Keskiaika harrastajia muita palstalla?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Voisin ehkä harrastaakin, mutta jotenkin ärsyttää se homogeenisuus. Eli ollaan ns. nörttejä, larpataan vaahtomuovimiekkojen kera ja muina aikoina pelataan just D&Dtä. Tai sit ei tajuta mistään mitään ja fanitetaan vain niitä naisten vaatteita.
Rohkeasti vain mukaan. Meitä on joka lähtöön eikä kaikki todellakaan leikitä millään vaahtomuovi miekoilla tai pelailla illat tietokonepelejä. Esim itse olen raskaantyön raataja, duunari joka on harrastanut taistelulaeja koko ikänsä, sissi intissä olin miekkani ovat ihan oikeita. Lihaksiakin löytyy vaikka toisille jakaa ja luulen tajuavani ihan muitakin asioita kuin keskiaikaa.
Historiallisten museoiden liepeiltä saattaa taas jossakin vaiheessa löytyä jotakin toimintaa, ellei korona ole pistänyt kulttuurin päätä lopullisesti pölkylle. Ilmaisia luentosarjoja ainakin....Myös työväenopiston yms. järjestämillä kursseilla (kun niitä taas on) saattaa olla jotain teemaan sopivaa meneillään, myös kädentaitojen alla. Muistaakseni täällä opeteltiin joskus rengashaarniskan valmistusta....saippuanvalmistusta, villiyrttejä, sovellettuna löytyy vaikka mitä.
Seurojen tilanteesta en osaa sanoa, sieltähän niitä toisia harrastajia löytyisi.
Syötiinkö keskiajalla ruisleipää?
Vierailija kirjoitti:
Syötiinkö keskiajalla ruisleipää?
Kyllä. Paljon. https://historianet.fi/kulttuuri/gastronomia/evaiden-historiaa-kuivaa-l…
Olen 40-vuotias mies. Jo lapsesta lähtien keskiaika on ollut sydäntäni lähellä, ritareihin ja linnoihin liittyi oma poikamainen seikkailuromantiikkansa. Edelleen nautin vanhoissa linnoissa ja goottilaisissa kirkoissa vierailusta ja niiden valokuvaamisesta, ja toisinaan otan itsekseni tai ystävien kanssa ajanjaksoon liittyviä valokuvia roolivaatteissa. Luen keskiaikaan liittyviä kirjoja, niin faktaa kuin fiktiota, ja katselen historiallisia sarjoja.
Juuri tuon seikkailuromantiikka-aspektin vuoksi minun oli lapsena ja nuorena vaikea ymmärtää miksi monet pitivät historiaa tylsänä aiheena. Historia merkitsi ja merkitsee minulle juuri tarinoita ja kokemuksia, ei pelkkää vuosilukujen ulkoaopettelua. On kiehtovaa tietää mitä on ollut ennen minua ja päästä jollain tavalla osalliseksi kaikesta siitä mitä en ole henkilökohtaisesti päässyt tai joutunut kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias mies. Jo lapsesta lähtien keskiaika on ollut sydäntäni lähellä, ritareihin ja linnoihin liittyi oma poikamainen seikkailuromantiikkansa. Edelleen nautin vanhoissa linnoissa ja goottilaisissa kirkoissa vierailusta ja niiden valokuvaamisesta, ja toisinaan otan itsekseni tai ystävien kanssa ajanjaksoon liittyviä valokuvia roolivaatteissa. Luen keskiaikaan liittyviä kirjoja, niin faktaa kuin fiktiota, ja katselen historiallisia sarjoja.
Juuri tuon seikkailuromantiikka-aspektin vuoksi minun oli lapsena ja nuorena vaikea ymmärtää miksi monet pitivät historiaa tylsänä aiheena. Historia merkitsi ja merkitsee minulle juuri tarinoita ja kokemuksia, ei pelkkää vuosilukujen ulkoaopettelua. On kiehtovaa tietää mitä on ollut ennen minua ja päästä jollain tavalla osalliseksi kaikesta siitä mitä en ole henkilökohtaisesti päässyt tai joutunut kokemaan.
Niin, olen täsmälleen samaa mieltä tuosta kohdasta jonka kursivoin sinulta. Siis historiahan on erittäin mielenkiintoista! Mutta kun sitä on aika monta sellaista opettajaa opettamassa, jotka ovat aivan vääriä ihmisiä opettamaan sitä.
