Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 39v ja harkitsen kasvisruokavalioon siirtymistä

Vierailija
20.04.2015 |

En tiedä miksi, en ole mitenkään pohtinut asiaa, mutta lihan syöminen tuntuu eettisesti väärältä. En vaan pysty syömään hyvällä omallatunnolla, kaikki sellainen tuntuu pahalle. En syvällisesti siis ole osannut asiaa ajatella edes :P

Miksi sinä olet kasvisruokavaliolla?
Plussat ja miinukset?
Kiinnostaa ... Mutta en oikein tiedä edes miksi, tai mitä tehdä!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisen kirjaston tietokannasta kannattaa etsiä teoksia hakusanoilla "vegetarismi", "veganismi", "kasvisravinto" ja "kasvisruoat". Kokeilin oman kaupunginkirjastoni tietokantahakua, ja löysin mm. seuraavanlaisia teoksia:

- Gould, Merkka 2009: Kasvissyöjäksi : miksi ja miten

- Nieminen, Jere 2010: Vegaanin kotiruokakirja

- Virtanen, Kaarina 2006: Monipuolinen kasvisravinto

- Heinänen, Pekka 2001: Kasvissyönnin abc : kasvisravinto-opas

Kasvisruokakeittokirjoja löytyy kirjastosta varmaan tusinoittain, vähemmän on noita ruokavalion ravinto-opilliseen puoleen keskittyviä teoksia. Netistä löytyy kuitenkin paljon tietoa, ja kannattaa varmaan aloittaa esim. Vegaaniliiton sivuilta: http://vegaaniliitto.fi/

Itse olen ollut nyt 12 vuotta lakto-ovo-vegetaristi, ja arkiruokavalioni on (hunajaa lukuunottamatta) varmaan 95-prosenttisesti vegaaninen. Maitotuotteita ja kananmunaa käytän harvakseltaan ja lähinnä siksi, että esim. ravintoloissa ja kahviloissa on harvemmin valikoimassa vegaanisapuskaa. Ja silloin tällöin on mukavaa herkutella kotona hyvillä juustoilla tai jäätelöllä... Ainoa negatiivinen puoli ruokavaliossa on se, että monissa ravintoloissa kasvisvaihtoehtoja on kovin vähän ja liian usein tarkoittavat joko halloumi/vuohenjuustosalaattia tai kasvisburgeria. Etnisissä ravintoloissa on sen sijaan loistavat valikoimat kasvisruokia, kiitos mm. buddhalaisuuden vaikutuksen aasialaisiin kulttuureihin ja keittiöihin. Plussaa on kohentunut yleisterveys: aiemmin sairastin pari kertaa vuodessa tyypillisen kausiflunssan, nykyään tartunta menee ohi parin päivän kurkkukivulla (ja nuhalla) - kuumetta ei nouse ikinä. Verikokeita en ole otattanut, mutta verenpaine on lähes ideaalilukemissa (about 125/80). Näytän myös ikäistäni kymmenkunta vuotta nuoremmalta, ja vielä pari vuotta sitten Alkossa kyseltiin henkkareita viinipulloa ostaessa :) Tsemppiä, hyvien kasvisruokien kokkailun opettelu voi viedä vähän aikaa, mutta pian tuntuu ihan luontevalta. Jos lihan, kalan ja kanan jättäminen ruokavaliosta kerralla tuntuu liian hankalalta, pieniä "repsahduksia" ei kannata ottaa liian raskaasti - jo eläinkunnan tuotteiden vähentäminenkin on ekologisesti ja eettisesti hieno teko. Terv. N37

Vierailija
2/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:43"]Kasvissyöjät tukee sitä että roudataan niitä hedelmä-kasvis-tofu-soija tuotteita maailman toiselta puolen tänne peräpohjolaan. Ympäristö kiittää vai? Suomen luonto tarjoaa hyvin monipuolisesti marjoja, kalaa ja riistaa ja nämä olis terveellisiä ja ekologisia vaihtoehtoja.     [/quote]Taas tätä yksipuolista epätotta propagandaa.

