Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Kulttuuriväki pöyristynyt vaalituloksesta!

Vierailija
20.04.2015 |

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429497014699

"Moni taiteilija ja kulttuuri-ihminen tuki näissä eduskuntavaaleissa julkisesti vasemmistoa tai vihreitä. Keskustan ja perussuomalaisten sijoittuminen vaalituloksessa kärkeen oli monelle kulttuurin edustajalle pettymys.

Yksi heistä on näyttelijä Krista Kosonen, joka kertoo seuranneensa tuloslaskentaa alamaissa.

"Kulttuuria en kuullut kenenkään mainitsevan vaali-iltana. Kyllä vaalitulos kurkkua kuristaa", Kosonen sanoo.

Näyttelijä liputti eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton Veronika Honkasalon puolesta. Honkasalo jäi varasijalle.

Honkasaloa tukivat myös näyttelijäMinttu Mustakallio, galleristiIlona Anhava ja laulaja-näyttelijäVuokko Hovatta. Muusikoista myös esimerkiksi Paleface eli Karri Miettinen tuki näkyvästi vasemmiston ehdokkaita.

"Ehkä sitä elää itse sellaisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, en tunne ketään joka olisi äänestänyt perussuomalaisia", Kosonen sanoo.

Näyttelijä sanoo olevansa hieman peloissaan sen suhteen, millainen Suomi on tästä nyt rakentumassa."

Kommentit (619)

Vierailija
221/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 06:41"]

Joka vuosi yritystukea saavat yhtiöt, jotka irtisanovat väkeään sekä aloittelevat yrittäjät, joiden bisnes ei koskaan lähde lentoon. Maataloustukea annetaan vuosikausia ihmisille, jotka harjoittavat kannattamatonta yritystoimintaa jne. Lista on pitkä, ja voin luvata että taiteilijat eivät ole niitä jotka kävelevät nauraen pankkiin.

[/quote]

Satavarmasti suurin osa taiteilijoista ei kävele nauraen pankkiin. Ja yhtä satavarmasti ei taiteilijat työllistä. Ainakaan nämä apurahataiteilijat. Apulannat ja Cheekit voivat työllistääkkin, mutta heille ei taide apurahoja herua. Onkohan edes starttirahoja?

Vierailija
222/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:53"]

Suomessa on satoja tuhansia työttömiä. Mielestäni on vaan oikein ja asiallista, että oikeissa vaali-illoissa ei mainita VAPAA-AJALLE kuuluvaa kulttuuria sanallakaan. Asiat tärkeysjärjestykseen.

Enkä ole persu.

[/quote]

No kuule, siivoaminenkin kuuluu VAPAA-AJALLE, samoin ruuanlaitto, samoin autolla-ajo, samoin lastenhoito. Minkä helvetin takia niistä pitäs jollekin maksaa tällaisena aikana??? Tajuatko kuinka tyhmä olet? Kun sinä luet kirjan, katsot elokuvan, menet teatteriin tai kuuntelet musiikkia VAPAA-AJALLASI, nautit jonkun toisen ihmisen TYÖN tuloksista. Jonkun jolla todennäköisesti on myös koulutus, ja ammattitaitoa. Itse luovan alan tekijänä pakko kertoa sulle, että sinäkin todennäköisesti nautit työni tuloksista, VAPAA-AJALLASI. Mutta minä kulutan siihen työhön työaikani, kun se ei itsestään vapaa-ajalla valmistu. ja saan siitä palkkaa, jotta voin maksaa laskuni. Koska muuten mun pitäisi olla tekemässä jotain muuta työtä, josta maksettaisiin, ja silloin sinäkään et nauttisi siitä työn tuloksesta. ILman luovan työn AMMATTILAISIA (ja toimittajia) tv:stä tulisi vain tosi-tv-ohjelmia, kirjahyllys olis aika tyhjä- myös lastenkirjojen osalta, ei olis musiikkia jouluna ei juhannuksena, ei sitä sun lempilauluasi joka herättää muistot, ei olis leffateattereita joihin voisit sillä vapaa-ajallasi mennä rentoutumaan. Ei olis konsertteja, ei mitään. Tai no, lasten muskarit ja harrastajaryhmät joo, jotka vapaa-ajallaan harrastavat ohjelman kasaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:52"]

Se, joka on niin yksinkertainen, ettei osaa tulkita nykytaidetta, jättäköön sen kokonaan arvostelematta.

Asetelmataulujen aikakausi on ollu jo ohi pitkän aikaa.

Taide on toisille henkistä ruokaan verrattavissa olevaa hyödykettä, sielun ravintoa, joka pitää mielen virkeänä ja tuo onnea elämään.

Harmi, ettei kaikkia ole siunattu luovalla älyllä, joka on suurten ja tunnettujen nerojen omaama lahja ja kyky.

[/quote]Ei sitä nykytaidetta kukaan osaa tulkita, ollaan lähinnä sen "taiteiljan" höpinöiden varassa. Jos näytät ihmisille jonkun nykytaideteoksen ilman, että he tietävät siitä tai taiteilijasta mitään etukäteen, saat teoksesta yhtä monta tulkintaa kuin ihmistä, jokaisella oma tulkintansa.

Vierailija
224/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa! AIVAN mahtavaa!!!

Vierailija
225/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:52"]Se, joka on niin yksinkertainen, ettei osaa tulkita nykytaidetta, jättäköön sen kokonaan arvostelematta.

Asetelmataulujen aikakausi on ollu jo ohi pitkän aikaa.

Taide on toisille henkistä ruokaan verrattavissa olevaa hyödykettä, sielun ravintoa, joka pitää mielen virkeänä ja tuo onnea elämään.

Harmi, ettei kaikkia ole siunattu luovalla älyllä, joka on suurten ja tunnettujen nerojen omaama lahja ja kyky.
[/quote]

Joo mutta sillä neroudella ei tän maan tupoa tai sotea ratkaista. Eikä kyllä mitään budjettiriihiäkään, joten anna olla.

Vierailija
226/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:02"]Sisällissota on tulossa tätä vauhtia, itse seison silloin siinä joukossa, jonka koko maailmankuva ei perustu kaikkien vähemmistöjen alistamiseen. Miksi te maalaistollot ette voi antaa Helsingin olla sellainen kuin on, onhan teillä koko muu maa tilaa levittää syöpäänne.
[/quote]

Ehdotan, että Hki erotetaan muusta Suomesta. Siellä voivat asua ne, jotka haluavat syytää suomen rahat ulkomaille ja taiteilija-apurahoihin.

Vierailija
227/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:02"]

Sisällissota on tulossa tätä vauhtia, itse seison silloin siinä joukossa, jonka koko maailmankuva ei perustu kaikkien vähemmistöjen alistamiseen. Miksi te maalaistollot ette voi antaa Helsingin olla sellainen kuin on, onhan teillä koko muu maa tilaa levittää syöpäänne.

[/quote]

Itse olen siinä joukossa, joka ei sodi ja joka ei kuvittele olevansa parmepi kuin muut.

Vierailija
228/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:26"]

Helsinki itseasiassa kustantaa jonkin verran muun Suomen elämää, ei suinkaan toisin päin. Lisäksi suurin osa ns. tuottavasta työstä ja innovaatioista tehdään Helsingissä. Jos Helsinki annettaisiin Ruotsille, muu Suomi kuihtuisi hyvin nopeasti pois.

Sisällöllisesti tää keskustelu on surullisin täällä ikinä.

[/quote]

Helsinki kustantaa muiden elämää? Helsinkihän on LOINEN! Elää toisten rahoista. Helsingissä on valtavasti isopalkkaista porukkaa, joiden palkat kerätään muualta Suomesta. Esimerkiksi suurin osa valtionhallinnosta ja erityisesti ne, joilla on isot palkat. Samoin voi olla vaikka firma x, jolla on työntekijöitä pitkin Suomea, jotka tekevät työt ja sitten ne pomot istuu Helsingissä tai Espoossa maksamassa verot. Helsinkihän ei käytännössä tuota siinä mielessä mitään. Toki pääkaupunki on välttämätön ja kaikkialla on sama, että pitäähän ne hallintotyöt jossain tehdä. Turha silti kitistä, jos pieniä roposia pitää palauttaa muualle, kun eka ne on muualta kerätty sinne.

Vierailija
229/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Helsingissä loisiva epämääräinen "kulttuuriväki" (miten joku Kosonen tai kukaan muukaan voi edes puhua muka tuollaisen kollektiivin nimissä tai edes sen tyypillisenä edustajana?) on siellä pääosin Suomen kansan armosta, ei suinkaan omista ansioistaan. Jos erilaisille kulttuurihankkeille jaettaisiin avustuksia vain niiden "hyödyllisyyden" perusteella, saisi aika moni kuplassaan marinoitunut punaviherpuuhastelija alkaa hakea ns. oikeaa työtä. Ehkä näemme joskus sellaisenkin julkisen vallaan, kuka tietää, eivät leipä ja sirkushuvit kasva samassa puussa. Parempi siis pysyä nahoissaan eikä alkaa purra sitä ainoaa kättä, joka näitä taiteilijoita (lainausmerkeissä ja ilman) elättää, suomalaista äänestäjää. Kansa on puhunut ja pulinat pois.

