AMK:sta ei tule maistereita
Pieni murhe, mutta arsyttää, kun ystäväni vaimo väittää aloittaneensa maisteriopinnot. Suorittaa siis ylempää AMK- tutkintoa työn ohessa.
Onko se niin paljon hienompaa olla maisteri (joita siis valmistuu vain yliopistoista), että täytyy vaikka valheilla itsensä sinne samaan sarjaan asettaa? Jos haluaa maisteriksi, niin sitten hakee kouluun, josta niitä oikeasti valmistuu, eikä keksi itselleen oppiarvoja.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:09"]
Se että yamk tutkinnon ja maisterin tutkinnon suorittaneet työskentelevät samoissa tehtävissä nyt ei merkkaa mitään. Niinhän tavalliset insinöörit ja diplomi-insinööritkin työskentelevät. Varmaan myös esimeriksi tradenomi ja ktm voi työskennellä samoissa tehtävissä. En ota kantaa nostaako yamk-tutkinto työntekijän arvoa, mutta ei sitä ainakaan sen perusteella ketä on kollegoina voi sanoa.
[/quote]
Nostaahan se tiettyjen työtehtävien haussa samalla lailla kuin kandi vs. maisteri.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 13:51"]
Tämä aihealue nousee täällä tasaisin väliajoin esille. Käsittämätöntä. Älytöntä ettei aloittajalla ole tähdellisempää ajateltavaa elämässään, ja typerää myös että tämä kaverin vaimo puhuu maisteriudesta, kun ne termit ihmisiä niin ahdistavat.
YAMK ei ole maisteri, vaan YAMK. Ne ovat eri tutkinnot, mutta ne ovat samanarvoiset. Itse olen YAMK ja hakenut töitä rinta rinnan maisteriohjelmista valmistuneiden kanssa, joten samalla viivalla siinä ollaan. On hyvin alakohtaista, kuinka työllisyys molemmissa ylemmissä tutkinnoissa käytännössä toteutuu. Joillain aloilla varmasti katsotaan, että maisteriohjelma antaa paremman pätevyyden työskentelyyn. Omalla alallani YAMK:t saavat paremmin johtotehtäviä kuin maisterit, johtuen usein opiskelu- ja työelämän taustoista ja niiden kerryttämistä kokemusvuosista.
Lopettakaa tämä vääntö jo.
[/quote]
Mikäs se sun alasi on?
[/quote]
Olen yhteisöpedagogi.
[/quote]
Ai sellainenkin on nykyään korkeakoulututkinto. :D Onko sulla dataa siitä, että YAMK-tutkinto työllistää paremmin kuin...KM(?)?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:19"]
Tämä aihealue nousee täällä tasaisin väliajoin esille. Käsittämätöntä. Älytöntä ettei aloittajalla ole tähdellisempää ajateltavaa elämässään, ja typerää myös että tämä kaverin vaimo puhuu maisteriudesta, kun ne termit ihmisiä niin ahdistavat.
YAMK ei ole maisteri, vaan YAMK. Ne ovat eri tutkinnot, mutta ne ovat samanarvoiset. Itse olen YAMK ja hakenut töitä rinta rinnan maisteriohjelmista valmistuneiden kanssa, joten samalla viivalla siinä ollaan. On hyvin alakohtaista, kuinka työllisyys molemmissa ylemmissä tutkinnoissa käytännössä toteutuu. Joillain aloilla varmasti katsotaan, että maisteriohjelma antaa paremman pätevyyden työskentelyyn. Omalla alallani YAMK:t saavat paremmin johtotehtäviä kuin maisterit, johtuen usein opiskelu- ja työelämän taustoista ja niiden kerryttämistä kokemusvuosista.
[/quote]
Mikäs se sun alasi on?
[/quote]
Olen yhteisöpedagogi.
[/quote]
Ai sellainenkin on nykyään korkeakoulututkinto. :D Onko sulla dataa siitä, että YAMK-tutkinto työllistää paremmin kuin...KM(?)?
[/quote]
Huom! Johtotehtäviin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:19"]
[/quote]
Mikäs se sun alasi on?
[/quote]
Olen yhteisöpedagogi.
[/quote]
[/quote]
Huom! Johtotehtäviin.
[/quote]
On ollut jo aika pitkään, muistaakseni vuodesta 1998. Itse valmistuin 2007 ja yamkiksi 2013. Ei mulla ole mitään tilastoa sulle näyttää, puhuin vain omasta alastani. Meidän alalla näkyy se, että useammin yamk on palkattu johtotehtäviin juuri sen vuoksi, että työpolku ja koulutus on vastannut enemmän työkentän tehtäviä kuin hakeneilla maistereilla.
Englanniksi molempien tutkinnot alkavat bachelor of ... / master of ...
Suomenkielessä on pitänyt tehdä kummallinen nimeäminen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:00"]
Yamk-tutkinnon jälkeen voi tehdä tohtorinväitöskirjan niin halutessaan. Tutkinto vastaa maisterintutkintoa, mutta on silti yamk.
[/quote]
Eipä väitöskirjaa kai muilta vaaditakaan, kuin tohtoreilta?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:02"]
Minä menin alemman amk:n jälkeen tekemään yliopistolle maisterinopinnot, kun sain yli 4 ka:n. Amk-tietotekniikka muuttui tietotekniinan maisteriksi viim3 syksynä :)
[/quote]
Niin? Selvittääkö tämä jotenkin sitä seikkaa, että joku väittää valmistuvansa AMK:sta maisteriksi? Yliopistolta on mahdollista valmistua eri opintopolkuja, mutta sieltä ei voi valmistua mikäli ei ole edes ollut kirjoilla.
[/quote]
Mikäs se sun alasi on?
[/quote]
Olen yhteisöpedagogi.