Onko työkaverini vähän tyhmä?
Pidän hänestä kyllä, ja arvostan, mutta kun kysyin häneltä eilen akuutissa selkävaivassa, että kummalla satulatuolilla hän mieluiten istuu, (kun ne ovat erilaiset, se toinen niistä on sellainen ylipieni ja huono itselleni ja toinen normaalin kokoinen ja hyvä, ja hänellä oli se hyvä itsellään), niin hän vain sanoi, että ”mä tykkään tästä, toi toinen on huono”.
Kiva siinä sitten kysyä, että ”voisitko antaa sen hyvän minulle?” Miten joku ei tajua, että jos selkävaivainen kysyy tuollaista, hän itse istuisi siinä tuolissa hetken mielellään?
Työn luonne on vieläpä sellaista, että emme istu pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti, vaan aina hetken.
Ajatteliko hän, että minua vain ihan hänen näkökulmastaan kiinnostaa kysyä, kummalla tuolilla hän mieluummin istuu? Oikeasti.
Joskus 2 tunnin päästä hänellä oli sytyttänyt ja hän kysyi minulta, että ”haluaisitko sä istua tällä?” En viitsinyt sanoa, että olisin halunnut istua joo, koska ainakin itse olisin hänenä kokenut itseni ihan tyhmäksi siinä tapauksessa, että olisin ollut noin itsekäs. Tai ehkä hän siis oli vain tyhmä ja huonosti kasvatettu. Ei kasvatettu huomioimaan sitä, että kaikki ei liity aina juuri SINUUN.
Kommentit (628)
Ihmisten arvottaminen ja johtopäätökset älykkyydestä koulutuksen perusteella, puheet tasoista, alamaisista ja ylemmistä kertonevatkin jo tarpeeksi ongelman synnyn taustoista. Kirsikkana kakun päällä: ongelma ei ollutkaan selkäkipu ja manipulointiyrityksen epäonnistuminen tuolin haltuunotossa, vaan se ettei himotulla tuolilla istuva ymmärtänyt pyytää tätä kaikkea anteeksi. Pyydän sitä nyt hänen puolestaan. Anna anteeksi, sillä hän ei tiennyt mitä hän teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat muilta "korkeatasoista" käytöstä, jos kohtelet heitä joka tapauksessa alamaisinasi? Miksi alamaisesi olisivat sinulle velkaa mitään korkeatasoista käytöstä?
En kyllä jatkossakaan sanoisi, että ”saanko sun tuolin, mun selkäni on kipeä”. Ehkä vien sen vain kun hän käy jossain. Yhteiset työvälineet, ei kai voi pahastua?
Ap
No älä sitten sano, mutta älä myöskään tule palstalle vinkumaan ja haukkumaan työkaveriasi. Tässä on nyt aika moni ihminen kertonut, miten normaalit ihmiset tällaisen tilanteen hoitavat, joten on sinun oma häpeäsi, jos et vieläkään asiaa oppinut.
Kysyppä siltä työtoveriltasi, onko hän perussuomalainen. Se selittäisi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmän vaikutelman annat sinä. Oletet jonkun automaattisesti ymmärtävän hämärän vihjailusi. Puhu suoraan!
On epäkohteliasta ja itsekästä sanoa, että ”saisinko sen tuolin, kun mulla on selkä kipeä?” Pitää kysyä, onko se toiselle jotenkin tärkeä tuoli ja hänen pitää tajuta, että toisella on tuoliin intressi. Ei häneen.
ApEkaluokkalainen tai tarhaikäinen voisi käyttäytyä noin. Aikuisen ihmisen tulisi osata jo viestiä suoraan. Työkaveri ei varmasti olisi pistänyt ollenkaan pahaksensa ja olisi antanut samantien tuolin. Lopeta naurettavat vihjailut ja kasvata selkäranka.
"On epäkohteliasta ja itsekästä sanoa, että ”saisinko sen tuolin, kun mulla on selkä kipeä?” Pitää kysyä, onko se toiselle jotenkin tärkeä tuoli ja hänen pitää tajuta, että toisella on tuoliin intressi. Ei häneen."
Todella outoa. Eiköhän kollega tajuaisi, että intressi kohdistuu tuoliin, jos pyytää tuolia. Mutta mielikuvassa nuorempaan kollegaan taitaa tässä intressi oudosti kohdistua. Miksi yrittäisi ensin kysyä, kummasta tuolista toinen pitää, jos kyse oikeasti olisi selkäkivun vähentämisestä?
Vähän kuin Aalto-yliopiston muodin me too -selkkaus, jossa ope kysyi puettavana olevalta opiskelijalta harjoittelusta Givenchyllä, "pitäisitkö siitä"? Eli "Pidän susta vähillä vaatteilla. Pitäisitkö sä Givenchystä" siinä mielikuvana.
Ap:n tapauksessa outoa teeskentelyä, että muka täytyy esittää pitävänsä kollegasta ja vasta sitten viedä tuoli alta.
No mä tiedän, ettei meidän korkeimmin koulutetut työntekijät ikinä ajattelisi, että tuollaista kysyttäisiin heidän tuoleistapitämismielessä.
Yksinkertaisemmat työntekijät ottavat sen siten.
En pitänyt häntä noin yksinkertaisena.
Ap
Et ole hirveän johdonmukainen näissä kommenteissasi.
Juuri äsken kommentoit, että tunnet toki työkaverisi ja sen takia kohtelet häntä itseäsi tyhmempänä, mutta nyt sanot, että et tajunnut hänen olevan tyhmä.
Sanot myös, että itse olit kysymyksessäsi pelkästään kohtelias, koska halusit näin muka ottaa huomioon työkaverin mahdolliset vaivat, mutta tässä ketjussa kuitenkin intät, että työkaverilla ei voi olla mitään vaivoja. Mitä ihmeen vaivoja sinä muka otit huomioon, kun mielestäsi niitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmän vaikutelman annat sinä. Oletet jonkun automaattisesti ymmärtävän hämärän vihjailusi. Puhu suoraan!
On epäkohteliasta ja itsekästä sanoa, että ”saisinko sen tuolin, kun mulla on selkä kipeä?” Pitää kysyä, onko se toiselle jotenkin tärkeä tuoli ja hänen pitää tajuta, että toisella on tuoliin intressi. Ei häneen.
ApEkaluokkalainen tai tarhaikäinen voisi käyttäytyä noin. Aikuisen ihmisen tulisi osata jo viestiä suoraan. Työkaveri ei varmasti olisi pistänyt ollenkaan pahaksensa ja olisi antanut samantien tuolin. Lopeta naurettavat vihjailut ja kasvata selkäranka.
Mistä sen kuule tietää. Mitä alempana se työntekijäon ja mitä isommin se on itse katkera tms, sen isommin se saattaa olla sille uhraus tosi pikin hampain. Sekään ei ole arvolleni sopivaa käytöstä. Mutta miten sä sanot sellaisesta? Että ”ei tartte mulle pitkää naamaa näyttää”? Ei.
Ap
Onko sulla pahastikin taipumusta ylianalysoimiseen?
Tuliko mieleen että kentsies työkaverisi pitää sinua hieman kummallisena tyyppinä ja ihmetteli että mitähän kummaa tuo taas kyselee jostain tuolimieltymyksistä (sori vaan mutta tuo sinun tapasi kommunikoida ei ole aivan normaalia). En yhtään ihmettele ettei heti hoksannut mitä edes ajoit takaa koko kyselyilläsi.
Kyllä se on niin että avoin ja suora kommunikaatio sekä parisuhteessa kun missä tahansa ihmissuhteessa, myös työpaikalla, vie kummasti asioita positiivisempaan suuntaan kun tuollainen lapsellinen vihjailu ja purnaaminen aiheesta sivutolkulla. Toivottavasti opit tästä seuraavaa kertaa ajatellen jotain?
Ajattelepas ap tilanne toisin päin. Sinä istut sillä paremmalla tuolilla, koska olet todennut sen paremmaksi. Sitten työkaverisi tulee kysymään sinulta, kumpi tuoli on parempi. Miten reagoit?
Vierailija kirjoitti:
Ei apua. Luulin tätä provoksi, mutta ap on jankannut jo 5 tuntia. Tsiisus. Ehdin käydä hiihtämässäkin, kun yksi kommunikaatiotaidoton jauhaa jostain perseenhajuisesta tuolista ja korkeammista piireistä. 🤣
Sama. Innostuin kyllä huomatessani kuinka perseenhajuinen tuoli voi yhdistää ihmisiä ja keskustelu laajentua aina psykiatriasta moraalifilosofisiin kysymyksiin.
Olen saanut loistavan kotikasvatuksen, olen laajasti lukenut ja myös työelämää kokenut niin työnantajan kuin työntekijänkin roolissa. AP, nyt saat ilmaisen neuvon:
On täysin korrektia kertoa kolleegalle että selkäsi on nyt kipeä ja vaihtaisit mielellään tuoleja ellei se aiheuta kollegan selälle vahinkoa.
Se ei ole korrektia, että ilmaisee itseään epäselvästi ja tulkinnanvaraisesti, ja sen jälkeen haukkuu toisen käytöstä ja kotikasvatusta.
Olet tässä ketjussakin vastannut epäkohteliaasti ihmisille jotka ystävällisesti ovat vastanneet kysymykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen sanoa siitä selästäsi? Jos haluaa jotain niin pitää sanoa suoraan eikä kierrellä.
Juu, selkää oli valittanut hänelle kyllä, hän tiesi. Miksi hän muuten olisi sadan vuoden kuluttua tajunnut tarjota sitä tuolia sittenkin mulle? Ei varmaan olisi, jos vain luuli, että mua kiinnostvat hänen mieltymyksensä.
ApÄlä viitti!
Hän teki työtään. Ei siinä hetkessä muistanut sinun selkävaivojasi.Kyllä sinä olet se tyhmä, jos joku. Oletat, että toinen lukee ajatuksesi. Ja kun ei lue, niin ihmettelet häntä tyhmäksi.
Mene suoraan pomolle ja pyydä sellainen hyvä tuoli.
Saat varmaan työterveyden kautta sen myös, kun siellä olet hoidattanut selkääsi ja pyydät tuolia.Miksi sen kollegan pitäisi ruveta selkävaivaiseksi? Kyllä hän tarvitsee yhtälailla hyvän tuolin.
Teille molemmille kuuluu hyvä tuuli. Kyllä sellaisen voi hankkia.
Pyydä.
Kollega on kuitenkin väärä kohde. Oikea kohde pyynnölle on lääkäri ja pomo.Hyvää uutta vuotta ja avaa silmäsi ja ajatuksesi.
Uskalla pyytää sieltä, mistä voidaan auttaa.
Teidän kaikkien työolot on tärkeät.Ei voi hankkia, koska se huono tuoli on sille yhdelle, eikä siihen mahdu kolmea. Minäkin voin sillä toisella yleensä istua.
Ap
Miten muuten uskallat nillittää täällä näin yksityiskohtaisesti asiasta?Työkaverisi tai joku muu työpaikalta saattaa hyvin osua palstalle ja lukea tämän aloituksen. Tunnistaa ainakin samantien sinut tästä ketjusta. Ehkä kannattaisi vähän miettiä ennenkun lähtee näin suositulle palstalle avautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten arvottaminen ja johtopäätökset älykkyydestä koulutuksen perusteella, puheet tasoista, alamaisista ja ylemmistä kertonevatkin jo tarpeeksi ongelman synnyn taustoista. Kirsikkana kakun päällä: ongelma ei ollutkaan selkäkipu ja manipulointiyrityksen epäonnistuminen tuolin haltuunotossa, vaan se ettei himotulla tuolilla istuva ymmärtänyt pyytää tätä kaikkea anteeksi. Pyydän sitä nyt hänen puolestaan. Anna anteeksi, sillä hän ei tiennyt mitä hän teki.
Manipulointi? Mikä se sinusta sitten on, että sanoo toiselle: annatko sun tuolis mulle, koska mulla on selkä kipeä? Mitä, jos se toinen sanoo, että en anna? Sinä ajattelet, että olipas kiva tyyppi? Mutta mikä oikeus sulla on ajatella niin? Mistä sä tiedät, miksi toinen ei anna sitä? Siksi asiaa kysytään niin, että toinen voi hetken miettiä, voiko antaa tuolin vai ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisinko käyttää tänään tuota parempaa satulatuolia, koska selkäni on kipeä?"
Onko NOIN VAIKEAA KYSYÄ?????Miten niin parempaa satulatuolia? Meillä on työntekijä, jolle se huono tuoli on nimenomaan hankittu, koska hän ei kestä tuota normaalia tuolia. Hän, josta se huonompi on parempi, on ainoa, jonka olen kuullut asiaa kommentoivan. En siis voinut tietää, mitä he, jotka istuvat sillä työpisteellä itseäni enemmän, yleisesti preferoivat.
Ap
Harvinaisen tyhmä kysymys. Jos on 2 satulatuolia ja toinen on jo toiseen istahtanut, eikö se ole selvä juttu, että hän on sen mieluisekseen valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat muilta "korkeatasoista" käytöstä, jos kohtelet heitä joka tapauksessa alamaisinasi? Miksi alamaisesi olisivat sinulle velkaa mitään korkeatasoista käytöstä?
En kyllä jatkossakaan sanoisi, että ”saanko sun tuolin, mun selkäni on kipeä”. Ehkä vien sen vain kun hän käy jossain. Yhteiset työvälineet, ei kai voi pahastua?
ApNo älä sitten sano, mutta älä myöskään tule palstalle vinkumaan ja haukkumaan työkaveriasi. Tässä on nyt aika moni ihminen kertonut, miten normaalit ihmiset tällaisen tilanteen hoitavat, joten on sinun oma häpeäsi, jos et vieläkään asiaa oppinut.
En mä vingu tai hauku, mä vain kerroin, mitä mieltä olen siitä, kun joku käyttäytyy noin. En mä halua häntä täällä mollata sinänsä, muuten ihan mukava jutustelukaveri, mutta en ois tuollaista odottanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisinko käyttää tänään tuota parempaa satulatuolia, koska selkäni on kipeä?"
Onko NOIN VAIKEAA KYSYÄ?????Miten niin parempaa satulatuolia? Meillä on työntekijä, jolle se huono tuoli on nimenomaan hankittu, koska hän ei kestä tuota normaalia tuolia. Hän, josta se huonompi on parempi, on ainoa, jonka olen kuullut asiaa kommentoivan. En siis voinut tietää, mitä he, jotka istuvat sillä työpisteellä itseäni enemmän, yleisesti preferoivat.
ApHarvinaisen tyhmä kysymys. Jos on 2 satulatuolia ja toinen on jo toiseen istahtanut, eikö se ole selvä juttu, että hän on sen mieluisekseen valinnut.
No ei ole. Jos se on ollut silloin ”jäljellä”, kun hän on tullut siihen, eikä ole kokenut tarvetta vaihtaa alvariinsa tuolia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen sanoa siitä selästäsi? Jos haluaa jotain niin pitää sanoa suoraan eikä kierrellä.
Juu, selkää oli valittanut hänelle kyllä, hän tiesi. Miksi hän muuten olisi sadan vuoden kuluttua tajunnut tarjota sitä tuolia sittenkin mulle? Ei varmaan olisi, jos vain luuli, että mua kiinnostvat hänen mieltymyksensä.
ApÄlä viitti!
Hän teki työtään. Ei siinä hetkessä muistanut sinun selkävaivojasi.Kyllä sinä olet se tyhmä, jos joku. Oletat, että toinen lukee ajatuksesi. Ja kun ei lue, niin ihmettelet häntä tyhmäksi.
Mene suoraan pomolle ja pyydä sellainen hyvä tuoli.
Saat varmaan työterveyden kautta sen myös, kun siellä olet hoidattanut selkääsi ja pyydät tuolia.Miksi sen kollegan pitäisi ruveta selkävaivaiseksi? Kyllä hän tarvitsee yhtälailla hyvän tuolin.
Teille molemmille kuuluu hyvä tuuli. Kyllä sellaisen voi hankkia.
Pyydä.
Kollega on kuitenkin väärä kohde. Oikea kohde pyynnölle on lääkäri ja pomo.Hyvää uutta vuotta ja avaa silmäsi ja ajatuksesi.
Uskalla pyytää sieltä, mistä voidaan auttaa.
Teidän kaikkien työolot on tärkeät.Ei voi hankkia, koska se huono tuoli on sille yhdelle, eikä siihen mahdu kolmea. Minäkin voin sillä toisella yleensä istua.
ApMiten muuten uskallat nillittää täällä näin yksityiskohtaisesti asiasta?Työkaverisi tai joku muu työpaikalta saattaa hyvin osua palstalle ja lukea tämän aloituksen. Tunnistaa ainakin samantien sinut tästä ketjusta. Ehkä kannattaisi vähän miettiä ennenkun lähtee näin suositulle palstalle avautumaan.
Vaikuttaa sille vuosien varrelta, ettei kukaan tuttu ole lueskellut avautumisiani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on aika tyhmä. Ei ole selkä oikeasti kipeä, kun 2 tunnin kuluttuakaan ei halua tuolia, vaikka tarjotaan. Höpöjuttu koko akuutti selkävaiva. Tottunut lapsellisuuttaan saamaan kaiken ja nyt kiukuttelee kuin lapsi.
No olin sillä välin kyennyt istumaan kuitenkin muualla.
Ap
Ei mahdu siihen. Siinä on vain kaksi paikkaa ja tilaa vain niille tuoleleille, jotka siinä jo ovat. Ymmärsithän maininnan työpisteestä? Se ei siis ole kenenkään vakituinen työalue.
Ap