Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syy miksi naisen kanssa rahat eivät koskaan riitä. Ei vaikka tienaisi 7 700 eur/kk...

Vierailija
02.01.2022 |

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007692017.html

Vanha artikkeli joka osui silmään kun luin Sadusta jolle 3300€ ei riitä.

"Diplomi-insinööri Milla Saaristenperä, 37, työskentelee johtajana suomalaisessa pörssiyhtiössä. Hänen kuukausipalkkansa on noin 7 700 euroa, ja siitä jää verojen jälkeen käteen noin 4 400 euroa. Viime vuonna Milla sai lisäksi vielä 13 000 euron bonuksen."

Minä olen 38v. Tienaan 2 500 eur/kk, en saa bonuksia. Käteen palkasta jää alle 2 000 eur/kk.

Milla viihtyy työssään ja on tyytyväinen tulotasoonsa. Hän tekee arkisin 7–10 tunnin mittaisia työpäiviä, mutta saattaa jatkaa työpäivää vielä kotona tunnin tai parin ajan. Lisäksi hän vastailee työmeileihin myös kotoa.
Minä teen töitä 7,5 tuntia/päivä, enkä avaa työkonetta vapaa-aikana. Olen tyytyväinen tulotasooni ja työhöni.

– Työssäni täytyy olla itsenäinen ja oma-aloitteinen. Kukaan ei kerro, mitä minun pitää tehdä, vaan suunnittelen pitkälti itse tekemiseni ja aikataulutan palaverit.
Sama.

Milla asuu miehensä kanssa kahdestaan 55 neliön kaksiossa uudella asuinalueella Helsingin Jätkäsaaressa.
Minä asun yksin 58 neliön asunnossa isohkossa kaupungissa ihan hyvällä alueella.
Puolisoilla on omat asuntolainat, ja Milla lyhentää omaansa 800 eurolla kuukaudessa.
Minun asuntolainani on jo maksettu.
Parin kotona käy siivooja, ja ruuat he tilaavat nettikaupasta suoraan kotiinsa.
Minullakin käy joskus, pääasiassa siivoan asunnon itse koska eipä siinä valtavaa työtä ole. Ostan ruuat kaupasta, samalla saa hyötyliikuntaakin.
Hyvä tulotaso sallii myös säästämisen ja sijoittamisen. Milla säästää muun muassa isompaa asuntoa varten.
Minulla on sijoituksia myös. Voisin jo ostaa isomman asunnon, mutta ei ole tarvetta sellaiselle.

(snap)
Kysymys kuuluu: mihin menevät Minnan rahat? Tähän mennessä vaikuttaa siltä että 5 000 eur ero bruttopalkassa on kadonnut jonnekin. Elintaso ei ole kummoinen edes kahdestaan, vaikka onkin iso palkka.
Rahat kuluvat matkusteluun, herkutteluun, mukavuuksiin, hemmotteluun, sisustamiseen ja luksukseen. Niihin saa palamaan rajattomasti. Niitä ei ole koskaan liikaa tai edes tarpeksi, minkä osoittaa se ettei Minnalla ole varaa haluamaansa isompaan asuntoon.
Koskaan ei olla tilanteessa jossa asiat ovat hyvin. Aina on uusi matkakohde, sisustustrendi, tai syy hemmotella itseään vähän kalliimmin. Siksi ylimääräistä rahaa ei ole, koska aina löytyy jotain mihin kuluttaa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tsemppiä.

Vaikka tulot ovatkin erittäin pienet, on hän selkeästi saanut raha-asioita hyvin mallilleen.

Rahan tienaaminen ja omaisuuden kerryttäminen on ehdottomasti viisainta mitä nuori mies, tai vähän vanhempikin mies kuten ap, voi tehdä.

Vierailija
62/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pointti on totta.

Tuon tyyppinen mukavuus-elämys-herkuttelu-luksus on sellaista jolla ei ole ylärajaa. Sitä voi aina ostaa lisää, ja kun sitä haluaa lisää ("vähän luksusta"), ollaan aina tilanteessa jossa toivotaan että kumpa meillä olisi...koska isoilla tuloillakaan tuota ei saa kuin välillä.

