Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Terveiset täältä kaukaa maapallon toiselta puolelta. Ketjua sivusta seuranneena ja alusta asti mukana - tavoitteena on ainakin se sata päivää eli melkein huhtikuun puoleen väliin.
Alkoholin käyttö alkoi vaimon kanssa livetä käsistä kun kuohuviiniä alkoi kulua viime vuosina jo ainakin joka toinen päivä joten oli selvästi aika ottaa siitä vähän taukoa.
Tammikuussa varsinkin perjantait tuntuivat aika vaikeilta. Olin vuorotellen kärttyinen, surullinen ja tylsistynyt. Helmikuussa oli vähän helpompaa ja nyt maaliskuussa vasta vanhat juomatottumukset on alkanut vähitellen unohtua.
Minä join eilen saunan jälkeen alkottoman oluen, tai siis yritin. Tuo versio oli niin jäätävän pahaa, että piti kaataa viemäristä alas. Join pari oikeaa ipaa ja ei mitenkään erikoisen hyviä olleet, muttei pahaakaan. Tänään myös pari olutta päivällä ja ehkä vielä pari saunan jälkeen.
Ei tullut morkkiksia, eikä tällaiselle isolle ukolle mitään sen kummempia krapuloitakaan. Varmasti oli tipaton jakso hyödyllinen, määrät tulevat olemaan pienemmät jatkossa. Ei tarvi mitään kasipäkkiä tai enemmän aina lotrata.
Jatkan ketjun seuraamista, vaikka en ehkä enää niin aktiivisesti kommentoi. Kiitos teille kaikille tsempistä ja onnea matkaan vielä tipattomalla oleville!
-63pv matkassa sinnitellyt Jone
Tulin Madridiin viikonlopuksi ja olen juonut lasin viiniä niin lounaalla kuin oluen illalla. Toki parempaa kuin entinen pullo päivässä jopa työiltoina, mutta myös se fiilis, että kun kotiudun, palaan tipattomalle. Jo tämä pari lasia nimittäin vaikuttaa yöuniin joita ehdin tuossa jo nauttia. Enkä halua enää ikinä ja siis todella en ikinä siihen vanhaan minään, jolle maistui….
Kiva, kun täällä on muitakin joita oma juominen mietityttää ja etsii sellaista suht tipatonta tai täysin tipatonta elämää. Kiva käydä täällä saamassa henkistä tukea ja vaihtaa mietteitä!
65 pvää takana. Talvilomakin meni ilman alkoholia. Ajatus jatkaa toistaiseksi raittiutta
Se eka juoma tauon jälkeen ei välttämättä ole mikään elämys--muistelen aikaisempien taukojen jälkeisiä fiiliksiä.
Näillä mennään kohti valoa, zemiä tipallisille ja tipattomille!
Leevi-
.
Tämään oli niin rankka työpäivä, että jokaista lihasta särki illalla. Kävi mielessä ottaa lasi punkkua. Mutta sitten muistui, ettei viini oikeasti rentouta vaan pilaa yöunetkin.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Terveppäs terve, pitkästä aikaa täällä lukemassa ja päivittämässä omaa tilannetta. Ilokseni ilmoitan että arki-iltaisin olen edelleen pysynyt vissylinjalla, eikä tee tiukkaakaan. Tammikuu oli todella käänteen tekevä kuukausi, monin tavoin. Myös silloin lisääntynyt liikunta sekä lanseerattu pätkäpaasto sekä entistä terveellisempi ruokavalio ovat pysyneet matkassa. Ainoa mikä vie tunnelmia kovasti alas on tämä sotatilanne. Mahtava lukea teidän muiden onnistumisia, terveiset ja tsemppaukset kaikille!
-Tomsku
Täältäpä palailen ketjuun häntä koipien välissä. Loma alkoi turhankin kosteasti, ja siinä samalla romuttui myös hyvin alkanut ruokaremontti.
Nyt loman vedellessä viimeisiään alkaa uusi laskenta. On päivä 3 uutta raittiutta. Katsotaan, pääsenkö kesään asti.
- Helmi
70 pvää vissyn voimalla. Taitaapi olla pisin tauko rippikoulun jälkeen. Ja siitä on aikaa.
Palkitsen siis tänään itseni avantouinti&sauna&Jääkylmä Vichy Combolla🤗
Olo jotenkin raikkaampi monin tavoin. Eli matka jatkuu toistaiseksi. Mukavaa vknloppua kanssamatkustajille!
-Leevi
Mulla viini pyörii paljon mielessä ja se ärsyttää, mutta onneksi on pysynyt vaan ajatuksen tasolla ilman kamalaa kamppailua.
Viinin sijaan vietän perjantai-iltani viherkasvejani hoidellen 😄 latasin muuten tänään I am Sober-apin matkani tueksi.
Ja niin, tänään on päivä 76.