Vierailija
230/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko Väyryseen, vaikka lapista olenkin, mutta kyllä se silti ongelmia paremmin ratkoo kuin esim. Jani Toivola jota pääkaupunkiseudulla äänestettiin. Enkä myöskään usko, että Sipilältä Väyryselle ministerin paikkaa edes aukeaa, eikä minun mielestä pidäkkään.

Tässä kun on nyt sellainen "pikku" juttu, että jos Suomen kilpailukykyä ei saada paremmaksi, lisää töitä ja valtiolle verotuloja, niin täällä kurjistuu aivan kaikkien olot kun rahat ei riitä.

Tällainen pikku esimerkki, että 2000-luvulla Suomesta on lopetettu 36 paperikonetta, enemmän kuin missään muussa maailman maassa. Nyt viimeistään on pakko muuttua suunta jos hyvinvointivaltio halutaan säilyttää.

On alettu ajattelemaan liikaa vihreitä arvoja ja kilpaulukyky on romuttunut siinä samalla, tässä se tulos alkaa olemaan, ette tunnu käsittävän siellä kehäkolmosen sisäpuolella, että aatetta ei voi syödä.

http://paperikone.blogspot.fi/2008/11/paperin-tuotantokapasiteetti-suljettu.html

On hankaloitettu metsienkäyttöä, nostettu kuljetuskustannuksia, teollisuuden energian hinta 16 kertainen EU minimiin nähden. Keksittiin vielä tuo rikkidiretiivi johon valtio on nyt varannut 30 miljoona investointitukea, loppu menee varustamoilta, joka vaikuttaa kuljetusten hintaa, jotka ovat jo muutoinkin todella korkeat talvisista olosuhteista ja etäisyydestä johtuen. Jos tuo rikkidirektiivi tulisi muillekkin merialuielle, vaikkapa vuoden Suomen jälkeen, niin silloin Suomi voisi saada siitä etua, kun laitteistot olisi kehitetty ja niitä voisi myydä muille. Nyt joillakin muilla merialueilla rikkidirektiivi tulee voimaan viiden vuoden kuluttua. Pikkusen on liian pitkä siirtymäaika, vienti kärsii taas.

Turpeelle lyötiin vero, kivihiilen käyttöä lisättiin, turve on kotimaista uusiutuvaa, joka työllistää kotimaassa.

Uusia monitoimimurtajia seisotetaan kesät satamassa, vaikka jäämerellä olisi töitä, kun se ei ole eettisesti oikein.

Tuulimylly firmoille lapetaan veronmaksajien rahoja, energiamuoto joka ei täällä toimi, niin haaskataan rahaa tuollaiseen, jos se on hyvä ja tuottava energia muoto, niin sitä ei tarvi veronmaksajien rahoilla tukea.

YMS.. Näitä olisi vaikka kuinka paljon.

Tässä vain muutama esimerkki, kuinka täällä on jo pidempään menty perse edellä puuhun, aatteet on jyllännyt ja reaalimaailma sekä maalaisjärki on unohtunut touhusta, nyt sitten ollaan miltei konkurssin partaalla.

Tosiaan ei voi käsitää, että missä ihmeen kuplassa siellä kehäkolmosen sisällä ollaan, näkeekö sieltä realistista maailmaa edes kiikareilla?

Vierailija
231/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suurimman osan suomalaisista mielestä taiteilija on joku höperö hiippari ja taide jotain tampooneja ja töherrystä taululla. Kyllä aika syvällä mennään jo. No, siellä odottaa leirinuotiot joilla jokainen saa ihan itse luoda viihteensä, poppamiehet, taikausko ja keräilijäkulttuuri.

Vierailija
232/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 14:22"]

Eli suurimman osan suomalaisista mielestä taiteilija on joku höperö hiippari ja taide jotain tampooneja ja töherrystä taululla. Kyllä aika syvällä mennään jo. No, siellä odottaa leirinuotiot joilla jokainen saa ihan itse luoda viihteensä, poppamiehet, taikausko ja keräilijäkulttuuri.

[/quote

Missä tällaista on lukenut?!!!! Missä!?! Mikä tampooni?! WTF?!]

Vierailija
233/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raukkoja. Melkein säälittää, mutta ei kuitenkaan.

Vierailija
234/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:47"]

Minus ihmetyttää persuäänestäjien kulttuurivastaisuus, koska persut väittävät puolustavansa suomalaisuutta. Minulle suomalaisuudessa tärkeimpiä asioita ovat suomalaisen kulttuurin tuotokset : suomalainen kirjallisuus, musiikki ja taide. Outoa, että persut haluavat heittää nämäkin romukoppaan. Mitä suomalaisuutta he sitten puolustavat, Saarioisten roiskeläppäpizzaa vai?

[/quote]

Sitä mitä Suomen KANSA päättää ei joku pieni piiri. Kansa päättää omilla toimillaan mistä se pitää ja ei pidä. Sen mukaan rahojen pitää mennä eikä jonkun pikkupiirien päätösten mukaan

Vierailija
235/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 18:04"]

Joiltakin osin kulttuurivastaisuus taitaa olla vain vastaisku Kososen ja kumppaneiden kommentteihin. Huonosti muotoiltu ja älytön vastaisku, mutta mitä muuta av:lla voi odottaa?

[/quote]

Perussuomalaiset kohkasivat jo ennen edellisiä eduskuntavaaleja, että taideapurahat on lopetettava. Myöhemmin erottivat kansanedustajansa, joka kehtasi olla asiasta eri mieltä. Ketään ei kiinnostanut huomioida sitä, mikä osuus valtion menoista voitaisiin säästää ko. apurahat lopettamalla (oliko promillen luokkaa tjv.).

Kyllä tässä olivat ensin persut asialla ja Krista Kosonen on nyt mielestäni ihan aiheellisestikin huolissaan.

[/quote]

Taideapurahat jotka annettaan ilman vastuuta pitääkin lopettaa. Tuota asiaa vaati jo aikanaan Pertti Pasanen. Joka ihmetteli miksi elokuviin jotkut saa tukea vaikka kukaan ei edes katso niitä elokuvia. 

Sellainen tukeminen vaan edesauttaa paskan tuottamista. Tuotetaan elokuvia joita kukaan ei halua. 

Koska ketä varten elokuva tehdään? Ihmisiä varten. Vai eikö? No jos ihmiset sitä ei halua katsoa niin miksi sellainen elokuva tehdään? Miksi sellaiselle tekijälle annetaan rahaa?

Nyt annetaan. 

Sama toistuu kaikissa taidemuodoissa. Ihan sama haluaako oikeasti kukaan musiikkiasi, maalauksiasi tai katsella esityksiäsi mutta rahaa tulee. 

Vierailija
236/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 07:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:09"]

Laitan muuten joka ainoan noista vasemmisto taiteilijoista boikottiin. Ei latiakaan heru minulta. 
Anssi Kela olikin jo ennestää boikotissa Teosto lobbauksensa ansiosta. 

[/quote]

Nii, saatanan taiteilijahipit tekisisvät töitä, ja taiteilisivat ilmatteks. ...kele

[/quote]

Tekisivät tilinsä omalla työllään. Miksi minun pitää Anssi kelan mielestä maksaa hänelle rahaa kun ostan tietokoneeseeni kovalevyn (hyvitysmaksu)? 

[/quote]

Niin kertokaas nyt taiteilijat. Miksi minä maksan tietokoneen kovalevystä rahaa teille?
Miksi te ette maksa minulle rahaa jos ostatte vaikka polkupyörän. Minä olen kuitenkin ollut autotehtaalla töissäkin, joten luulis nyt jokaisesta ostamastanne polkupyörästä kuuluvan mulle osa? Vai eikö? 

[/quote]

Taidat olla hieman heikko veikko. Jos olisit itse suunnitellut pyörän ja myisit suunnitelmasi, niin saisit siitä osan, esim provikan muodossa. Musiikki on siitä vähän huono asia, että sitä voidaan liian helposti kopioda, eikä työn tekijä/taiteilija/muusikko/soittaja saa palkkaansa. Sinä olet jo saanut palkkasi autotehtaalla työläisenä ollessasi. Jos et ole mitään luonut, niin et kai mitään ekstraa ansaitsekkaan.

[/quote]

No muusikko tehkööt sopimuksen levy-yhtiön kanssa ja ottakoot heiltä rahat siinä vaiheessa ennen kuin levy tulee ulos. Mutta ei ihmisten pidä joutua maksamaan Anssi Kelalle siitä että ostaa kovalevyn tietokoneeseen. Koko ajatus on täysin järjetön. 

Joss Kela kokee että joku varastaa hänen musiikkiaan niin hän tekee jokaisesta joka on varastannut hänen biisiään rikosilmoituksen poliisille. 

Vierailija
237/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:01"]Olin 13 vuotta kuvataidekoulussa, harrastan musiikkia monessa eri muodossa ja rakastan taidehistoriaa mutta olen silti sitä mieltä että taiteilijoiden tukeminen nykyisessä mittakaavassa on naurettavaa. Suurin osa heistä kuitenkin tuottaa pelkkää paskaa jolla ei ole arvoa kenellekään muulle kuin heidän parinkymmenen hengen kulttuuripiireilleen. Taideapurahojen saajat voisi leikata puoleen tai niihin voisi asettaa esimerkiksi parin vuoden nostorajan valmistumisen jälkeen.
[/quote]
Kerta olet suuri taiteen harrastaja ja kulttiuri-ihminen, tiedät varmaan, että apurahoilla ei ole mitään tekemistä verorahojen kanssa? Apurahoja maksetaan mm. RAY:n rahoista ja kyseisellä lafkalla on varmaan oikeus käyttää omat rahansa mihin huvittaa?

Vierailija
238/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:47"]

Minus ihmetyttää persuäänestäjien kulttuurivastaisuus, koska persut väittävät puolustavansa suomalaisuutta. Minulle suomalaisuudessa tärkeimpiä asioita ovat suomalaisen kulttuurin tuotokset : suomalainen kirjallisuus, musiikki ja taide. Outoa, että persut haluavat heittää nämäkin romukoppaan. Mitä suomalaisuutta he sitten puolustavat, Saarioisten roiskeläppäpizzaa vai?

[/quote]

Sitä mitä Suomen KANSA päättää ei joku pieni piiri. Kansa päättää omilla toimillaan mistä se pitää ja ei pidä. Sen mukaan rahojen pitää mennä eikä jonkun pikkupiirien päätösten mukaan
[/quote]
Kuule, suomen kansa ei näistä asioista päätä, kun taiteen tukeminen rahoitetaan ihan muilla kuin verorahoilla. Ota edes selvää asioista ennen kuin huudat katkerana.

Vierailija
239/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:01"]Olin 13 vuotta kuvataidekoulussa, harrastan musiikkia monessa eri muodossa ja rakastan taidehistoriaa mutta olen silti sitä mieltä että taiteilijoiden tukeminen nykyisessä mittakaavassa on naurettavaa. Suurin osa heistä kuitenkin tuottaa pelkkää paskaa jolla ei ole arvoa kenellekään muulle kuin heidän parinkymmenen hengen kulttuuripiireilleen. Taideapurahojen saajat voisi leikata puoleen tai niihin voisi asettaa esimerkiksi parin vuoden nostorajan valmistumisen jälkeen. [/quote] Kerta olet suuri taiteen harrastaja ja kulttiuri-ihminen, tiedät varmaan, että apurahoilla ei ole mitään tekemistä verorahojen kanssa? Apurahoja maksetaan mm. RAY:n rahoista ja kyseisellä lafkalla on varmaan oikeus käyttää omat rahansa mihin huvittaa?

[/quote]

No ei tasan ole. RAY:n toiminta perustuu arpajaislakiin ja sen perusteella annettuun valtioneuvoston asetukseen Raha-automaattiyhdistyksestä. Niissä määritellään mihin RAYn tulot käytetään.

Eli lainsäätäjien käsissä tuo asia on, ei RAYn omassa harkinnassa.

Vierailija
240/619 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:47"] Minus ihmetyttää persuäänestäjien kulttuurivastaisuus, koska persut väittävät puolustavansa suomalaisuutta. Minulle suomalaisuudessa tärkeimpiä asioita ovat suomalaisen kulttuurin tuotokset : suomalainen kirjallisuus, musiikki ja taide. Outoa, että persut haluavat heittää nämäkin romukoppaan. Mitä suomalaisuutta he sitten puolustavat, Saarioisten roiskeläppäpizzaa vai? [/quote]   Sitä mitä Suomen KANSA päättää ei joku pieni piiri. Kansa päättää omilla toimillaan mistä se pitää ja ei pidä. Sen mukaan rahojen pitää mennä eikä jonkun pikkupiirien päätösten mukaan [/quote] Kuule, suomen kansa ei näistä asioista päätä, kun taiteen tukeminen rahoitetaan ihan muilla kuin verorahoilla. Ota edes selvää asioista ennen kuin huudat katkerana.

[/quote]

Ota itse selvää ennen kuin huutelet päättömiä. Taiteen ja urheilun tuksemiseen menevät varat tulevat suurelta osin valtion hallinnassa olevien monopilien tuotoista, ja näiden rahojen käyttöä säädellään laeilla ja asetuksilla. Käytännössä tulot vastaavat  veroluonteisia maksuja jotka on kohdistettu tiettyyn toimialaan, uhkapelaamiseen, veikkaukseen ja arpajaistoimintaan.