Kerro joku melko tuntematon herkku josta erityisesti pidät? Siis vinkiksi minulle ja muille
Aloitan itse: vaalea balsamiviinietikka-kastike. Mahtavaa! Käytän juustojen kanssa, salaatin kanssa, riisin kanssa. En tiennyt tällaista olevankaan ja ostin sen vahingossa, kun piti ostaa tavallinen viinietikka josta olisin tehnyt oliiviöljyn kanssa salaatinkastiketta.
Tämä ei siis ole sitä ohutta viinietikkaa vaan sellaista paksua, vähän kuin hunajaa koostumukseltaan.
Kerro sinun herkkusi? Saa olla siis suolaköinen/makea/mikä vaan, kunhan on vähän erikoinen tai yllättävä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ostin vadelmaetikkaa merkki Systrarna Voltaire. Sopii ruoanlaittoon ja salaateille . Antaa pirteän maun pataruoille.
Miksi alaspeuktus.Olitko tyytymätön tuotteeseen?
Stroopwafel, eli hollantilainen pyöreä vohveli, jossa kahden vohvelin välissä toffeen / karamellin makuista mönjää. Lidlistä ainakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halva. Jossain tunnetaan myös nimellä Helva.
Kreikkaan jos meette lomalle, tuota kannattaa ehdottomasti ostaa.
Saa sitä ihan lähimmästä Lidlistä tai isommasta hypermarketista Citymarket/Prisma.
--
Pils-olut ja hapankirsikat.
Vaniljakermajäätelö ja Baileys-kastike (kermaa vatkattuna, maitorahkaa ja Baileysiä).
Tai jäiset vadelmat ja mustikat, huom siis jäiset.
Pandankakku ja pandantee. Tai mikä vaan herkku jossa sitä maustetta on. Tutustuin tuohon Malesiassa ja kerran on tainnut tulla Suomessakin vastaan. Ihan hullun hyvää tavaraa ja olen ihan koukussa. Ostelin aina Kaakkois-Aasian reissuilla aina kun vastaan tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halva. Jossain tunnetaan myös nimellä Helva.
Kreikkaan jos meette lomalle, tuota kannattaa ehdottomasti ostaa.
Saa sitä ihan lähimmästä Lidlistä tai isommasta hypermarketista Citymarket/Prisma.
--
Pils-olut ja hapankirsikat.Vaniljakermajäätelö ja Baileys-kastike (kermaa vatkattuna, maitorahkaa ja Baileysiä).
Tai jäiset vadelmat ja mustikat, huom siis jäiset.
Saa toki halvaa muualtakin, mutta Kreikasta löytyy enemmän sellaisia paikallisia artisaaniversioita, jotka maistuvat aika erilaisille kuin nuo kaupan perushalvat. Yleensäkin jos matkustaa niin kannattaa tuoda paikallisia herkkuja ruokamatkamuistona.
Mulla oli ennen maustamaton jugurtti , paljon puolukkahilloa ja mysliä. Soin sitä joka ilta.
Nyt on jostain syystä mieliteko mennyt ohi.
Samoin söin ennen sängyssä lukiessani puoli levyä fatserin sinistä, nyt suklaa inhottaa.
Mieheni kuoli kuukausi sitten, sen jälkeen olen laihtunut viisi kiloa syön jotain kun on pakko vaikka teetä ja pari voileipää.
Sori, en enää muista mikä oli keskustelun aihe.
Turkinpippurit jugurtin kanssa oli suuri herkku pienenä. Nyt en ole muutamaan kymmeneen vuoteen maistanut.
Banaanit siivutettuna ja maustamaton luonnonjugurtti.
Tai vaniljavaahto-maitorahka ja tuoreet marjat silleen hyydytettynä/pehmismäisenä juttuna. Parasta saunan jälkeen tai kesällä muuten vaan kuumalla säällä.
RAHKIS- rahkapatukka Saaremaalta. Aivan ihana välipala, saa kaikista ruokakaupoista samasta hyllystä kuin viilit, jugurtit, vanukkaat.
Piparjuuri tahna paistetun fisun kanssa, varovasti pitää laittaa..
Halpa, rasvainen marjajugurtti ja siihen lisäksi paljon marjoja. Rasvaisuus taittaa happamankin maun.
Enemmän kuin osiensa summa. Tarjoillaan kylmänä.
Vierailija kirjoitti:
Banaanit siivutettuna ja maustamaton luonnonjugurtti.
Tai vaniljavaahto-maitorahka ja tuoreet marjat silleen hyydytettynä/pehmismäisenä juttuna. Parasta saunan jälkeen tai kesällä muuten vaan kuumalla säällä.
Siis banaanijogurttia ja marjarahka? Onpa uutta...
Kannattaa kokeilla kesällä, eli tuoreet mansikat ja Aura-sinihomejuusto. Vaatii makean mansikkalajikkeen. Mansikat ja juusto sopiviksi viipaleiksi ja tökkii vaikka coctail-tikulla ne suuhun.
Toimii myös salaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Piparjuuri tahna paistetun fisun kanssa, varovasti pitää laittaa..
Mika on fisu?
t. ulkosuomalainen
Suupalan kokoisina keitettyjä perunalohkoja.
Kuuman perunan päälle viipale esim pähkinänmakuista tai muuta juustoa sulamaan. Voi syödä lisukkeena tai napostella kylmänä.
Umeboshi! Jos siis tykkää happamasta ja suolaisesta (minä rakastan). Nuo on japanilaisia kirpeitä säilöttyjä pikkuluumuja (tai ume-luumuja, ei ihan samanlainen kuin meidän luumu). Niin hyvää!
Styrialainen (kreikka) kurpitsansiemenöljy. Nam salaatin kanssa. On myös kasviestrogeeni.
Halva on ihan paskaa. Avasin tän ketjun löytääkseni jotain uutta, mut eihän täällä ollut mitään. Balsamiviinietikka, se oli ehkä 2000-luvulla löytö.