Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 39v ja harkitsen kasvisruokavalioon siirtymistä

Vierailija
20.04.2015 |

En tiedä miksi, en ole mitenkään pohtinut asiaa, mutta lihan syöminen tuntuu eettisesti väärältä. En vaan pysty syömään hyvällä omallatunnolla, kaikki sellainen tuntuu pahalle. En syvällisesti siis ole osannut asiaa ajatella edes :P

Miksi sinä olet kasvisruokavaliolla?
Plussat ja miinukset?
Kiinnostaa ... Mutta en oikein tiedä edes miksi, tai mitä tehdä!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:26"]Suosittelen lämpimästi. En osaa sitä itsekään millään yksinkertaisella motiivilla perustella, mutta se vaan tuntuu oikealta. Terveys-, talous-- ja eettiset näkökohdat huomioon ottaen. Ja turhamaisuuden: näytän paljon ikäïstäni nuoremmalta, ja kilot pysyy helpost kurissa.
[/quote]

Kiitos. Perheelle tästä olen vähän puhunut, eikä varmaan kotona ruoanlaiton suhteen tms. tule ongelmia -paitsi millä se liha korvataan eri ruoissa .. :P olen tosiaan ihan aloittelija ja havahtunut asiasn vasta viime aikoina. Yhtäkkiä vaan kaikki liha, sen valmistaminen ja syöminen tuntuu niin väärältä!!! Kaikki alkoi kanasta, tai siis broilerista joka eräs talvipäivä kökötti paistettuna pöydässämme, kokonaisena. En pystynyt syömään.

Vierailija
22/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:26"]

Suosittelen lämpimästi. En osaa sitä itsekään millään yksinkertaisella motiivilla perustella, mutta se vaan tuntuu oikealta. Terveys-, talous-- ja eettiset näkökohdat huomioon ottaen. Ja turhamaisuuden: näytän paljon ikäïstäni nuoremmalta, ja kilot pysyy helpost kurissa.

[/quote]

Jatkan vielä ja komppaan kolmosta: ainoa miinus on se että joutuu selittelemään ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeilemallahan et häviä mitään.

Mä aloin aikanaan kasvissyöjäksi koska en tahtonut tukea nykyistä liha"teollisuutta". Siirtymävaiheessa söin riistaa ja pienten farmien "onnellista" lihaa, mutta sitten nekin jäivät. Koen nyt ruokavalioni vastaavan maailmankuvaani paremmin ja bonuksena: syön terveellisesti ja voin fyysisestikin hyvin.

Suosittelen :)

Vierailija
24/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:24"]Varmaan koska olet lihava? Mies21
[/quote]Vegaanikin voi olla ylipainoinen
-M-

Vierailija
25/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sanoa olevansa kasvissyöjä jos syö kuitenkin kalaa?

Vierailija
26/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:26"]Suosittelen lämpimästi. En osaa sitä itsekään millään yksinkertaisella motiivilla perustella, mutta se vaan tuntuu oikealta. Terveys-, talous-- ja eettiset näkökohdat huomioon ottaen. Ja turhamaisuuden: näytän paljon ikäïstäni nuoremmalta, ja kilot pysyy helpost kurissa.
[/quote]

Kiitos. Perheelle tästä olen vähän puhunut, eikä varmaan kotona ruoanlaiton suhteen tms. tule ongelmia -paitsi millä se liha korvataan eri ruoissa .. :P olen tosiaan ihan aloittelija ja havahtunut asiasn vasta viime aikoina. Yhtäkkiä vaan kaikki liha, sen valmistaminen ja syöminen tuntuu niin väärältä!!! Kaikki alkoi kanasta, tai siis broilerista joka eräs talvipäivä kökötti paistettuna pöydässämme, kokonaisena. En pystynyt syömään.
[/quote]
Ei kannata yrittää tehdä ruokaa, jossa liha on korvattu, tulos ei usein ole hyvä. Parempi ja helpompi vaihtoehto on mielestäni tehdä hyvää kasvisruokaa, ei korvikkeita ;)

Vierailija
27/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin samaa mieltä lihan korvaamisesta - siihen ei kannata lähteä!

