Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?

Kommentit (792)

Vierailija
121/792 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. päivä siis. Olen viikoloppujuopottelija, joten eilinen oli ensimmäinen ”tekispä mieli” -päivä, ja se meni hyvin paastoa lopetellessa. Tälle päivälle olen suunnitellut kevyttä ulkoilua ja lukemista. En katso telkkaria, koska siihen liittyy niin kiinteästi se viinilasi käteen.

Nyt on vahva aikomus jatkaa vielä tammikuun jälkeenikin. Onko muita, joilla sama ajatus?

Mitä pahaa siinä on, että olisi lasillinen viiniä telkkua katsellessa?

Eikö pysy yhdessä tai kahdessa lasillisessa?

Tipaton käsittää mielestäni myös lasilliset?

Mutta joo, ei pysy yhdessä.

Kirjoitin jo aiemmin, että lopetin jo tipattoman. Pari lasia viiniä meni perjantai-iltana ja hyvältä maistui.

En vaan ymmärrä, kellä voi olla niin tarkkaa, missä kuussa saa viiniä juoda. Missä ei.

Elämä, ruoka ja viini on tehty nautittavaksi.

No tipaton tammikuu on nyt on aika monelle lähinnä testi itselle, ns. detox-kuukausi tai ponnahdus terveellisempään elämään. Ei mitään sen kummempaa. Kyllähän elämästä käytännössä pitäisi pystyä nauttimaan myös ilman sitä viiniä.

Vierailija
122/792 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipaton loppui tänään.

Tultiin mökille katsomaan että kaikki kunnossa. Tehtiin lumitöitä (huh!) ja sauna lämpimäksi ja hankeen kierimään. Nyt aukes saunan päälle olut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/792 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8/31, 23 pv jäljellä. Yö meni onneksi hieman paremmin. On se kumma, kun ei silti meinannu uni tulla vaikka , edellis yö meni lähes valvoessa.

Huomenta, ja ihan samaa olin juuri tulossa kirjoittamaan. Mitä ihmettä tapahtuu kun ei "nukuta" käytännössä yhtään. Väsynyt (yliväsynyt) varmasti olen viikon jatkuneiden huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Unikatkaisin on jotenkin jäänyt off- asentoon, enkä edes taida tietää missä katkaisin sijaitsee tällä hetkellä. Äh, en osaa selittää... Viime yönä puolilta öin sänkyyn, kunnon annos melatoniinia, illalla rauhoittavaa kamomillateetä. Ja hei, ei tule uni! Joskus 02 jälkeen sentään nukahdin, ja onnistuin jotenkin torkkumaan kahdeksaan saakka.

Tämä tipattomuus aiheuttaa muuten myös oman ajankäytön uudelleen arvioimisen ja suunnittelun. Kun on tottunut siihen, että useimpina iltoina on viinilasi edessä klo 18, ja nyt ei olekaan, niin siinähän ollaan ihan uuden edessä! Muistui mieleen kollega, joka muutamia vuosia sitten lopetti reippaahkon alkon käyttämisen seinään. Hän jossakin vaiheessa totesi että holittomassa elämässä täytyy iltaisin keksimällä keksiä tekemistä, kun ei enää istukaan lonkerolasi kädessä. Taitaa olla totta tuo toteama. Huomasin eilen itse, että klo 18-20 aikaan iski hetkeksi sellainen tyhjältä tai ontolta tuntuva levottomuus. Tätäkö tämä nyt on? Perjantai-ilta, viikonloppu. Normaalisti menisi illan aikana nautiskellen noin 1,5 pulloa viiniä, taustalla musaa tai hyvä elokuva. Nyt olikin kupissa teetä, ja pelko tylsästä loppuelämästä. 

8/31 ja taas nyt aamulla todella positiiviset tunnelmat. Tämä itsensä voittaminen on huippua, ja jotenkin voimaannuttavaa. 

-Tomsku

Itsensä voittamisesta tässä rupeamassa kai onkin kyse ja olen huomannut , että jaksaakin paremmin, kun ei nukuttakkaan, sitä on niiin virkku, että.    

