Gallup: Kuuluuko mielestäsi vakiintunut pariskunta kutsua yhdessä juhliin?
Olen törmännyt tähän ilmiöön useammankin kerran eli kyse ei ole vain omasta tilanteestani.
On vakiintunut pariskunta: pitkään seurustelleet/avoliitossa/avioliitossa elävät (osalla yhteisiä lapsia, osa lapsettomia pariskuntia). Pariskunnan toisen osapuolen kaveri/sukulainen järjestää juhlat, esimerkiksi häät tai isot syntymäpäiväjuhlat. Hän kutsuu juhliin ainoastaan tuon pariskunnan toisen osapuolen, eikä kutsu koske puolisoa lainkaan. Juhlat saattavat olla pitkät/toisella paikkakunnalla/juhliin kutsuttu henkilö ei erityisemmin tunne muita juhlavieraita. Silti kutsu koskee ainoastaan tuota yhtä henkilöä. Osa perustelee kutsun rajaamista juhlakulujen rajaamisella, osa ei halua juhliinsa tuntemattomia/etäisesti tuttuja ihmisiä, joita kutsutun ihmisen puolisot saattavat olla jne.
Mitä ajattelet, jos juhlakutsu koskee vain pariskunnan toista osapuolta? En nyt tässä tarkoita mitään kaveripiirin pieniä illanistujaisia, joissa ei ole muita mukana, vaan isompia juhlia, joissa monilla on avecit mukana.
Ap
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen ystävän kohdalla on tullut tällainen tilanne vastaan. Perheessämme oli tuolloin mies, minä ja pieni vauva. Kutsu häihin tuli vain miehelle. Hääpari oletti, että minä jään vauvan kanssa kotiin ja mies lähtisi häihin.
Lopputulos oli, että mies kieltäytyi menemästä häihin, kun olisi pitänyt mennä yksin. Ei tuntenut häistä muita kuin hääparin. Se tajuttiin hyvin, ettei vauvaa tarvitsisi ottaa häihin ja isovanhemmat olisivat voineet katsoa vauvaa muutaman tunnin, jos olisimme menneet yhdessä häihin. Olisimme menneet, jos kutsu olisi ollut molemmille.
Ihan oikein toimittu! Typerää kuvitella, että toinen lähtisi häihin yksin juhlimaan ja toinen jäisi vauvan kanssa yksin kotiin.
Toiv ymmärrätte, mitä avec tarkoittaa.
Olen törmännyt siihen, ettei ymmärretä.
Yrityksen/työkavereiden juhliin, poikien- ja tyttöjen iltoihin vain ko henkilö (ellei töissä varta vasten ole avecjuhla).
Ystävien, suvun ja perheen luo aina molemmat kutsuttuina, olisi tosi outoa jos vain toinen kutsuttaisiin!
Perhejuhliin pitäisi kutsua molemmat tai koko perhe, jos juhliin on ok tulla puolison tai lasten kanssa.
Kerran olen tuollaisessa tilanteessa ollut, että jäin puolisona ilman kutsua. Tulihan siitä vähän ankeat fiilikset pariskuntaa kohtaan. Etenkin kun puolisoni oli myös osallistunut rahoittamaan pariskunnan toisen osapuolen ulkomailla pienessä porukassa vietettyjen polttareiden kuluja.
En lähde juhliin joihin puolisoani ei ole kutsuttu.
Meillä ei ole ollut itsellä mitään isoja juhlia ja niihin juhliin, joita on ollut, olemme kutsuneet koko perheen.
En kuitenkaan pahoittaisi mieltäni ollenkaan, jos vaikka johonkin miehen suvun juhiin vain hänelle tulisi kutsu. Mielestäni se olisi täysin ok, vaikka olemme olleet yhdessä yli 25 vuotta. Ja jos on jotkut työkaverin, harrastuskaverin tai muun vastaavan järjestämät juhlat, niin niissä varsinkin se olisi hyvin ok ja en todellakaan edes haluaisi mennä sellaisiin.
En tykkää juhlista ollenkaan. Suvun juhlat menevät vielä, mutta muut jätän suosiolla väliin. Toivottelisin siis miehen matkaan iloisesti ja tyytyväisenä siitä, että sinne ei tarvinnut lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En lähde juhliin joihin puolisoani ei ole kutsuttu.
Miksi et? Antaisitko puolison lähteä ilman sinua vai järjestäisitkö hepulin? Hassua.
Vierailija kirjoitti:
Perhejuhliin pitäisi kutsua molemmat tai koko perhe, jos juhliin on ok tulla puolison tai lasten kanssa.
Samaa .ueltå periaatteessa, mutta entä jos jonkun sukulaisen puoliso on typerys? Meillä on lähipiirissä mies, jonka puoliso on juoppo. Yhdessä he ovat olleet kauan ja heidän lapsensa ovat jo aikuisia, mutta jostakin syystä mies ei halua jättää juoppoa rouvaansa, vaan hän on sellainen hissukka, että kärsii vain, vaikka rouva on kamala rääväsuu juovuksissa.
Mies on ihan kiva yksinään, rouvaa olemme yrittäneen sietää, mutta viimeksi tyttäremme ylioppilasjuhlissa päätimme, että ne olivat viimeiset juhlat, kun rouva meille tuli. Enempää en jaksa selitellä juhlien kulkua, mutta tämä toive tuli myös muilta sukulaisilta, jotka rouvaa ovat vuosien ajan katsoneet. Yhdessä siis valitettavasti päätimme sulkea rouvan tulevista juhlista pois, ellei jotain muutosta tule.
Ei tarvitse kutsua puolisoa.
Minulla on useita kavereita ja myös ystäviä, joiden puolisoita en tunne ollenkaan. En tunne esimerkiksi parhaan ystäväni miestä ollenkaan ja en keksi yhden yhtä syytä miksi kutsuisin hänet vaikka viisikymppisiini. Ystäväni on minulle tärkeä, ei hänen miehensä, jota en tunnistaisi, vaikka hän kävelisi vastaan kaupassa. Yhdessä he ovat olleet jo 30 vuotta, mutta ystäväni mies ei ole minulle millään tavoin tuttu ja eipä ystäväni olekaan miehessään mitenkään riippuvainen. Ystäväni on upea 57 vuotias nainen, jonka ei tarvitse kysyä lupaa mieheltään ollakseen ystäväni ja tullakseen meille.
Ihan samalla tavalla minäkään en edes ajattelisi raahata miestäni mukaan vaikka hänen henkilökohtaisiin juhliinsa, olivat ne isot tai pienemmät juhlat ja mieheni ei kyllä niihin lähtisikään.
Minusta on täysin ok kutsua vain se pariskunnan osapuoli, joka on oma ystävä tai sukulainen. En itse edes lähtisi puolisoni ystävien juhliin, vaikka minut kutsuttaisiin. Sukulaisista kaikkein lähimpien juhliin (syntymäpäivät) olen osallistunut, mutta eivät puolisoni ystävät ole minun ystäviäni, vain tuttavia.
Mielestäni on aika moukkamaista kutsua vain toinen osapuoli. Itse ainakin mielelläni tutustun myös puolisoni ystäviin, mutta kiireisten ruuhkavuosien keskellä tapaamisia tulee harvoin järjestettyä. Kun sitten joku isommat juhlat järjestää, niin tuntuu aika tylsältä jäädä ilman kutsua. Tulee fiilis, ettei olekaan tervetullut porukkaan ja tuntuu todella tylsältä jäädä kotiin lapsia hoitamaan kun puoliso lähtee niihin juhliinsa. Ehkä jokainen juhlien järjestäjä voisi miettiä miltä itsestä tuntuisi jäädä porukan ulkopuoliseksi?
En kutsu tuntemattomia.