Äiti melkein tuhosi meidän vessan (ja talon)
Oma mokani tietty, kun ehdotin auttamista. Mulla oli tosi kiireinen jakso, iso freelance-keikka ja vessan siisteys oli jäänyt retuperälle. En muuta ehdottanut, että olisi pyyhkäissyt lavuaarin ja tason. Annoin rätit valmiiksi ja kerroin, että allaskaapista löytyy puhdistusaine.
Äiti oli ottanut käsisuihkun ja päästellyt sillä tasolle. Lattia lainehti (siellä ei ole lattiakaivoa), kaapit täynnä vettä. Jouduin tyhjentämään kaikki kaapit, heittämään terveyssiteet yms roskiin. En tiedä, voiko noita kihartimia yms. käyttää enää.
Äiti ei ole mikään vanha tai muistisairas, enkä tajunnut, että tässä käy näin. Oli hakenut kuivauslastan ja sillä lääppinyt vettä, muttei maininnut mitään siitä, ettei ne häviä minnekkään.
Onneksi osuin nopeasti paikalle ja sain sen kuivaksi. Onko muilla tällaisiä vanhempia, jotka ei ymmärrä veden käytön päälle mitään?
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:37"]
Samaa ihmettelen kuin muutkin: miksi on käsisuihku, jos ei ole lattiakaivoa? Miten tuon on edes voinut rakentaa? Vai olisiko tässä nyt se Porvoo paikkakuntana?
[/quote]
Käsisuihkulla pesteen peppu pytyn pällä, sillä ei ole tarkoitus suihkutella seinille/latialle -> ei edellytä lattiakaivoa.
Wc ei ole kylpyhyone, eikä wc ole märkätila -> ei vesieristeitä eikä lattiakaivoa.
[/quote]
Wc ei ole märkätila, jos siellä ei ole suihkua. Ap:n wc:ssä on suihku, joten se on märkätila, jossa PITÄISI olla sekä vedeneristeet että lattiakaivo.
Itse en tekisi wc-tilaa ilman vedeneristeitä, koska vesivahingon saa aikaan helpommin kuin luulisikaan.
[/quote]
Tämän alapeukuttajat voisivat käydän tutustumassa uusiin rakennusmääräyksiin, ihan syystä on kiristetty määräyksiä, kun hometaloja riitää pilvin pimein.
[/quote]
Hometaloja on tullut, koska ihmiset ovat pesseet lattiakaivottomien wc-tilojen seiniä käsisuihkulla? Ihan varmaan niin.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:34"]
Kuulkaapa jankkaavat ääliöt, on ihan yleinen rakennustapa nykyään, että vessassa, jossa on pelkkä käsisuihku, ei ole lattiakaivoa. Niin että josko nyt lopetettaisiin siitä asiasta vääntäminen, kun se ei ole se olennainen pointti. Ei pöytätasoja ole missään tarpeen suihkutella niin ankarasti, että kaapitkin on täynnä vettä!
Ugh. Olen puhunut.
[/quote]
Itse ainakin siivoan itse kotini, myös sen vessan. Ugh, olen puhunut!
[/quote]
Tämä on varmasti hyvä piirre ihmisessä. Oletko varma, ettei minussa voisi olla mitään sellaista hyvää piirrettä, jota sinussa ei niin olisikaan? Oletko varmasti niin paljon parempi, että voit tuomita minut?
ap (unohtui edellisestä viestistä)
Edelleenkään minä en ole tehnyt tätä taloa, koska en ole vielä ollut syntynyt silloin. Käsisuihku ei vuoda itsestään, ellei hana ole päällä.
ap
Meillä sata vuotta vanha talo ja ei ole vessassa lattoakaivoa. Enkä ymmärrä miten se käsisuihku muka itsekseen vedet lattialle päästää???
