Heikkolahjainen autistiäiti
Olen siis heikkolahjainen äiti autistisin piirtein, ja en ole vielä pystynyt hyväksymään, että olen ns. rajatapaus, häpeän itseäni, mutta asiaan.
Vien ensimmäistä kertaa lapseni hänen kaverinsa luo, ja todennäköisesti lapsen kaverin vanhempien kanssa juttelen, mikä minua tässä pelottaakin, kun en osaa kasvon ilmeitä käyttää tai annan itsestäni idiootin kuvan. Miten selittäisin tilanteen, ettei lapseni tarvitsisi hävetä minua?
Kommentit (48)
Tosin kaiken mielenkiintoisen pystyin sisäistämään, ja keskittyminenkin on mielenkiitoisten asioiden parissa helppoa.
- ap
Tuota noin...
onko sulla oikeasti diagnosoitu heikkolahjaisuus? Kirjoitat kyllä liian hyvin, että mun on vaikee uskoa. Vai onko lähipiirisi sitten musta lammas, alistettu ja pakotettu uskomaan, että olisit sellainen, muttet todellisuudessa olekaan?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:12"]
Tuota noin...
onko sulla oikeasti diagnosoitu heikkolahjaisuus? Kirjoitat kyllä liian hyvin, että mun on vaikee uskoa. Vai onko lähipiirisi sitten musta lammas, alistettu ja pakotettu uskomaan, että olisit sellainen, muttet todellisuudessa olekaan?
[/quote]
Joskus kutosluokkalaisena sain laaja-alaiset oppimisvaikeudet -diagnoosin, autistiset piirteet tietääkseni löydettiin ollessani ala-astelainen, tietääkseni ala-asteen alussa.
Seuraan kuitenkin aktiivisesti politiikkaa, ja eikä siitä hyvästä tätä heikkolahjaisuuttani näe. Nuorempana sitä ajatteli, ettei kiinnosta "mikään v*tun politiikka", mutta täytettyäni 18 vuotta tulinkin toisiin ajatuksiin.
- ap
Voi hyvä ihminen! Juuri tuon kirjoitustyylisi perusteella vaikutat normaaliälyiseltä tai ennemmin keskiverrolta! Vähälahjainen tai sitä vähä-älyisempi ei kirjoita noin. Sulla on varmasti ollut oppimis- ja keskittymisvaikeuksia, eikä siinä kyse ole älyllisesta vajavaisuudesta. En yhtään ihmettele, jos oot oikeesti saanut väärän diagnoosin, sillä ADHD:tä on vaikeaa epäillä tyttöjen kohdalla, kun sen kriteereinä pidetään ylivilkkautta ja aggressiivisuutta, mikä on ADHD-pojilla tyypillistä. ADHD-tytöt on ujoja ja kilttejä, siitä johtuu, miksi juuri pojat saa helpommin kyseisen diagnoosin.
Olen itsekin saanut ADD-diagnoosin. Sitä ennen oli lievä kehitysvamma-diagnoosi, eikä minulla ollut sananvaltaa kertoa, että kokeisiin lukeminen tuottaa keskittymisongelmia, ellei sitten ole mielenkiintoista ja helppoa.
Oletko ap minkä ikäinen? saitko diagnoosisi 80-luvulla?
Apn suurin ongelma taitaa olla itsetunnon puute. Sinut on lapsena jo opetettu ajattelemaan huonoa itsestäsi. Oikeasti sinulla on ollu tvain oppimisvaikeuksia ja ehkä jotain aspergerjuttua, mutta heikkolahjainen et ole.
Mitä jos kävisit neurologisissa tutkimuksissa nyt aikuisena?
Et ole heikkolahjainen, sulla on oppimisvaikeuksia.
Ihmeen hyvin kirjoitat heikkolahjaiseksi. Et taida tietää, mitä heikkolahjainen tarkoittaa?
Veikkaisin myös sulla olevan ADHD:tä tai ADD:tä, jos kokeisiin lukeminen on tuottanut ongelmia. ADHD-tyttöjä ei niin hyvin tunnisteta luonteenpiirteiden perusteella, vaikka nykypäivänä pitäisi olla hyvät tutkimukset.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:02"]Oletko ap minkä ikäinen? saitko diagnoosisi 80-luvulla?
[/quote]
Olen syntynyt 90-luvulla.
- ap
Tarvitset lisää onnistumiskokemuksia, ystävä hyvä <3 Älä välitä enää noista vanhoista kouluajoista! Olet hyvä juuri nyt!