Itsellä on neulominen verissä niin tekemistä piisaa, sanaristikot, lukeminen...

Nyt silmät luppasee, hyvä kun pysyy edes auki, outoa olla näin väsynyt, mutta on tässä valvottukkin. Sänkyyn, kun pääsee niin uni tekee tietysti kepposen ja lähtee litomaan ja nauraa varmaan mennessään.

Toivottavasti kuitenkin saisin nukahtaa ihanaan syvään uneen ja herätä aamulla hyvin nukkuneena yhdeksänteen holittomaan päivään.

Olis mulla juomista, mutta en ole niihin hipassukkaan, eikä ole ollu hinkuakaan, mutta voi käydä minullekkin niin, että sekin hetki voi tulla tässä tammikuun aikana, että tekisi mieli olutta ja punkkua ottaa. 

Mutta, nyt petiin puhtaat liinavaatteet, suihkuun ja jos tekis sit muutaman rivin lottoa.

Hyvää illanjatkoa! -Ap

Vierailija
124/792 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8. päivä siis. Olen viikoloppujuopottelija, joten eilinen oli ensimmäinen ”tekispä mieli” -päivä, ja se meni hyvin paastoa lopetellessa. Tälle päivälle olen suunnitellut kevyttä ulkoilua ja lukemista. En katso telkkaria, koska siihen liittyy niin kiinteästi se viinilasi käteen.

Nyt on vahva aikomus jatkaa vielä tammikuun jälkeenikin. Onko muita, joilla sama ajatus?

Kirjoitin jo aiemmin, että lopetin jo tipattoman. Pari lasia viiniä meni perjantai-iltana ja hyvältä maistui.

En vaan ymmärrä, kellä voi olla niin tarkkaa, missä kuussa saa viiniä juoda. Missä ei.

Niin, kaikki ei kaikkea ymmärrä, eikä tarvitsekaan. Jokaisella on omat syynsä.

Mukavaa, että nautit elämästäsi. Minäkin tässä nautin elämästä ja hyvästä ruuasta. Vallan mainiolta molemmat maistuvatkin, ihan kivennäisvesilasillisen kanssa. Skool! 🥂

Vierailija
125/792 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki ei kaikkea ymmärrä, eikä tarvitsekaan. Jokaisella on omat syynsä.

Mukavaa, että nautit elämästäsi. Minäkin tässä nautin elämästä ja hyvästä ruuasta. Vallan mainiolta molemmat maistuvatkin, ihan kivennäisvesilasillisen kanssa. Skool! 🥂

Lasillinen kivennäisvettä terästettynä kotitekoisella punaherukka-mansikka-vadelmamehulla, aaaaahhh!

Vierailija
126/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/31 Kolmas rokote haettu paikallisesta walk-in rokotuspisteestä. Tällä kertaa ei tullur sivuvaikutuksena edes parin yön unettomuutta, niin kuin edellisellä piikillä. Hyvät, pitkötv yöunet takana ja kaikki siis mallillaan.

M45

Vierailija
127/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan ketjua. Itsellä tarkoituksena irtaantua alkoholista kokonaan ja aloitan tästä vuodesta eli menossa 9/365, vaikka päivä kerrallaan edetään ja yritän olla ajattelematta vuotta kokonaisuutena. Omassa juomisessa on huolestuttavia merkkejä, vaikka vielä en "pohjalla" olekaan. Matkalla vaan siihen suuntaan. Tiettyjä terveyteen liittyviä, epämiellyttäviä hälytyskelloja on alkanut jo ilmetä kuten sydänoireita. Nyt järkeilin olevan oikea aika pistää korkki kiinni. Eniten pelottaa epäonnistuminen. En ole sosiaalinen juomari, vaan enemmänkin erakkojuoppo. Juhlista on yhden lasin jälkeen kiire kotiin tinttaamaan kunnolla. N37

Vierailija
128/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut tipattoman myös, aloitin 2.1. (uudenvuoden päivänä meni vielä miehen kanssa yksi skumppa). Katsotaan miten pitkälle jatkuu mutta ainakin tammikuu. 