Vierailija
28/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:26"]Suosittelen lämpimästi. En osaa sitä itsekään millään yksinkertaisella motiivilla perustella, mutta se vaan tuntuu oikealta. Terveys-, talous-- ja eettiset näkökohdat huomioon ottaen. Ja turhamaisuuden: näytän paljon ikäïstäni nuoremmalta, ja kilot pysyy helpost kurissa. [/quote] Kiitos. Perheelle tästä olen vähän puhunut, eikä varmaan kotona ruoanlaiton suhteen tms. tule ongelmia -paitsi millä se liha korvataan eri ruoissa .. :P olen tosiaan ihan aloittelija ja havahtunut asiasn vasta viime aikoina. Yhtäkkiä vaan kaikki liha, sen valmistaminen ja syöminen tuntuu niin väärältä!!! Kaikki alkoi kanasta, tai siis broilerista joka eräs talvipäivä kökötti paistettuna pöydässämme, kokonaisena. En pystynyt syömään. [/quote] Ei kannata yrittää tehdä ruokaa, jossa liha on korvattu, tulos ei usein ole hyvä. Parempi ja helpompi vaihtoehto on mielestäni tehdä hyvää kasvisruokaa, ei korvikkeita ;)

[/quote]

Totta! Ja kannattaa luopua sellaisesta perinteisestä ruoka-ajattelusta, jossa ruokapöydän keskipiste on joku lihaköntti, jota sitten höystetään lisukkein. Teen itse paljon pohjoisafrikkalais- tai intialaistyyppisiä sörsseleitä, pataruokia, quinoa- tai kuskuspohjaisia ruokia jne. Niihin on helppo laittaa papuja ja linssejä sekaan.

Vierailija
29/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:26"]Suosittelen lämpimästi. En osaa sitä itsekään millään yksinkertaisella motiivilla perustella, mutta se vaan tuntuu oikealta. Terveys-, talous-- ja eettiset näkökohdat huomioon ottaen. Ja turhamaisuuden: näytän paljon ikäïstäni nuoremmalta, ja kilot pysyy helpost kurissa. [/quote] Kiitos. Perheelle tästä olen vähän puhunut, eikä varmaan kotona ruoanlaiton suhteen tms. tule ongelmia -paitsi millä se liha korvataan eri ruoissa .. :P olen tosiaan ihan aloittelija ja havahtunut asiasn vasta viime aikoina. Yhtäkkiä vaan kaikki liha, sen valmistaminen ja syöminen tuntuu niin väärältä!!! Kaikki alkoi kanasta, tai siis broilerista joka eräs talvipäivä kökötti paistettuna pöydässämme, kokonaisena. En pystynyt syömään. [/quote] Ei kannata yrittää tehdä ruokaa, jossa liha on korvattu, tulos ei usein ole hyvä. Parempi ja helpompi vaihtoehto on mielestäni tehdä hyvää kasvisruokaa, ei korvikkeita ;)

[/quote]

Totta! Ja kannattaa luopua sellaisesta perinteisestä ruoka-ajattelusta, jossa ruokapöydän keskipiste on joku lihaköntti, jota sitten höystetään lisukkein. Teen itse paljon pohjoisafrikkalais- tai intialaistyyppisiä sörsseleitä, pataruokia, quinoa- tai kuskuspohjaisia ruokia jne. Niihin on helppo laittaa papuja ja linssejä sekaan.
[/quote]

Ok. Tajuan :D tai ainakin yritän .. :D
Pitkä on matka, meillä nimittäin aina on juurikin se liha ollut se, jonka ympärille muu ruoka tehdään.
Voi kun olisi joku aloittelijan opas. Kananmunista ja maitotuotteista ei koe haluavani luopua. Kalakaan eijostain syystä ole yhtä paha ajatus kuin muu liha. Miksiköhän?

Vierailija
30/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät tukee sitä että roudataan niitä hedelmä-kasvis-tofu-soija tuotteita maailman toiselta puolen tänne peräpohjolaan. Ympäristö kiittää vai?

Suomen luonto tarjoaa hyvin monipuolisesti marjoja, kalaa ja riistaa ja nämä olis terveellisiä ja ekologisia vaihtoehtoja.

