Kontroloiva ystävä
Minulla on hyvä ystävä, jonka olen tuntenut lapsesta saakka, useamman vuosikymmenen. Olen kokenut hänen kanssa paljon yhteisiä hauskoja hetkiä ja olen pitänyt hänestä ja nauttinut hänen seurastaan.
Hän on aina ollut tarkka ja kiinnostunut siitä mitä minä teen tai kuinka toimin silloin kun tapaamme. Nyt viimeisien vuosien aikana en ole pystynyt enää nauttimaan hänen seurastaan. Jos olemme yhdessä jossakin, hän kyttää ja vahtii valppaana minua. Siis oikeasti minun liikeitäni tai mitä teen. Kiukuttelee ilmein ja elein viestittääkseen minulle, että en tee jotakin hänen mielestään oikein. Hän haluaisi tehdä kaiken itse, hallita jokaista tilannetta, koska ilmeisesti kokee olevansa jopa ihan arkisissakin asioissa taitavampi.
Järki sanoisi, että anna olla ja älä ole enää tekemisissä. En haluaisi kuitenkaan näin toimia, koska hän on kuitenkin ystävä, jonka kanssa on yhteisiä hyviä asioita paljon koettu. Olen hänelle tästä piirteestä kyllä selkeästi kertonut, mutta tällä ei juurikaa ole vaikutusta ollut. Miten tämä käytös on ymmärrettävissä? Onko kyseessä jokin lääketieteellinen ongelma? Mitä voisi yrittää vai onko viisainta antaa vaan olla?
Kommentit (18)
Ehkä sun ei kannata, kun taidat olla aloittajan kertomuksen kaltainen myös.
Vierailija kirjoitti:
kontrolloiva
en jaksanut lukea kuin otsikon
En minäkän jaksanut lukea. Itse olen ihisten kanssa joiden seurassa viihdyn ja ovat saman henkisiä kuin minä: Ilman kontrolloiva käytös!
Joku pakko-oire tuo on. Yritä ymmärtää. Sä luultavasti oot kuitenkin hänelle ehkä ainoa ystävä, näe edes silloin tällöin. Joskus ihmisiä voi auttaa, vaikka ei siitä suuresti nauttisi, ihan sen takia että hän on sinulle ainakin on ollut tärkeä ihminen elämässä. Sairauksia ei voi itse valita.
Jätä kontrollointiyritykset ja manipulointi täysin huomiotta ja toimi, kuten itse haluat toimia. Pysy myös hyväntuulisena omana itsenäsi. Anna ystvän hallintayritysten vain valua kuin vesi hanhen selästä. Jossain vaiheessa hän lopettaa ja mahdollisesti hankkii jonkun toisen helpommin kontrolloitavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kontrolloiva
en jaksanut lukea kuin otsikonEn minäkän jaksanut lukea. Itse olen ihisten kanssa joiden seurassa viihdyn ja ovat saman henkisiä kuin minä: Ilman kontrolloiva käytös!
Siirry tik tokiin. Siellä on lähinnä kuvia ja lyhyttä tekstiä teidänlaisille joille jopa alle 20 lausetta lukea, tuottaa vaikeuksia.
Keskustelupalsta on väärä paikka. Se on täynnä luettavaa tekstiä.
Tuo se esille, joka kerta. Sano, että huomaat kuinka vaikeaa hänen on hyväksyä muita tapoja. Pilailet kuinka kontrollifriikki hän on ja tuo koko ajaan esille miten se näkyy. Kohta hän alkaa tarkastelemaan itseään sinun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kontrolloiva
en jaksanut lukea kuin otsikonEn minäkän jaksanut lukea. Itse olen ihisten kanssa joiden seurassa viihdyn ja ovat saman henkisiä kuin minä: Ilman kontrolloiva käytös!
Siirry tik tokiin. Siellä on lähinnä kuvia ja lyhyttä tekstiä teidänlaisille joille jopa alle 20 lausetta lukea, tuottaa vaikeuksia.
Keskustelupalsta on väärä paikka. Se on täynnä luettavaa tekstiä.
Taitaa kuitenkin olla kyse siitä, ettei porukka enää jaksa näitä tyhmiä provoja.
Mielenkiintoista! Tuota täytyisi ehkä yrittää jotenkin kokeilla. Ehkä kuitenkin eniten haluaisin hänelle sanoa, että pitäisikö sinun käydä tästä pakottavasta kontrollin tarpeesta keskustelemassa ammattilaisen kanssa. Minua estää näin toimimasta vaan se, että jos hänellä on esimerkiksi personallisuushäiriö, niin en tiedä kuinka hän reagoi asiaan. Tarkoitan, että tiedostaako hän itse ollenkaan ongelmaansa ja suuttuu sitten asiasta, niin että kokeekin olevansa "uhri".
hei kaikki kanssa keskustelijat. minullakin on ystävä lahdesta asuu mukkulassa yritti kontrolloida
minun perhettäni ja sukulaisia ja minua yritti soitella kotiin porukoille setäni vaimolle ja minulle
kolmesti päivittäin. ja yritti puuttua sukulaiset välisiin asioihin. myöhemmin sain tietää kahdelta ystävältä selvisi että hän valehteli koko ajan minulle ja keksi juttuja minusta vanhemmilleni ehkä oli mustasukkainen.
Voitko antaa joitakin esimerkkejä siitä mitä sinun tekemääsi hän ei hyväksy? Kuulostaa todella omituiselta ja raskaalta ihmiseltä. En usko että itse enää haluaisin olla tekemisissä tuollaisen ihmisen yhteisestä historiasta riippumatta.
Toimit kuten itsestäs hyvältä tuntuu ja toimit normaalistikin ja haistata pitkät tuollaiselle. Jätä kaikki kiukkuamisensa omaan arvoonsa ja jos heittäytyy hankalammaksi tai alkaa tuntumaan liialta niin sanot moiselle ystävälle soronnoo. Ei ole pakko olla kynnysmattona eikä sietää huonoa käytöstä vain siksi että toisella viiraa eikä loputtomiin tarvitse ymmärtääkään. Paitsi ehkä kaltaistensa taula-aivojen mielestä.
Jos joku mun kaveri toistuvasti yrittäisi jollain ilmeillä tai eleillä osoittaa että teen muka jotakin väärin vain olemalla oma itseni, niin sanoisin suoraan että hänellä ei ole mitään oikeutta puuttua mun olemukseen tai eleisiin tai tekemisiin, ja jos vielä jatkaa sitä niin en enää viitsi olla tekemisissä. Jos suuttuu siitä tai ei muuten lopeta niin eipä ole mikään menetys jos välit katkeaakin. Tosi omituista että joku kuvittelee että hänellä on oikeus säädellä toisen ihmisen käytöstä tuolla tavalla mieleisekseen.
Ehkä se ei sitten toimi. Se ei ole tasavertainen suhde, jos toinen haluaa kontrolloida ja päteä. Ystävyys on jotain muuta. Ei ole pakko ymmärtää ja ymmärtää. Voit myös ärähtää ja pitää rajat. Pitäisikö ottaa hieman etäisyyttä ja panostaa muualle elämään, tai ehkä muu ystävyys jos sattuu kohdalle. Harvoin joku muuttuu jos on tuo piirre. Joskus luulen että se kontrolloiva pitää toista huonompana vaikkei toinen ole huono. Joku kummallinen hierarkiakäsitys tai onko toisella aspergeriä.
hei viimeisimmät kommttetit olivat hyviä neuvoja ja lisään olemme molemmat kehitysvammaisia aikuisia ihmisiä hänellä on joitain sairauksia asuu palvelukodissa minä asun vääksyssä kerrostalossa itsenäisesti siellä talossa missä kaveri asuu on ohjaajat olen kuullut että hän pitää itseään herkkänä ei kestä mitään sanomisia pahoittelee mielensä kaikesta toimin ohjaajien neuvojen mukaan olemalla tiukka äitini mielestä olen kuulemma ilkeä ja inhottava ne soittelle edellleen kerran kuussa ja vanhemmat haluavat että olisimme tekemisessä
ja yritti vaikuttaa meidän perheen ja sukulaiset että meidän olisi pitänyt tehdä tiliä tekemisitämme. 🙁😩
Vierailija kirjoitti:
hei viimeisimmät kommttetit olivat hyviä neuvoja ja lisään olemme molemmat kehitysvammaisia aikuisia ihmisiä hänellä on joitain sairauksia asuu palvelukodissa minä asun vääksyssä kerrostalossa itsenäisesti siellä talossa missä kaveri asuu on ohjaajat olen kuullut että hän pitää itseään herkkänä ei kestä mitään sanomisia pahoittelee mielensä kaikesta toimin ohjaajien neuvojen mukaan olemalla tiukka äitini mielestä olen kuulemma ilkeä ja inhottava ne soittelle edellleen kerran kuussa ja vanhemmat haluavat että olisimme tekemisessä
Kuulostaa siltä että parasta sinulle ja omalle mielenterveydellesi sekä hyvinvoinnillesi on heivata tuollainen "ystävä" yli laidan ja dumpata lähimpään roskikseen. Mikään ei tule muuttumaan, korkeintaan pahenemaan. Ansaitset parempaa kohtelua.
ehdottin jopa että istutaan alas ja jutellan asia selväksi
kontrolloiva
en jaksanut lukea kuin otsikon