Kotona on vkl alkanut mennä valkkaria pänikkä + olutta ja vähän lonkeroakin, siis kaksin. Ravintoloissa emme käy juuri kuin kesäisin terassilla.

Huolestuttaa ennen kaikkea rahanmeno + kilot. Tein myös excel-taulukon tälle vuodelle, johon merkkaan kaikki menot ja tulot. Alkoholilla on oma sarakkeensa.

Paljon veikkaat, että vuodessa menisi alkoholiin?

Veikkaan, että esim. viime vuonna meni 2500-3000 euroa. Ehkä kaunistelen? Nyt seuraan totuuden, tosin aion vähentää muutenkin kuin tammikuun. En lopeta kuitenkaan.

Vierailija
129/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut tipattoman myös, aloitin 2.1. (uudenvuoden päivänä meni vielä miehen kanssa yksi skumppa). Katsotaan miten pitkälle jatkuu mutta ainakin tammikuu. 

Kotona on vkl alkanut mennä valkkaria pänikkä + olutta ja vähän lonkeroakin, siis kaksin. Ravintoloissa emme käy juuri kuin kesäisin terassilla.

Huolestuttaa ennen kaikkea rahanmeno + kilot. Tein myös excel-taulukon tälle vuodelle, johon merkkaan kaikki menot ja tulot. Alkoholilla on oma sarakkeensa.

Veikkaan, että esim. viime vuonna meni 2500-3000 euroa. Ehkä kaunistelen? Nyt seuraan totuuden, tosin aion vähentää muutenkin kuin tammikuun. En lopeta kuitenkaan.

Ja vielä lisään, että tuo on arvio yksin minun euro-osuudesta. Asutaan eri osoitteissa ja n. joka toinen vkl miehen kotona sama satsi hänen hankkimanaan.

Vierailija
130/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan ketjua. Itsellä tarkoituksena irtaantua alkoholista kokonaan ja aloitan tästä vuodesta eli menossa 9/365, vaikka päivä kerrallaan edetään ja yritän olla ajattelematta vuotta kokonaisuutena. Omassa juomisessa on huolestuttavia merkkejä, vaikka vielä en "pohjalla" olekaan. Matkalla vaan siihen suuntaan. Tiettyjä terveyteen liittyviä, epämiellyttäviä hälytyskelloja on alkanut jo ilmetä kuten sydänoireita. Nyt järkeilin olevan oikea aika pistää korkki kiinni. Eniten pelottaa epäonnistuminen. En ole sosiaalinen juomari, vaan enemmänkin erakkojuoppo. Juhlista on yhden lasin jälkeen kiire kotiin tinttaamaan kunnolla. N37

Kuin omalta näppikseltä (paitsi että kroppa ei vielä ole oireillut). Itseäni on eniten huolestuttanut juurikin tuo mitä viimeksi kirjoitit, eli kiire pois sivistyneen naukkailun tilanteista, jotta saa vetää kunnon lärvit katseilta piilossa. Selkeä alkoholismin merkki. Hälytyskellot soivat itsellänikin ja kovaa.

Vierailija
131/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon. Itse tilasin vuoden 2021 aikana noin 1500 eurolla oluita ja viinejä Saksasta, siis tuo jaettuna kahdelle hengelle. Käyttö viikonloppuisin pullo, pari viiniä ja pari olutta.

Vierailija
132/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/31, 22 pv jäljellä. Huomenta, ennustelin itselleni hyviä yöunia ja sieltähän ne sit tuli. Yhden kerran heräsin yskimään, sain vielä unen päästä kiinni ja heräsin klo 9:30, nukuin n.12 tuntia. Nyt saa jännittää seuraavaa yötä, tuleekohan siitä valvottu yö.

