Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksoin laskut ja rästit - loppukuulle jäi käyttörahaa 34 euroa

Vierailija
02.01.2022 |

Ei mulla muuta...

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana kun joskus rahat lopussa, niin ostin kaupasta perunaa 5 kg säkin.

Keitin perunoita ja margariinia päälle ja tilsin ja söin sellaisenaan.

Sit paistoin niitä keitettyjä perunoita ja sipulin.

Sit taas keitin ja ostin halvinta nakkia kylkeen.

Puuroa ja margariinia.

Kyllä hengissä selviää helposti.

Uuniperunat ja lohkoperunat unohtui, mitä perunoista taiteilin. Suolaa ja rasvaa pintaa ja uuniin.

Muistaakseni kyse oli jostain 9-10 päivän perunakuurista, kylkeen välillä mitä sattui löytymään, jos sattui.

Aamuisin puuroa.

Vierailija
182/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinalueen luterilaisen seurakunnan dakoniatyöntekijälle voi varata oman asiointiajan. Sen seurakunnan jäsenyys ei ole edellytys avun antamiselle. Heillä on vaitiolovelvollisuus, ammatillinen osaaminen ja verkostoitumisen myötä tullutta tietoa tukimahdollisuuksista. Keskustelutukea on saatavilla mm. talouden menojen ja tulojen tasapainottamiseen, omien voimavarojen ylläpitämiseen sekä tietoa asuinalueen muiden tahojen tarjoamasta tuesta ja avusta.

Ota rohkeasti yhteyttä.

Diakoniatyön avustusmäärärahat ja -käytännöt ovat eri seurakunnissa erilaiset. Taloudellista tukea voi saada srk:n määrärahoista laadittujen avustusperiaatteiden mukaisesti. Tätä varten tulee olla toimeentulotukipäätös ja tositteet tuloista, menoista,laskuista. Asiakas voi saada tietylle summalle ladatun ostokortin kauppaan (ei voi ostaa tupakkaa, alkoholia, energiajuomia) tai maksusuorituksen laskulle tai tuotteita.

Kirkolla on myös rahasto johon voi laatia hakemuksen työntekijän kanssa isompaa elämäntilanteen haastetta varten. Ja työntekijä voi tarvittaessa tukea avun hakemisessa eri tahoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajonoihin hakemaan kassi tai pari

Vierailija
184/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustiede tai siis ihan oman rahankäytön suunnittelu pitäisi kyllä olla kouluaineena, uskomatonta miten kuukausipalkkaisetkin ihmiset voivat olla noin täysin p.a.

Vierailija
185/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tottunut syömään samaa ruokaa viikon, kaks, kolme. Siis sitä samaa, jonka kokkasin viikko, kaks sitte ja tästä esimerkkinä mun epäonnistuneet kermaperunat, jotka kokkasin 23.12. ja tein niistä eilen perunamuusia, ku ei millään menneet alas. Mul on aika teräsvatsa, kerran syöny kolme viikkoo vanhaa itte tekemää makaronilaatikkoo. Ja huom. en missään vaiheessa esim. pakasta ja sulata samalla viikolla, outoo hommaa ois. Jos nipotatte, kuinka hirveetä mun syöminen on, niin mul on yli 10v jatkunu anoreksia ja jatkuu edelleen ja ruokahalu ollu poissa kohta neljä vuotta siitä lähtien, ku eksästä erosin, eikä oo tullu takas. Syön kerran kaks päivässä ja rahaakaan ei juuri oo, tänään sain just huimat 53€ Kelalta, jolla pitäis maksaa mun vuokra ja eläminen ja sossu selvästi monesti sanonu, etteivät anna rahaa vuokranmaksuun. Katotaan, tuleeko häätö.

Tee perunamuusia Lidlin irtoperunoista ja kalapuikkoja. Mul on neljä pakettia leipää (kaks ruis, yks kaura ja yks monivilja). 15kpl kananmunia Prismassa joku 1,79. Siit sais vaikka pannaria. Tol yhel oli kyl niin hyvät ohjeet et en keksi oikeen muuta.