Mikä tota yhtä jankkaajaa vaivaa? Eihän kodinhoitohuoneisiinkaan tarvita vedeneristysta tai lattiakaivoa, vaikka tilassa on pesukone ja vesipiste! Ja ihan sama vaara siellä on tulvimiselle kuin vessassakin.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:26"]
Mikä tota yhtä jankkaajaa vaivaa? Eihän kodinhoitohuoneisiinkaan tarvita vedeneristysta tai lattiakaivoa, vaikka tilassa on pesukone ja vesipiste! Ja ihan sama vaara siellä on tulvimiselle kuin vessassakin.
[/quote]
Samoin keittiössä.... no, laitoskeittiöissä onkin :)
[/quote]
Ei ehkä ole pakollinen, mutta miten viisasta se on? Muutama kymppi lattiakaivoon on liikaa, mutta mammojen pitää saada se unelmien talo kuitenkin?????????????????????????????
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:34"]
[/quote]
Ei ehkä ole pakollinen, mutta miten viisasta se on? Muutama kymppi lattiakaivoon on liikaa, mutta mammojen pitää saada se unelmien talo kuitenkin?????????????????????????????
[/quote]
Se on enemmän kuin muutama kymppi, kun sellaisen laittaa jo valmiseen vessaan. Menee koko lattia uusiksi, pitää asentaa uusia putkia yms. Tämä meidän talo on osa tilaa. Isompi kriteeri oli talon yleiskunto ja ympäröivät pellot, kuin se, että on vessassa lattiakaivoa. Ennemmin on varovainen sen veden kanssa, kuten keittiössä ollaan. Vähän vastaavanlaisia huuhtelusuihkuja olen nähnyt myös normaalikeittiöissä, koska jotkut tykkää huuhdella salaattinsa yms. sellaisella. Niissäkään keittiöissä ei yleensa ole lattiakaivoa.
ap
Ihme sakkia.
Onko perusasiatkin hukassa, mm. käsisuihkun käyttö?
Se on tarkoitettu teidän perseen ja pimpan pesemiseen, ei todellakaan mihinkään yleiseen huuhteluun, olkoon vaikka 500 lattiakaivoa. WC ei ole märkätila, jos se ei ole kylpyhuoneen yhteydessä. Myöskään WC-kalusteet, hyllyt jne. eivät ole märkätilakalusteita, vaan lastulevystä tai vastaavasta valmistettuja. Suurin osa ainakin ok-taloista on rakennettu siten, että WC-tiloissa ei ole lattiakaivoa. Käsisuihku ei ole mikään peseymissuihku, vaan lavuaarin tai WC-istuimen liitännäinen. Se korvaa erillisen bidee-istuimen, jota ei ainakaan Suomessa juuri käytetä.
Ei ihme, että tosiaan Suomessa hometaloja riittää, jos ihmiset ovat noin taulapäitä kuin jotkut yllä kirjoittavat. Itse en suihkulla suihkuttelemalla pesisi edes pesuhuoneen seiniä, vaan harjan tai rätin ja ämpärin kanssa. Märkätila tarvitsee myös kunnon ilmanvaihdon, pelkkä vesieristys tai varsinkaan pelkkä lattiakaivo ei riitä. Myös lattialämmitys olisi tarpeen.
Enkä ole koskaan kuullut että mystisesti "ennen vanhaan" olisi esim perus kerrostaloasunnon seiniä tai lattioita pesty vettä hölväämällä. Ehkä joskus hirsitalojen aikaan näin saatettiin kerran vuodessa tehdä, kun joka lattianrako oli käytännössä ulos asti vievä lattiakaivo.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:15"]
Samaa ihmettelen kuin muutkin: miksi on käsisuihku, jos ei ole lattiakaivoa? Miten tuon on edes voinut rakentaa? Vai olisiko tässä nyt se Porvoo paikkakuntana?
[/quote]
Käsisuihkulla pesteen peppu pytyn pällä, sillä ei ole tarkoitus suihkutella seinille/latialle -> ei edellytä lattiakaivoa.