Hienoa, että täällä vielä useampi on pysynyt tipattomalla. Minä olen juonut lasin siellä täällä, mutta ihan kuin ihme: ei tee mieli juoda. Valitettavasti karkit ja muu makea on ruvennut maistumaan viinin tilalalla. Miten siitäkin pääsisi? Mukavaa iltaa!
Hei, tässä on ollut työkiireitä, mutta tulin nyt kurkkaamaan kuinka täällä jaksellaan? Olisi hauska kuulla teistä tammikuulaisista, miten on jatko sujunut?
Minä olen taas työillallisilla juonut viiniä ja huomaan olevani taas vaarassa. Haluan pysyä tässä ryhmässä, jotta tiedän milloin vähäinen alkaa siirtymään kohti kohtuullista ja siitä suoraan alamäkeen.
Tsempit kaikille! 80 pv pistää kateelliseksi, taidan laittaa itsellenikin seuraavaksi 60 ja sitten 100!
Tänään tekee todella kovasti mieli korkata viinipullo illalla. Olen päivän täällä muistisairaan isäni kanssa ja tämä on kyllä niin raadollinen sairaus, että saan tosissani tehdä töitä pysyäkseni vahvana ja aikuisena ja tukena, kun oikeasti haluaisi heittäytyä lattialle ja itkeä. Tiedänhän minä, ettei se viini mitään muuta eikä mihinkään auta, mutta just nyt tuntuisi helpottavalta ajatus siitä lyhyestä hetkestä, kun paino rinnassa helpottaisi ja hartiat laskeutuisi alas.
Oletteko lukeneet tai kuunnelleet kirjoja alkoholin juomisen lopettamisesta? Minä taidan tosiaan myös olla hiukan häntä koipien välissä: luulin, kokevani sellaisen ihmeen, ettei alkoholi maistu ja siitä täällä levitin harhaan johtavaa tekstiä. Mutta se olikin samaa harhaa kuin ennen. Alkoholi aiheuttaa riippuvuuden jokaiselle joka sitä tarpeeksi juo. Minulla juoma silloin tällöin palautti aivot siihen rasittavaan tilaan, jossa mietin juomista liikaa. Paras aloittaa etuajassa huikaton huhtikuu. Päivä 1.
Vieläkö täällä on elämää? Oon miettinyt, että pitäisi ehkä siirtyä tohon 100 päivää ilman-ketjuun, kun mulla on tänään päivä 95. Tipaton tammikuu venähti 😄 Hyvä mieli, hyvä olo.
90 pv illassa---ehkäpä Pääsiäisenä otan itseäni niskasta kiinni---ja tempaisen muutaman oluen Kevään kunniaksi!!
-Leevi
Vaikka tää on ymmärrettävästi jo aika kuollut ketju, niin pakko tulla hehkuttamaan, että mulla on tänään päivä 100! Aikamoista. En olis uskonut.
Tervehdys pitkästä aikaa, maaliskuu se mennä hujahti. Onneksi kuitenkin niin että edelleen arki-illat menevät täysin vissyn voimalla, enkä oikeastaan edes ajattele alkoholia ennen kuin viikonloppu kolkuttelee ovelle. Olen tilanteeseen aika tyytyväinen, arki-iltojen lasi kädessä istuskelu on korvaantunut muilla jutuilla, esim. lisääntyneellä liikunnalla. Tiedostan kuitenkin sen että arki varmaankin sujuu vesilinjalla hyvin KOSKA tiedän että tulevana perjantai-iltana saan taas hyvällä omallatunnolla avata punaviinipullon. Eli tällaista tasapainoiluahan tämä on, enkä aio uskotella itselleni että olisin jotenkin lopullisesti "parantunut" viinihimoista, en suinkaan. Mutta entiseen verrattuna parannus on huomattava, ja siitä olen kiitollinen ihan joka päivä. Ei koskaan enää paluuta arki-iltojen viinitissuun!
Upeita saavutuksia teillä jotka olette jatkaneet! Wau, nostan hattua! Kaikkea hyvää kaikille!
-Tomsku
Minä olin niin täynnä itseäni, että vähentäminen sujui niin sutjakasti. Mutta ei, olen lähes samassa jamassa kuin ennen. Tosin määrät ovat vähentyneet, mutta silti juon taas joka ilta — yksin. Täytyy etsiä apua oikeasti ;-(
Jaahas, olen kyllä vähän pettynyt. Ei se kuoharin juominen ollutkaan niin kivaa kuin olin kuvitellut: mitään mukavaa nousuhumalaa ei tullut, vaan sen sijaan vain alkoi väsyttää ja kivistää päätä. Jäi toinen lasillinen puoliksi juomatta, mitä ei ole tapahtunut ikinä aiemmin. Aamulla kaatelin lasinpohjat viemäriin ja hieman harmittelin, että hyvä raitisteluputki katkesi näinkin epätyydyttävän tissuttelun vuoksi.
Krapulaa ei tullut (kuten ei minulle yleensäkään), joten lähden lounaan jälkeen ulos ottamaan vähän valoterapiaa 😎. 🔆
Mukavaa viikonloppua kaikille!