Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
7/31, 24 pv jäljellä, viimeyö meni harakoille, menin sänkyyn jo klo 22:20 ja uni vaan ei sit tullukkaan. Ravasin vessassa ja sit tuli nälkä, menin syömään klo 3:00 , söin ja otin allergialääkkeen unen tuloa helpottamaan. No, jossain vaiheessa nukahdin ja heräsin kymmeneltä. Olisinko nukahtanut viimeistään viideltä, toivotaan. Tänään pitää jaksaa touhuta kaikenlaista. Jos unettomus ei lopu niin onko minun aloitettava alkoholin käyttö vai mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Luulis että ensyönä saisin unta.
6/31! Tämä perjantai on vähän tällainen koetinkivi, tekisi mieli hakea viinipullo nihkeää työviikkoa tasaamaan. Mutta en nyt hae. Huomaa kyllä että viinistä on tullut liian tärkeä osa elämää, ajatukset jotenkin aika synkkiä ja väsymys aivan järkyttävä, tekisi todella paljon rentoutua viinilasillis(t)en äärellä tänään.
Hyppään mukaan tässä vaiheessa. Alkotta olen ollut kuukauden ekasta päivästä asti, koska keventelin mehupaastoa varten. Nyt on paasto katkaisupäivässä ja viikonloppu menee vielä kevennetyillä syömisillä, joten alkoholi ei varmaan ekana ole nyt mielessä. Ensi viikonloppu voi sitten jo olla hankala, kun tässäkin tullut totutettua itsensä siihen perjantain punkkupulloon…
7/31. Paino ei tule putoamaan vaikka syytä olisi, kun näköjään selvästikin korvaan juomista syömisellä. Liikkuminenkin vaan kasvattaa ruokahalua.
M45
Vierailija kirjoitti:
7/31. Paino ei tule putoamaan vaikka syytä olisi, kun näköjään selvästikin korvaan juomista syömisellä. Liikkuminenkin vaan kasvattaa ruokahalua.
M45
Katot mitä syöt, kyllä se siitä alkaa paino putoomaan.
Vierailija kirjoitti:
M45
Kysymys muillekin kuin sulle: Miten moni on harrastanut alkoholipitoisia juomia muulloinkin kuin viikonloppuna? Itselläni työ rajoittaa arkitissuttelua, joten viikonloput ovat kipukohtia, viikot menevät helposti.
Seitsemäs päivä. Viime yö meni täysin vi*uiksi, ensin en saanut unta, ja kun viimein sain, heräilin jatkuvasti, ja lopulta olin täysin hereillä klo 04. Aamuyön tunteina oli pakko kysellä googlelta että mikä juttu hei. Ilmeisesti onkin aika tavallista, että alkoholin jäädessä pois unen laatu alkuun häiriintyy, ja paranee vasta alkottoman ajan jatkuessa. Hieman lohduttaa, mutta vain hieman. Väsynyt zombie ei ole se tila mitä lähdin hakemaan. Onko aivokemia tosiaan niin häiriintyneessä tilassa, että ilman viiniä ei näytä nukkumatti saapuvan paikalle. Ei auta kuin sinnitellä, ja tsempit vaan meille kaikille asian kanssa kipuileville... Huomaan, etten ole asian kanssa yksin.
Muuten ihan hyvät tunnelmat, eikä erityisiä vaikeuksia. En olisi ikinä uskonut, että tämä olisi näin "helppoa". Mikä ja koska on se hetki, kun Shirazin seireeni/vanha vainooja alkaa huhuilla ja kutsua? Sekin hetki varmasti vielä koittaa.
-Tomsku
Hei! 🌺
Tsemppiä kaikille. Tämä ketju on yllättävän positiivinen, moneen muuhun verraten. Toivottavasti unen saanti helpottuu ja pidemmät yhtäjaksoiset tunnit lisääntyy. Luulisi, että alkaa helpottamaan, olettehan jo kohta siirtymässä kahdeksanteen päivään. Mulla on ollut tipatonta jo vähän aikaa. Tänään on 41pv. tarkoitus jatkaa edelleen. Vaikken nyt sovi menossa olevaan ryhmäänne, käyn kuitenkin antamassa tsemppi-peukkuja kannustan teitä loppuun saakka.
P.S. Tomsku, jatka kirjoittelua, kiva lukea. Olet lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Seitsemäs päivä. Viime yö meni täysin vi*uiksi, ensin en saanut unta, ja kun viimein sain, heräilin jatkuvasti, ja lopulta olin täysin hereillä klo 04. Aamuyön tunteina oli pakko kysellä googlelta että mikä juttu hei. Ilmeisesti onkin aika tavallista, että alkoholin jäädessä pois unen laatu alkuun häiriintyy, ja paranee vasta alkottoman ajan jatkuessa. Hieman lohduttaa, mutta vain hieman. Väsynyt zombie ei ole se tila mitä lähdin hakemaan. Onko aivokemia tosiaan niin häiriintyneessä tilassa, että ilman viiniä ei näytä nukkumatti saapuvan paikalle. Ei auta kuin sinnitellä, ja tsempit vaan meille kaikille asian kanssa kipuileville... Huomaan, etten ole asian kanssa yksin.
Muuten ihan hyvät tunnelmat, eikä erityisiä vaikeuksia. En olisi ikinä uskonut, että tämä olisi näin "helppoa". Mikä ja koska on se hetki, kun Shirazin seireeni/vanha vainooja alkaa huhuilla ja kutsua? Sekin hetki varmasti vielä koittaa.