Wc ei ole kylpyhyone, eikä wc ole märkätila -> ei vesieristeitä eikä lattiakaivoa.
[/quote]
Wc ei ole märkätila, jos siellä ei ole suihkua. Ap:n wc:ssä on suihku, joten se on märkätila, jossa PITÄISI olla sekä vedeneristeet että lattiakaivo.
Itse en tekisi wc-tilaa ilman vedeneristeitä, koska vesivahingon saa aikaan helpommin kuin luulisikaan.
[/quote]
Tämän alapeukuttajat voisivat käydän tutustumassa uusiin rakennusmääräyksiin, ihan syystä on kiristetty määräyksiä, kun hometaloja riitää pilvin pimein.
[/quote]
Hometaloja on tullut, koska ihmiset ovat pesseet lattiakaivottomien wc-tilojen seiniä käsisuihkulla? Ihan varmaan niin.
[/quote]
Juu ei, vaan rakennusmääräyksiä on kiristetty mm. vesieristysten osalta. Mikä taas on ihan hyvä asia, koska tässäkin ketjussa aloittajalla on wc ilman lattiakaivoa eikä edes tietoa siitä, onko vesieristeitä. Saksalaiseen tapaan olisi hyvä meilläkin vesieristää kaikki ne tilat, joissa on vesiputkitus (ml. suihkuttomat wc-tilat ja keittiöt).
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:34"]
[/quote]
[/quote]
Tässä ei ole missään vaiheessa ollut kyse lattiakaivon tekemisestä uuteen taloon, vaan ap:n talo on vanha. Ja lattiakaivon tekeminen uuteenkin taloon maksaa enemmän kuin muutaman kympin, sillä lattiakaivon lisäämällä tila muuttuu märkätilaksi jolloin on tehtävä vedeneristys.
[/quote]
Niin onkin vesivahingon vaara ja fiksummat laittavat vesieristeet, kun itselleen rakentavat ja toisaalta samat rakentajat säästävät eristyksissä, kun rakentavat myyntiin menevän talon. Miksihän?
Vielä täytyy sanoa jotain näistä äidin orjuuttamissyytöksistä: Se olen minä, joka kuljetan äitiäni kauppaan, lääkäriin, uimaan yms. Tämä on minulle ihan ok. Se olen minä, joka olen parin-kolmen vuoden välein muuttanut äitini tavarat asunnosta toiseen, koska äiti on halunnut muuttaa, ihan vaan siksi, koska on siltä tuntunut. Se olen minä, joka on hoitanut loppusiivouksen. Tämä ei ole minulle enää täysin ok, olen ilmaissut haluttomuuteni uuteen muuttoon. Se olen minä, joka tarjoan ruoan äidilleni kerran, pari viikossa, ihan vaan siksi, että se on hyvä, että äiti syö välillä oikeata ruokaa, kun ei itselleen viitsi laittaa. Tämä on minulle täysin ok.
Olenko siis orjuuttaja, kun tarjoamani ruoan jälkeen ehdotin tason pyyhkäisyä? Varsinkin kun hän kysyi, voiko auttaa jossain? Syy, miksi ehdin siivoamaan ne vedet on se, että teen työni suurimmaksi osaksi täällä kotona siljaitsevissa tiloissa ja se, että minulle tuli paskahätä. Pakkohan se oli hoitaa ne vedet pois eikä tyynesti palata sorvin ääreen "koska ei ehdi".
Äiti hengaa täällä monesti, vaikka teen töitä, koska hän on yksinäinen.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juu ei, vaan rakennusmääräyksiä on kiristetty mm. vesieristysten osalta. Mikä taas on ihan hyvä asia, koska tässäkin ketjussa aloittajalla on wc ilman lattiakaivoa eikä edes tietoa siitä, onko vesieristeitä. Saksalaiseen tapaan olisi hyvä meilläkin vesieristää kaikki ne tilat, joissa on vesiputkitus (ml. suihkuttomat wc-tilat ja keittiöt).
