Miksi riisipuuro ei sakene?
Mitä teen väärin? Nyt kaksi kertaa keittänyt kattilallisen punaisella maidolla ja ohjeen mukaan. Riisit turpoavat ja kuitenkin jäävät ikään kuin "lillumaan" maitoon eikä se maito-osa sakene puuromaiseksi.
Täytyykö maito lisätä kaikki kerralla kattilaan vai vähin erin pitkin matkaa. Suolan lisäsin aika lopussa. Onko vika riiseissä vai minussa vai missä?
Kommentit (70)
Suola laitetaan ihan lopuksi ja sen jälkeen ei enää keitetä, muuten se menee velliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi turvotetaan ensin parissa desissä kiehuvaa vettä. Vasta sitten lisätään maito ja keitetään mitä se nyt oli, kolme varttia? Kiehuuko maitosi varmasti koko sen ajan? Eli nousee kuplia.
Keitin ensin tuossa vesitilkassa ja turvotin riisit siinä. Sitten aloin lisätä maitoa pikkuhiljaa aina desin kerrallaan ja aina kiehumiseen saakka kunnes taas lisäsin maitoa lisää. En siis kaatanut koko maitopurkkia kerralla vesialoituksen jälkeen kattilaan. Oliko tämä virhe?
Ei ole virhe, ihan oikein. Mutta tarkistitko että maito ehtii todella kiehua? Ei vaan niin että höyrystyy. Sitten kun riisit on lisätty lämpöä ei saa kokonaan ottaa levyltä pois vaan jättää esim tasolle 2, aina välillä sekoitellen.
Kyllä kiehui kunnolla kuplien aina ennen kuin lisäsin taas uuden tilkan maitoa ja sekoitin. Voiko puuroa sekoittaa jotenkin väärin? Ikään kuin joskus joku vanhan kansan lausahdus olisi ollut, että maitoruokaa sekoitetaan aina pelkästään yhteen suuntaan....... minä kyllä sekoittelin sekä myötä- että vastapäivään.
Joskus puuroriisikin voi olla niin kovaa ettei meinaa puuroutua kunnolla. Mä oon keittänyt riisiä vedessä noin 15 min että turpoavat kunnolla ja sen jälkeen hauduttanut haudutusritilän päällä kannen alla noin tunnin. Lähinnä sitten vaan odottelee suolan lisäämisen jälkeen että puuroutuu kunnolla. Joskus siihen voi mennä vielä puolisen tuntia lisää.
Onko maito varmasti Kiehunut koko ajan? Pelkän höyryn nouseminen ei ole kiehumista, vaan pitää tulla kuplia. Ei liian voimakkaasti kiehuen, mutta kuplia pitää tulla edes harvakseltaan.
Monet ei nykyään tajua mitä kiehuminen tarkoittaa.
Joskus itsellä käynyt jonkun riisin kanssa samoin, ei onnistunut millään. Oli jotain halppismerkkiä. Risellasta saanut aina. Joskus lisään riisit pieneen tilkkaan kiehuvaa vettä, joskus unohtanut veden ja heittänyt riisit kylmään maitoon. Joskus lisäilen maitoa vähin erin, joskus kaadan kaiken kerralla. Ei ole ollut vaikutusta. Eikä suolan lisäämisellä alussa tai lopussa. Mutta jos riisi on huonoa tai vääränlaista, niin eipä siitä oikein puuroa tule.
Minullakin kävi tänään riisipuuron kanssa noin. Eikä ikinä ennen käynyt. Varmaan joku vika noissa riiseissä, mutta onko se mahdollista? Riisikeitto tuli täälläkin. En ymmärrä, teen sitä usein ja aina onnistuu!
Itse otan kannen pois keitoksen loppuvaiheessa ja sekoitan, jolloin sakeentuminen nopeutuu huomattavasti kun vesihöyry pääsee pois. Muutoin velliksi tahtoo mullakin jäädä.
Kattilan muoto vaikuttaa myös keittoaikaan. Kapeassa ja korkeassa kattilassa keittäessä aikaa menee enemmän. Itse keitän puuron leveässä ja matalassa paistokasarissa, ensin riisit vesi-voiseoksessa, sitten maitoa vähitellen lisäillen, niin että puuro kiehuu juuri ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitkö puuron puuroriisistä?
Riisipuurossa ei voi epäonnistua.
Tein kyllä puuroriisistä ja keitto-ohje on paketin kyljessä. Ikinä ennen en olekaan epäonnistunut ja nyt menee usko, kun jo kahteen kertaan puuro on jäänyt enemmän "riisikeitoksi" kuin puuroksi. Aina ennen on puuro sakeutunut. Onko suolan laitolla joku ehdoton merkitys eli pitääkö ottaa pois levyltä eikä enää keitellä sen jälkeen vai miten? Ja voivatko riisit huonontua vanhemmiten? Ihan kaikkea tulee skitsoiltua kun ei meinaa ymmärtää miksi näin yksinkertainen juttu ei onnistu.
Viimeksi tein puuron niin, että heitin maidon ja kuivat riisit suoraan voideltuun uunin kestävään vuokaan. Hämmensin muutaman kerran kypsennyksen aikana. Riisit olivat ainakin 10 vuotta vanhoja...
Kuten sanoin: ei voi epäonnistua.
Riiseissä on myös eroa. Jotkut puuroriisit puuroutuvat herkemmin kuin toiset. Itse keitän vesivaippakattilassa ja aina onnistuu hyvin. Pitää hauduttaa kunnolla. Ei riitä 40 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö ohjeen mukaan? Riisipuuron keittäminen kestää, mutta kyllä se sakenee. Seuraavana päivänä pitää lisätä vähän maitoa sekaan jo kun kaikki on imeytynyt.
Ohjeen mukaan tein ja tiedän että kestää. Tunnin verran hauduttelin, mutta ei auttanut. Aina ennen on puuro saonnut ihan hyvin. Voiko puuroa hauduttaa liian pitkään tai onko tuo tunti liian lyhyt aika?
Joskus pitää haudutella parikin tuntia varsinkin jos käyttää haudutuskattilaa, jatka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus puuroriisikin voi olla niin kovaa ettei meinaa puuroutua kunnolla. Mä oon keittänyt riisiä vedessä noin 15 min että turpoavat kunnolla ja sen jälkeen hauduttanut haudutusritilän päällä kannen alla noin tunnin. Lähinnä sitten vaan odottelee suolan lisäämisen jälkeen että puuroutuu kunnolla. Joskus siihen voi mennä vielä puolisen tuntia lisää.
Tämä oli hyvä kommentti, kiitos. Jotan tälläistä epäilen itsekin. Keitän jatkossa riisiä paljon kauemmin ensin vedessä tai liuotan etukäteen. Ainakin jos on kyseessä jo hetken aikaa kaapissa virunut paketti. Tosiaan tuntui, että riisit jäivät jotenkin "raaoiksi", vaikka yli tunnin porisivat kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Kattilan muoto vaikuttaa myös keittoaikaan. Kapeassa ja korkeassa kattilassa keittäessä aikaa menee enemmän. Itse keitän puuron leveässä ja matalassa paistokasarissa, ensin riisit vesi-voiseoksessa, sitten maitoa vähitellen lisäillen, niin että puuro kiehuu juuri ja juuri.
Tässä yksi hyvä pointti myös. Oma kattilani on 3 litran vetoinen ja malliltaan juurikin enemmän kapea + korkea kuin leveä + matala. Eli keittoaikaa vaan lisää jatkossa.... ehkä rohkenen kokeilla vielä ainakin kerran uudelleen! Haudekattilaan en ole viitsinyt satsata, kun sen verran harvoin tulee riisipuuroa kuitenkin keitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan kannen pois keitoksen loppuvaiheessa ja sekoitan, jolloin sakeentuminen nopeutuu huomattavasti kun vesihöyry pääsee pois. Muutoin velliksi tahtoo mullakin jäädä.
Tämä myös hyvä vinkki, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Minullakin kävi tänään riisipuuron kanssa noin. Eikä ikinä ennen käynyt. Varmaan joku vika noissa riiseissä, mutta onko se mahdollista? Riisikeitto tuli täälläkin. En ymmärrä, teen sitä usein ja aina onnistuu!
Lohduttava kommentti tämä. Yleensähän puuro vielä väkisinkin "jämähtää" seuraavaan päivään mennessä kattilassa, vaan nyt ei tapahtunut edes sitä. Otin puuron kylmäsäilytyksestä lämmitettäväksi ja aivan yhtä löysää / vetistä oli edelleen. Ihan uskomatonta!
Riisin pesemisessäkin voi olla syy, että pesty liikaa ja kaikki tärkkelys mennyt huuhteluveden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sinussa.
:)
Riisiä pitää liottaa "yön yli".
Jos et halua ylim. hiilareita (=kauhoa vuahtoo :) ) , niin siivilöit. Samalla menetät osan mausta.
Veteen ensin ja maitoo sitten pikkuhiljaa lisäten, ettei pala pohjaan. Ja voita sekaan, runsaasti.
Ja, elkääs kuulkaas palstamammat viittikö, oon riis'velliä keittäny sota-ajan jermuillekin, eikä kukaan ....
2dl vettä ja 2dl puuroriisiä nokare voita/margariinia, keitetään kunnes vesi lähes imeytynyt, lisätään litra maitoa ja hämmennellään kunnes kiehuu. Pienennä hella ja jätä hautumaan, käy sekoittamassa silloin tällöin, valmis alle tunnissa, lisää valmiiseen puuroon suola, ei voi epäonnistua mitenkään, tavallista kevytmaitoa käytän.
Vierailija kirjoitti:
Onko maito varmasti Kiehunut koko ajan? Pelkän höyryn nouseminen ei ole kiehumista, vaan pitää tulla kuplia. Ei liian voimakkaasti kiehuen, mutta kuplia pitää tulla edes harvakseltaan.
Monet ei nykyään tajua mitä kiehuminen tarkoittaa.
Kyllä kiehui ja tosiaan ei ole ensimmäinen kerta, kun riisipuuroa keittelen. Ennen on aina onnistunut. Tässä on tullut monia hyviä pikku vinkkejä ja jippoja esiin, joten ei kun leuka ylös ja uutta yritystä kehiin!
Todennäköisesti on liian paljon nestettä riisin määrään nähden, kokenut puuronkeittäjä jättää vähän vajaaksi ja lisää tarvittaessa siinä vaiheessa kun rupeaa puuroutumaan.
Mutta saahan sen kokoonkeittämällä jos on löysähköä tai jos on täysin velliä sitten pitää tehdä täydennystä erikseen.
Suolasta se ei ole kiinni, jotain on mennyt vikaan mittausten kanssa.