Historiaahan pitäisi elävöittää, eikä vaan kysellä vuosilukuja. Vuosiluvut alkavat kyllä sitten loksahdella paikalleen kun oppilas alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään että miksi jokin juttu tapahtui.
Toiseksi, koulussa opetettiin vain tiettyjä aiheita historiasta, kun taas niitä aiheita jotka minua kiinnostivat, ei opetettu käytännössä lainkaan, tai parhaimmillaankin vain yksi tunti. Esimerkiksi minua kiinnosti juurikin keski-aika ja siihen liittyvät tapahtumat, sekä Suomen muinaishistoria, kuten myös antiikki ja vaikkapa Egypti. Kirjastossa kävin katsastamassa esimerkiksi silloin vasta julkaistua "Suomen Linnat" nimistä opusta ja lainasin sitä useamman kerran. Olisin halunnut tietää aivan kaiken, mutta kyseiset kirjat eivät opettaneet kaikkea sitä mitä halusin tietää, ja siihen aikaan ei sellaista hienoa keksintöä kuin netti, ollut vielä olemassakaan, josta olisi voinut käydä katselemassa esimerkiksi juutuubi videoita linnojen eri osasista.
Mutta kun ei. Tunnilla opetettiin käytännössä niitä asioita mitkä vaikuttivat nykyisen maailmamme syntyyn, kuten maailmansotia, sopimuksia ja muuta vastaavaa, joka ei vastannut kiinnostuksen kohteita (no maailmansodat kiinnostivat kyllä, mutta ei niitä juttuja opetettu koulussa). Ja kun sen lisäksi oli vielä tärkeämpää muistaa joku vuosiluku kuin vastata kysymykseen miksi, ei ole mitenkään yllättävää että oma historian numero oli jatkuvasti viisi tai kuusi.
Oli muuten yllättävää että tällainenkin asia tuli tajuttua vasta nyt historiasta aineena, kun olen ajatellut että ainoastaan liikunnanopettaja ja liikuntatunnit pilasivat kiinnostuksen liikuntaan, vaikka koulun jälkeen tulikin sitten harrastettua liikuntaa aivan älyttömästi ja vielä enemmän kuin ne jotka pitivät koululiikunnasta. Opettajilla on kyllä ollut valtava vastuu kannettavana.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekevät keskiaikaharrastajat? Ois kiva ommella keskiaikaisia pukuja, mutta kun ei niitä voi käyttää missään 😄
Tottakai voi. Paraikaa Battle Merchantin hame päällä ja ikää 42.
Kokeile tuleeko joku kieltämään.
https://www.battlemerchant.com/en/medieval-dress-dorothee-olive/natural…
Aivan ihana! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekevät keskiaikaharrastajat? Ois kiva ommella keskiaikaisia pukuja, mutta kun ei niitä voi käyttää missään 😄
Aivan ihana! <3
Rautaportti myy Suomessa tämän kaltaista tavaraa ja vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, aikuisia keskiaikaharrastajia. Tanssitteko tötteröhatut päässä prinsessoina kun joku hovinarri soittaa luuttua. Anna mun nauraa!
Ihan oikeasti, käyttäkää aika johonkin järkevään.
Tuota...prinsessat ja hovinarrit olivat varmaan vähemmistönä silloin. Mekein kaikki olivat rahvasta, köyhää, työn uuvuttamaa kansaa, jolla oli hädin tuskin mitä suuhunsa pistää. Joku muu määräsi heidän elämästään. Heillä on tuskin ollut mitään sanomista asioihin. Taka-alalla kummittelivat kuningas, keisari, verojen kerääjät, sotilaat, erilaiset sairaudet, onnettomuudet ja ravinnon puute. Jos olisin nuorempi, voisin hyvin lähteä mukaan joihonkin keskiajan elämää jäljitteleviin juttuihin. Nyt täytyy tyytyä kirjoihin ja filmeihin.
Tahtoisin harrastaa, mutta ei täällä seudulla ole muita kiinnostuneita. Yksin vähän tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana! <3
Rautaportti myy Suomessa tämän kaltaista tavaraa ja vaatetta.