[/quote]

Mikä tässä on epätotta?

Malla asuva ihminen, joka voi pyöräillä, kävellä tai hiihtää sinne metsään ja järvelle/joelle hankkimaan marjoja, riistaa ja kalaa, ei saastuta maapalloa toisin kun lentokoneella kiinasta tuotua ruokaa syövä kaupunkilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:43"]Kasvissyöjät tukee sitä että roudataan niitä hedelmä-kasvis-tofu-soija tuotteita maailman toiselta puolen tänne peräpohjolaan. Ympäristö kiittää vai? Suomen luonto tarjoaa hyvin monipuolisesti marjoja, kalaa ja riistaa ja nämä olis terveellisiä ja ekologisia vaihtoehtoja.     [/quote]Taas tätä yksipuolista epätotta propagandaa.

[/quote]

Mikä tässä on epätotta?

Malla asuva ihminen, joka voi pyöräillä, kävellä tai hiihtää sinne metsään ja järvelle/joelle hankkimaan marjoja, riistaa ja kalaa, ei saastuta maapalloa toisin kun lentokoneella kiinasta tuotua ruokaa syövä kaupunkilainen.

[/quote]

Meitä on viisi miljoonaa. Ei ne puolukat millään riitä ruokkimaan koko väestöä, edes landelaisia.

Vierailija
4/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen! Itse siirryin pikkuhiljaa kasvissyöjäksi, kuukausi kerrallaan. Ensimmäisen kk aikana korvasin yhden päivän ateriat kasvisruoalla, toisen kk aikana kahden päivän jne.. Oma suosikkini on kasvislasagne, tomaattikastikkeeseen kuullotettua sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja paprikaa ja papuja tai linssejä tai sieniä. Valkokastikkeen teen kauramaitoon, käytän kyllä maitotuotteita vähän, päälle lisään juustoraastetta.
Toinen lemppari on falafelpyörykät uunissa, ja kasvispihvejä voi tehdä melkein mistä vaan, soija/tofutuotteita en ole ikinä oppinut käyttämään, maistuvat hirveältä!! Kalaa syön kesäisin kun kalastamme itse mökillä, riistaa saamme joskus appivanhemmilta, mutta harvemmin. Sitäkin voin syödä..

Vierailija
5/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:16"]

[/quote]

Mikä tässä on epätotta?

[/quote]

Meitä on viisi miljoonaa. Ei ne puolukat millään riitä ruokkimaan koko väestöä, edes landelaisia.

[/quote]

Ei puolukoiden tarvitse ruokkia viittä miljoonaa.

Mutta ihmiset vois ottaa vastuun oman ruokansa tuottamisesta. Eihän se onnistu ku pitää asua kerrostalossa betoniviidakossa että voi käydä istumassa kahvilassa ja tuijottamassa tauluja näyttelyissä :D

Ja sit voidaan käydä hypermarketista ostamassa "luomua".

Vierailija
6/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijan sijasta voi oikein hyvin käyttää kotimaisia papuja (esim leikkopavut ja härkäpavut) sekä herneitä. 

Mä suosittelen myös sitä, että ei yritäkään tehdä kasviksista "lihaa". Kun tytär 14 vuotta sitten lakkasi syömästä lihaa, käytin silloin soijanakkeja, soijaleikkeitä, soijarouhetta ja soijasuikaleita, mutta pian huomasin, että se on ihan turhaa. Jos käyttää maitotaloustuotteita ja kananmunia, on lihaton ruokavalio varsin helppo toteuttaa. Lainaa muutama kasvisruokakeittokirja kirjastosta, niistä saat hyviä ideoita. 

Vierailija
7/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:22"]

[/quote]

Mikä tässä on epätotta?

[/quote]

[/quote]

Mutta ihmiset vois ottaa vastuun oman ruokansa tuottamisesta. Eihän se onnistu ku pitää asua kerrostalossa betoniviidakossa että voi käydä istumassa kahvilassa ja tuijottamassa tauluja näyttelyissä :D

[/quote]

Jonkunhan täällä kaupungissakin pitää asua. Enkä oikein hahmota miten taulujen tuijottaminen liittyy ruokavalioon mutta sinä varmaan ymmärrät...

Hypermarketteja täällä muuten ei ole, ei niissä voi autoton käydä.

Vierailija
8/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vinkeistä :)
Tänään teen perheelle kinkkukiusausta. Teen itselleni kasvisversion.
Ap

Vierailija
9/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:22"]

[/quote]

Mikä tässä on epätotta?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jonkunhan täällä kaupungissakin pitää asua. Enkä oikein hahmota miten taulujen tuijottaminen liittyy ruokavalioon mutta sinä varmaan ymmärrät...

Hypermarketteja täällä muuten ei ole, ei niissä voi autoton käydä.

[/quote]

Ei ole mikään pakko kenenkään asua kaupungissa.

Noh, ei sun tarvitse sitä hahmottaa. Kaikille ei ole luotu yhtä laajaa ymmärrystä.

Vierailija
10/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kasvissyöjä 25 vuotta joista 10 vegaani. Olen kyllä onnellinen elämäntavastani, on tosi ihanaa syödä herkullista ruokaa hyvällä omatunnolla. Myös minua aikoinaan liha kuvotti ihan, ei tuntunut oikealle syödä lihaa ja kun muutin kotoa pois en kertaakaan edes opetellut tekemään liharuokaa kun se ei huvittanut. Aloin siis opetella kasvisruokien tekoa. 

Jos et tiedä mistä aloittaa tai miten "korvata" liha niin suosittelisin soijarouhetta, sen on hyvää kasvislasagnessa, jauhelija/bolognesekastikkeessa ja makaronilaatikossa, ja nämä ovat usein lastenkin lempiruokia. Jos lihamaista makua kaipaa, voi silloin tällöin herkutella pakastealtaan valmisruoilla, esim. hälsans kök -sarjalla on tuhteja pihvejä ja schnitseleitä. Myös quornia monet kehuivat, vieläköhän niitä myydään. Nämä pakasteet ovat kuitenkn hinnakkaita ja suosittelenkin että otat perusruoan aineeksi pavut ja linssit. Niistä voi tehdä pihvejä ja pyöryköitä, niitä voi käyttää salaateissa, keitoissa ja padoissa. Niitä saa valmiina purkeissa ja tetroissa kaupoista, mutta herkullisimpia ja edullisimpia ne on kun keittää ne kuivatuista. Kuivatut pavut valmistetaan kuten kuivatut herneet, liotetaan yön yli ja keitetään noin tunti. Keitän samalla isomman määrän ja laitan osan pakkaseen.

Suosittelen googlaamaan vaikkapa reseptejä , kasvislasagne, linssisosekeitto, papupihvit.

linkkejä

http://vegaaninenversio.blogspot.fi/

http://www.vegaanihaaste.net/reseptipankki.html

http://chocochili.net/

Vierailija
11/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa esim. kirjaa, sellaista kasvissyöjän perustietokirjaa :)

Vierailija
12/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:32"]

Kiitos paljon vinkeistä :) Tänään teen perheelle kinkkukiusausta. Teen itselleni kasvisversion. Ap

[/quote]

Tee kasvisversio myös perheellesi, hyvää (ja paljon terveellisempää) sekin on :)

Vierailija
13/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:25"]

[/quote]

Mä suosittelen tutustumaan englanninkielisiin kirjoihin ja blogeihin, esim. nämä-

http://www.theppk.com/recipes/

http://ohsheglows.com

Mulla oli joskus 15v sitten sellainen joku aurinkomaan kasvisruokakirja (?) mun oppaana, siinä oli ihan hyvät perusreseptit, mutta nykyään ostelen kyllä englanninkielisenä ruokakirjat, esim. amazonin bestseller listalta löytyy tän hetken suosituimmat.

Ja mäkin aloin kasvissyöjäksi, koska en vain tykkää lihasta, tai eläintuotteista ja ne maistuu siis vain pahalta, raskaalta, rasvaiselta ja maistan aina niissä virtsan maun, kuvottavaa.

Mäkään en syö melkein yhtään soijaa (joskus soijajogurttia), koska en välitä proteiinista sen kummemmin, enkä usko, että sitä tarvitsee tankata. Mä olen paljon lihaksikkaampi kuin keskiverto sekasyöjänainen.

Esim. avi lehyani syö sen proteiininsa leivästä ja hummuksesta-

http://www.veganbodybuilding.com/profile_avi_2.jpg

Vierailija
14/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio ruveta kasvissyöjäksi, mutta silti on ruvennut tuntumaan siltä että voisi yrittää tehdä kasvisruokia enemmän koko perheelle.
Ja vältellä myös esim. riisiä myös.
En koe että pitäisi olla joko tai, vaan jokainen vähennetty lihakilo on plussaa.

Vierailija
15/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:25"]

[/quote]

Mä suosittelen tutustumaan englanninkielisiin kirjoihin ja blogeihin, esim. nämä-

http://www.theppk.com/recipes/

http://ohsheglows.com

Mulla oli joskus 15v sitten sellainen joku aurinkomaan kasvisruokakirja (?) mun oppaana, siinä oli ihan hyvät perusreseptit, mutta nykyään ostelen kyllä englanninkielisenä ruokakirjat, esim. amazonin bestseller listalta löytyy tän hetken suosituimmat.

Ja mäkin aloin kasvissyöjäksi, koska en vain tykkää lihasta, tai eläintuotteista ja ne maistuu siis vain pahalta, raskaalta, rasvaiselta ja maistan aina niissä virtsan maun, kuvottavaa.

Mäkään en syö melkein yhtään soijaa (joskus soijajogurttia), koska en välitä proteiinista sen kummemmin, enkä usko, että sitä tarvitsee tankata. Mä olen paljon lihaksikkaampi kuin keskiverto sekasyöjänainen.

Esim. avi lehyani syö sen proteiininsa leivästä ja hummuksesta-

http://www.veganbodybuilding.com/profile_avi_2.jpg

[/quote]

Kunhan nyt jotenkin pääsee alkuun ensin ..
Ap

Vierailija
16/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan koska olet lihava? Mies21

Vierailija
17/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön myös kalaa, maitotuotteita ja munia, en ole varsinaisesti siis kasvissyöjä, mutta syön lähinnä kasvisruokaa. Hankalinta on se, että joutuu aina jossain vaiheessa sanomaan, että sori, en syö tuota...

Vierailija
18/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:24"]Varmaan koska olet lihava? Mies21
[/quote]
Jaa lihavuuden takia lihan syöminen tuntuu väärältä?

Vierailija
19/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi. En osaa sitä itsekään millään yksinkertaisella motiivilla perustella, mutta se vaan tuntuu oikealta. Terveys-, talous-- ja eettiset näkökohdat huomioon ottaen. Ja turhamaisuuden: näytän paljon ikäïstäni nuoremmalta, ja kilot pysyy helpost kurissa.

Vierailija
20/43 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos alkaa lakto-ovoksi, siirtyminen on niin helppoa että ei juuri miinuksia ole, lukuun ottamatta että jostian tietyistä lempiruokien mauista joutuu luopumaan, jos ne on liha- tai kalaruokia. Mutta maitotuotteita ja muniakin syöden on tosi helppo saada proteiinit ja kaikki tarvittavat ravinteet, eikä sen ruoan tarvi niin kauheasti entisestä poiketa. Minä olen ollut lakto-ovovege jo 16 vuotta. Maidon ja munat ostan luomuna tuotantoeläinten olojen paremmuuden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan