Aion viettää terveellisemmän tammikuun. Mitä mieltä olet syömisistäni?
Joulun herkuttelut kuuluvat asiaan, mutta nyt on kyllä niin huono olo, että aion elää huomattavasti terveellisemmän tammikuun.
Tässä päivän syömiseni. Saa kommentoida, että pitäisikö jotakin muuttaa.
Aamupala: kaurapuuro, marjat/hedelmäsose, luonnonjugurtti/maito
Lounas: tuoreita vihanneksia, maustamatonta kanaa/uunikalaa, hieman perunaa/riisiä, raejuustoa
Välipala: pieni hedelmäsalaatti, hieman luonnonjugurttia/maitorahkaa
Päivällinen: samaa kuin lounaalla
Iltapala: kaksi siivua ruisleipää, tuorejuustoa, leikkele/juustoviipale, jokin tuore vihannes
Kommentit (47)
Kuulostaa aika suomalaisilta ravitsemussuosituksilta. Niistä voidaan sitten toki olla montaa mieltä, että ovatko hyviä vain eivät.
Mikäli AP tuollaisesta ruokavaliosta pitää ja se hänelle sopii, niin jatka toki. Minä en henkilökohtaisesti kestäisi tuollaista, mutta ei se silti tarkoita että AP:n ruokavaliossa olisi mitään vikaa tai että minun ruokavalioni olisi ainoa oikea. Aikuiset ihmiset syököön mitä parhaakseen näkee, niin kauan kuin eivät ole sairaalloisen lihavia tai päihderiippuvaisia (ja kuormita terveydenhuoltoa).
Tällä palstalla on varmaan yhtä monta näkemystä terveellisyydestä kuin on kirjoittajiakin.
Sinulle vertailukohta voi olla aiempi syöminen, lisätyn sokerin välttäminen, liikuntaharrastuksen tukeminen tms. Tärkeintä on kuunnella omaa oloa. Joidenkin keho pitää leivästä ja maitotuotteista, toisten ei. Minulle ne molemmat lisäävät tulehdustilaa, joten välttelen niitä.
Joka tapauksessa en voi olla miettimättä, saatko riittävästi proteiinia, hyvää rasvaa, kasviksia ja energiaa. Leivän syönti on aina pois oikeasta ruuasta.
Mulla olis tuolla ruokavaliolla koko ajan nälkäinen olo, mutta jos tuo sulla toimii niin mikäs siinä.
Tarvitsetko tosiaan viisi ateriaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maustamatonta? 😳
Vähemmän suolaa. En muutenkaan välitä marinoidusta ruoasta.
Ap
Kai sen kanan tai kalan voi sentään itse maustaa, ilman että käyttää suolaa?
Hei ap, lisäisin tuohon hyviä rasvoja, jotka nyt enimmäkseen puuttuvat. Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä, avocadoa, kylmäpuristettua oliiviöljyä, luomuvoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai aloitat taas tämän maitotuotekuurin? Joka aterialla hiljaista tulehdusta aiheuttavia ja limantuotantoa lisääviä maitotuotteita.
Mihin tutkimuksiin tietosi perustuvat? :) Linkkaa tieteellisten artikkelien tiedot, niin tutustun.
Ap
En tämän tasoiseen keskusteluun etsi tieteellisiä lähteitä. En tiedä, mitä terveellistä kuvittelet maitotuotteista saavasi mutta ilmeisesti jotain.
Vähäsuolaiseen ruokavalioon eivät kuulu leikkeleet eikä juustot.
Suksi nyt kuuseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti hiilaria/sokeria, itse varmaan pyörtyisin nälästä ja huonosta olosta. Mutta tsempit sulle silti! 🤗
Harrastan aika paljon urheilua ja koen kyllä ehdottomasti tarvitsevani hiilihydraatteja. :) Kiitos, vaikka en usko, että olitkaan vilpitön.
Ap
No nyt tuli kyllä sellainen piikki, että mun piti mennä lukemaan otsikko uudestaan. Mutta sanottiinhan siellä tosiaan, että ”Mitä mieltä olet syömisistäni”, luulin nimittäin vastanneeni jotain sopimatonta.
Mun tulee syötyä kasviksia paremmin, kun kuorin ja pilkon niitä etukäteen silloin kun olen pirteä ja energinen. Kun on jo nälkä ja väsy, sitä vaan nappaa jotain nopeaa, ja jos ei ole valmiiksi pilkottuja rehuja ei niitä huvita alkaa väsyneenä preparoimaan. Tulee sorruttua johonkin tyhmään.
Tänään pilkoin jääkaapista kaikki löytämäni rehut. Siinä oli porkkanaa, kurkkua, paprikaa, kukkakaalia napostelukasviksiksi. Lisäksi pilkoin lisää porkkanaa, nauriita, palsternakkaa, varsiselleriä, sipuli ja tein niistä sekä linsseistä, tölkkipavuista, tomaattimurskasta, vedestä, mausteista herkullista kasviskeittoa alkuviikon lounaiksi.
Pesin myös viinirypäleitä ja kuorin kasan mandariineja kippoon.
Tein tämän aamupäivällä ja nyt jo on iso osa napostelurehuista ja hedelmistä kadonnut, myös lasten suihin. Nekään ei oikein meinaa itse valmistella rehuja, mutta valmiiksi pilkotut kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti hiilaria/sokeria, itse varmaan pyörtyisin nälästä ja huonosta olosta. Mutta tsempit sulle silti! 🤗
Harrastan aika paljon urheilua ja koen kyllä ehdottomasti tarvitsevani hiilihydraatteja. :) Kiitos, vaikka en usko, että olitkaan vilpitön.
Ap
Minäkin harrastan paljon urheilua ja jos söisin sinun ruokavaliotasi niin en päivässä paljon muuta tekisikään kuin puputtaisin. Tulee äklö olo jo tämän lukemisesta.
Kauhean tylsän kuulonen. Puuttuu hyvät rasvat mm pähkinät ja avokado. Ja kasvisruoka. Maito ja maitotuotteet ovat pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai aloitat taas tämän maitotuotekuurin? Joka aterialla hiljaista tulehdusta aiheuttavia ja limantuotantoa lisääviä maitotuotteita.
Mihin tutkimuksiin tietosi perustuvat? :) Linkkaa tieteellisten artikkelien tiedot, niin tutustun.
Ap
On maitotuotteissa ravintoaineita. Kalsiumia on työläs haalia muista aineista. Kipeän karhean kurkun aikaan olisi limastakin hyötyä.
Kun on aina vähän nälkä ja perunat kuorineen pilkottuna odottavat jääkaapin hyllyllä, voi painon pudotusta tapahtua.
Paistaen kypsyy nopeasti ja mausteita käyttäen on hyvää perusruokaa vaikka Jokapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, lisäisin tuohon hyviä rasvoja, jotka nyt enimmäkseen puuttuvat. Erilaisia pähkinöitä ja siemeniä, avocadoa, kylmäpuristettua oliiviöljyä, luomuvoita.
Kiitos vinkistä. :) Tämän voisin lisäillä listaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maustamatonta? 😳
Vähemmän suolaa. En muutenkaan välitä marinoidusta ruoasta.
Ap
Kai sen kanan tai kalan voi sentään itse maustaa, ilman että käyttää suolaa?
Toki, mutta useimmiten en vain jaksa, kun tykkään kanasta ihan maustamattomana.. Onko tällä kuitenkaan mielestäsi suurta ravitsemuksellista eroa, että onko kanassani mausteita vai ei? :) Luen kyllä mielelläni aiheesta tutkimuksia, jos niitä löytyy. Siitä olen kuullut, että kurkumalla saattaa olla teveysvaikutuksia ja voisinkin tutustua aiheeseen paremmin.
Ap
Enemmän proteiinia aamupalaan. Puoli kiloa-kilo kasviksia päivässä.
Eikö sulla ole mitään mielikuvitusta???! Joka päivä vaan kanaa ja tota samaa?!.. Huh huh, ei edes yhtä kasvisruokaa. Tulet epäonnistumaan ekalla viikolla.
Kiitos! :) Pyrin siihen ja tuollahan sitä vaihtelevuutta tuleekin, vaikka ruokalistan pohja on joka päivä sama.
Ap