-Tomsku
Minulle tilanne on sellainen, että nukun yöt nyt paremmin mutta päivisin olen aivan täysin veltot ja kaikki energia loistaa poissaololllaan. Itselleni viinillä on piristävä vaikutus, ja nyt tuntuu että tämä aivokooma vain jatkuu ja jatkuu, vaikka oletin että kävisi toisinpäin. Tulee kyllä tiukka kuukausi, jos tämä ei ala tästä hälvetä. Tuntuu että voisin nukkua päivät pitkät.
Ex pomoni piti tipattoman helmikuun kun on lyhin kuukausi.. tai sanoisko yritti pitää.
Se on taas kova paikka monelle tipattoman aloittaneelle tämä viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja täällä (noin 1.5 pulloa viiniä melkein joka ilta) nyt 6 päivää ilman! Tsemppiä muille tipattomille. Olen noin 50v nainen.
Nyt täytyy kysyä, että ihan alkostako ostat viinit vai teetkö itse? Mulla ei ehkä rahat riittäis, vaikka maistuiskin ja mulle kyllä tulis sellanen rapula etten seuraavana päivänä kykenis mihinkään. Mutta , jotkut pystyy. Tsemppiä sulle!
Huomasin tämän vasta nyt! Ostan viinit, en ole itse alkanut tekemään ja ei kai punaviiniä oikein pystyisikään. Rahaa menee niin paljon etten oikein uskalla ajatella miten paljon esim per kk. Olemme suht hyvätuloinen pariskunta joten raha ei ole juomisen este. Oma terveys nyt laittoi tipattomalle. Tarpeeksi kun harjoittelee viinin niin krapula on sellainen yökkäily ja yskintää aamulla ja väsymys mutta kykenen töihin jotenkin aina. Kiitos tsempistä päivä 7 ilman tipan tippaa!
Tänään lopetin. Siis äsken.
Tein vaimolle leipäjuusto-kanasalaattia ja kylkeen ranskalaista patonkia uunissa. Lasi valkoviiniä meni salaatin kanssa ja toinen kohta Uutisten kera.
Toivon saavani myöhemmin jälkiruoaksi jotain hyvää.
T. M50
Ihan kivasti menee perjantai, ainakin kiva ettei huomenna aamulla ole pientäkään pöhnää. Tylsää kyllä on, ja olisi kiva ollut ottaa lasillinen töiden päätteeksi. Ensi viikko on todella raskas töissä, joten tekisi mieli sekin vaan unohtaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja täällä (noin 1.5 pulloa viiniä melkein joka ilta) nyt 6 päivää ilman! Tsemppiä muille tipattomille. Olen noin 50v nainen.
Tervetuloa sinulle ja kaikille muillekin. Kiva kun tulee ketjuun porukkaa lisää. Saako kysyä oletko pitkäänkin pohtinut vähentämistä, vai oliko nopea päätös. Kyselen, koska yritän tässä tipattoman lomassa harrastaa itsetutkistelua, ja samalla muiden vertaisten kokemukset ja tilanteet kiinnostavat. Tässä vaheessa torstai-iltaa minulla alkaisi kohta olla lasillinen kaadettuna sen varjolla, että viikonloppu häämöttää. Nyt tuntuu oudolta olla ilman. Onhan se viinilasi ollut sellainen tietynlainen tuki ja turva, vaikka hassulta kuulostaakin näin sanottuna. Myös ilon lähde, mikäs sen hauskempaa kuin pieni nousuhumala, ei huolet juuri silloin hetkeen häiritse.
Toisaalta olo juuri nyt ilman alkoholia on tosi hyvä, ja suoraan sanoen tuntuu siltä, että hyvin tässä pärjäilee ilman pikkuhiprakkaa. Tavat istuvat tiukassa, mutta lohdullista on, että niistä voi myös opetella pois. Sitäpä tässä nyt opettelen.
Kiitos kaikille vertaistuesta, ja raitista iltaa!
Tomsku
Olen pitkään ollut huolissani omasta terveydestäni mutta se on pitkään ollut sellaista “maanantaina ihan varmasti lopetan” haahuilua ja viimeistään keskiviikkona sitten taas pullo auki. Nyt tammikuu tuntui hyvältä rajapyykiltä aloittaa ihan tosissaan ja motivaatio on nyt korkealla! Tsempit myös kaikille muille !!
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut tipattoman myös, aloitin 2.1. (uudenvuoden päivänä meni vielä miehen kanssa yksi skumppa). Katsotaan miten pitkälle jatkuu mutta ainakin tammikuu.
Kotona on vkl alkanut mennä valkkaria pänikkä + olutta ja vähän lonkeroakin, siis kaksin. Ravintoloissa emme käy juuri kuin kesäisin terassilla.
Huolestuttaa ennen kaikkea rahanmeno + kilot. Tein myös excel-taulukon tälle vuodelle, johon merkkaan kaikki menot ja tulot. Alkoholilla on oma sarakkeensa.
Paljon veikkaat, että vuodessa menisi alkoholiin?
Olen aloittanut tipattoman myös, aloitin 2.1. (uudenvuoden päivänä meni vielä miehen kanssa yksi skumppa). Katsotaan miten pitkälle jatkuu mutta ainakin tammikuu.
Kotona on vkl alkanut mennä valkkaria pänikkä + olutta ja vähän lonkeroakin, siis kaksin. Ravintoloissa emme käy juuri kuin kesäisin terassilla.
Huolestuttaa ennen kaikkea rahanmeno + kilot. Tein myös excel-taulukon tälle vuodelle, johon merkkaan kaikki menot ja tulot. Alkoholilla on oma sarakkeensa.