Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholistin selittelyt

Vierailija
02.01.2022 |

Onko kenenkään tuntema alkoholisti havahtunut omaan itsepetokseensa ennen sitä kuuluisaa pohjalla käyntiä? Tämä kyseinen juo päivittäin, yrittää samalla löytää tyttöystävää joka olisi riittävä motivaatio lopettaa. Kun sitten on tyttöystävä, se ei olekaan riittävän suuri syy, vaan haluaisi saada vauvan, joka sit motivoisi kuiville. Parin kanssa on yrittänytkin, mutta suhteet on kuitenkin kariutuneet tuohon juomiseen. Tää on ns. toimintakykyinen alkoholisti ja hoitaa asiansa ja työnsä. Jollakin tasolla tajuaa että hänellä on ongelma, mutta ei koe että voisi luopua alkoholista, koska täytyy kavereiden kanssa käydä oluella, joulupöydässä on pakko maistella itseviemäänsä tuliaisviiniä, jne kaikenlaisia jokapäiväisiä "pakko-juoda" syitä. Aloittaa tipattoman ja "lopettaa juomisen" mutta repsahtaa parin päivän kuluttua ja vetää lopettaessaan raittiidenkin päivien edestä. Ja tipatontakin suunnitellessaan on aikatauluttanut sinne lomaan kyllä "pakko-juoda" päiviä jollon on milloin mitäkin polttaria ja lautapeli-iltaa. Kaveriporukassa kuitenkin on myös holittomia, joten kaikki ei näissä tilaisuuksissa dokaa.

Onko mitään toivoa että hän heräisi tähän selittelyynsä itse? Tuo tilanne on nyt sellainen että on ihan sama mitä joku ulkopuolinen tekee tai sanoo kun hänellä on niin tärkeää se juominen.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta saa halpaa kaljaa ja viiniä, kotiovelle!

Vierailija
22/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin käydä niin että havahtuu tilanteeseensa sitten kun on juonut työpaikkansa ja lääkäri viimein sanoo että jos vielä jatkat juomista niin vuoden päästä on kuutio multaa päällä.

Tiedän. Kaipaisin vaan niitä positiivisia tarinoita.

Samuli Edelman??

Onko sinulla tietoa siitä, millä tavalla hän raitistui? Ei kysytty niitä, jotka ylipäätään ovat päässeet kuiville.

Hän on kertonut itse raitistumisestaan:

https://www.is.fi/viihde/art-2000008221769.html

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/a04e93c4-7209-43fc-bf94-4d867d…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on vielä aika pitkä matka pohjalle. Mitä enemmän saa läheisiltä ymmärrystä, sitä tasaisempi matka sinne pohjalle on, eikä silloin ehkä helposti tule sellaista itsestä lähtevää heräämistä omaan tilanteeseensa. Jos läheiset pistäisivät hyysäämisen kerrasta poikki, matka pohjalle olisi tulisi rysayksellä, jolloin tilanne konkretisoituisi ehkä paremmin alkoholistille itselleen.

Vierailija
24/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut tuon sortin persoonallisuushäiriötä joten en tiedä.

Elämä alkoholin kanssa oli niin paskaa että lopetin juomisen. Siinä päätöksessä on pysytty 2vuotta.

Helppoa ei ole ollut ja 1.5 ollut ja käynyt päihdekuntoutuksessa. Juominen on aina valinta jonka voi jättää tekemättäkin.

Mikä sai sut sit valitsemaan juomattomuuden? Miten huomasit oman tilanteesi ja päätit lopettaa?

Vierailija
25/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aikanaan paha alkoholiongelma. Pääsin siitä kuitenkin irti. Nykyään en käytä alkoholia, paitsi joskus pari viinilasia hyvän ruoan kanssa.

Mikä sai sut tajuamaan ja vaihtamaan suuntaa?

Vierailija
26/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on vielä aika pitkä matka pohjalle. Mitä enemmän saa läheisiltä ymmärrystä, sitä tasaisempi matka sinne pohjalle on, eikä silloin ehkä helposti tule sellaista itsestä lähtevää heräämistä omaan tilanteeseensa. Jos läheiset pistäisivät hyysäämisen kerrasta poikki, matka pohjalle olisi tulisi rysayksellä, jolloin tilanne konkretisoituisi ehkä paremmin alkoholistille itselleen.