Vierailija
31/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:43"]Kasvissyöjät tukee sitä että roudataan niitä hedelmä-kasvis-tofu-soija tuotteita maailman toiselta puolen tänne peräpohjolaan. Ympäristö kiittää vai?

Suomen luonto tarjoaa hyvin monipuolisesti marjoja, kalaa ja riistaa ja nämä olis terveellisiä ja ekologisia vaihtoehtoja.

[/quote]Taas tätä yksipuolista epätotta propagandaa.

Vierailija
32/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:24"]Varmaan koska olet lihava? Mies21 [/quote]Vegaanikin voi olla ylipainoinen -M-

[/quote]

Suurin osa tuntemistani kasvissyöjistä ovat ylipainoisia. Kermaa, voita ja jauhoja mätetään surutta ja se myös näkyy.

Vierailija
33/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:43"]

Kasvissyöjät tukee sitä että roudataan niitä hedelmä-kasvis-tofu-soija tuotteita maailman toiselta puolen tänne peräpohjolaan. Ympäristö kiittää vai?

[/quote]

Olipa keskustelun aihe mikä tahansa, aina nämä "mutta kun metsässä on marjoja" -viisastelijat ilmaantuvat mukaan!

On totta, että esim. soijantuotannossa on ekologiset ongelmansa, mutta niin on naudanlihan tuotannossakin. Ympäristövaikutuksia on vaikea verrata keskenään, mutta kasvissyöjä todennäköisesti kuluttaa soijatuotteita vähemmän kuin sekasyöjä lihaa (ainakin itse käytän aika vähän soijaa).

Ja sekasyöjätkö eivät käytä muualta tuotettuja hedelmiä ja kasviksia?

Miten on niin vaikea käsittää, ettei autoton kaupunkilainen pääse poimimaan marjoja tai ampumaan hirviä jokapäiväiseksi ruuakseen? (eipä silti että haluaisinkaan)

Vierailija
34/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:24"]Varmaan koska olet lihava? Mies21 [/quote]Vegaanikin voi olla ylipainoinen -M-

[/quote]

Suurin osa tuntemistani kasvissyöjistä ovat ylipainoisia. Kermaa, voita ja jauhoja mätetään surutta ja se myös näkyy.

[/quote]

Niin on sekasyöjistäkin. Sehän on tilastollinen tosiasia.

Vierailija
35/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta miten tuo "olen 39 v." liittyy asiaan?

Vierailija
36/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:54"]

[/quote]

Mietin samaa. Ehkä ap haluaa sanoa ettei ole mikään naiivi teinityttö.

Itse rupesin kasvissyöjäski 15-vuotiaana, luovuin siitä jossain vaiheesssa opiskeluaikana ja lähempänä neljääkymppiä rupesin uudestaan. Nyt vasta kunnolla huomaan miten hyvä päätös se on ollut.

Vierailija
37/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:54"]

[/quote]

Mä luulisin että on halunnut laittaa siksi, kun aika usein ajatellaan että ne on teinityttöjä jotka "höyrähtää" kasvissyöntiin.

Vierailija
38/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:30"]

[/quote]

[/quote]

No paino ei tässä asiassa ole tavoite, eikä tarkoitus.
Ap

Vierailija
39/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisistä syistä johtuen syön miehen kanssa vain n. 5kg lihaa vuodessa. Normaalin suomalaisen keskikulutus on jotain 70-80 kiloa.

Vierailija
40/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:43"]Kasvissyöjät tukee sitä että roudataan niitä hedelmä-kasvis-tofu-soija tuotteita maailman toiselta puolen tänne peräpohjolaan. Ympäristö kiittää vai?

[/quote]
Kyllä. Soijan ympäristövaikutukset ovat vain murto-osa lihan vaikutuksista, ja soijankin kulutus itse asiassa pienenisi jos sitä ei tarvitsisi prosessoida eläimen kautta, vaan ihmiset söisivät sen itse. Iso osa ihmisistä ei tajua, että suurin osa heidän hiilijalanjäljestään tulee lihasta, muut ruoka-aineet jäävät kaaaaauas taakse.

Tosin suurimmalla osalla tuntemistani kasvissyöjistä soija on hyvin pieni osa ruokavaliota, ja suomalaiset kasvikset ovat arvossaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi