Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kun MINUN vauvani nukkuu, on koko maailman oltava HILJAA!"

Vierailija
31.03.2024 |

Pikkusiskoni (9v 9kk minua nuorempi) on vauvansa kanssa ihan hysteerisen tarkka. Kun vauva nukkuu, koko talossa ei saa esim. kesähelteellä olla ikkuna auki, ettei vauva herää, ei saa puhua tavallisella äänellä, pitää koko ajan kuiskata. Televisio, radio, tietokone oltava pois päältä - en saa edes läppärillä kirjoittaa vauvan unien aikana! Uuni voi sentään olla päällä, siitähän nyt ei mitään ääntä kuulu edes ja saunaa saa lämmittää, mutta saunaan ei voi mennä, ettei pienokainen herää! Mitä ihmettä?

Minun lasteni kanssa päin vastoin oli aina niin että päivällä piti aina olla vähän ääntä - televisio tai radio tai pyykkikone, imurointi tai jotain normaaliin päivällä vietettävään elämään liittyvää ääntä. Yöllä sitten "opiskeltiin" hiljaisuudessa nukkumista, silloin raksutti joka huoneessa vain seinäkello. Neljä täysjärkistä lasta olen näin kasvattanut, kaksi heistä nyt lukiossa ja kaksi yliopistossa. Onneksi ystävät sentään voi valita itse!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hölmöä opettaa vauva nukkumaan täydessä hiljaisuudessa, sitä saa sitten kusi sukassa olla tulevaisuudessakin.

Vierailija
2/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä pikkusiskon esikoinen, sitten sen ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus siskon lapsesta. Siskollasi on synnytyksen jälkeinen masennus, kenties jopa lapsivuodepsykoosi.

Vierailija
4/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi hieman tuntea myötätuntoa univelkaista äitikollegaa kohtaan, jookos?

Ja mikähän siinä on, että just aina nämä besserwisser-isosiskot käyttäytyvät kuin koulukiusaajat?

Vierailija
5/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi nukkui vauvana sikeästi, ei olisi herännyt vaikka pommi olisi räjähtänyt vieressä. Uni kuitenkin muuttui noin 1-vuotiaasta eteenpäin ja hän heräsi pienimpäänkin lattian narahdukseen. Joten olin ihan hiljaa sen hetken kun olin hänet päiväunille saanut... kaikki on yksilöitä. 

Vierailija
6/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä sisaruksemillani lapsia, itsekkin esikoisen kanssa olin liian hiljaa. Seuraavien kanssa pystyi vaikka imuroimaan samassa huoneessa kun vauva nukkui, eikä he sisarusten huutoon/leikkiin herännyt.

-kuuden äiti 

Vierailija
7/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh,  minullakin on kiusaaja-isosisko, ikäeroa kuutisen vuotta, niin että hän on aina voinut simputtaa minua ja osannut tietenkin kaiken ennen minua.

Lapsenkasvatuksessakin hän on suvereeni jumalasta seuraava, vaikkei hänellä edes ole lapsia!

Vierailija
8/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättekö te perheelliset sisarukset sitten samassa taloudessa kun noin häiritsee toisen tavat toimia? 

Vierailija
9/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän siinä on, että just aina nämä besserwisser-isosiskot käyttäytyvät kuin koulukiusaajat?

Mistä mielikuva univelkaisesta äidistä? Siitä ap. ei edes mainitse mitään. 

Kaikki äidit ja isät eivät kärsi univelasta, sillä monet vauvat nukkuvat pitkiä yöunia, jopa 8-10h yö. 

Ja olen ap. kanssa samaa mieltä. Ja miksi he eivät voi olla kotonaan, jos vaativat hiljaisuutta, kun vauva nukkuu, vaan vaativat hiljaisuutta toisten kodissa. 

Vierailija
10/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, hölmöä opettaa vauva nukkumaan täydessä hiljaisuudessa, sitä saa sitten kusi sukassa olla tulevaisuudessakin.

Uneen liittyvät ominaisuudet ovat synnynnäisiä. Ei kenestäkään voi opettaa esimerkiksi sikeäunista. Sikeäunisten ja helposti nukahtavien vauvojen äidit ovat onnekkaita, eivät muita parempia.

Vierailija
11/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset tuli osaksi perhettä, eivät sen keskipisteiksi. Siksi meillä on ns. helpot lapset ja vanhemmilla aikaa muuhunkin kuin tekemään maailmaa lapselle sopivaksi. Siksi ajoittain ärsyttää isosti, kun omalla pihalla leikkiville lapsille tullaan sanomaan, että olkaa hiljaa, koska nyt on meidän vauvan päiväuniaika. Sinne naapurin pihaan on meidän pihasta matkaa noin 200m eikä lasten leikit ole erityisen äänekkäitä, mutta ne kuitenkin häiritsevät ihan samalla tavalla kuin 50 m päähän rajasta laittamamme linnunpönttö jokavuotisine asukkaineen. Heidän talvella syntynyt vauvansa ei ole tottunut tuollaiseen ääneen, voisiko pöntön siirtää muualle?

Vierailija
12/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ei ole kovin paljon myötätuntoa ilmassa. Muksuthan ovat erilaisia, yksi nukkuu, vaikka ympärillä olisi elämisen ääniä, toinen ei. Vaikka aloittaja olisi kasvattanut kymmenen lasta, hänen lapsensa olivat omanlaisiaan, sisaren taas omanlaisensa. Itsekin olen saanut muistutuksen lasten erilaisuudesta, kun olen kanniskellut lapsenlastani, joka huutaa heti, kun lapsen laskee alas. Omani eivät sellaisia olleet. En lähtisi ohjeistamaan tytärtäni lapsen hoidossa, kun hänen vauvansa on selkeästi aivan toisenlainen kuin omani olivat. Jos itse kärsisin univelasta ja lapsi heräilisi helposti, vahtisin myös haukkana ympäristön hiljaisuutta, kunhan vain minä ja vauva saisimme hiukan levätä. Mitä, jos aloittaja ottaisi vauvan välillä hoitoon ja antaisi sisarelle hiukan lepoaikaa?

