Millä perunalajikkeella
Saa parhaimman ja kuohkeimmat muusin? Taas valmistin keltaisista (yleisperunoista) muusia ja kokkareita jäi vaikka kuinka sekoitin sähkövatkaimella. Hyvät neuvot muusin valmistamiseen otetaan vastaan
Kommentit (21)
Pussimuusista (lidl) tulee sileä ja hyvä muusi.
Jauhoinen peruna esim. Rosamundan värinen (punainen) Bellarosa on erinomainen muusiperuna.
(Rosamundaa ei enää viljellä onttomädän takia.)
Miksi ei sähkövatkaimella? Kaikki ketä tiedän, tekee sähkövatkaimella.
Annabelle-lajikkeesta tulee (myös) maukas muusi. Älä käytä yleisperunoita muussiin.
Vierailija kirjoitti:
1) muusin käytetään jauhoisia perunoita (punainen pussi)
2) muussiin EI käytetä sähkövatkainta.
1). Oikein
2). Väärin. Jokaisen oma asia käyttääkö vai tekeekö muuten. Itse teen joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei sähkövatkaimella? Kaikki ketä tiedän, tekee sähkövatkaimella.
jos hyvää muussia haluat et tee sähkövatkaimella. Jos tapettiliisteriä haluat voit käyttää sähkövatkainta.
Perunat 1kg yleiskoneeseen 10min täydellä teholla.
200g sulaa voita ja teelusikka suolaa. Vatkaa 1min täydellä teholla.
Sähkövatkaimella saa hyvää muussia, mutta se vatkain ei ole kauaa päällä siinä muussia tehdessä.
Itse teen muussin niistä perunoista, joita sattuu kotona olemaan. Isä kasvattaa itse perunat, oletan, että ne on jotain yleisperunoiksi soveltuvia.
Perunamuussi tehdään niin, että ensin ne keitetyt perunanlohkot survotaan perunasurvimella niin hyvin kuin kärsivällisyys riittää. Sen jälkeen tapa vaihtelee, osa kuumentaa maidon erikseen, minä teen kuten äitini ja molemmat mummoni ovat tehneet: teen survotun perunasoseen keskelle reiän kauhalla, niin että kattilan pohja paljastuu. Siihen länttään voita, ja kattila kuumalle levylle. Voi alkaa sulaa, siihen suolaa, ja sitten kaadan kylmän maidon siihen kuoppaan. Kansi päälle, ja kun maito alkaa kiehahtaa, pois levyltä. Sen jälkeen surautan sähkövatkaimella (ne kananmunan vaahdotukseen käytettävät lankavatkaimet käytössä) sen muussin tasaiseksi. Sillä sähkövatkaimella ei siis survota niitä perunoita, vaan vain sekoitetaan se matio-voiseos perunasurvokseen.
Ja ne perunalohkot pitää keittää kypsiksi, ei mitään al denteä.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen muussin niistä perunoista, joita sattuu kotona olemaan. Isä kasvattaa itse perunat, oletan, että ne on jotain yleisperunoiksi soveltuvia.
Perunamuussi tehdään niin, että ensin ne keitetyt perunanlohkot survotaan perunasurvimella niin hyvin kuin kärsivällisyys riittää. Sen jälkeen tapa vaihtelee, osa kuumentaa maidon erikseen, minä teen kuten äitini ja molemmat mummoni ovat tehneet: teen survotun perunasoseen keskelle reiän kauhalla, niin että kattilan pohja paljastuu. Siihen länttään voita, ja kattila kuumalle levylle. Voi alkaa sulaa, siihen suolaa, ja sitten kaadan kylmän maidon siihen kuoppaan. Kansi päälle, ja kun maito alkaa kiehahtaa, pois levyltä. Sen jälkeen surautan sähkövatkaimella (ne kananmunan vaahdotukseen käytettävät lankavatkaimet käytössä) sen muussin tasaiseksi. Sillä sähkövatkaimella ei siis survota niitä perunoita, vaan vain sekoitetaan se matio-voiseos perunasurvokseen.
Kiitos, tämä vaikuttaa niin hyvältä, että kokeilen tätä ensi kerralla ja ehkä koitan myös tätä kylmää maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tämä vaikuttaa niin hyvältä, että kokeilen tätä ensi kerralla ja ehkä koitan myös tätä kylmää maitoa.
Sen verran lisäisin vielä, että kaadan sen perunoiden keitinveden pois.
Tein kerran sähkövatkaimella ja kyllä tuli niin liisteriä etteiikinä enää. ei vaan toimi. kai sen vuoksi käytetään survinta. ja jauhoiset perunat rosamunda no se on klassikko on hyvä.
Käytä puikuloita, jos kerran hyvää muusia haluat.
Ei niitä perunoita tarvitse lohkoa keittämistä varten. Kokonainen peruna säilyttää paremmin maun.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ruokaa sanotaan pottuvoiksi joilakin seudulla.
Ei miksikään perunamuusiksi, jota syödään vaikkapa poronkäristyksen kanssa.
Kikko jotka sopii muussiin… esim rosamunda.
sebasköör kirjoitti:
Tein kerran sähkövatkaimella ja kyllä tuli niin liisteriä etteiikinä enää. ei vaan toimi. kai sen vuoksi käytetään survinta. ja jauhoiset perunat rosamunda no se on klassikko on hyvä.
Jos ei ensin survo niin totta kai tulee liisteriä. Jotenkin luulin että vatkainta käytetään vain maidon sekoittamiseen. Miten ne perunat edes saa muusiksi sillä vatkaimella, siinähän menee pieni ikuisuus ja kokkareita jäänee silti?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä perunoita tarvitse lohkoa keittämistä varten. Kokonainen peruna säilyttää paremmin maun.
Jos kuorit perunat, niin sama vaikka lohkoisi ja keittäisi nopeammin. Jos haluaa säilyttää perunasta jotain arvokasta, se syödään kuorineen.
Perunoiden pitää tosiaan olla jauhoisia eli punainen etiketti. Kun keittää pienempinä lohkoina, niin kypsyvät tasaisemmin ja nopeammin kuin kokonaisina. Perunat voi keittää ja muussata kuorineen. Kaada keitinvesi pois, survo lohkot ja ala sitten työstämään rakennetta ja makua voilla, maidolla tai vaikka kasvisliemellä. Itse keitän perunat kasvisliemessä ja käytän tätä keitinvettä ja voita muusiin.
1) muusin käytetään jauhoisia perunoita (punainen pussi)
2) muussiin EI käytetä sähkövatkainta.