Oma äiti kiusaa
Olen 15-v tyttö. Harrastan ratsastusta, ja käyn tallilla joka päivä hoitamassa omaa poniani. Eli liikun aika paljon viikossa.
Olen pitkä 175cm ja mielestäni ihan normaali painoinen. Silti äiti jaksaa päivittäin kommentoida esim. kuinka isot jalat minulla on, kuinka läskit sormet minulla on. Aihe vaihtelee päivästä toiseen. Siskoni on pienikokoinen ja melko laiha. Äiti aina kehuu kuinka hoikka hän on ja kuinka kaunis hän on ja miten hänestä voisi tulla malli. Sen jälkeen äiti sanoo muistuttaa minua olematta syömästä liikaa, syömään kohtuudella herkkuja jos olen ottamassa esim toista annosta jäätelöä. Sitten äiti vertailee kavereita, kuinka hoikkia he ovat ja miten luonnostaan urheilullisia he ovat. Äitini on itse noin 15kg ylipainoinen ja syö herkkuja yms. Lihavuus aiheen lisäksi äiti tykkää kommentoida miten ilkeä minä olen, miten minulla ei pian ole yhtään kavereita, miten en osaa sanoa kiitos tai anteeksi. Miten itsekäs olen ja miten huonosti kohtelen tavaroita. Sen lisäksi hän vertailee tallikavereita, miten itsenäisiä he ovat ja hoitavat kaikki asiat yksin. Kun todellisuudessa kaverini (johon äiti aina minua vertaa) unohtelee tavaroita, hänen poninsa karkailee häneltä, etsimme aina hänen puhelintaan yms. Asioita joita äiti ei näe/ halua nähdä. Äidin lempiasia on haukkua minua possuksi. Myös muille perheen jäsenille hän voi sanoa esim. kiva kun kävit suihkussa toisinkuin sun likainen sikapossu sisko. Itken äidin kommenttien takia lähes päivittäin. Teen kotitöitä, saan kokeista hyviä numeroita, teen läksyt aina. Muut ihmiset sanovat minua herttaiseksi ja kiltiksi tytöksi.
Tietysti olen hirveän kiitollinen vanhemmilleni sillä hevosharrastukseeni menee hirveästi rahaa ja aikaa heiltä, ja mietin vain, että onko tällainen käytös äidiltäni normaalia ja suotavaa ja onko vika oikeasti minussa?
Kommentit (29)
Valitettavasti perheenjäseniään ei voi valita, mutta aikuistuessaan voi tehdä valinnan onko heidän kanssaan tekemisissä.
Äitisi käytös on asiatonta ja vaikuttaa siltä, että purkaa omaa pahaa oloaan sinuun. Sano hänelle suoraan, että hänen huomautuksensa loukkaavat sinua. Jaksamista ja parempaa uutta vuotta sinulle<3
Olet Ap juttusi perusteella älykäs ja tervehenkinen nuori naisen alku.
Omia vanhempiaan kannattaakin arvostaa, mutta tuota typerää nälvimistä sinun ei tarvitse huomioida.
Ponin ratsastus ja hoito eivät välttämättä ole riittäviä liikuntamuotoja ikäisellesi kehittyvälle nuorelle. Jos asia häiritsee sinua, niin koeta keksiä oheen joku toinenkin liikuntaharrastus. Voi hyvin olla, että äidilläsi on samoja ajatuksia, mutta viestittää huonosti.
No tällä palstalla jo edelliset ohjeet leimaavat minut kehonegatiiviseksi, joten en jaksa jaaritella.
Ei muuta, kuin pidät huolta itsestäsi Ap. Tsemiä uuteen vuoteen.
Äitisi tuskin muuttuu kiltiksi. Aina voi huomauttaa et olet vaan murto-osan hänen painostaan, tosin kiusaaminen voi vaan lisääntyä kun sanoo takaisin. Koita kestää hetki vielä, ehkä voisit muuttaa pois kotoa kun peruskoulu on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Olet Ap juttusi perusteella älykäs ja tervehenkinen nuori naisen alku.
Omia vanhempiaan kannattaakin arvostaa, mutta tuota typerää nälvimistä sinun ei tarvitse huomioida.
Ponin ratsastus ja hoito eivät välttämättä ole riittäviä liikuntamuotoja ikäisellesi kehittyvälle nuorelle. Jos asia häiritsee sinua, niin koeta keksiä oheen joku toinenkin liikuntaharrastus. Voi hyvin olla, että äidilläsi on samoja ajatuksia, mutta viestittää huonosti.
No tällä palstalla jo edelliset ohjeet leimaavat minut kehonegatiiviseksi, joten en jaksa jaaritella.
Ei muuta, kuin pidät huolta itsestäsi Ap. Tsemiä uuteen vuoteen.
Samoja ajatuksia kanssasi. Kun äitikin on 15 kg ylipainoinen, eikä osaa viestittää liikunnan tarpeestaan rakentavasti, voit ottaa asian puheeksi. Eli äitikulta, huomaatko miten lihava olet. Ja sitten ehdota jotain lenkillä käymistä, tarjoudu lähtemään äidin kanssa yhdessä. Aloittakaa hitaalla vauhdilla, ettei äidille tule häpeällinen olo kun puuskuttaa punaisena läskit litsuen.
Jos joku, ihan kuka vaan, sanoisi minun 16-vuotiasta tytärtäni sikapossuksi niin saisi turpaansa välittömästi.
