Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Kuuluuko mielestäsi vakiintunut pariskunta kutsua yhdessä juhliin?

Vierailija
01.01.2022 |

Olen törmännyt tähän ilmiöön useammankin kerran eli kyse ei ole vain omasta tilanteestani.

On vakiintunut pariskunta: pitkään seurustelleet/avoliitossa/avioliitossa elävät (osalla yhteisiä lapsia, osa lapsettomia pariskuntia). Pariskunnan toisen osapuolen kaveri/sukulainen järjestää juhlat, esimerkiksi häät tai isot syntymäpäiväjuhlat. Hän kutsuu juhliin ainoastaan tuon pariskunnan toisen osapuolen, eikä kutsu koske puolisoa lainkaan. Juhlat saattavat olla pitkät/toisella paikkakunnalla/juhliin kutsuttu henkilö ei erityisemmin tunne muita juhlavieraita. Silti kutsu koskee ainoastaan tuota yhtä henkilöä. Osa perustelee kutsun rajaamista juhlakulujen rajaamisella, osa ei halua juhliinsa tuntemattomia/etäisesti tuttuja ihmisiä, joita kutsutun ihmisen puolisot saattavat olla jne.

Mitä ajattelet, jos juhlakutsu koskee vain pariskunnan toista osapuolta? En nyt tässä tarkoita mitään kaveripiirin pieniä illanistujaisia, joissa ei ole muita mukana, vaan isompia juhlia, joissa monilla on avecit mukana.

Ap

Gallup: Kuuluuko mielestäsi vakiintunut pariskunta kutsua yhdessä juhliin?

Vaihtoehdot

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok olla kutsumatta johonkin tosi pieneen tilaisuuteen. Jotkut 100 henkilön häät taas on toinen juttu.

Vierailija
2/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärrän, että osalla on esim. lapsettomat häät tai vastaavaa. Mutta onhan se oikeasti aika kurjaa kutsua ihminen yksin esim. juhlimaan toisten rakkautta. Jos budjetti on noin tiukka, niin kannattaako kutsua koko ihmistä ollenkaan, jos seuralaiseen ei ole varaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä pidin outona kun vain mieheni sai kutsun erään sukulaisensa häihin. Olin ollut tuossa vaiheessa mieheni kanssa yhdessä jo viitisen vuotta ja olin myös tavannut kyseisen sukulaisen ja hänen puolisonsa useamman kerran.

Vierailija
4/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen ystävän kohdalla on tullut tällainen tilanne vastaan. Perheessämme oli tuolloin mies, minä ja pieni vauva. Kutsu häihin tuli vain miehelle. Hääpari oletti, että minä jään vauvan kanssa kotiin ja mies lähtisi häihin.

Lopputulos oli, että mies kieltäytyi menemästä häihin, kun olisi pitänyt mennä yksin. Ei tuntenut häistä muita kuin hääparin. Se tajuttiin hyvin, ettei vauvaa tarvitsisi ottaa häihin ja isovanhemmat olisivat voineet katsoa vauvaa muutaman tunnin, jos olisimme menneet yhdessä häihin. Olisimme menneet, jos kutsu olisi ollut molemmille.

Vierailija
5/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

me sanotaan kaikille kutsuille ei, jotka koskevat vain yhtä perheenjäsentä. meille kutsutaan aina kaikki perheensä/puolisonsa kanssa. 

Vierailija
6/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu juhlasta. Jos on jotkut pienet illanistujaiset vaikka työkaverien kesken, en näe mitään syytä, miksi kumppanit pitäisi ottaa mukaan. Jos on jotkut Irmeli-tädin hautajaiset, niin tuntuisi aina kurjalta, että kutsu olisi vain sille verisukulaiselle ja kumppanin pitäisi jäädä kotiin.

Vierailija
7/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni puolison voi jättää kutsumatta silloin, jos kutsutaan vaikka joku iso harrastusporukka missä puolisoiden kanssa ei olla tekemisissä. Esim. häihin tulee vain sulhasen lentisjoukkue, ei joukkuekavereiden vaimot.

Vierailija
8/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinat pullasta juhlimista.

Halutaan yksittäinen vieras ja lahja häneltä, mutta ei haluta maksaa puolisolle juhlaruokia/juomia.

Isäntäväkeä voi auttaa säästötalkoissa jäämällä kotiin, niin säästyy vielä yhden ihmisen ruoat/juomat.

Vierailija
9/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitkässä suhteessa olevat kuvittelevat olevansa "me"? Jos serkun puoliso on koko suvun mielestä inhottava kusipää, niin miksi ihmeessä hänet pitää kutsua muiden kiusaksi paikalle?

Vierailija
10/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun ei tarvitse olla avec, jos kutsuttava tuntee juhlista useita ihmisiä ja muitakin kuin hääparin/päivänsankarin. Tämä esim. jos kutsuttavalla on juhlissa vaikka ennestään tuttuja kavereita, työkavereita, harrastuskavereita tms.

Jos kutsuttavalla ei ole ennestään tuttuja juhlissa, niin on mautonta kutsua hänet yksin.

Vierailija
11/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan erillään jos kutsutun salarakas on myös kutsuttu juhliin. Muutoin kutsutaan molemmat.

Vierailija
12/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä pidin outona kun vain mieheni sai kutsun erään sukulaisensa häihin. Olin ollut tuossa vaiheessa mieheni kanssa yhdessä jo viitisen vuotta ja olin myös tavannut kyseisen sukulaisen ja hänen puolisonsa useamman kerran.

Mulla sama kokemus. Tuntui kyllä kurjalta.

Vierailija
13/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari tai synttärisankari saa päättää, kenet kutsuu. Ei ole pakko kutsua niitä, joita ei tunne tai joista ei pidä tai joita suunnilleen inhoaa.

Vierailija
14/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten juhliin pariskunta. Joidenkin kavereiden juhliin ei välttämättä puolisoa.

Vierailija
15/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on uskomattoman moukkia näissä juhlakutsuasioissa. Kannattaisi ennen kutsujen lähettämistä lukea vähän etiketistä ja hyvistä tavoista, tarvittaessa kysäistä vaikka joltakin fiksuksi tiedetyltä sukulaiselta tai muulta tutulta.

Todellakaan en menisi sukujuhliin tai kaverin häihin ilman miestäni enkä suopeasti katsoisi miehenkään menoa vastaavasti. Työkaverin karonkka, joukkuekaverin juhlat tms eri asia.

Vierailija
16/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useammankin kerran ollut tilanteessa, joissa isompiin juhliin on kutsuttu mieheni, mutta minua ei. Olen tavannut nuo kutsujat muutamia kertoja eli eivät ole täysin vieraita, mutta ei mitään kavereitakaan. Kyllä noista on tullut kurja fiilis, kun tapaamiset ovat menneet kivasti ja osaan kyllä käyttäytyä ihmisten parissa, eikä silti kutsuta juhliin. 

Vierailija
17/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan yksittäinen vieras ja lahja häneltä, mutta ei haluta maksaa puolisolle juhlaruokia/juomia.

Isäntäväkeä voi auttaa säästötalkoissa jäämällä kotiin, niin säästyy vielä yhden ihmisen ruoat/juomat.

Tämä!! Oon huomannut, että puolisoni on kutsuttu mm. häihin ns. kaukaisempana kaverina. Ei ole siis tuntenut molempia osapuolia hääparista hyvin/ovat harvakseltaan yhteydessä. Kutsu ei tietenkään koskenut minua, aviopuolisoa. Tuli noista kutsuista olo, että miksi puoliso ylipäätään kutsuttiin juhliin, kun ei ole superläheinen hääparille ja on kuin toisen kerroksen juhlavieras. Muut siis saivat tuoda seuralaiset.

Vierailija
18/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu kutsua. etikettiasia ja hyviä käytöstapoja.

jos ei ole vara kutsua ihmisiä seuralaisten kanssa, niin on syytä miettiä juhlien järjestämistä vähän pienemmälle porukalle jo lähtökohtaisesti.

Vierailija
19/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia toimitaan aina samoin tällaisten rajattujen kutsujen kanssa: Kieltäydytään kohteliaasti eikä laiteta mitään onnittelukorttia tai rahamuistamista tärkeänä päivänä.

Vierailija
20/33 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastainen tilanne. Sukua olevan kummilapseni luokse pyydetään säännöllisesti. Esimerkiksi syntymäpäiväjuhliin. Juhlissa muut ovat koko perheellä. Matka on pitkä eli ei ole mikään parin tunnin visiitti. Kysytään, koska _minä_ pääsen käymään. Olen ollut vuosikausia yhdessä mieheni kanssa ja asutaan yhdessä. Reippaasti olen sanonut, että me voimme tulla juhliin. Tällaisissa asioissa olen mieheni kanssa perheyksikkö. Jos ei sovi, niin en tule lainkaan. Mies on ihan tavallinen ja sukulaiset ovat hänet tavanneet muutaman kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi