Hartia- ja niskakivuista: mikä auttaa parhaiten?
Olen ihan järkyttävän jumissa: osittain on rakenteellinen ongelma, mutta nyt pahentunut kun olen laiskistunut ja liikunta jäänyt pois. Erityisen jumissa on hartiat ja niska, mutta selkä muutoinkin tuntuu jäykistyneen. Kaulan ja rintakehän puolella myös jumitusta. Fysioterapiaan mulla ei ole nyt mahiksia, hierontaan saattaisin ehkä pari kertaa raaskia mennä, mutta vähän tekee tiukkaa rahasta...
Onko teillä muilla ko. kivuista / jumeista kärsineillä auttanut joku tietty laji, hieronta, vaihtoehtoiset menetelmät (esim. akupunktio), näiden yhdistelmä vai mikä? Millaista tyynyä / patjaa käytätte? Kuinka usein jumppaatte ko. alueita?
Kommentit (22)
Liikunta. Hieronta ja muu passiivinen toiminta on aika turhaa, pitää itse lähteä liikkeelle.
Vesiliikunta! Om vienyt minulta pahat niska- ja hartiakivut oikeastaan kokonaan. Jos uimatekniikkadi on huono (=pää liian pystyssä), valitse vesijuoksua tai vesijumppaa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:47"]
Liikunta. Hieronta ja muu passiivinen toiminta on aika turhaa, pitää itse lähteä liikkeelle.
[/quote]
Millainen liikunta tarkalleen on sulla auttanut parhaiten? Luulisi, että hieronta lisäapuna ainakin voisi olla hyödyksi, mutta ehkä ei yksistään riitä...
ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:48"]
Vesiliikunta! Om vienyt minulta pahat niska- ja hartiakivut oikeastaan kokonaan. Jos uimatekniikkadi on huono (=pää liian pystyssä), valitse vesijuoksua tai vesijumppaa.
[/quote]
Kiitos vinkistä, pitää ehkä uskaltautua jossain vaiheessa kokeilemaan. En tiedä noitten hinnoista tosin yhtään, pitänee ottaa selvää. Olen opiskelija, joten kovin kalliisiin lajeihin ei ole varaa... Kesällähän sitä voi toki järvessä käväistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:47"]
[/quote]
Millainen liikunta tarkalleen on sulla auttanut parhaiten? Luulisi, että hieronta lisäapuna ainakin voisi olla hyödyksi, mutta ehkä ei yksistään riitä...
ap
[/quote]
Juu hieronta toki lisäapuna on hyvä, mutta yksinään ei auta kuin hetkellisesti. Hartioihin ja niskoihin tehoaa mielestäni punttien nostelu vaikka illalla telkkua katsellessa, keppijumppa on tehokas, hiihto ja sauvakävely myös. Tärkeää olisi saada veri kiertämään ja jumit sulamaan.
Osta harjanvarsi ja katso netistä keppijumppaohjeet. Halpaa ja tehokasta!
Täytyy vaan muistaa tehdä, helpotuksen huomaa jo parissa viikossa, jos tekee jumpan useamman kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:47"] Liikunta. Hieronta ja muu passiivinen toiminta on aika turhaa, pitää itse lähteä liikkeelle. [/quote] Millainen liikunta tarkalleen on sulla auttanut parhaiten? Luulisi, että hieronta lisäapuna ainakin voisi olla hyödyksi, mutta ehkä ei yksistään riitä... ap [/quote] Juu hieronta toki lisäapuna on hyvä, mutta yksinään ei auta kuin hetkellisesti. Hartioihin ja niskoihin tehoaa mielestäni punttien nostelu vaikka illalla telkkua katsellessa, keppijumppa on tehokas, hiihto ja sauvakävely myös. Tärkeää olisi saada veri kiertämään ja jumit sulamaan.
[/quote]
Tällä hetkellä punttijumppa kuulostaa kaamealta, varmaan menisi lihakset entistä enemmän tukkoon, auts! Varmaan myöhemmin sitten. Mutta keppijumpalla voisin vaikka aloittaakin. Suksia minulla ei ole eikä sauvojakaan... Osaatko sanoa, miten usein ja miten pitkiä jumppia kannattaisi harrastaa, että lähtisi jumit sulamaan? Tuntuu jotenkin niin turhauttavalta, kun ei saa mitään "pika-apua" vaan taitaa olla pitkä prosessi edessä.
ap
Sauvakävely on mulla ollut hyvä. Olen kärsinyt niskan, selän ja hartiaseudun jumituksesta jo 35 vuotta ja parhaat liikuntalajit on mulle sauvakävely ja nyrkkeilysäkkiin hakkaaminen. Jos ei ole nyrkkeilysäkkiä, niin pelkät nyrkkeilyliikkeetkiin on tehokkaita. Mun tyttö käy thainyrkkeilyssä eikä niskajumista ole ollut harrastuksen alettua tietoakaan.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:57"]
Osta harjanvarsi ja katso netistä keppijumppaohjeet. Halpaa ja tehokasta!
Täytyy vaan muistaa tehdä, helpotuksen huomaa jo parissa viikossa, jos tekee jumpan useamman kerran viikossa.
[/quote]
Kiitos sullekin, tämä keppijumppa taitaa päästä nyt to-do-listalleni! Harjanvarsi ei varmaan kauheasti maksakaan, tai joku vastaava kepakko.. pitääkin kaivella kaappeja jos löytyisi jo jotain kelvollista.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:47"] Liikunta. Hieronta ja muu passiivinen toiminta on aika turhaa, pitää itse lähteä liikkeelle. [/quote] Millainen liikunta tarkalleen on sulla auttanut parhaiten? Luulisi, että hieronta lisäapuna ainakin voisi olla hyödyksi, mutta ehkä ei yksistään riitä... ap [/quote] Juu hieronta toki lisäapuna on hyvä, mutta yksinään ei auta kuin hetkellisesti. Hartioihin ja niskoihin tehoaa mielestäni punttien nostelu vaikka illalla telkkua katsellessa, keppijumppa on tehokas, hiihto ja sauvakävely myös. Tärkeää olisi saada veri kiertämään ja jumit sulamaan.
[/quote]
Tällä hetkellä punttijumppa kuulostaa kaamealta, varmaan menisi lihakset entistä enemmän tukkoon, auts! Varmaan myöhemmin sitten. Mutta keppijumpalla voisin vaikka aloittaakin. Suksia minulla ei ole eikä sauvojakaan... Osaatko sanoa, miten usein ja miten pitkiä jumppia kannattaisi harrastaa, että lähtisi jumit sulamaan? Tuntuu jotenkin niin turhauttavalta, kun ei saa mitään "pika-apua" vaan taitaa olla pitkä prosessi edessä.
ap
[/quote]
Muutaman minuutinkin pikajumpalla pääsee jo pitkälle ja purkamaan jännitystiloja. Tuntee, kuinka veri alkaa virrata ja tulee lämmin olo hartioihin. Puntit voisivat olla jotkut kevyet, itselläni 2 kg, eikä niillä tarvitse riuhtoa, vaan tehdä pieniä sarjoja eri liikkeitä. Netistä löytyy hyvin ohjeita.
Sauvakävely on itsellä tehokasta samaan vaivaan. Halpaa myös, jos on rahasta tiukkaa. Toinen mikä itsellä pitää jumit ja kivut pois, on kahvakuula. Itse käyn tunneilla, mutta onnistuu yhtä hyvin kotona ja netistä löytyy ohjelmia.
Kuten joku tuossa ylempänä sanoi, vain liikunta auttaa pitemmällä tähtäimellä. Jos lakkaan liikkumasta, palaa jumit muutamassa kuukaudessa.
Tennispallolla pyörittelet ja hierot jumeja, helppo ja halpa konsti. :)
Mulla oli ihan kauheat säryt niska- ja hartiaseudun jumin takia. Jooga on vienyt kivut. Kävin tunneilla, jotta opin liikkeet oikein ja nyt teen niitä kotona. Eipä särje ja ryhtikin on parantunut.
Lihaksia vahvistava jumppa, kävey ja juoksu. Ryhti, ettei pää putoa liian eteen.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:25"]
Olen ihan järkyttävän jumissa: osittain on rakenteellinen ongelma, mutta nyt pahentunut kun olen laiskistunut ja liikunta jäänyt pois. Erityisen jumissa on hartiat ja niska, mutta selkä muutoinkin tuntuu jäykistyneen. Kaulan ja rintakehän puolella myös jumitusta. Fysioterapiaan mulla ei ole nyt mahiksia, hierontaan saattaisin ehkä pari kertaa raaskia mennä, mutta vähän tekee tiukkaa rahasta...
Onko teillä muilla ko. kivuista / jumeista kärsineillä auttanut joku tietty laji, hieronta, vaihtoehtoiset menetelmät (esim. akupunktio), näiden yhdistelmä vai mikä? Millaista tyynyä / patjaa käytätte? Kuinka usein jumppaatte ko. alueita?
[/quote]
Käy muutamn keran viikossa tunnin Tehokkaalla sauvakävelyllä oikealla tekniikalla. Tämän lisäksi osta kipukoukku, joko 5€ muovinen halpis hongkongista tai oikea vähän kalliimpi ja tehokkaasti sillä pistät menemään. Loppuu muuten selkäkivut. Muista kuitenkin, että liikunta on ennaltaehkäisevää ja hieronta tms on oireen poistamista, ei syyn.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:48"]
[/quote]
Kiitos vinkistä, pitää ehkä uskaltautua jossain vaiheessa kokeilemaan. En tiedä noitten hinnoista tosin yhtään, pitänee ottaa selvää. Olen opiskelija, joten kovin kalliisiin lajeihin ei ole varaa... Kesällähän sitä voi toki järvessä käväistä.
ap
[/quote]
oletko tosissasi...uimahallimaksu riittää. Monissa halleissa on uimajuoksuvöitä lainaksi; eikä oman osto vie paljon euroja. Ohjattu vesijumppa toki maksaa hiukan enemmän, mutta halpaa sekin on.
Tärkeää olisi myös tehdä juuri sinulle sopivia jumppaliikkeitä. Siksi suosittelen mieluummin yhtä käyntiä fysiolla, jolta pyydät räätälöityjä jumppaliikkeitä. Hieronnan teho häviää muutamassa päivässä. Oma apu olisi paras, ja siihen tarvitset neuvoja.
Työasentosi olisi myös hyvä tarkistaa, että et jumiinnu uudelleen.
ohis
Tähän sauvakävelyyn varmaan pitääkin tutustua, kun sitä nyt niin moni tuntuu kehuvan! Mistähän sauvoja kannattaisi katsella? Tai pitää varmaan kysellä jos jollakulla tutulla olisi antaa lainaan että voisin kokeilla ensin.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 17:48"] Vesiliikunta! Om vienyt minulta pahat niska- ja hartiakivut oikeastaan kokonaan. Jos uimatekniikkadi on huono (=pää liian pystyssä), valitse vesijuoksua tai vesijumppaa. [/quote] Kiitos vinkistä, pitää ehkä uskaltautua jossain vaiheessa kokeilemaan. En tiedä noitten hinnoista tosin yhtään, pitänee ottaa selvää. Olen opiskelija, joten kovin kalliisiin lajeihin ei ole varaa... Kesällähän sitä voi toki järvessä käväistä. ap [/quote] oletko tosissasi...uimahallimaksu riittää. Monissa halleissa on uimajuoksuvöitä lainaksi; eikä oman osto vie paljon euroja. Ohjattu vesijumppa toki maksaa hiukan enemmän, mutta halpaa sekin on. Tärkeää olisi myös tehdä juuri sinulle sopivia jumppaliikkeitä. Siksi suosittelen mieluummin yhtä käyntiä fysiolla, jolta pyydät räätälöityjä jumppaliikkeitä. Hieronnan teho häviää muutamassa päivässä. Oma apu olisi paras, ja siihen tarvitset neuvoja. Työasentosi olisi myös hyvä tarkistaa, että et jumiinnu uudelleen. ohis
[/quote]
No olen tosissani kun ajattelin sellaista ohjattua jumppaa enkä omatoimista, kun olisi ihan uusi laji minulle... Opiskelijan pussista kyllä nuo uimahallimaksutkin voi olla pidemmän päälle vähän tyyriitä.
ap
Sirdalud.