Uskomatonta että äiti sanoo noin lapselleen.
Ap, vaikutat todella fiksulta tytöltä, tsemppiä!
"onko tällainen käytös äidiltäni normaalia ja suotavaa ja onko vika oikeasti minussa?"
Näyttää olevan äidiltäsi normaalia, mutta keskimäärin äidit eivät käyttäydy lapsiaan kohtaan noin. Vika on äidissäsi. Purista joskus sen nenää niin kovaa kuin jaksat niin se hiljenee :D
Ihan kamalaa 😢 Onko sinulla ketään luotettavaa aikuista, jonka kanssa voisit jutella?
Joskus äidit puhuvat vähän helttelynimellä "sikapossu". Ehkä kyse on vaan siitä. Hän yrittää saada sinua suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Joskus äidit puhuvat vähän helttelynimellä "sikapossu". Ehkä kyse on vaan siitä. Hän yrittää saada sinua suihkuun.
Ei, vaan äiti projisoi eli heijastaa omia vikojaan ja puutteitaan nättiin ja fiksuun tyttäreensä. Tytär on se sikapossu, kun todellisuudessa äiti on reippaasti ylipainoinen, haiseva hiivatissi.
Olen pahoillani puolestasi. Äidin ja tyttären suhde voi olla vaikea. Useimmiten äidit toivovat, että tytär menestyisi ja saavuttaisi asioita joita äiti ei ehkä itse koskaan saavuttanut. Silloin voi syntyä väärinkäsityksiä. Äiti toivoo, että tytär ymmärtäisi elää ja olla niin kuin äidin mielestä olisi paras ja tytär taas elää omanlaistaan elämää. Tulee väärinkäsityksiä, huonoa viestintää, loukkaavia sanoja jne.
Itse heräsin yksi päivä siihen, kun tyttäreni sanoi minulle, että äiti miksi sä kiusaat minua? Tyttäreni on jo 18v, mutta elänyt ehkä aivan liian suojattua ja helppoa elämää. Hän on saanut rauhassa olla ensin lapsi ja sitten teini-ikäinen, hänen ei ole oikeastaan tarvinnut juurikaan ponnistella minkään eteen. Olemme antaneet hänelle opiskelurauhan ja samalla valitettavasti totuttaneet hänet liian helppoon elämään.
Olen aina pyrkinyt välttämään toisen ihmisen arvostelua ja varsinkin ulkonäön arvostelua, mutta nyt kun tyttäreni on 18v olen uskaltautunut ääneen kyseenalaistamaan hänen valitsemansa elämäntyylin. Hän on aivan rapakunnossa ja lihonut muutamassa vuodessa reilusti, koska hän ei harrasta yhtään mitään liikuntaa ja toisaalta herkut maistuvat. Kaiken vapaa-ajan hän makaa sängyssään puhelin kädessään ja nousee ylös vain jääkaapille. Hänellä on jatkuvasti niskat jumissa ja selkä kipeä. Hän ei ponnistele minkään asian suhteen. Onneksi lukio sujuu suht hyvin ilmeisen helposti pienellä ponnistuksella. Näen, että hän tulee tuhoamaan terveytensä tuolla elämäntyylillä ja henkisellä- sekä fyysisellä laiskuudella.
Sanoin siis hänelle yksi ilta kun näin hänet vähissä vaatteissa, että: "hei xxx, ihan oikeasti, sulla on tullut aika paljon painoa lisää, sä et tule mahtumaan siihen mekkoon joka ostettiin sulle ylioppilasjuhliin". Silloin tiesin ylittäneeni rajan, kun hän katsoi minuun surullisesti ja kysyi minulta, että miksi sä äiti kiusaat :(
Haluaisin tyttärelleni parasta, mutta hän ei ole samaa mieltä mikä on hänelle parasta. Siitä syntyy ristiriita. Sama voi olla kyseessä ap sinun äitisi kanssa, hän ei vaan ymmärrä loukkaavansa sinua liikaa, kun arvostelee sinua.
Sinuna kokeilisin samaa kuin minun tyttäreni teki minulle, kysy häneltä, että miksi hän kiusaa sinua ja se satuttaa sinua.
Onpa ilkeä äiti! Kai hän ymmärtää että olet lihaksikas etkä ns laihaläski? Olisi outoa, jos olisit hoikka kuin heinähanko kaikkien ratsastustuntien ja tallitöiden jälkeen :D
Mitä teillä syödään? Tarjoaako äiti vain pizzaa ja jäätelöä? Äitisi on hupsu, jos hän inhoaa omaa ylipainoaan mutta purkaa sen haukkumalla sinua.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi kuulostaa narsistilta.
Äitisi on narsisti. Hän on itse ehkä lyhyt ja kokee siskosi omaksi jatkeekseen. Siskosi on äitisi kultalapsi. Sinä taas olet ehkä tullut enemmän isääsi ja äitisi n sinulle kateellinen. Muuta pois heti kun voit, voimia!
Ihan hirveä äiti sinulla. Todella ajattelematon.
Tuossa iässä monesta naisesta tulee menopaussihirviö, eikä sinun pidä missään nimessä pitää yhteyttä häneen kun muutat kotoa.
Onko sinulla isä? Millainen suhteesi on häneen?
Äidin ei pitäisi ikinä arvostella tuolla tavalla lastaan, eikä verrata toisiin. Olen pahoillani äitisi ajattelemattomasta käytöksestä.