Ketju meni ap:n haukkumiseksi tottakai, mutta tämä oli minusta se punainen lanka.

AP:n pointissa ei ole mitään järkeä. Näin ihminen toimii ml. Ap itsekin, vaikka ei sitä halua myöntää. Muussa tapauksessa ap joko loisisi edelleen vanhempiensa luona tai asuisi sillan alla. Yhden arki on toisen luksus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä paljon miesvihaa! Olkoonkin, että ap provosoi, mutta silti.

Minnasta oli jo yksi aloitus, jossa hänet haukuttiin, mutta oltusarvona taisi olla, että aloittaja on nainen. Nyt kun aloittaja sanoo olevansa mies, haukutaan hänet ja kas kummaa, sekä Millaa että Minnaa puolustetaan kilvan.

Vierailija
64/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaatteissa ja kengissä 200 euroa on kipuraja, jota kalliimmat hankinnat vaativat jo enemmän harkintaa."

"Toisaalta fine dining -ravintolassa syöminen tai kampaajakäynti voivat maksaa satasia, mutta ne eivät tunnu Millasta isoilta asioilta."

Tämäkin on minulle outoa.

Hyvät kengät maksavat, itsekin ostan mieluummin laatua kuin uudet huonot joka toinen vuosi.

Mutta syömiseen tai kampaajalle tuosta noin vain satasia?

Ja kuten edellinen sanoi, tuossa ihmetyttää se että samaan aikaan kovatuloinen nainen pihistelee kunnollisten kenkien kanssa, mutta sitten polttaa luksushemmotteluun rahaa miettimättä.

Olenko ainoa, vai onko naisille normaalia tuollainen prioriteettijärjestys?

ap

Mutta luksusta ei ole se että käydään jötkien kanssa baareissa? Tunnen monta miestä, jotka käy baareissa ja illan aikana saattaa kulua 500€. Mutta ei, jos bainen haluaa käydä hyvässä ravintolassa syömässä, niin se on tuhlaamista.

Miehet eivät ole koskaan köyhiä tai kipeitä käydessään ravintolassa kaveriensa kanssa. Hyvin mielellään tarjoavat toisilleen ja maksavat taksimatkoja jne. Jostain syystä miehet eivät kehtaa myöntää kavereiden edessä, että heillä ei todellisuudessa olisi varaa ihan niin lepsuun rahankäyttöön tai kalliiseen iltaan. 

-eri

Vierailija
65/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaatteissa ja kengissä 200 euroa on kipuraja, jota kalliimmat hankinnat vaativat jo enemmän harkintaa."

"Toisaalta fine dining -ravintolassa syöminen tai kampaajakäynti voivat maksaa satasia, mutta ne eivät tunnu Millasta isoilta asioilta."

Tämäkin on minulle outoa.

Hyvät kengät maksavat, itsekin ostan mieluummin laatua kuin uudet huonot joka toinen vuosi.

Mutta syömiseen tai kampaajalle tuosta noin vain satasia?

Ja kuten edellinen sanoi, tuossa ihmetyttää se että samaan aikaan kovatuloinen nainen pihistelee kunnollisten kenkien kanssa, mutta sitten polttaa luksushemmotteluun rahaa miettimättä.

Olenko ainoa, vai onko naisille normaalia tuollainen prioriteettijärjestys?

ap

200 euroa kengistä ei ole mikään tavaton hinta. Ei silloin tarvitse olla edes kyse mistään luksuksesta. Jos ei kenkiä osta Prismasta tai Tokmannilta vaan kenkäkaupasta, on esim. talvi- tai syyskenkien hinta helposti yli satasen. Ja mitä kampaajaan tulee, niin varmaan satanen kuulostaa isolta summalta, jos itse olet tottunut maksamaan 20 euroa siitä, että joku ajaa tukkasi siiliksi. Mutta esim. itselläni hiusten värjääminen maksaa ehkä suunnilleen satasen (riippuu vähän kampaajasta) - on pitkät hiukset ja värjään kasviväreillä, koska olen allerginen synteettisten hiusvärien eräälle yhdisteelle. Toki hiuksia ei tarvitse värjätä joka kuukausi, ja usein riittää pelkkä juurikasvun värjäys, mutta kuitenkin.

Juuri niin.

Siksi minusta onkin outoa että kengissä säästellään ja mietitään että voiko käyttää 200 eur, mutta kampaamo-ravintola-settiin voi palaa yhdessä päivässä 500 eur.

ap

Luultavasti ei edes voi. Tuossa lehtijutussa on ilmaistu vähän epäselvästi, miten paljon rahaa kuluu, ja tarkoittaako se yhtä kertaa vai kuukausitasolla. Periaatteessa kampaajalle VOI mennä useampi satanen, mutta silloin siellä tehdään jo jotain erikoisempaa (tyyliin laitetaan jotain samanlaista tukkaa kuin Sofi Oksasella). Tuolla kuvan naisella on sen verran tavalliset hiukset, että en usko yhden kampaajakäynnin voivan oikeasti maksaa mitään "satasia". Ja se ravintolailta - voihan siihen satasia mennä, jos kyseessä on vaikka useamman henkilön syömiset. Luulen, että tuossa lehtijutussa on vähän liioiteltu, jotta on saatu räikeämpi kontrasti suhteessa toiseen haastateltavaan. Tuo "ravintolaan voi mennä satasia" voi olla paitsi liioittelua, myös tarkoittaa esim. useampaa ravintolailtaa kuukaudessa tms. 

Vierailija
66/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen ymmärtämisen salaisuus on siinä ettei ajattele että koska naisella on kaikki hyvin.

Jos ollaan paikallaan, nainen muuttuu levottomaksi.

Jos on paikallaan yksin ja hiljaa, joutuu kohtaamaan itsensä! Gulp

Vierailija
67/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jospa tuo ap:n viimeinen lause avasi tätä kaikkea: jospa ap on harmissaan siksi, että Milla löytää rahalle käyttöä, ap vain miettii että "kyllä minäkin voisin ostaa isomman asunnon, mutta ei ole tarvetta" :(

En keksi mitään muutakaan syytä miksi ap harmittelee Millan (naisen) rahankäyttöä... viitaten aiempaan, ap ei varmaan yritä kertoa että sillä itsellään on kaikki hyvin. Se yrittää kertoa, että on oikeesti 39 ja yksinäinen. Ja pelkää jäävänsäkikn yksin. Kun on ne naiset. Naiset jotka vaan tuhlaa omia rahojaan ja asuu Tampereen sijaan Helsingissä.

Vierailija
68/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1109 kirjoitti:

Mutta jospa tuo ap:n viimeinen lause avasi tätä kaikkea: jospa ap on harmissaan siksi, että Milla löytää rahalle käyttöä, ap vain miettii että "kyllä minäkin voisin ostaa isomman asunnon, mutta ei ole tarvetta" :(

En keksi mitään muutakaan syytä miksi ap harmittelee Millan (naisen) rahankäyttöä... viitaten aiempaan, ap ei varmaan yritä kertoa että sillä itsellään on kaikki hyvin. Se yrittää kertoa, että on oikeesti 39 ja yksinäinen. Ja pelkää jäävänsäkikn yksin. Kun on ne naiset. Naiset jotka vaan tuhlaa omia rahojaan ja asuu Tampereen sijaan Helsingissä.

Ensinnäkin, sinä ole ap. Ja vtut harmittelee, naisvihaasa vaan esittää.

Vierailija
69/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon miesvihaa! Olkoonkin, että ap provosoi, mutta silti.

Minnasta oli jo yksi aloitus, jossa hänet haukuttiin, mutta oltusarvona taisi olla, että aloittaja on nainen. Nyt kun aloittaja sanoo olevansa mies, haukutaan hänet ja kas kummaa, sekä Millaa että Minnaa puolustetaan kilvan.