Onko se mahdollista ennen kuin on pohjalla? Joku viittasi Samuli Edelmanniin mut noi haastattelut vaikuttaa kyl siltä että se oli ihan totaalisen pohjalla.

Vierailija
27/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin käydä niin että havahtuu tilanteeseensa sitten kun on juonut työpaikkansa ja lääkäri viimein sanoo että jos vielä jatkat juomista niin vuoden päästä on kuutio multaa päällä.

Tiedän. Kaipaisin vaan niitä positiivisia tarinoita.

Ei niitä ole.

Mene minkä tahansa AA-ryhmän sellaiseen kokoukseen, johon saa osallistua muutkin kuin alkoholistit eli ns. avopalaveriin. Kuulet positiivisia tarinoita. Toivottomistakin tilanteista on alettu toipua ja moni alkoholisti on raitistunut vielä kuoleman porteiltakin.

Tiedän kyllä, että ihmiset kykenevät raitistumaan, kiitos vaan.

Usein se kuitenkin tapahtuu sen pohjalla käynnin kautta: kun on menetetty tai pilattu lähes kaikki eikä ole enää vaihtoehtoja.

Ap kyselee onko todennäköistä että tämä tuttu alkkis tulisi järkiinsä yllättäen, ilman ulkoista pakkoa. Ei ole, sen sinäkin kai myönnät?

Vierailija
28/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa on niin kenkku sairaus kyllä. Itse olen nyt ollut 3 vuotta raittiina sen kuuluisan pohjakosketuksen kautta. Sairaalan päätyi ryyppyputki. Hieman on itselleni mysteeri miten se juomishimo jäikin sille reissulle. Vuosia aiemmin olin alkanut kyllä raitistella ja etsiä korvaavaa tekemistä juomiselle ja urheilusta sen löysinkin. Ryyppyputkia tuli noin 1-3 vuodessa aina rajuina ja niistä.päädyin todella huonoon kuntoon. Kaikki ajat hoidin työn ja perhekin on pysynyt mukana.

Vierailija
29/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tajua kelle se selittelee juomistaan

Vierailija
30/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomiseen on kova sisäinen motivaatio (riippuvuus) ja syyt lopettaa ois jotain ulkoisia motivaatioita (joita ei edes toistaiseksi ole) niin kyl sen tietää mikä tossa vie voiton. 

Vierailija
31/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juomiseen on kova sisäinen motivaatio (riippuvuus) ja syyt lopettaa ois jotain ulkoisia motivaatioita (joita ei edes toistaiseksi ole) niin kyl sen tietää mikä tossa vie voiton. 

Pään sisäisestä ongelmasta on todellakin kyse. Ei alkoholismi ja ylensyönnistä johtuva ylipaino eroa toisistaan millään tavalla. 

Vierailija
32/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pään sisäisestä ongelmasta on todellakin kyse. Ei alkoholismi ja ylensyönnistä johtuva ylipaino eroa toisistaan millään tavalla. 

Siinä mielessä eroaa että syömistä ei voi lopettaa kokonaan. Jos raitistuneiden alkkisten ois pitänyt raitistumisen sijaan ruveta kohtuukäyttäjiksi niin onnistumis-% ois huonompi...

Vierailija
33/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavaa.

Vierailija
34/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoon tuleminen on ollut monella se, mihin juominen jäi. Elämälle tuli tarkoitus ja myös ns korvaava toiminta samalla kertaa.

Eräs tunnettu lääkäri totesi kokemuksestaan alkoholisoituneiden potilaiden kohdalla, että juomisen lopettaa hauta tai Jeesus.

Vierailija
35/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos niitä positiivisia tarinoita ei oikein ole? Kukaan järkevä ei jää tuollaiseen tilanteeseen odottelemaan mitään heräämistä.

Eikä varsinkaan tee vauvaa motivoidakseen toista raitistumaan, lapsiparka, jos niin kävisi!

"Kyllä mä sitten tottakai lopetan, kun vauva on syntynyt".

Näitä riittää.

Ja niitä vauvoja tosissaan synnytetään pilvin pimein tuohon tilanteeseen, kun isi tai äiti (tai molemmat)  on parantumaton juoppo.

Vierailija
36/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun serkkuni (mies) alkoi juomaan teini-ikäisenä. Kolmikymppiseksi joi eikä pystynyt tekemään töitä. Kun oli kolmatta kertaa suljetulla alkoholipsykoosin vuoksi, silloin päätti että tämän täytyy loppua. Ja siihen se loppui, on nyt ollut yli 20 vuotta täysin raittiina, perheenkin perusti kun oli kymmen vuotta ollut juomatta.

Vierailija
37/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä jotka pystyvät lopettamaan tai huomattavasti vähentämään alkoholinkulutustaan ovat suurkuluttajia eivät alkoholisteja sanan riippuvaisuus merkityksessä.

Näillä kahdella on iso, valtava ero. Suurkuluttaja haluaa juoda. Alkoholistin on pakko juoda, vaikka ei halua. Alkoholisti voi myös juoda paljon, mutta usein se on jokapäiväistä tissuttelua.

Vierailija
38/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aikanaan päivittäistä juomista, mutta laskelmoidusti niin, että kykenin käymään töissä. Mutta aloin kyllästyä siihen huonoon olotilaan ja siihen ettei palkasta jää mitään käteen, kun kaikki menee kurkusta alas pakollisten menojen jälkeen. Sitä keksi sama minkä syyn hakeakseen potellin iltapäivästä, vaikka aamulla ajatteli, että pitää loppua. Hain avohoidosta apua ja nyt muutaman vuoden ollut ilman, eikä ole paluuta siihen enään. Onnekseni, kun ei ole omaa perhettä niin ainoa joka kärsi oli vain minä itse ettei siis lapset tai puoliso joutuneet kärsiä sivussa. Muistan vielä avohoidon alettua, että ei hlvtti mihin olen itseni laittanut likoon, mutta jälkeenpäin mietittynä se on ollut elämäni eräitä parhaimpia päätöksiä ikinä. Ja oli siinä jännityksensä varsinkin ekojen päivien tai viikkojen aikana, että retkahdanko. Mutta vuoden jälkeen loppuivat unet, että otan kuppia tavalla tai toisella. Ja vuodesta eteenpäin alkoi tulla luottoa hiljalleen, että ei tarvitsekkaan jännittää enään retkahtamista, että tämä onnistuu. Ehkä tärkein oli ajankohta, kun oli epätoivoinen olo "minä en pärjää tämän kanssa enään", asian hyväksyminen ja tehdä sille jotain.

Vierailija
39/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä jotka pystyvät lopettamaan tai huomattavasti vähentämään alkoholinkulutustaan ovat suurkuluttajia eivät alkoholisteja sanan riippuvaisuus merkityksessä.

Näillä kahdella on iso, valtava ero. Suurkuluttaja haluaa juoda. Alkoholistin on pakko juoda, vaikka ei halua. Alkoholisti voi myös juoda paljon, mutta usein se on jokapäiväistä tissuttelua.

Tämä on juuri sitä kuuluisaa selittelyä, miksi on "pakko" juoda tai käyttää muita aineita. Joku ei pysty lopettamaan runkkaamista, vaikka "tahtoisi" (oikeasti ei tahdo).

Vierailija
40/62 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kovaa vauhtia alkoholisoitumassa lopullisesti ennen raskauttani. Raskauden alkaessa lopetin juomisen ja tupakoimisen kokonaan ja olin selvinpäin raskausajan. Raskauden jälkeen tein näitä molempia vielä vähän aikaa, mutta sitten lopetin ne kokonaan lopullisesti. Tästä on nyt viitisen vuotta aikaa. Elämäni paras päätös.

Onnistuin lopettamaan AAL ohjelman avulla, kyseessä on 12. askeleen ohjelma lapsuudessaan traumatisoituneille. Itse aloin käymään AAL-kokouksissa synnytyksen jälkeen. Tämä ohjelma on todella tehokas joillekin ihmisille, mutta edellyttää tietynlaista luonnetta, jotta tämän voi ottaa osaksi omaa elämää. Eli ei sovi kaikille todellakaan. Vaikea ja raskas on oma toipumiseni ollut tähän mennessä, eli kyseinen ohjelma ei ole mikään pikafiksi tai helppo ratkaisu, vaan siinä nimenomaan kohdataan tosiasiat sellaisina kuin ne ovat.