Taiteilija ei kykene asumaan Lapissa. No oliko yllätys?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/10b8197b-fcd8-4b52-8b14-7d827f6ba60e Luonnonvara ammattilainen ennen, nyt kuvataiteilija. Noita yrttienkerääjiä on paljon juuri heissä, jotka eivät ponnistele asioiden eteen ja usein kaikessa muussa on syy kuin heissä, ettei pärjää. On toki muitakin luonnonvara ammattailaisia, tässä jutussa asiaa ei valoitettu mutta juuri siksi epäilen luonnonvaran suuntaa. Jos on elänyt noin nuorena 22 paikkakunnalla ei ole ehtinyt asua missään. Elämisen helppoutta haetaan kaupungista, ehkä myös se että maalla ei voi juhlia aina silloin kun haluaa jos on mökki lämmitettävä puilla tms. Mutta kyllä maallakin on nykyaikaa ja elämää, se vain on itsestä kiinni, kuten elämäkin suurlta osin.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autoa, eikä varmaan ajokorttiakaan, koska cityvihreä. Sitten ihmetellään kun bussit eivät kuljekaan Lapissa. Ei pitäisi olla yllätys kenellekään, paitsi tietysti tälle vinkujalle.
Liikkuisi omin voimin kuten muutkin autottomat, esimerkiksi kävellen, polkupyöräillen tai talvella hiihtämällä. Asun Oulusta hieman etelään ja kuljen polkupyörällä ympäri vuoden, eihän se aina talvella niin mukavaa ole, mutta omapa on valintani kun en ole hommannut ajokorttia. Mutta pysyypä kunto parempana.
Ot, miten pitkä työmatka sinulla on?
Näin etelässä on persiistä olla autolla-ajokyvytön. Täällä on nimittäin liukasta. Kylmyys ei ole pyöräilyssä niinkään ongelma, vaan tuo peilijää -ja renkaat pilaava hiekoitushiekka.
Bussilla kulkeminen ei säästä aikaa yhtään ainakaan alle 10 km matkoilla, joten siksi pyrin pyöräilemään.
"Lapissakin joutuu maksamaan elämisensä itse."
Toki, mutta kannattaa ne kaikki yhteiskunnan tuetkin liiveihinsä imuroida. Niinhän kaikki muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään on noloa, että etelässä on joillain sellainen ajatus että Lapissa kaikki on ihanaa ja leppoista.
On joo, asut pienessä kylässä josta on välimatkaa joka paikkaan kymmeniä kilometrejä, puolet vuodesta on pimeää ja pakkasta.
Ja älkää käsittäkö väärin, olen asunut kauan Lapissa ja onhan se ihanaa, mutta ei siellä pärjää kauaa jos ajatus on se, että nyt ei ole enää huolen häivää kun on Lapissa ihqujee <3
Kiteytät kauniisti sen, miksi minä haluaisin muuttaa Lappiin. Tai Kuusamoon. Minusta on ihanaa kun on kylmä ja pimeä ja pitkä matka joka paikkaan=luvallinen syy olla vaan kotona lukemassa. Sitäpaitsi rakastan lunta ja pakkasta ja pimeyttä. Täällä etelässä minua alkaa aina ahdistaa tässä vuodenvaihteen jälkeen, kun valo lisääntyy niin nopeasti. Itse kesän kestän kyllä, kun on taas tottunut valoon, mutta tuo nopea valon lisäys.Tuntuu, että ei, ei vielä, en saanut vielä tarpeeksi pimeyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään on noloa, että etelässä on joillain sellainen ajatus että Lapissa kaikki on ihanaa ja leppoista.
On joo, asut pienessä kylässä josta on välimatkaa joka paikkaan kymmeniä kilometrejä, puolet vuodesta on pimeää ja pakkasta.
Ja älkää käsittäkö väärin, olen asunut kauan Lapissa ja onhan se ihanaa, mutta ei siellä pärjää kauaa jos ajatus on se, että nyt ei ole enää huolen häivää kun on Lapissa ihqujee <3Kiteytät kauniisti sen, miksi minä haluaisin muuttaa Lappiin. Tai Kuusamoon. Minusta on ihanaa kun on kylmä ja pimeä ja pitkä matka joka paikkaan=luvallinen syy olla vaan kotona lukemassa. Sitäpaitsi rakastan lunta ja pakkasta ja pimeyttä. Täällä etelässä minua alkaa aina ahdistaa tässä vuodenvaihteen jälkeen, kun valo lisääntyy niin nopeasti. Itse kesän kestän kyllä, kun on taas tottunut valoon, mutta tuo nopea valon lisäys.Tuntuu, että ei, ei vielä, en saanut vielä tarpeeksi pimeyttä!
Eikö se valon lisääntyminen nimenomaan ole nopeampaa pohjoisessa? Vajaassa puolessa vuodessa kaamoksesta yöttömään yöhön? Etelässä muutokset eivät ole noin isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälasityyli kertoo ihmisestä kaiken tarpeellisen.
Ei kerro. Tälläistä joku yläpeukuttaa!?
No kertoo se. Tuo sankamalli tunnetaan aivan yleisesti termillä ”ongelmarillit”, koska niiden pitäjillä on yleensä jonkin sortin mt-ongelmia.
Yhdistetään yleensä myös tavalla tai toisella ongelmaiseen tukkaan. Jokin outo shokkiväri tai kampaamattomuus tms. Ynnä omahyväiseen "MINÄ olen tiedostava ihminen" -ilmeeseen.
Näitä näkee paljon Turun yliopiston seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja älkää käsittäkö väärin, olen asunut kauan Lapissa ja onhan se ihanaa, mutta ei siellä pärjää kauaa jos ajatus on se, että nyt ei ole enää huolen häivää kun on Lapissa ihqujee <3Kiteytät kauniisti sen, miksi minä haluaisin muuttaa Lappiin. Tai Kuusamoon. Minusta on ihanaa kun on kylmä ja pimeä ja pitkä matka joka paikkaan=luvallinen syy olla vaan kotona lukemassa. Sitäpaitsi rakastan lunta ja pakkasta ja pimeyttä. Täällä etelässä minua alkaa aina ahdistaa tässä vuodenvaihteen jälkeen, kun valo lisääntyy niin nopeasti. Itse kesän kestän kyllä, kun on taas tottunut valoon, mutta tuo nopea valon lisäys.Tuntuu, että ei, ei vielä, en saanut vielä tarpeeksi pimeyttä!
Eikö se valon lisääntyminen nimenomaan ole nopeampaa pohjoisessa? Vajaassa puolessa vuodessa kaamoksesta yöttömään yöhön? Etelässä muutokset eivät ole noin isoja.
Toki, mutta vaikka suhteellinen nopeus olisi suurempi, olisin saanut nauttia pimeydestä pidempään.
Minustakin voitaisiin tehdä juttu!
"Muutin Helsingin kantakaupunkiin, kun sitä niin monet kovasti hehkuttivat ja kehuivat. On lähellä ravintolat, konsertit ja teatterit ja kaikenlaista toimintaa ja harrastusmahdollisuutta riittää. Harva kuitenkaan tulee ajatelleeksi, että jos tykkää laittaa pihaa ja uida järvessä niin kauheasti siihen ei ole mahdollisuuksia. On aika hankalaa hommata oma palsta ja sinne on bussilla köröteltävä pitkä matka töiden jälkeen. Edes makkaraa ei voi tuuletusparvekkeella paistaa. Se on tietysti kiva että lentokentälle pääsee helposti, mutta voi tulla yllätyksenä, että ei sinne reissuun voi koko ajan olla lähdössä, kun asuminen maksaa niin paljon, eikä sitten matkustukseen jää niin paljon rahaa. Moderneja, kaupunkilaisia miehiäkin kehutaan, mutta vähän hankalaa on, kun niitäkin on täällä niin monenlaisia. Ei voi vastaantulijasta heti tietää, onko kokkari, vassari vai persu. Varattujakin monet tuntuvat olevan."
Toimittajat, huomio!
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että mihinkään maaseutupaikkakunnalle ei Suomessa kannata muuttaa, jos ei ole omaa autoa. Ainakaan, jos on vähänkin tarvetta käydä sen asuinpaikkakunnan keskustaajaman ulkopuolella.
Karttakin sen jo kertoo, että Lappiin jos lähtee, niin pitkät on matkat. Ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään sinne muuttavalle. Siellä ei voi yhtään missään asua samoilla reunaehdoilla kuin Helsingin kantakaupungissa.
Hyvä, että muistutetaan arjesta heille jotka haaveilevat paremmasta elämästä maaseudulla. Se maalaisromantiikka karisee nopeasti. Lomailu luonnon keskellä on hienoa, mutta ei sitä pitemmän päälle jaksa.