Vierailija
13/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mielikuva univelkaisesta äidistä? Siitä ap. ei edes mainitse mitään. 

Kaikki äidit ja isät eivät kärsi univelasta, sillä monet vauvat nukkuvat pitkiä yöunia, jopa 8-10h yö. 

Ja olen ap. kanssa samaa mieltä. Ja miksi he eivät voi olla kotonaan, jos vaativat hiljaisuutta, kun vauva nukkuu, vaan vaativat hiljaisuutta toisten kodissa. 

Niin, tämä täydellinen yliäiti -isosiskohan ei toki voi tarjota apua siskolleen, vaan parempi on paheksua ja haukkua.

Vierailija
14/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uneen liittyvät ominaisuudet ovat synnynnäisiä. Ei kenestäkään voi opettaa esimerkiksi sikeäunista. Sikeäunisten ja helposti nukahtavien vauvojen äidit ovat onnekkaita, eivät muita parempia.

Tämäpä. 

Vierailija
15/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsen kaksi vuotta sitten ja kyllä edelleen opetetaan, että vauva kannattaa totuttaa ääniin. Myös, kun nukkuu päikkäreitä. Voi esimerkiksi imuroida tai tehdä muita kotitöitä. 

Vierailija
16/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että osa ihmisistä on toisia herkkäunisempia. Silti väittäisin, että normaaleihin elämisen ääniin unen aikana tottunut ei niistä häiriinny, hiljaisuudessa aina nukkuva luultavammin häiriintyy. Enkä nyt tarkoita mitään samassa huoneessa tai asunnossa imurointia.

Vierailija
17/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elättekö te perheelliset sisarukset sitten samassa taloudessa kun noin häiritsee toisen tavat toimia? 

Ei eletä, mutta nämä hiljaisuutta vaativat vanhemmat änkeävät just vauvan unien aikaan kylään ja sitten vierailun ajan kuiskutellaan toisillemme ja talo pitää olla äänetön, ettei vauva herää.

Veljeni lapsi on juuri tuollainen, nyt jo 4v ja tykätään olla vanhempieni mökillä, myös veljeni perhe ja ilta 7 tai 8 jälkeen muut ajetaan mökistä ulos itikoiden syötäväksi ja ei saa kuulua rapsahdustakaan, ettei vain lapsi herää. Se on hermoja raastavaa ja ilmapiiri kireä. Ja emme ymmärrä, miksi edes tulevat mökille tai vierailevat suvun luona. Miksi eivät vain ole kotona. 

Vierailija
18/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi neljän lapsen äidin ymmärtävän, että vauvat ovat hyvin erilaisia. Ja että esikoisen kanssa on vielä aikaa pyörittää maailmaa hänen mukaansa. 

Onneksi ap, sulla on hyviä ja kärsivällisiä ystäviä, jotka tukee sua näin järkyttävän vaikean ohimenevän ongelman kanssa. Selviät siis kyllä - jopa tästä!

Vierailija
19/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettista pohdintaa ja lennokkuutta. Sisko on osaksi oikeassa ja sä osittain. Luulen että silti voisi olla läppärillä eri huoneessa, jos on kuulokkeet ja ei käytä wifiä, vaan johdollista systeemiä. Sähkölaitteet voivat häiritä kyllä sähköherkkien unta tai muutenkin vaikkei olisi herkkä, siinä tulee langattomista laitteista eri taajuudet koko asuntoon - yleensä alempi värähtely. Ihmiskeho toimii eri taaajudella kuin niiden sähköisyys tai radiotaajuudet. TV on turha melutoosa, netistä saa samat videot kuulokkeilla. Radio on täysin turha melutoosa. Edelleen kuulokkeet ja oma minisoitin. Jos vauva on eri huoneessa ovi kiinni, hyvä. Ja ikkuna voisi olla auki eri huoneessa, ellei tule kova melu ulkoa. Saunaan ja suihkuun voi mennä, jos ei kolistele ovea. Kuiskaaminen voi olla ehkä hyvä, mutta on raskasta varoa koko ajan. Miksi talo on täynnä väkeä? Ettekö asu eri paikoissa. Isossa talossa tuo olisi helpompaa, jossa on eri päädyt. Silloin laite auki toisessa päässä ei olisi niin paha.

Vierailija
20/20 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi neljän lapsen äidin ymmärtävän, että vauvat ovat hyvin erilaisia. Ja että esikoisen kanssa on vielä aikaa pyörittää maailmaa hänen mukaansa. 

Onneksi ap, sulla on hyviä ja kärsivällisiä ystäviä, jotka tukee sua näin järkyttävän vaikean ohimenevän ongelman kanssa. Selviät siis kyllä - jopa tästä!

Vauvaikäiset sopeutuvat moniin muutoksiin, unirytmiin, ääniin, lämpötiloihin jne. usein ilman mitään ongelmia. 

Ja siksi jo vastasyntyneen kannattaa totuttaa ääniin, kuuntelemalla musiikkia, pitämällä radiota tai tv auki, elämisen ääniä yllä jne. Ei se ole sen kummempaa. 

Ongelma on usein, jos ainoa lapsi, monilapsi perheellä harvoin tätä ongelmaa on, koska vauva tittuu elämisen ääniin. Ja hän on tottunut ääniin jo äidin vatsassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi