minkä takia sunnuntailisistä ei luovuta?
Olisi pilvien pimein ravintoloita ja kauppoja jotka voisivat tarjota enemmän työtunteja jos noita kohtuuttomia lisiä ei olisi. Sekä esim. Kaupan alan lauantailisät klo 13 jälkeen on ihan pöyristyttävät. Kansalliset juhlapyhät toki asia erikseen, niiden osalta lisät ihan perustellut.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:10"]Teetkö itse ap sunnuntaityötä? Olisitko oikeasti valmis luopumaan lisistäsi? Voin sanoa, että vuosikausia sunnuntaitöitä tehneenä tunnen tinkineeni täysipainoisesta perhe-elämästä aika lailla ja ilman lisiä en tekisi yhtäkään sunnuntaita. [/quote] Teen. Hoidetaan mieheni kanssa kaikki sunnuntait vuorotellen eikä voida tarjota niitä tunteja kuin äärimmäisessä hätätilanteessa työntekijöillemme, koska muutoin sunnuntait menisivät tappiolle. Työntekijämme ovat itse sanoneet että voisivat tehdä sunnuntaita ihan peruspalkalla, ja haluaisivatkin, se kun olisi kuitenkin osa-aikaiselle taulukkopalkkalaiselle ihan mukava lisäys palkkaan useampien työtuntien myötä. Mutta näin en voi tehdä koska TES estää.
[/quote]
No nyt ymmärrän, ap on siis yrittäjä joka joutuu maksamaan työntekijälle joka tekee pyhänä töitä. :) Jos se pyhä on ihan sama kuin arki, miksi ette itse tekisi niitä? Olette sitten arkena vapaalla kun on halpaa työvoimaa saatavilla.
[/quote]
Juuri näin =)
[/quote] Ei näin. Itseäni ei haittaa tehdä sunnuntaisin töitä, ne ovat mukavia päiviä ja välillä lapsetkin on mukana. Pyrin kompensoimaan sunnuntaitöitä lyhentämällä osaa arkipäivistä. Se on ollut lasten kannalta kiva juttu, koska arki-iltoihin on sen myötä tullut usää aikaa ja enemmän mahdollisuutta kuvaan yhdessäolo on. Täysin vapaat arkipäivät ei itsellä käytännössä onnistu sillä puhelin soi työasioissa arkena jatkuvasti. Ja kun joudun arkena olemaan kuitenkin työpaikalla itse, ei ole tarvetta arkisinkaan antaa niin paljoa tunteja työntekijöille. Sunnuntait he haluaisivat ja voisivat tehdä peruspalkalla (itse ehdottaneet!) mutta tähän en tietenkään voi suostua koska TES.
Päiväkoti on auki vain ma-pe. Viikonlopun lisistä maksan lapsenhoitajalle, joka ystävällisesti pelastaa tämän yh:n viikonloput. Jos lisistä luovutaan, en voi tehdä viikonlopputöitä, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.
Luovun sunnuntailisästä sitten, kun yleinen juhlailta siirtyy lauantailta tiistaille.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:10"]Teetkö itse ap sunnuntaityötä? Olisitko oikeasti valmis luopumaan lisistäsi? Voin sanoa, että vuosikausia sunnuntaitöitä tehneenä tunnen tinkineeni täysipainoisesta perhe-elämästä aika lailla ja ilman lisiä en tekisi yhtäkään sunnuntaita. [/quote] Teen. Hoidetaan mieheni kanssa kaikki sunnuntait vuorotellen eikä voida tarjota niitä tunteja kuin äärimmäisessä hätätilanteessa työntekijöillemme, koska muutoin sunnuntait menisivät tappiolle. Työntekijämme ovat itse sanoneet että voisivat tehdä sunnuntaita ihan peruspalkalla, ja haluaisivatkin, se kun olisi kuitenkin osa-aikaiselle taulukkopalkkalaiselle ihan mukava lisäys palkkaan useampien työtuntien myötä. Mutta näin en voi tehdä koska TES estää.
[/quote]
No nyt ymmärrän, ap on siis yrittäjä joka joutuu maksamaan työntekijälle joka tekee pyhänä töitä. :) Jos se pyhä on ihan sama kuin arki, miksi ette itse tekisi niitä? Olette sitten arkena vapaalla kun on halpaa työvoimaa saatavilla.
[/quote]
Juuri näin =)
[/quote] Ei näin. Itseäni ei haittaa tehdä sunnuntaisin töitä, ne ovat mukavia päiviä ja välillä lapsetkin on mukana. Pyrin kompensoimaan sunnuntaitöitä lyhentämällä osaa arkipäivistä. Se on ollut lasten kannalta kiva juttu, koska arki-iltoihin on sen myötä tullut usää aikaa ja enemmän mahdollisuutta kuvaan yhdessäolo on. Täysin vapaat arkipäivät ei itsellä käytännössä onnistu sillä puhelin soi työasioissa arkena jatkuvasti. Ja kun joudun arkena olemaan kuitenkin työpaikalla itse, ei ole tarvetta arkisinkaan antaa niin paljoa tunteja työntekijöille. Sunnuntait he haluaisivat ja voisivat tehdä peruspalkalla (itse ehdottaneet!) mutta tähän en tietenkään voi suostua koska TES.
[/quote] pahoittelut noista virheistä yo tekstissä, autocorrect..
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:07"]Tuskin kovin moni tekisi enää töitä pyhäisin. Ei ainakaan terveydenhuollossa. [/quote] On se jännä miten muissa maissa töitä tehdään sunnuntaisinkin vaikka lisiä ei ole..
[/quote]
Kaikkeen sopeudutaan. Sekin on jännää että monissa maissa melkein kaikki kaupat on kiinni sunnuntaisin ja öisin, vaikka siellä ei rajoiteta kauppojen aukioloaikaa toisin kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:38"] [quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:33"]Hoitoalalla ainakin sunnuntaksin pitää tehdä vähintään tuplatyöt arkeen verrattuna. Joten en todellakaan tekidi viikinloppuja ilman korvausta!! Lauantaisin jo joutuu tekemään tuplatyöt ja saa vain 20% korvauksen. [/quote] oletko tullut ajatelleeksi että viikonlopun tupladuuni johtuu juuri näistä lisistä? Kun palkkakulut on tuplat, pitää minimoida henkilöstö, jolloin tietenkin työmäärä kasvaa. [/quote] No kaupassa se ei ainakaan ole noin, vaan siellä on tarkkaan laskettu, että joka hetki on juuri ja juuri sen verran porukkaa, että homma toimii tai "toimii". Sunnuntait ei liity tähän millään tavalla, vaikka pitääkin pärjätä mahdollisimman vähäisellä porukalla niin toisaalta on pakko suunnitella työvuorot myös niin, että saa tauot pidettyä ja työtehtävät tehtyä. Mutta varmasti monissa paikoissa sunnuntaista tulee takkiin. [/quote] Olen ollut esimiesasemassa tekemässä työvuoroja niin kaupassa, hotellissa kuin ravintolassa ja kyllä tiukka ohje on ollut minimoida henkilökunnan määrä sunnuntaisin.
[/quote]
Niin? Varmasti noin, mutta kaupassa se on jo joka tapauksessa minimoitu.
Esim. olen ollut töissä kaupassa, jossa työvuorot menivät näin:
aamuihmisen vuoro 6.30-14 (käytännössä ei ruokista:()
eka iltaihminen: 14-23.15
toinen iltaihminen 19.15-23.15
Noissa ei ole siis mitään tunteja, mistä voisi vielä vähentää henkilökuntaa. Minimityövuoroaika on neljä tuntia, joten toinen iltavuorolainen ei voi aloittaa myöhemmin.
Jos vuorot on tuollaisia, niin ei sunnuntaisin ole vähemmän porukkaa töissä, kuin arkena, jolloin on samat vuorot.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:37"]
Jos sunnuntaille ei muuten löytyisi työntekijöitä niin työnantaja varmaan keksisi kompensoida tämän pyhäpäivän menetyksen.