Itse metsästän sekä kalastan ja tulee käytyä Lapissa säännöllisesti. En silti muuttaisi sinne. Sen paikan lumo katoaisi ja jäljelle jäisi vain kaikki ärsyttävät asiat.
Lapsillekin on suotava normaali kasvuympäristö, niin että voi valita parisuhteen sen kanssa jonka haluaa, eikä ole pakotettu ottamaan sitä ainoaa siitä naapurista.
Poromiehetkin sitten käyttää vihreiden turhakkeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millä mittarilla päivän pituus mitataan, mutta Sodankylässä on Ilmatieteen laitoksen sivun mukaan tänään tasan 2 tuntia, kun 21.12. ei aurinko noussut ollenkaan. Eihän täällä pimeää silloinkaan ollut, mutta kyllä pihavalo paloi koko päivän.
Kun pohjoisessa on pari kuukautta aurinko horisontin yläpuolella, niin siksi täällä on valoisaa paljon enemmän kuin puolet ajasta.
Lapissa asuvan pitää tulla toimeen itsensä ja luonnon kanssa. Muista ihmisistä ei ole suurta väliä, kun ihmisiä on niin vähän. Lähimpien naapurien kanssa kyllä pitäisi pärjätä, jotta saa tarvittaessa apua puolin ja toisin. Muuten eläminen voi mennä hyvin vaikeaksi, kun pitäisi pärjätä aivan omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että muistutetaan arjesta heille jotka haaveilevat paremmasta elämästä maaseudulla. Se maalaisromantiikka karisee nopeasti. Lomailu luonnon keskellä on hienoa, mutta ei sitä pitemmän päälle jaksa.
Itse metsästän sekä kalastan ja tulee käytyä Lapissa säännöllisesti. En silti muuttaisi sinne. Sen paikan lumo katoaisi ja jäljelle jäisi vain kaikki ärsyttävät asiat.
Lapsillekin on suotava normaali kasvuympäristö, niin että voi valita parisuhteen sen kanssa jonka haluaa, eikä ole pakotettu ottamaan sitä ainoaa siitä naapurista.
Kyllä täälläkin netti toimii ja kovasti parisuhteen hankinnassa. Näinä päivinä on lentänyt kymmeniä koneita eri puolilta Eurooppaa Kittilään, Ivaloon, Enontekiölle, Rovaniemelle ja Kuusamoon (vaikka se ei Lappia olekaan) . Niitä koneita lentää molempiin suuntiin, joten lappilainen pääsee hyvin noutamaan puolison vaikka Thaimaasta tai Australiasta, jos sieltä ei tulevissa ei ole sopivaa. Sanoisin, että matkailun ansiosta lappilaisilla on enemmän valinnanvaraa kuin jossakin etelän pikkukaupungissa (joihin Tornionkin voi lukea), jossa ainoat ulkomaalaiset ja samalla ulkopaikkakuntalaiset ovat virolaisia rakennusmiehiä tai ukrainalaisia tomaatinpoimijoita.
Siis tämä tyyppi on Pudasjärveltä. Luulisi että olisi tiennyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näette mikä tuolla maakunnissa odottaa. Viisas ei Helsingistä lähde..
Tai ei ainakaan Uudeltamaalta. Täällähän se Suomen kaunein luontokin oikeasti on, ja asuinpaikan voi valita maalta tai kaupungista, tai molemmista. Talvi ei ole niin julmetun pitkä kuin Lapissa tai Itä-Suomessa.
No on vaikeeta että pitää ihan lehdessä valittaa. Pääseehän sieltä pois, ei kai se vankina ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä saisit rahaa elämiseen siellä Lapissa kun istut vaan kotona lukemassa? Onko oletuksena, että eläisit muiden rahoilla?
Taitelijat ovat järjestään muuttaneet etelä-Ranskaan valon vuoksi, eivät Lappiin kaamoksen keskelle.
Haukkujan vähämielisyyden alleviivaaminen? Hiukan nimittäin ihmettelen, miten kenellekään suomalaiselle voi tulla yllätyksenä, että yllättäen mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä kylmempää ja pimeämpää on aina vaan isomman osan ajasta. Jos ei ole kylmä, on räkkä. Jopa lapset tietää tämän.
Samoin luulisi jokaisen aikuisen ihmisen tietävän, että mitä kauemmas kasvukeskuksista mennään, sitä "perinteisempiä" miehet on. Tunteistaan puhuva isimasuhipteri/hippi on täysin lvi-olojen ja asfaltin ilmiö, ja hyvä niin.