Ja toinen vastaava on Keskiaikapuoti: https://keskiaikapuoti.fi
tykkään historiasta ja keskiaikaisesta taiteesta ja arkkitehtuurista, olen myös käynyt turnajaisissa. youtubesta katsellut myös turnajaisia ja full metal joustingia, joka joku extremelaji. kiehtoo keskiaika paljonkin. asun perähikiällä, joten ei voi oikein harrastaa viikottain.
klassisen musiikin saralla, old music on myös hienoja levytyksiä ja sanat on joissain levyissä teksteinä niin 1300-1400 tosin eri maissa keskiaika ja renesanssi( liukuvat vuodet), luvun teemoista, saa käsitystä esim.soitttimet kuten luutut ja muut eksoottiset, on hienoja kuunnella.naisena keskittyisin vaan ritareiden lihasten ihailuun, siis keskiaika tapahtumissa....
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin harrastaa, mutta ei täällä seudulla ole muita kiinnostuneita. Yksin vähän tylsää.
Missä päin Suomea asut? Aika monessa paikassa on nykyään keskiaikaseuroja, ja jos kotiseudultasi ei sellaista löydy, ehkä voit kysellä somessa josko joku muukin paikallinen on aiheesta kiinnostunut. Myös erilaisia keskiaikafestivaaleja on kesäisin siellä sun täällä, niitäkin kannattaa katsella.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kuulla kun noinkin paljon on teitä täällä :) Itse n neljäkymppinen mies, aloittaja ja olen pienestä pitäen ollut hulluna keskiaikaan. Ahminut kaiken alan kirjallisuuden. Pari pitkämiekkaa löytyy ja haarniska olisi tarkoitus hommata vielä ja osallistua tulevana kesänä turnajaisiin, joita järjestetään keskiaikamarkkinoiden yhteydessä :) ( Harrastan Hemaa mm ) Kuulosti hienolta että jonkun mies harrastaa keskiaikaa ja joku nainen taasen voisi ommella asuja halukkaille jne :)
Saksassa asuessani ehdin käydä monissa keskiaikaistapahtumissa joita oli ympäri maata. Myös turnajaisia. Ennen koronaa oli täällä Italiassa useissa kaupungeissa monta päivää kestäviä tapahtumia ja turnajaisia. Pukuloisto oli niin naisilla kuin miehillä äärettömän hieno. Luen juuri Arn Magnussonin tarinaa, neliosainen kirjailija Jan Guillou, ehkä tunnetkin teokset. Keskiajan keittokirjat ym. yrttitietokirjat ovat hyvin mielenkiintoisia. Ulkosuomalainen N72
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kuulla kun noinkin paljon on teitä täällä :) Itse n neljäkymppinen mies, aloittaja ja olen pienestä pitäen ollut hulluna keskiaikaan. Ahminut kaiken alan kirjallisuuden. Pari pitkämiekkaa löytyy ja haarniska olisi tarkoitus hommata vielä ja osallistua tulevana kesänä turnajaisiin, joita järjestetään keskiaikamarkkinoiden yhteydessä :) ( Harrastan Hemaa mm ) Kuulosti hienolta että jonkun mies harrastaa keskiaikaa ja joku nainen taasen voisi ommella asuja halukkaille jne :)
Saksassa asuessani ehdin käydä monissa keskiaikaistapahtumissa joita oli ympäri maata. Myös turnajaisia. Ennen koronaa oli täällä Italiassa useissa kaupungeissa monta päivää kestäviä tapahtumia ja turnajaisia. Pukuloisto oli niin naisilla kuin miehillä äärettömän hieno. Luen juuri Arn Magnussonin tarinaa, neliosainen kirjailija Jan Guillou, ehkä tunnetkin teokset. Keskiajan keittokirjat ym.
Itse olen innostunut lähinnä keskiaikaisista aseista. Lähinnä kirveet ja miekat tuetysti.
Oulussa käydessä soittelin firmaan nimeltä keskiaikainen Teräs. Verkkokauppa mutta kaveri toi pihalle näytille muutaman miekan. Komeita oli.
Mene markkinoille juttelemaan jonkun käsityöläisen kanssa, mä en ollut saada puuseppää ja aseseppää lopettamaan juttua kun löysivät yhteisen sävelen. Tai mikä nyt sitten kiinnostaakaan. :) Omat sielunsisaret ja -veljet ovat tulleet tutuiksi kultturihistoriaa sivuavien oppiaineiden kautta....mistä tuli mieleeni, takavuosina oli aivan erinomainen avoimen ylipiston Historian valtakunnallinen verkko-opetus, vieläköhän sellaista järjestetään?