[/quote]
Meillä kulkee vesi jokaisessa huoneessa kun on vesikiertoinen patterilämmitys. Lisäksi uusitut käyttövesiputket kulkee käytävän katossa. Eli siis meillä joka ikinen neliö olisi vedeneristettävä?
Siirrän tän nelossivulle, koska muuten ei kukaan nää kuin tuota lattiakaivojankutusta.
Vielä täytyy sanoa jotain näistä äidin orjuuttamissyytöksistä: Se olen minä, joka kuljetan äitiäni kauppaan, lääkäriin, uimaan yms. Tämä on minulle ihan ok. Se olen minä, joka olen parin-kolmen vuoden välein muuttanut äitini tavarat asunnosta toiseen, koska äiti on halunnut muuttaa, ihan vaan siksi, koska on siltä tuntunut. Se olen minä, joka on hoitanut loppusiivouksen. Tämä ei ole minulle enää täysin ok, olen ilmaissut haluttomuuteni uuteen muuttoon. Se olen minä, joka tarjoan ruoan äidilleni kerran, pari viikossa, ihan vaan siksi, että se on hyvä, että äiti syö välillä oikeata ruokaa, kun ei itselleen viitsi laittaa. Tämä on minulle täysin ok.
Olenko siis orjuuttaja, kun tarjoamani ruoan jälkeen ehdotin tason pyyhkäisyä? Varsinkin kun hän kysyi, voiko auttaa jossain? Syy, miksi ehdin siivoamaan ne vedet on se, että teen työni suurimmaksi osaksi täällä kotona siljaitsevissa tiloissa ja se, että minulle tuli paskahätä. Pakkohan se oli hoitaa ne vedet pois eikä tyynesti palata sorvin ääreen "koska ei ehdi".
Äiti hengaa täällä monesti, vaikka teen töitä, koska hän on yksinäinen.
Vesieristys ja lattiakaivot kaikkiin putkitettuihin tiloihin olisi paikallaan, mutta entäs kustannukset? Vanhassa ok-talossa esim. wc:n voi rempata itse, mutta miettikääs, minkä verran kerrostaloasujille tulisi maksamaan jokainen keittiöremppa, jonka yhteydessä täytyisi tilata ammattijamppa hoitamaan vesieristykset mahdollisesti isoonkin huoneeseen? Taloyhtiöissähän vesieristystä ei saa osakas hoitaa itse.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 14:02"]
[/quote]
Niin onkin vesivahingon vaara ja fiksummat laittavat vesieristeet, kun itselleen rakentavat ja toisaalta samat rakentajat säästävät eristyksissä, kun rakentavat myyntiin menevän talon. Miksihän?
[/quote]
Siinä tapauksessa jätät kyseisen talon ostamatta, ihan simppeliä. Jotkut käyttää myös helposti naarmuuntuvaa halpislaminaattia tai maaleja jotka eivät kestä pesemistä... Tai 150 euron wc-pyttyjä joihin ei saa mistään varaosia.
Nyt on aikaa, kun se keikka on ohi. Oli aikaa myös siivota vessa kunnolla, itse. Teillä täydellisillä on varmaan kaikki aina tiptop, vaikka olisitte oksennustaudissa tai jalka paketissa. Itse olen liian putkiaivo ja taiteilijaluonne pitämään yksin kaikki langat ojennuksessa silloinkin, kun on jotakin todella poikkeavaa kuten tämä parin kuukauden intensiivinen freelancekeikka. Mä en äitiäni haukkunut, olin vaan kiinnostunut, että onko kellään muulla tällaista kokemusta, että vastaanotettu apu on vienyt lähelle katastrofia. Se on sama, minne kirjoitetaan ja mitä, lopputulema on se, että kirjoittaja talutetaan lankulle ja varmuuden vuoksi vielä ammutaan selkään.