leikkelisin vaikka muovikasseista H:n mallisia vaipansuojia, mitä ennen käytettiin. Monella on kestovaipat käytössä.
Juu, itse kestovaippoja lapsillani käyttäneenä en todellakaan tekisi mitään hautovia muovipussiviritelmiä. Ja harsoja saa olla aika paljon, jos meinaa niitä käyttää - ne tosiaan toimivat vaippoina kyllä, mutta niistä menee kaikki läpi (isommalla vauvalla aika nopeastikin), ja tuollainen muovipussivaippa on pelkkää vauvan kiusaamista. Melkein jo tuntuu, että vanhemman täytyy olla täysin epäinhimillinen, jos ei hae lapselleen asiallisia vaippoja, vaan pitää vauvaa muovipussivaipoissa. Ne kestovaipat eivät todellakaan ole tuollaisia muovikuorisia, niissä on hengittävä kosteussuojakangas.
Monet ovat kuitenkin joutuneet käyttämään noita muovikuoria, sinulla vaan ei ole tietoa vaippojen kehityksestä. Oli suuri edistys päästä vuotavista kangasvaipoista noihin muovikuorisiin. Niissä käytettiin harsoja ja flanellirättejä tai esityksellisesti suorakaiteen mallisia kertakäyttövaippoja. Muovit olivat valkeita, lähes H:n mallisia pyörivillä kaarilla. Sakarat sidottiin sivuilta kiinni ja ne muovit pestiin käytön jälkeen. Sen jälkeen tulivat T-vaipat ja sairaalan verkkohousuja muistuttavat raidalliset joustavat housut. Varmaan 70-luvun loppupuolella tuli ensimmäiset nykyisiä vaippoja muistuttavat vaipat käyttöön. Nykyiset hengittävät kesto-kuorivaipat eivät ole kovin vanha keksintö. 90-luvun puolivälin äitiyspakkauksen kuorivaipat eivät kovin hengittäviä olleet. Ja harsoja niissä oli tarkoitus käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Karanteeni kestää niin vähän aikaa, että riittää kun tilaa yhden kerran ison määrän ruokaostoksia kotiin. Kyllä 10 euron toimituskuluihin pitää olla varaa.
Edelleenkään joka paikassa ei voi tilata kotiin.