[/quote]
Eiköhän tuplapalkat ym. ole seurausta siitä, että näitä kompensointeja on vaikea keksiä. On päädytty helpoimpaan, eli rahaan.
[/quote]
Jos sunnuntain erityisasema poistuu, niin eihän sitten voisi myöskään valikoida työpäiviään, vaan pitäisi tehdä ne mitä listaan on merkitty, oli se sitten keskiviikko tai sunnuntai. Työstä kieltäytyminenhän on työsuhteen purkuperuste. Toki työpaikkansa saa edelleen valita ja kaikista ehdoista voi aina neuvotella.
Nykyiset yö- ja viikonloppulisät eivät ole riittävän suuria, joten hakeuduin päivätöihin. Paljon kivempi olla töissä 8-16 ma-pe. Muutama satanen lisistä kuukaudessa ei todellakaan korvaa sitä haittaa mitä tulee viikonloppuisin ja öisin työskentelystä.
t. ex hoitaja
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:43"] [quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:10"]Teetkö itse ap sunnuntaityötä? Olisitko oikeasti valmis luopumaan lisistäsi? Voin sanoa, että vuosikausia sunnuntaitöitä tehneenä tunnen tinkineeni täysipainoisesta perhe-elämästä aika lailla ja ilman lisiä en tekisi yhtäkään sunnuntaita. [/quote] Teen. Hoidetaan mieheni kanssa kaikki sunnuntait vuorotellen eikä voida tarjota niitä tunteja kuin äärimmäisessä hätätilanteessa työntekijöillemme, koska muutoin sunnuntait menisivät tappiolle. Työntekijämme ovat itse sanoneet että voisivat tehdä sunnuntaita ihan peruspalkalla, ja haluaisivatkin, se kun olisi kuitenkin osa-aikaiselle taulukkopalkkalaiselle ihan mukava lisäys palkkaan useampien työtuntien myötä. Mutta näin en voi tehdä koska TES estää. [/quote] No nyt ymmärrän, ap on siis yrittäjä joka joutuu maksamaan työntekijälle joka tekee pyhänä töitä. :) Jos se pyhä on ihan sama kuin arki, miksi ette itse tekisi niitä? Olette sitten arkena vapaalla kun on halpaa työvoimaa saatavilla. [/quote] Juuri näin =) [/quote] Ei näin. Itseäni ei haittaa tehdä sunnuntaisin töitä, ne ovat mukavia päiviä ja välillä lapsetkin on mukana. Pyrin kompensoimaan sunnuntaitöitä lyhentämällä osaa arkipäivistä. Se on ollut lasten kannalta kiva juttu, koska arki-iltoihin on sen myötä tullut usää aikaa ja enemmän mahdollisuutta kuvaan yhdessäolo on. Täysin vapaat arkipäivät ei itsellä käytännössä onnistu sillä puhelin soi työasioissa arkena jatkuvasti. Ja kun joudun arkena olemaan kuitenkin työpaikalla itse, ei ole tarvetta arkisinkaan antaa niin paljoa tunteja työntekijöille. Sunnuntait he haluaisivat ja voisivat tehdä peruspalkalla (itse ehdottaneet!) mutta tähän en tietenkään voi suostua koska TES.
[/quote]
Ehkä tää kysymys on vähän samanlainen kuin nollatuntisopparikeskustelu, aina löytyy opiskelijoita, jotka joka tapauksessa eivät saa edes tienata kuin sen 660 per kk ja heille ei olisi suuri ongelma, jos sunnuntai ei olisikaan tuplapalkka. Mutta jo muutenkin pienipalkkaiselle työntekijälle, joka yrittäisi elää sillä työllä, lisien poistuminen taas tuntuisi elintasossa huomattavasti.
Enkä nyt ymmärrä sitä, että sunnuntait alkaisivat vetää enemmän asiakkaita joihinkin paikkoihin vain siksi, että on mahdollisuus palkata henkilökuntaa. Suomessa ei kuitenkaan vaikkapa syödä paljon ulkona verrattuna muihin maihin, en näe, että työvoiman saatavuudella olisi aina yhteys palveluiden kysyntään.