Vierailija
186/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se elämä on nykyään Suomessa. Täällä odotan sydän kylmänä, kun viimeisimmän öljytilauksen laskut saapuu. Viidessä erässä taitaa maksaa liki 300€/ erä. Veden tasauslasku saapuu näinä aikoina kans. Ja Carunan sähkönsiirtolasku. 😔

Musta tulee vielä joskus omakotitalon omistaja (perintö), pelottaa öljylasku. En usko että saan taloa myytyä joten luultavasti joudun itse siihen muuttamaan.

Lämmityksen modernisointiin saa rahaa

Vierailija
187/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei voisitteko makaroonilaatikon riittävyydestä kinaavat perustaa sille riitelylle vaikka oman ketjun? Tässä ketjussa olisi kiva lukea niitä edullisia ruokavinkkejä. En ole minäkään ap, mutta uusia ideoita olisi mukava saada.

Haluat sada vinkkejä, muttet perustelua vinkille?

ok! osta lampaan filettä, rosamundaa ja suomalaisia kasviksia! Lähtee nälkä :)

Vierailija
188/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloustiede tai siis ihan oman rahankäytön suunnittelu pitäisi kyllä olla kouluaineena, uskomatonta miten kuukausipalkkaisetkin ihmiset voivat olla noin täysin p.a.

Koulutuksesta on leikattu, ei siellä ole tilaa taloustieteelle. Hyödyllistä olisi toki.

Ydinongelma on kyllä se, että nyky-Suomessa kulut nousevat enemmän kuin palkat. Jonkun porvarin on toki mahdotonta ymmärtää, mitä tämä tarkoittaa duunarien elämässä.

Vierailija
189/212 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se elämä on nykyään Suomessa. Täällä odotan sydän kylmänä, kun viimeisimmän öljytilauksen laskut saapuu. Viidessä erässä taitaa maksaa liki 300€/ erä. Veden tasauslasku saapuu näinä aikoina kans. Ja Carunan sähkönsiirtolasku. 😔

Musta tulee vielä joskus omakotitalon omistaja (perintö), pelottaa öljylasku. En usko että saan taloa myytyä joten luultavasti joudun itse siihen muuttamaan.

Perinnöstä voi luopua.

Hei, perinnöstä luopuminen öljylämmityksen takia? Meneekö vähän yli?

sen öljylämmityksen voi vaihtaa johonkin toiseen lämmitysmuotoon.

Köyhän on huono vaihtaa muita lämmitystapoja, kun hän mainitsi, että öljylasku jo säikäyttää vaikka ei edes asu vielä torpassa.

Älä pura mitään! Jos löytyisi 1000-2000€, niin laita ilmalämpöpumppu joka lämmitää talon tyypistä riippuen koko rakennuksen ja öljynkulutus lämmityksen osalta putoaa selvästi. Kovilla pakkasilla öljylämmitys ilmalämpöpumpun apuun siinä -15 kieppeillä.

Milläs luulet sen ilmalämpöpumpun toimivan? Ei ainakaan pyhällä hengellä,  vaan sähköllä ja sekään ei ihan ilmaista nyt tällä hetkellä ole. Öljyä kyllä varmaan kuluu vähemmän, mutta sähköä sitten enemmän. Kannattaa tehdä kunnolliset laskelmat etukäteen ja vielä tarkistuttaa jollain viisaammalla. Parhaiten selviää talvikuukausista siten, että pistää kiltisti sivuun rahaa säästöön kesäkuukausina, jolloin ei tarvitse oikeastaan lämmittää muuta kuin käyttövettä. Siinä muuten ei kannata myöskään pihtailla. Kannattaa pitää vesi putkissa tarpeeksi lämpöisenä, ettei sairastu legionellabakteerin aiheuttamiin vaivoihin.

Vierailija
190/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te löydätte näitä -60 pros tuotteita?

Tämä minuakin kiinnostaa. Täällähän niistä puhutaan jatkuvasti näissä köyhyys/säästövinkkiketjuissa, mutta kun olen ystäviltäni ja tutuiltani kysellyt, niin kukaan ei ole koskaan missään törmännyt.

-30% sen sijaan aina välillä löytyy. Ehkä se on jotain tämän palstan omaa legendaa, samoin kuin se, että muutaman kympin kuukausibudjetilla pystyy syömään monipuolisesti ja terveellisesti. :D

Se -30% on S-ketjun ilta-alessa tuplana eli -60%. Alkaa paikkakunnasta / myymälästä riippuen klo 20 tai 21 ja päättyy klo 2, jos myymälä on auki 24h.

Aika harvoin punalaputetuissa tuotteissa on halpaa ostettavaa, tyyliin jauheliha tai broileri, joita saisi -60%.

Ennemmin jotain maksaa, naudan lehtipihviä tai karjalanpaistia. Ainakin meidän lähi Ässässä.

Mitä vikaa maksassa ja kokolihassa? Lehtipihvin voi jalostaa merimiespihviksi perunoiden kanssa, ja karjalanpaistista saa ison padallisen ruokaa lisäämällä reilusti juureksia. Annoksen hinnaksi ei tule monta kymmentä senttiä, jos perunoita saa n. 50 snt/kg.

Vierailija
191/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä voi kieltäytyä

Niinpä mutta perintöni sisältää myös oman kotini kaupungissa.

Juuri näin. Ei voi kieltäytyä vain osasta perintöä, vaan on kieltäydyttävä kaikesta, myös tilillä olevista rahoista. Lisäksi jos on alaikäisiä lapsia, perintö menee suoraan heille ja alaikäisten lasten puolesta ei voi kieltäytyä, taitaa vaatia maistraatista luvan ja hyvät perustelut että voi niin tehdä. 

Minulla on käsitys, että huoltajan täytyy maksaa perintövero alaikäisen lapsen puolesta, jos lapsi perii jotakin. Siis silloinkin, kun perintö siirtyy yhden sukupolven yli seuraavalle. On paljon huoltajia, jotka eivät pysty siihen. Odottaako lasta silloin jättimäien ulosotto aikuisena?

Verovelka vanhentuu 5 vuodessa, eli alle 13-vuotiasta perinnönsaajaa ei odota ulosotto, vaikka vero olisi maksamatta. Paitsi jo perintöä on ulosmitattu verovelan vuoksi.

Ei ole vanhempi velvollinen maksamaan lasten puolesta, kun ei hyödy mitenkään siitä perinnöstä vaan lapselle määrätään edunvalvoja. Yleensä vero maksetaan perinnöllä, mutta onhan se vaikeaa silloin, jos ainoa perintö on kiinteistö, jota ei voi myydä tai asunto. Silloin otetaan lainaa, jolla vero maksetaan tai jätetään ottamatta perintöä-

Vierailija
192/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroa ja margariinia.

Uuniperunat ja lohkoperunat unohtui, mitä perunoista taiteilin. Suolaa ja rasvaa pintaa ja uuniin.

Muistaakseni kyse oli jostain 9-10 päivän perunakuurista, kylkeen välillä mitä sattui löytymään, jos sattui.

Aamuisin puuroa.

Mulle riitti perunatalkoot kun syksyllä ennen työllistymistä sain niitä kilotolkulla ruokajonosta. Ihan hyviä juttuja perunasta saa, mutta sen jälkeen olen syönyt paljon vähemmän.

Kyllä köyhänkin kannattaa syödä sitä mistä pitää ja mikä sopii, esim. linssikeitosta tuli mulle ja puolisolle hirveä närästys. Roskiin meni. Joten vaihtelen perunan, riisin, makaronin, bataatin yms. väliltä sentään.

Suomi alkaa kyllä olla kunnon köyhälä kun täällä syödään näitä samoja ruokia kuin muissa köyhissä maissa kuten hernekeittoa ja makaronilaatikkoa. Siis ei harvoin vaan jatkuvasti ja määrätkin suunnilleen lasketaan.

Vierailija
193/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin rästien maksamisen. Meni ulosottoon. Nyt on rahaa käyttää. Vielä ei ole ulosmittaus alkanut, kun on niin pieni palkka. Toivottavasti eivät heti kajoa. Sitten kun on paremmat tulot (minulla on tähän suunnitelma!)

Velat vanhentuvat ulosotossa 15 vuodessa, mutta eivät koskaan silloin, kun niitä yrittää  maksaa eikä ne eräänny. Ulosoton suojaosuus on varmaan lainauksen kirjoittajalle isompi kuin mitä hänelle jää velkojen maksun jälkeen.

Kannattaisi hänenkin ottaa yhteyttä oikeusaputoimiston velkaneuvojaan. Tai ehkä on jo ottanutkin, kun on suunnitelma parempien tulojen varalle.

Vierailija
194/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosottovelallisuus tuo eteesi monia asioita.

Työpaikan saanti, vuokra-asunnon saanti, vakuutusten saanti ja raha-asioitten hoito vaikeutuvat. Monessa työpaikassa selvitetään työnhakijan luottotiedot. Vuokranantajat selvittävät vuokra-asunnonhakijan luottotiedot. Ulosotossa menee usein myös välit poikki moniin ihmisiin. Ulosotossa olevaan ihmiseen ei enää luoteta.

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin rästien maksamisen. Meni ulosottoon. Nyt on rahaa käyttää. Vielä ei ole ulosmittaus alkanut, kun on niin pieni palkka. Toivottavasti eivät heti kajoa. Sitten kun on paremmat tulot (minulla on tähän suunnitelma!)

Höpön löpö😁 Vuokra-asunnon kyllä saa, mutta joutuu maksamaam vähän enemmän vakuuksia. Luottotiedot tarkistetaan, jos on työpaikalla rahan kanssa tekemisissä ja vakuutukset saa, mutta maksettava vuoden summa kerralla. Ystävyyteen tämä asia ei vaikuta mitenkään!!!!

Vierailija
195/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei jää edes tuotakaan, saa nähdä nyt paljon tulee ens viikon maanantaina kun palkkalaskema ei oo vielä tullut, nyt surettaa ja itkettää et joutuu kitumaan pienellä, ja kelalta tuli hylkäävä päätös sekä perustoimeentulon että sovitellun päivärahan osalta,muka liian isot tulot ja paskat! Omiaan laskivat,multa ulosotto ottaa tietyn summan kuukaudessa.

Vierailija
196/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te löydätte näitä -60 pros tuotteita?

Tämä minuakin kiinnostaa. Täällähän niistä puhutaan jatkuvasti näissä köyhyys/säästövinkkiketjuissa, mutta kun olen ystäviltäni ja tutuiltani kysellyt, niin kukaan ei ole koskaan missään törmännyt.

-30% sen sijaan aina välillä löytyy. Ehkä se on jotain tämän palstan omaa legendaa, samoin kuin se, että muutaman kympin kuukausibudjetilla pystyy syömään monipuolisesti ja terveellisesti. :D

Se -30% on S-ketjun ilta-alessa tuplana eli -60%. Alkaa paikkakunnasta / myymälästä riippuen klo 20 tai 21 ja päättyy klo 2, jos myymälä on auki 24h.

Aika harvoin punalaputetuissa tuotteissa on halpaa ostettavaa, tyyliin jauheliha tai broileri, joita saisi -60%.

Ennemmin jotain maksaa, naudan lehtipihviä tai karjalanpaistia. Ainakin meidän lähi Ässässä.

Mitä vikaa maksassa ja kokolihassa? Lehtipihvin voi jalostaa merimiespihviksi perunoiden kanssa, ja karjalanpaistista saa ison padallisen ruokaa lisäämällä reilusti juureksia. Annoksen hinnaksi ei tule monta kymmentä senttiä, jos perunoita saa n. 50 snt/kg.

Esim Jauhelihan kg-hinta ja siitä -30%

Kokolihapihvin kg-hinta ja siitä -30%.

Kumman veikkaat olevan halvempi? Siis jos rahat on oikeasti lopussa.

Vierailija
197/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat vanhentuvat ulosotossa 15 vuodessa, mutta eivät koskaan silloin, kun niitä yrittää  maksaa eikä ne eräänny. Ulosoton suojaosuus on varmaan lainauksen kirjoittajalle isompi kuin mitä hänelle jää velkojen maksun jälkeen.

Kannattaisi hänenkin ottaa yhteyttä oikeusaputoimiston velkaneuvojaan. Tai ehkä on jo ottanutkin, kun on suunnitelma parempien tulojen varalle.

Julkisoikeudelliset velat (kuten verot) vanhenevat viidessä vuodessa, muut 15 vuodessa. Ja tuo on lopullinen vanhenemisaika, eikä siihen vaikuta se, onko yritetty maksaa vai ei.

Vierailija
198/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisi on halempaa kuin peruna. Siksi.

2 kg perunoita S-marketissa 1,55€ pussi. Riisi on muistaakseni 1,60€/ kg.

5 kg perunasäkki oli lähimarketissa 2,49 e

Vierailija
199/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnöstä voi kieltäytyä

Niinpä mutta perintöni sisältää myös oman kotini kaupungissa.

Juuri näin. Ei voi kieltäytyä vain osasta perintöä, vaan on kieltäydyttävä kaikesta, myös tilillä olevista rahoista. Lisäksi jos on alaikäisiä lapsia, perintö menee suoraan heille ja alaikäisten lasten puolesta ei voi kieltäytyä, taitaa vaatia maistraatista luvan ja hyvät perustelut että voi niin tehdä. 

Minulla on käsitys, että huoltajan täytyy maksaa perintövero alaikäisen lapsen puolesta, jos lapsi perii jotakin. Siis silloinkin, kun perintö siirtyy yhden sukupolven yli seuraavalle. On paljon huoltajia, jotka eivät pysty siihen. Odottaako lasta silloin jättimäien ulosotto aikuisena?

Ei tietenkään lasta, vaan sitä huoltajaa, jonka nimissä lasku tietenkin tulee.

Vierailija
200/212 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroa ja margariinia.

Aamuisin puuroa.

Mulle riitti perunatalkoot kun syksyllä ennen työllistymistä sain niitä kilotolkulla ruokajonosta. Ihan hyviä juttuja perunasta saa, mutta sen jälkeen olen syönyt paljon vähemmän.

Kyllä köyhänkin kannattaa syödä sitä mistä pitää ja mikä sopii, esim. linssikeitosta tuli mulle ja puolisolle hirveä närästys. Roskiin meni. Joten vaihtelen perunan, riisin, makaronin, bataatin yms. väliltä sentään.

Suomi alkaa kyllä olla kunnon köyhälä kun täällä syödään näitä samoja ruokia kuin muissa köyhissä maissa kuten hernekeittoa ja makaronilaatikkoa. Siis ei harvoin vaan jatkuvasti ja määrätkin suunnilleen lasketaan.

Vaimon ja minun tulotaso on noin seitsemän tonnia kuussa, bruttona. Eli keskimäärin kohtuullinen tulotaso. Me teemme usein makaronilaatikkoa. Itse teen joskus valtavan kattilan hernekeittoa, kuten nyt joulun jälkeen. Laitamme näitä pakkaseen ja syömme sieltä pikku hiljaa. Emme tee näin siksi, että olisimme köyhiä, vaan siksi, että oman järjen käyttö on sallittua -jopa suotavaa.

t.inssi ja hoitsu, 2 lasta