Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut tipattoman myös, aloitin 2.1. (uudenvuoden päivänä meni vielä miehen kanssa yksi skumppa). Katsotaan miten pitkälle jatkuu mutta ainakin tammikuu.
Kotona on vkl alkanut mennä valkkaria pänikkä + olutta ja vähän lonkeroakin, siis kaksin. Ravintoloissa emme käy juuri kuin kesäisin terassilla.
Huolestuttaa ennen kaikkea rahanmeno + kilot. Tein myös excel-taulukon tälle vuodelle, johon merkkaan kaikki menot ja tulot. Alkoholilla on oma sarakkeensa.
Paljon veikkaat, että vuodessa menisi alkoholiin?
Veikkaan, että esim. viime vuonna meni 2500-3000 euroa. Ehkä kaunistelen? Nyt seuraan totuuden, tosin aion vähentää muutenkin kuin tammikuun. En lopeta kuitenkaan.
Aika paljon. Itse tilasin vuoden 2021 aikana noin 1500 eurolla oluita ja viinejä Saksasta, siis tuo jaettuna kahdelle hengelle. Käyttö viikonloppuisin pullo, pari viiniä ja pari olutta.
Koitan vähentää tänä vuonna. Toistaiseksi nollaa euroa näyttää :)
Lasken mukaan myös kesän terassikäynnit, satunnaiset ruokailut ravintolassa kera viinilasillisen ja loma-ajat, jolloin menee viikollakin.
Sunnuntaita, Ap ja muut! Päivä yhdeksän.
Nyt on vietetty lauantainen pizzailta kokkaillen ja syöden, mutta kokonaan ilman viiniä!
Kuten perjantainakin, oli alkuillasta ns. heikko hetki. Ei niin että olisin kävellyt kaapille ja kaivanut viinipullon esiin, vaan siten että iski harmitus ja ketutus ja itsesäälin pilkahdus, jonkinlainen luopumisen tunne tai pelko. Seurauksena lähdin ulos pakkaseen happihyppelylle ja kävin itseni kanssa keskustelun asioista ja asioiden tärkeysjärjestyksestä. Loppuilta sujuikin sitten yllättävän hyvin, ja pizza maistui vaikka lasissa oli pelkkää vettä.
Tänä aamuna oli taas hyvä ja iloinen mieli siitä, että olen pystynyt pitämään päätökseni. Yökin oli parempi kuin edeltävät, joten unien suhteen mennään toivottavasti parempaan suuntaan! Mahtava kuulla, ettäap:n unenlahja löytyi viime yölle, toivottavasti itsellenikin pian.
Eipä muuta kuin kohti seuraavaa raitista päivää! Ja kiva että ketjuun tulee lisää porukkaa, lisää vertaistukea.
-Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut tipattoman myös, aloitin 2.1. (uudenvuoden päivänä meni vielä miehen kanssa yksi skumppa). Katsotaan miten pitkälle jatkuu mutta ainakin tammikuu.
Kotona on vkl alkanut mennä valkkaria pänikkä + olutta ja vähän lonkeroakin, siis kaksin. Ravintoloissa emme käy juuri kuin kesäisin terassilla.
Huolestuttaa ennen kaikkea rahanmeno + kilot. Tein myös excel-taulukon tälle vuodelle, johon merkkaan kaikki menot ja tulot. Alkoholilla on oma sarakkeensa.
Paljon veikkaat, että vuodessa menisi alkoholiin?
Veikkaan, että esim. viime vuonna meni 2500-3000 euroa. Ehkä kaunistelen? Nyt seuraan totuuden, tosin aion vähentää muutenkin kuin tammikuun. En lopeta kuitenkaan.
Aika paljon. Itse tilasin vuoden 2021 aikana noin 1500 eurolla oluita ja viinejä Saksasta, siis tuo jaettuna kahdelle hengelle. Käyttö viikonloppuisin pullo, pari viiniä ja pari olutta.
Koitan vähentää tänä vuonna. Toistaiseksi nollaa euroa näyttää :)
Lasken mukaan myös kesän terassikäynnit, satunnaiset ruokailut ravintolassa kera viinilasillisen ja loma-ajat, jolloin menee viikollakin.
Itse kävin vuonna 2021 kaksi kertaa ravintolassa, kerran kesällä ja kerran pikkujouluissa. Ravintolaan meni alkoholiin yht max 100e.
T. Se 1500 euroa Saksaan, etupäässä viineihin, mutta myös erikoisiin oluisiin
8/31, huomenna töihin ehkä väsyneenä ja ärtyneenä, mutta ei ainakaan pöhnäisenä. :) Työni on siis aivan hirveää, vihaan sitä, ja se on osaltaan aiheuttanut alkoholiongelmani. Olen lääkinnyt työstressiä viinillä ja lähti kyllä viime vuonna lapasesta, join viiniä myös arkisin. Tämä tammikuu tuntuu kyllä tuhottomat pitkältä ajalta, kun ottaa huomioon sen että salitkin on kiinni. Yleensä alkoholin himo vähenee olemattomiin, kun alkaa liikkua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Näin se valitettavasti on eikä katso yhteiskunnallista asemaa, tällainen ongelma voi olla kenellä vain meistä.
Kännejä en vedä, vaikka erakkojuoja olenkin, joskus yks punkkupullo voi kestää jopa kolme päivää, mut yleensä kaksi. Joku vetää kännit viikonloppuna ja on juomatta sit arkena ja joku nautiskelee useampana viikon päivänä, mutta mitä sitten?
Jos joku tykkää vetää kännejä niin se on hänen asiansa ja nautintonsa, ihmiset nauttii ja tykkää eriasioista.
Tuomita ei pidä ketään. En tuomitse sinuakaan.
-Ap
Ensimmäinen kokonainen kalenteriviikko tipatonta takana! :) Kolme edessä. Milläs fiiliksillä tipattomalle lähteneet olette?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kokonainen kalenteriviikko tipatonta takana! :) Kolme edessä. Milläs fiiliksillä tipattomalle lähteneet olette?
Hyvillä fiiliksillä, tänään teki vähän mieli, mut en repsahtanu.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvällä! Kohtuullisen hyvin nukkuneena päivään nro 10!
-Tomsku
Tosi hyvä fiilis aloittaa uusi viikko vähän eri fiiliksillä kuin viime aikoina normaalisti. En muista milloin viimeksi olisin ollut 9 päivää putkeen ilman pisaraakaan viiniä.
10/31, jäljellä 21 pv. Täälläkin tuntuu tosi hyvältä, varsinkin , kun sain suht hyvin nukuttu tai oikeastaan hyvin. Pari kertaa heräsin,mut uni tuli kyllä heti takasin.
-Ap
10/31 Maanantai ja töitä tiukasti koko viikko. Nyt tiedän ainakin sen, että tekemättömät työt vaivaa ja painaa lyhyen selvän kauden jälkeenkin ihan samalla tavalla kuin jos olisi ryypiskellyt koko viikonlopun. Vedän siis sen johtopäätöksen, että työstressi ei johdukaan alkoholista.
M45
Lähden mukaan seuraamaan tätä tipatonta tammikuuta. Tunnistan itseni monesta aiemmasta kirjoituksesta. Olen viiniä tissutteleva, työssäkäyvä, keski-ikäinen nainen. Korona-aikana etätyössä alkon käyttö on lisääntynyt vaan pikkuhiljaa. Aloitin tipattoman 2.1. Eka viikonloppu meni yllättävän hyvin. Seuraava voi olla vaikeampi, koska mies on kotona ja hän luultavasti ostaa viiniä. Motivaatio on kuitenkin korkealla!
Ajattelin olla tammikuun tipattomalla ja siitä eteenpäinkin ainakin vähentää käyttöä. Pyrin siihen, ettei joka viikonloppu tarvitse ottaa viiniä.
Syitä, miksi minä ryhdyin tähän ovat terveys, painon nousu ja rahan meno. Seuraan myös laihdutus 2022 ketjua ja olen omaa ruokavaliota muuttanut vuoden vaihteessa. Pääpaino on kuitenkin alkoholin käytön vähentämisessä.
Tsemppiä kaikille!
10/31 päivä menossa.
Viime vuosista poiketen nyt alkoholin lisäksi on nikotiiniton kuukausi. Eli nuuska ja muut nikotiinituotteet lähti tauolle.
Ensimmäinen viikko sujui muuten hyvin, mutta yöt oli kamalia. Tunnin pätkissä nukkumista ja paniikkokohtauksiin heräämistä. Nyt on onneksi jo kolme yötä nukkunut hienosti.
Illoissa on tosiaan enemmän nyt aikaa. Ollut aikaa lähteä lenkille jo neljään kertaan. 20km juostu tänä vuonna :) Joka on yhtä paljon kuin koko viime vuonna..
Vierailija kirjoitti:
Lähden mukaan seuraamaan tätä tipatonta tammikuuta. Tunnistan itseni monesta aiemmasta kirjoituksesta. Olen viiniä tissutteleva, työssäkäyvä, keski-ikäinen nainen. Korona-aikana etätyössä alkon käyttö on lisääntynyt vaan pikkuhiljaa. Aloitin tipattoman 2.1. Eka viikonloppu meni yllättävän hyvin. Seuraava voi olla vaikeampi, koska mies on kotona ja hän luultavasti ostaa viiniä. Motivaatio on kuitenkin korkealla!
Ajattelin olla tammikuun tipattomalla ja siitä eteenpäinkin ainakin vähentää käyttöä. Pyrin siihen, ettei joka viikonloppu tarvitse ottaa viiniä.
Syitä, miksi minä ryhdyin tähän ovat terveys, painon nousu ja rahan meno. Seuraan myös laihdutus 2022 ketjua ja olen omaa ruokavaliota muuttanut vuoden vaihteessa. Pääpaino on kuitenkin alkoholin käytön vähentämisessä.
Tsemppiä kaikille!
Se voikin olla aikamoinen testaus, jos mies ostaa viikonlopuksi viiniä ja itse on tottunut myös samalla ottamaan lasillisen tai pari. Itse olen huomannut jo aika huomattavan eron ihon kunnossa ja kasvojen värissä, vaikka tipatonta takana vasta vähän yli viikonpäivät! Se motivoi osaltaan myös jatkamaan houkutuksesta huolimatta, kun peilistä näkyy vähän eloisammat kasvot ja silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille!Se voikin olla aikamoinen testaus, jos mies ostaa viikonlopuksi viiniä ja itse on tottunut myös samalla ottamaan lasillisen tai pari. Itse olen huomannut jo aika huomattavan eron ihon kunnossa ja kasvojen värissä, vaikka tipatonta takana vasta vähän yli viikonpäivät! Se motivoi osaltaan myös jatkamaan houkutuksesta huolimatta, kun peilistä näkyy vähän eloisammat kasvot ja silmät.
Totta tuokin. Viime vuonna olin tipattoman tammikuun ja olin huomaavinani ihossa muutosta parempaan.
Uskon pärjääväni myös ensi viikonlopun vaikka viiniä olisi tarjolla. Ahdistaa ajatus, että en muka pystyisi olla kuukautta juomatta. Lyhyt aika pitkässä juoksussa. Olen ehkä enemmän huolissani jatkosta ja että luisun samaan tissuttelutapaan kuin ennen tätä.
Me aloitettiin tipatonta vasta eilen ja jatketaan sitä kaksi viikkoa. Ajateltiin pitää joka kuukausi kaksi tipatonta viikkoa.
Yritän tulla mukaan, en ihan ole onnistunut, mutta haluaisin vähentää!
Heti kuun alusta 7 täysin tipatonta, sitten sorruin: 2pulloa punaviiniä meni ihan vauhdikkaasti, jokunen vodkasnapsi meni varmaankin (vaikka en niitä muista, näen että pullosta on mennyt…).
Nyt uudestaan Asian Ytimeen suoraan: täysin tipatta. Kävin jopa crossrrainerilla 20min pienen treeninkin vetämässä.
Otin työvuoroja siten että pakko pysyä ilman seuraavat 28 päivää. Joten sikäli on niinsanotusti homma paketissa.
Mutta sitten kun työputki loppuu, jonka jälkeen olen sitä mieltä että johan tässä on tsempattu, niin silloin ollaan todella valmiina korkkaamaan.
Vaikka vielä ei ole koko kuukausi täytetty.
Tiedän että alan keksiä jos jonkinlaista perustelua ja selitystä! Arg. Ärsyttää jo etukäteen.
T. Suurkuluttaja, nainen,55v,
Sinä joka eksyit palstalle, ehkä vahingossa tai uteliaana. Kerron, että me mukana olevat vietetään tipatonta, emme arvostele tai moralisoi ketään. Älä sinäkään viitsi, pliis. Nauti elämästäsi parhaasi mukaan. 9/31 -> tai pidempään, minä päätän siitä itse :)