Mutta siis joo, toki ymmärrän ap:n tilanteen, toisaalta kuitenkin mietityttää se, voiko ap todella maksaa kellekään sellaista palkkaa, jolla tulee oikeasti toimeen vai onko kyse tosiaan siitä, että hän voi työllistää lähinnä opiskelijan tai muun taskurahoja tienaavan.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:45"]
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä mutta palomiehen tuntipalkka ilman lisi on alle 11 e... kannattaa tarkistaa faktat.
[/quote]
Palomiesten palkoissa on aika suuria eroja eri palolaitosten välillä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:13"]
Toki työpaikkansa saa edelleen valita ja kaikista ehdoista voi aina neuvotella.
[/quote]
Mitenkäs sitten käy, kun esim. lääkärit, hoitajat, poliisit ja palomiehet joukolla käyttävät tätä valinnanvapauttaan?
Toisekseen nämä kannattamattomien yritysten pyörittäjien jatkuvat kitinät alkavat käydä hermoon. Alennettiin yhteisöveroa, tehtiin mitä vaan, niin aina löytyy syitä olla palkkaamatta henkilökuntaa. Jos sunnuntailisistä luovutaan, ei ole silti varaa palkata lisää väkeä koska sivukulut. Pitäisi saada maksaa kaksi euroa tunnilta palkkaa, ja sitten yhteiskunta elättäisi ne työntekijät joilla yrittäjä tekee tulosta. Kaiken huippuna kutsutaan loisiksi niitä, jotka yhteiskunnan tuella elävät niukin naukin ihmisarvoista elämää, eikä nähdä että itse ollaan hinkumassa mersua ihan samalta taskulta. Tehkää itse ne sunnuntai- ja muut työnne jos ei ole varaa muuhun. Niin minäkin olen yrittäjänä tehnyt, enkä kuvitellut että yhteiskunnalla on velvollisuus subventoida minulle ilmaisia työntekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:33"]Hoitoalalla ainakin sunnuntaksin pitää tehdä vähintään tuplatyöt arkeen verrattuna. Joten en todellakaan tekidi viikinloppuja ilman korvausta!! Lauantaisin jo joutuu tekemään tuplatyöt ja saa vain 20% korvauksen. [/quote] oletko tullut ajatelleeksi että viikonlopun tupladuuni johtuu juuri näistä lisistä? Kun palkkakulut on tuplat, pitää minimoida henkilöstö, jolloin tietenkin työmäärä kasvaa.
[/quote]
No kaupassa se ei ainakaan ole noin, vaan siellä on tarkkaan laskettu, että joka hetki on juuri ja juuri sen verran porukkaa, että homma toimii tai "toimii". Sunnuntait ei liity tähän millään tavalla, vaikka pitääkin pärjätä mahdollisimman vähäisellä porukalla niin toisaalta on pakko suunnitella työvuorot myös niin, että saa tauot pidettyä ja työtehtävät tehtyä. Mutta varmasti monissa paikoissa sunnuntaista tulee takkiin.
[/quote] Olen ollut esimiesasemassa tekemässä työvuoroja niin kaupassa, hotellissa kuin ravintolassa ja kyllä tiukka ohje on ollut minimoida henkilökunnan määrä sunnuntaisin.
[/quote]
Jännä. Meillä on tiukka ohje minimoida henkilökunnan määrä _aina_.
Ei mikään estä kauppoja pitämästä itseään kiinni sunnuntaina, jos lisät tuottaa liikaa kustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:44"]
1) kukaan ei tulisi töihin, jos siitä ei maksettaisi lisää
2) kuka hoitaa lapset, kun koulut kiinni ja päiväkoditkit suurimmaksi osaksi
3) milloin perheen yhteistä aikaa, kun vanhemmat on viikonloput töissä
[/quote]
Miten täällä on tänäännäin fiksujaihmisiä?
Kerrankin järkevä keskustelu!