Jotkut ovat avanneet korkin kesken tipattoman, se ei kuulkaas haittaa. Nauttikaa elämästä ja sen antamista herkuista.  Se on hyvä, jos edes muutamankin päivän on ottamatta niin sekin antaa elimistölle vähän lepoa.

Kerran alkossa kassajonossa oli iäkkäämpi rouvas ihminen, seisoin hänen takanaan. Häne kertoi siinä kassalle, että hänellä oli pahalaatuinen maksasyöpä ja hän alkoi ottamaan neljä ketaa päivässä Jägermeister snapseja ja oli saanut näin maksan toimintaan jälleen, osti siinä juuri tätä alkoholia. Alkoholihan pistää maksan tekemään hommia enemmän, kun käyttää alkoholia. Olen ihmetellyt sitäkin, kuinka ne ihmiset, jotka juovat aamusta iltaan kirkkaita, elävät kuitenkin pitkään.

Mutta minun isäni  kuoli  57-vuotiaana alkoholin tuomiin sairauksiin, hän joi todella paljon, sitten kun sai herätyksen vähentää/lopettaa, kuoli. Rauha hänen sielulleen.

Täällä on pakkasta 18 astetta. Suunnittelin ulkoilua tälle päivälle , mutta saas nähän viittiikö lähtee naamaansa palelutttamaan .

Hyvää sunnuntai päivää!  -Ap

Vierailija
133/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, minäkin olen erakkojuomari! Jotenkin tykkään ottaa itsekseni ja nauttia vain omasta seurasta nettia selaillen ja välillä pelaillen. -Ap

Vierailija
134/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku alapeukuttaa tipatonta tammikuuta??

Koska se on NIIN junttia

Vierailija
135/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksin juova. Voin juoda viikonloppuisin itseni parissa tunnissa sammuneeksi, eli en tissuttele.  Arkisin en juo ollenkaan, ja työelämässä olen menestynyt. Tipatonta nyt reilu viikko ja mennyt yllättävän hyvin, oikeastaan tämä viikonloppu oli seikkailu koska en muista edellistä raitista viikonloppua! 

Mielialakin on erinomainen, mutta väsymys vaivaa. Nukun kohtalaisesti, olo silti kuin jyrän alle jäänyt. Tästä kuitenkin hyvä jatkaa. Minulla ei ole suunnitelmia siitä miten kauan tipaton jatkuu, selvää on kuitenkin se että entiseen en voi palata.

Vierailija
136/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin eilen uuden viskipullon. Naminami!

Vierailija
137/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi tipattoman viettäjä. Juon vain viikonloppuisin, mutta määrät ovat liian isoja. Tapa on jäänyt päälle jo nuoruudesta, koska olen sitä ikäluokkaa, jolla viikonloppujuominen kuului asiaan. Aikuisiällä olen välillä juonut vähemmän, välillä enemmän, mutta nyt kun ikää on tullut, tuntuu että olisi syytä vähentää pysyvästi.

Arkisin minulla ei siis ole vaikeuksia olla juomatta ja tämä viikonloppukin on mennyt yllättävän helposti, tosin mitään erityisen mukavaa en ole tehnyt.

Olen aikaisempinakin vuosina pitänyt tipatonta, mutta en ole huomannut siitä mitään hyötyjä, mitä yleensä mainitaan. Uni ei parane ja en ole laihtunut, nytkin paino on pikemminkin nousussuunnassa. Ehkä kuukausi on liian lyhyt aika siihen, että suurempaa hyötyä alkaisi näkymään.

Vierailija
138/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/31.

Vierailija
139/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua selatessa tulee järkytys. Oikeasti on ihmisiä, jotka eivät pysty kontrolloimaan juomistaan., vaan juovat yksin kännejä.

Itsellä on esim puolikas valkoviini, joka jäi uutena vuotena jääkaappiin. Ei sitä ole pakko juoda kokonaan, eikä muutenkaan ole pakko juoda humalaan.

Vierailija
140/792 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se valitettavasti on eikä katso yhteiskunnallista asemaa, tällainen ongelma voi olla kenellä vain meistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä