Ismo Alanko -tuntijat tai lyriikan analysointivelhot - kysymys:
Mikä on harsoinen teräs?
Se on harvoja Alanko-biisejä, josta en ymmärrä oikein mitään. Tuossa sanat, jotka ei aukea mulle:
Voi muovi syödä munkkeja ja rauta laulaa taas
voi betonilla paistatella päivää, ihanaa!
Kai puu on paljon kokenut ja nähnyt elämää
mutta tässä tulee se jonka varjoon kaikki jää
harsoinen teräs
harsoinen teräs
harsoinen teräs
harsoinen teräs
Voi ihminen kuin ihminen saada jalat jäniksen
mutta uhriksi jos joutuu harsoisen teräksen
Saa kädet kaiken tuntevat ja diplomaatin suun
saa pikkuaivot poliisin ja sydän antautuu
harsoinen teräs
harsoinen teräs
harsoinen teräs
harsoinen teräs
Se antaa silmät vieraat, opettaa huiputtamaan
se vippaa vieraan sydämen
ja näin petkutus alkaa, näin se alkaa alkaa
Se on pehmeä, kuuma, kaunis ja kiiltävä
giljotiini
Kun se laulaa on ääni kultaa
mutta sanat pyövelin
harsoinen teräs
Kommentit (11)
Alanko on itse sanonut että oli päihteissä tuon kirjoittanut, saanut vahvan näyn aiheesta, mutta ei osaa sen enempää avata lyriikkaa.
Mä olen ajatellut, että se on jotain jota ihminen yrittää tavoitella, ”se jokin” joka ajaa ihmistä eteenpäin. Joillain rakkaus, joillain raha, jollain huumeet.
Mä tiedän, mutten kerro. Syynä se, että niin iso osa musiikista on oikeasti jonkun muun kuin sen kirjoittamaa, jonka nimiin se laitetaan.
Aina kun joku väittää, ettei tiedä, mistä kirjoittaa, se puhuu p:kaa. Ei ole kirjoittanut itse.
Piikkihuume.
Ruiskun neula valmistetaan teräksestä ja se mömmö jota on sisällä ruiskussa on harsoista, varsinkin piikittäessä, kun siihen sotkeutuu ihmisen verta, joka leijuu sen huumenesteen joukossa. Ihan selkeä visio tämä.
”Se antaa silmät vieraat, opettaa huiputtamaan
giljotiini
mutta sanat pyövelin”
—-> päihdekuvaus
Ei hele, oikeesti pohditte täällä, mitä Alanko on mahdollisesti tarkoittanut Harsoinen teräs -biisissään. No ei mitään sen kummempaa, kunhan on vain pistänyt mystisiä sanajonoja peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Piikkihuume.
Ruiskun neula valmistetaan teräksestä ja se mömmö jota on sisällä ruiskussa on harsoista, varsinkin piikittäessä, kun siihen sotkeutuu ihmisen verta, joka leijuu sen huumenesteen joukossa. Ihan selkeä visio tämä.
”Se antaa silmät vieraat, opettaa huiputtamaan
giljotiini
mutta sanat pyövelin”—-> päihdekuvaus
Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Minusta hienot sanat.
Itse olen arvailut, että Harsoinen Teräs on jokin tajuntaa laajentava aine.
Mutta tiedä en.
Siekkarit vetivät kamaa aivan oikeasti, joka muuta väittää ei tiedä mistään mitään. Ossin jälkeiset -biisi kertoo vieroitusoireista.
Koko Softwood music -levy on ihan happopäissä tehty.
Kitaristi Jukka Orma oli aloittanut kaman käytön jo 70-luvun lopulla ja tutustutti muut Siekkareiden jäsenet aineisiin. OSIN tähän (ei tod ainoa syy) kaatui Siekkarit, kun muut eivät jatkaneet huumekokeiluja enää Siekkareitten loppupuolella. Orma lopetti kaman vasta 2005, on antanut Hesaria myöten haastatteluja aiheesta.
Vielä ysärillä saattoi Alangonkin haastatteluista lukea, että ”polttaa paukut silloin tällöin” mutta 2000-luvulle tultaessa Alanko on huumeista vaiennut, kun hänestä yritetään tehdä uutta Vesa-Matti Loiria. Elämäkertakin vaikenee huumeista, ja Alangon kaikki sanoitukset kokoavasta kirjasta on ”unohdettu” Ossin jälkkärit.
Musapiireissä Siekkareiden huumehommista tietää ihan kaikki. Ja sekin on selvää, että osa biiseistä on huumeiden innoittamaa ja huumeessa tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Siekkarit vetivät kamaa aivan oikeasti, joka muuta väittää ei tiedä mistään mitään. Ossin jälkeiset -biisi kertoo vieroitusoireista.
Koko Softwood music -levy on ihan happopäissä tehty.
Kitaristi Jukka Orma oli aloittanut kaman käytön jo 70-luvun lopulla ja tutustutti muut Siekkareiden jäsenet aineisiin. OSIN tähän (ei tod ainoa syy) kaatui Siekkarit, kun muut eivät jatkaneet huumekokeiluja enää Siekkareitten loppupuolella. Orma lopetti kaman vasta 2005, on antanut Hesaria myöten haastatteluja aiheesta.
Vielä ysärillä saattoi Alangonkin haastatteluista lukea, että ”polttaa paukut silloin tällöin” mutta 2000-luvulle tultaessa Alanko on huumeista vaiennut, kun hänestä yritetään tehdä uutta Vesa-Matti Loiria. Elämäkertakin vaikenee huumeista, ja Alangon kaikki sanoitukset kokoavasta kirjasta on ”unohdettu” Ossin jälkkärit.
Musapiireissä Siekkareiden huumehommista tietää ihan kaikki. Ja sekin on selvää, että osa biiseistä on huumeiden innoittamaa ja huumeessa tehtyä.
Kun noin paljon tiedät, niin toki myös tiedät, että kannabiksesta ei varsinaisesti tule riippuvaiseksi. Ja kaikki psykedeeliset aineet on tarkoitettu käytettäväksi vain silloin tällöin, ja niistä ei todellakaan tule riippuvaiseksi. Olisi aika rankkaa, jos påivittäin saisi uusia kokemuksia itsestään. Kukaan ei sellaista halua.
Tää olis Ismon heiniä. Onhan se tuolla tekstissä, mutta kovin on vaikeaa tulkita ja avata.