Kaikki miehiä koskevat kommentit ja miesten kommentteja kritisoivat kommentit ovat miesvihaa, nutta naisia koskevat kommentit vain globaaleja totuuksia, jotka koskevat kaikkia naisia. Että äläpä nyt viitsi. Sinä aloitit tämån naistrn haukkumisen, silöä sitä se oli, kestä nyt. Se joka leikkiin ryhtyy jne.

Vierailija
70/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

121212 kirjoitti:

Ap:lle tsemppiä.

Vaikka tulot ovatkin erittäin pienet, on hän selkeästi saanut raha-asioita hyvin mallilleen.

Rahan tienaaminen ja omaisuuden kerryttäminen on ehdottomasti viisainta mitä nuori mies, tai vähän vanhempikin mies kuten ap, voi tehdä.

AP lle tsemppiä? Eli itsellesi.

Vierailija
71/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, kerro , ap, että miksi se sinun pallejasi hiertää se, mijin joku random ihminen käyttää rahansa? Vastaa? Ai, niin, syy on se, että se on nainen.

Vierailija
72/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen luokkakaverini, sanotaanko nyt, että jånen nimensä on Mika on sösdinyt kokp elämänsä. Petti vsimoasn ja vaimo jätti, ryyppäsi työpaikkansa ja asuntonsa, ja teini- ikäiset lapset eivät halua nähdä , kun örveltää ja unohtaa, mitä on lasten kanssa sopinut.

Tästähän voidaan päätellä, kuten ap, päättelee naisista, että kaikilla miehillä on ongelmia elämånhallinnan ja viinankäytön kanssa. Oma syy, kun sössivät elämänsä.

Vierailija
73/75 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, kerro , ap, että miksi se sinun pallejasi hiertää se, mijin joku random ihminen käyttää rahansa? Vastaa? Ai, niin, syy on se, että se on nainen.

AP on kade, kun joku akka tienaa enemmän, ku8n hån ja hän ei saa edes billua.

Vierailija
74/75 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni koulutetuista ja normaaleista ihmisistä käyttää nykyään huumeita säännöllisesti vapaa-ajalla, mihin saa uppoamaan rahaa. Kokkeli on kallista, mutta vaikutusaika on lyhyehkö, joten rahaa saa kulumaan. Aineen käyttö ei näy millään lailla ulospäin seuraavana päivänä, eikä mitään ”oloa” tule jälkeenpäin. Hyvin pääsee salille tai sählyyn koksuillan jälkeen.

Asia korostuu pääkaupunkiseudulla, mutta asia on ns. hiljaisesti tunnistettu monen eri tahon toimesta, joten asiasta ei juuri puhuta. Koska julkkiksetkin vetää koksua, niin hyvin toimeen tulevat taviksetkin haluaa kokeilla, ja aineeseen tykästytään.

Vierailija
75/75 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla tässä hei! Hauska ketju, viiltävää analyysia meikäläisestä!

Mun viimeisin kampaajakäynti maksoi 225 euroa. Mulla on nykyään lyhyet hiukset, käyn kerran kuussa, mutta joka toinen kerta on jonkin verran halvempi. Tuolla 225 eurolla sain leikkauksen ja värin.

Ravintolasyöminen on vähentynyt koronan myötä, mutta eihän satanen ole mikään iso summa yhden hengen yhden illallisen ruoista ja juomista. Mutta en oikeasti sellaisia summia ole koskaan viikottain käyttänyt ravintolassa. Silloin tällöin!

Ilolla voin kertoa että isompi asunto löytyi, ja vanha kaksio Jätkäsaaressa jäi sijoituskämpäksi. Tuottaa ihan hyvää vuokraa. Nykyisessä asunnossa on 100 m2 ja oma piha. Mahtuu paremmin tekemään etätöitä.

Sijoituksia on edelleen ihan mukavasti, kaikkea ei joutunut käyttämään kämpän ostoon, eikä edes 100k maksaneeseen remonttiin.

Palkkakin on onneksi noussut mukavasti tuosta 3 vuotta vanhasta haastattelusta.

Oliko muuta kysyttävää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi