Lastensuojelu
Onko todella mahdollista, että lapsi viedään yhtäkkiä ilman syytä? Luin noita juttuja. Kaikissa vanhemmat kertomansa mukaan hyviä.
Kommentit (27)
"Kiireellinen sijoitus" on tavallisten ihmisten kielellä myös huostaanotto, koska siinä viedään lapsi väkisin vanhemmiltaan ja laitetaan lastenkotiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireellinen sijoitus tehdään, kun lapsi on suurin piirtein hengenvaarassa. Tämä voi tulla yllättäenkin. Ihan taatusti se lapsi lähtee sossun mukaan, jos siellä kotona on esim. poliisia tarvittu ja molemmat vanhemmat ovat umpipäissään ja tapelleet. Kiireellinen sijoitus voi kestää max 30vrk. Huostaanottoa varten sen sijaan käydään 1000 ja 1 keskustelua, yritetään erilaisia avohuollon tukitoimia loputtomiin, tehdään kaikki, jotta huostaanottoa ei olisi pakko tehdä. Se siis ei todellakaan ole kenellekään yllätys.
Niin ajattelen, mutta kun osa vanhemmista kertoo, että lapset haettu kesken rauhallisen koti- illan ilman mitään todellista syytä. Mietin itse opiskelua sosiaalialalle, mutta nyt arveluttaa
ApKuka niistä rauhallisista koti-illoista tietää? Jostainhan se ls ilmoitus on tullut, tavanomaisesti poliisilta ja ei nekään kenenkään rauhallista koti-iltaa tule keskeyttämään.
Suomessa tehdään joka vuosi 50 000 aiheetonta. Sellaisen voi tehdä kuka vaan nimettömänä ja pelkkä subjektiivinen huoli riittää.
Minäkin luulin että turhat huostaanotot ovat vain höpöpuheita
Sitten sain autistisen lapsen ja tutustuin samassa asemassa oleviin perheisiin. Sain huomata, että autisti mieluummin otetaan huostaan kuin annetaan perheelle sitä apua, johon perhe on lain mukaan oikeutettu.
Todella karu on meininki sillä saralla.
Oman lapsen olen onnistunut pitämään kotona kun olen pystynyt venymään terapeutiksi ja opettajaksi hänelle. Myös tuuria oli mukana, sillä omalle kohdalle sattui nepsyongelmia ymmärtävä lastensuojelun virkailija.
Tunnen kuitenkin mm. perheen, jossa lastensuojelu seuraa, että "jos vaikka tulisi jotain huolen aihetta, vaikka juuri nyt kaikki näyttää hyvältä". Monta kuukautta ovat jo yrittäneet löytää huolen aihetta, mutta vielä eivät sitä ole onnistuneet löytämään.
Huostaanottoa valmistelevat.
Samaan aikaan jätetään oikeasti kurjista oloista kärsiviä lapsia ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Mä en tiedä yhtään perhettä, josta lapsi olisi huostattu. En kavereista, sukulaisista, enkä kolmen oman lapseni kaveripiiristä.
Työni puolesta joudun joskus tekemään lastensuojeluilmoituksia (opettaja), ketään ei ole vielä huostattu vaikka ilmoituksia olisi tehty useita. Että mä en oikeastaan edes tajua mikä sellanen syy sitten mahtaa olla, että huosta tapahtuisi.
Oletko alakoulun opettaja? Kyllä osa murros/teini-ikäisistä osaa vaarantaa itsensä ilman huonoja vanhempia. Se on sitten toinen asia suojeleeko lasu oikeasti näitä nuoria. (Ei.)
Sos-lapsikylän näkemys nepsy-lasten huostaanotoista silloin kun mitään muuta tukea ei ole saatavilla:
https://www.sos-lapsikyla.fi/blog/2021/04/22/kuka-auttaisi-nepsy-lasta/
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulin että turhat huostaanotot ovat vain höpöpuheita
Sitten sain autistisen lapsen ja tutustuin samassa asemassa oleviin perheisiin. Sain huomata, että autisti mieluummin otetaan huostaan kuin annetaan perheelle sitä apua, johon perhe on lain mukaan oikeutettu.
Todella karu on meininki sillä saralla.Oman lapsen olen onnistunut pitämään kotona kun olen pystynyt venymään terapeutiksi ja opettajaksi hänelle. Myös tuuria oli mukana, sillä omalle kohdalle sattui nepsyongelmia ymmärtävä lastensuojelun virkailija.
Tunnen kuitenkin mm. perheen, jossa lastensuojelu seuraa, että "jos vaikka tulisi jotain huolen aihetta, vaikka juuri nyt kaikki näyttää hyvältä". Monta kuukautta ovat jo yrittäneet löytää huolen aihetta, mutta vielä eivät sitä ole onnistuneet löytämään.
Huostaanottoa valmistelevat.Samaan aikaan jätetään oikeasti kurjista oloista kärsiviä lapsia ilman apua.
Me taas toivottiin meidän väkivaltaiselle autistisia piirteitä omaavalle huostaanottoa. Haettiin sitä aktiivisesti yli 6kk ennenkuin suostuivat huostaanottoon. Huostaanoton jälkeen meidän perhe ja muut lapset voivat niin paljon paremmin kuin ennen huostaanottoa. En ymmärrä miten mikään määrä apua, eli terapiaa tmv. olisi lapsen niin kovasti parantanut. Tosiassa nepsylastenkin hoitomuodot on säännöllinen toimiva arki ja kouluiässä mahdollinen lääkitys. Ensimmäiseen voi vaikuttaa lastensuojelu, jollei perhe sitä pysty tarjoamaan.
Joku satuilee sinne lastensuojeluun ties mitä ja sen jälkeen lasu reagoi. Ei se jää mitään todisteita odottamaan.