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:00"]Voi hyvä ihminen! Juuri tuon kirjoitustyylisi perusteella vaikutat normaaliälyiseltä tai ennemmin keskiverrolta! Vähälahjainen tai sitä vähä-älyisempi ei kirjoita noin. Sulla on varmasti ollut oppimis- ja keskittymisvaikeuksia, eikä siinä kyse ole älyllisesta vajavaisuudesta. En yhtään ihmettele, jos oot oikeesti saanut väärän diagnoosin, sillä ADHD:tä on vaikeaa epäillä tyttöjen kohdalla, kun sen kriteereinä pidetään ylivilkkautta ja aggressiivisuutta, mikä on ADHD-pojilla tyypillistä. ADHD-tytöt on ujoja ja kilttejä, siitä johtuu, miksi juuri pojat saa helpommin kyseisen diagnoosin.
[/quote]
Olin kiltti ja ujo ollessani peruskoululainen, tunsin olevani ihan pihalla, kun en ollut mukana niissä ryyppybileissä, mutta olen kuitenkin ylpeä,etten ikinä sortunut niihin teini-iässä. Jos jouduin istumaan takana, jonne yleensä laitettiin ne puheliaimmat oppilaat, niin en pystynyt keskittymään heidän takia.
Toinen syy, miksi en kokeisiin pystynyt lukemaan, oli lukemisen vaikeus eli rivit hyppii lukiessa pienikokoista tekstiä. Lukihäiriötä minulta ei ole löydetty ammattikouluaikoina tehdessäni lukitestin, sillä erityisopettajan mukaan osaan laittaa pilkut ja pisteet oikeille paikoille sekä tiedän, mitkä sanat on yhteen ja mitkä on erikseen.
- ap
Et sp ole todellakaan heikkolahjainen, kirjoitat aivan liian hyvin. Näen työssäni oikeasti heikkolahjaisia ja olet ulosanniltasi kaukana heistä.
Pienenä vinkkinä muuten, minkä itse olen oppinut vasta aikuisena, niin ihmiset tykkäävät melkein eniten puhua itsestään ja omista tiedoistaan. Eli vaikka toi evoluutio. Jos se tulee puheenaiheeksi niin voit hyvin pyytää toista selittämään sen kun "et oikein koskaan ole kunnolla tajunnut sitä". Ja sitten toinen selittää. Jos siis itsekään on sitä sisäistänyt. Ja siinä tapauksessa voitte yhdessä ihmetellä sitä.
Olet vissiin nuorena saanut lapsen? Suosittelisin silti käymään uusissa tutkimuksissa, mielestäni et vaikuta heikkolahjaiselta.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:42"]Olet vissiin nuorena saanut lapsen? Suosittelisin silti käymään uusissa tutkimuksissa, mielestäni et vaikuta heikkolahjaiselta.
[/quote]
Olen syntynyt vuonna -92 ja äiti minusta tuli vuonna -10, olin siis 18-vuotias saadessani tyttäreni.
- ap
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 09:58"]
Ihmeen hyvin kirjoitat heikkolahjaiseksi. Et taida tietää, mitä heikkolahjainen tarkoittaa?
[/quote]
Heikkolahjaisuus on normaalia vähäistä älykkyyttä, älykkyysosamäärä on 70-85. Olen siis kahden maailman välissä, en ole kehitysvammainen, enkä normaaliälyinenkään.
- ap
Kiitoksia vinkeistä!
Selvisin jutellessani lapsen kaverin vanhempien kanssa, tsemppasin siis itseäni. Minulla kun ollut vaikeaa ollessani peruskoululainen, kokeisiin lukeminen tuotti minulle vaikeuksia; avasin kirjan ja luin > ei pysty, yritin kuitenkin jatkaa lukemista > ei tullut mitään, olin sitten sitä mieltä, että annetaan olla > rupesin tekemään muuta. Olen niin idiootti, minulla on matemaattisia oppimisvaikeuksia, joiden takia olin erityisopetuksen puolella opiskellessani matematiikkaa, muista aineista olin yleisopetuksen puolella ja sain kasit yhteiskuntaopista ja äidinkielestä, kun taas seiskan onnistuin saamaan historiasta. Nuo aineet mainitsen siksi, koska ne kuului suosikkeihini, mutta keskiarvoksi sain seiskapuolen. Sen takia en ole uskaltanut jutella esim. evoluutiosta, kun en osannut kertoa, mikä se on, tiesin vain sen biologiaan liittyvän, mutta onnistuin sitten lukemaan tietoa siitä ja tiedän perustiedot. Juuri tuon kokeiden lukemisen tuskan takia annan itsestäni niin tyhmän kuvan.
- ap