Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Terve vaan kaikille! Ei taida meikäläiselle enää alkoholi käydä. Päänsärky taas, vaikka en ottanut eilen, kuin yhden oluen (0,33) , mut oli se 8%:nen ja n. desi punaviiniä, jos sitäkään, niin nyt kärsin päänsärystä ja pienoisesta pahoinvoinnista.
Vähän sapettaa.
Eipä tällä kertaa tämän enempiä, alan potemaan.
Hyvää vkl kaikille ja tsempit!
-Ap
Hei, niin alkoholihan on hermomyrkkyä, johon vähitellen tottuu. Tauon jälkeen taas pitää nähdä ”vaivaa”, että kroppa oppii taas sietämään sitä. Eli on vähän pimeää hommaa. Kuitenkin varmaan itsekin jossain kohtaa taas valun sille tielle, nyyh. Nyt olen ollut 27 päivää selvin päin, pisin jakso pariin vuoteen. Jihuu! Olo kuin voittajalla :-D
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Olen tyytyväinen, että perjantaina pysyin niissä alkoholimäärissä kun olin ajatellut: yksi (iso) olut saunan jälkeen ja pieni (puolikas) punaviinipullo loppuillan aikana. Saman kuin Ap sain kyllä kuitenkin todeta itsekin; illalla nukkumaan mennessä päätä särki ja jouduin ottamaan särkylääkkeen. Onneksi kuitenkin aamulla vointi ihan hyvä!
Täytyy kyllä tunnustaa, että kovin vähäisiltä eilen tuo määrä tuntui, hirveästi olisi tehnyt mieli ottaa enemmän. Korvasin sitten viinin suklaalla, ei hyvä sekään. On mulla vielä opettelemista siihen, että juomamäärät jäisivät edes siihen suurkuluttajan alarajalle yhteen viinipullolliseen viikossa. Tänään varmasti aukeaa pullo ja tuskin jää tyhjenemättä loppuviikon aikana. Pitäisiköhän kokonaan siirtyä pikkupulloihin, niin pystyisi säännöstelemään juomamääriä?
-Sinna-
No niin, N52 siirtyi 27. päivänä moderaatiojoukkoihin: tuli sisko perheineen kylään ja otin muiden mukana lasin kuohuvaa. En osaa sanoa miksi, koska todellakaan kukaan ei olisi houkutellut saati pakottanut. Aamulla tuo määrä riitti siihen, että päätä vähän särki. Nyt haasteeksi jää avattu pullo… pitäisi kaataa viemäriin! Täytyy sanoa, että kaduttaa ja ei kaduta. Olisi ollut coolia saada edes se 31 päivää täyteen, mutta jos tämä 27 päivää auttaisi siinä, etten enää juo niin usein, niin se olisi todella kiva saavutus.
Päivä 50. Haluaisin iloita pyöreästä saavutuksesta, mutta juuri tämä viikonloppu on ollut hyvin vaikea. Viiniä on tehnyt mieli ja olo on kerrassaan alakuloinen ja ahdistunut henkilökohtaisen elämän vastoinkäymisten takia.
K kirjoitti:
Päivä 50. Haluaisin iloita pyöreästä saavutuksesta, mutta juuri tämä viikonloppu on ollut hyvin vaikea. Viiniä on tehnyt mieli ja olo on kerrassaan alakuloinen ja ahdistunut henkilökohtaisen elämän vastoinkäymisten takia.
On kyllä huima saavutus! Ja hienoa että jaksoit pitää pintasi vaikka onkin vastoinkäymisiä.
K: onnittelut sulle 50 tipattomasta päivästä ja hurjasti tsemppiä elämän vastoinkäymisiin💕
Upea suoritus, 50 päivää!!
Symppaan kyllä fiiliksiä, ihan hirveesti on tehnyt mieli koko viikonlopun viiniä. Vielä pitäisi ensi perjantaihin asti jaksaa.. Vähän kyllä pelkään, että lomalla tulee sitten kiskottua kaksin käsin. Olisi hyvä, jos saisi normi arkeen sen perjantain pidettyä jatkossa tipattomana, että vain lauantaisin nauttisi viiniä. Ja ei edes joka lauantaina... Saa nähdä kuinka käy🤔
Ope 42v
Kiitos tsempeistä ❤️ En odottanut kommentteja niin tuli lämmin läikähdys, kun niitä näin. Hassua, että täällä keskustelu on näin lämminhenkistä. Kun nykyään nettikeskusteluissa on usein aika raadollinen meininki.
Pidin tipatonta 27.12.2021-1.2.2022, eikä tehnyt tiukkaakaan. Sen jälkeen onkin lähtenyt päälle melkein vanha ralli. Nyt viikonloppuna kävin isommalla porukalla Tukholman risteilyllä. Meno ei ollut mitenkään ennenkuulumatonta, mutta aika kosteaa kuitenkin pari päivää peräkkäin ja lauantai-aamu tuli aloitettua akvaviitilla laivan aamiasbuffassa. Hyttikaverilla oli mukana alkomerti, kun oli kuskina. Molemat puhallettiin lauantaina ennen nukkumaan menoa noin 1,4 promillea, minkä ei pitäiis olla mikään maata järisyttävä lukema. Muisti pelasi ihan hyvin eikä askel heittänyt.
Eilen sunnuntaina oli täysin yllättäen elämäni pahimpia krapuloita, joka jatkuu kovana vielä nyt maanantai-iltanakin. Siis varsinkin eilen tunne oli ensimmäistä kertaa elämässäni sellainen, että mietin lähdenkö ensiapuun. Ehkä tipaton laski toleranssia väliaikaisesti tai sitten 45 v mittarissa tarkoittaa sitä, että nyt on aika ottaa lusikka kauniiseen käteen.
Joka tapauksessa vedän nyt tästä kokemuksesta sen johtopäätöksen, että uusi tipaton edellisen jatkoksi alkoi suuniteltua aikaisemmin. Katsotaan miltä tuntu 15.3.2022.
M45
Moi, 50 päivää ja enemmänkin saavuttaneet: onnea! Minulla katkesi tosiaan jo 27 päivän jälkeen, mutta koska jo lasi kuohuvaa aiheutti päänsäryn, päätin jatkaa tipattomalla. Tähänhän alkaa vähän tottua ;-)
Olen kuunnellut nyt kirjaa Finding your sober bubble, se ei ihan pure, koska kirjoittaja on kauheita kännejä vetänyt mies. Itse kun olin (ja toivottavasti tuo aikamuoto pysyy!) tissuttelija, ani harvoin humalassa. Onko joku kirjoittanut meille raittiuskirjan?
Tsemppiä kaikille!
Terveppäs terve! Pikainen päivitys täältä. Täysi tipattomuus kesti siis viisi viikkoa, sen jälkeen aloitin "viini vain viikonloppuun"- elämäntavan. Ihan mukavasti sujuu, tosin tänään on kieltämättä käynyt mielessä että montakos päivää viikonloppuun olikaan. Töissä oli turhauttava päivä, plus nyt on keskiviikko eli pikkulauantai, joten siinä olisi edellisessä elämässä ollut jo kaksi hyvää syytä kaataa illan aikana muutama ISO lasillinen punaviiniä. Nyt odotan kiltisti viikonloppua, lähden lenkille ja keittelen sen jälkeen yrttiteetä. Tilanne siis ns. hallinnassa, ja olen itsestäni ihan älyttömän ylpeä edelleen. 31.12.2021 jälkeen olen nauttinut alkoholia vain neljänä päivänä. Aiemmin olisin saavuttanut saman määrän jo ennen tammikuun ensimmäisen viikon loppua. Aika karseaa.
Kirjoista: viime kesänä luin Allen Carrin kuuluisan ja jopa ihmeitä tehneen Korkki kiinni- opuksen. Ei tehonnut meikäläiseen, pidin sitä jankkaavana ja paikoittain jopa jotenkin epätotena. Syksyllä luin Ira Koivun Viinistä vapaa- kirjan (tms.) mutta en muista siitä muuta kuin että siinä oli suomalaisten naisten omakohtaisia tarinoita. Luin sen nopeasti ja tod.näk siemailin samalla viiniä. Nyt ajattelin kokeilla saanko mitään irti Juhani Seppäsen Selvästi juovuksissa-teoksesta. Esittelytekstissä sanotaan, että Seppänen on alkon suurkuluttajaksi tunnustautunut lääkäri, joka päätti olla vuoden ilman alkoholia ja kirjoittaa siitä kirjan.
Siinäpä tämän viikon kuulumiset. Voimia vastoinkäymisiin ja onnea onnistumisiin meille kaikille!
-Tomsku
Kiva kuulla Tomsku, että olet onnistunut vähentämään alkoholin käyttöä pysyvästi (uskaltaako sitä vielä noin sanoa - no sanonpa nyt kumminkin!) Myös minä olen jättänyt viinin litkiminen viikolla, vaikka kieltämättä niitä iltoja on tullut, kun mieli on tehnyt ja paljon. Toisaalta kuitenkin, kun on itselle ”säännöt” sanellut, ei sitä halua tunnustaa ettei niitä myös pystyisi noudattamaan.
Siitä olen kyllä tavallaan ihan iloinenkin, etten saanut järjestettyä mieheni kanssa yhteistä talvilomaviikkoa, aina oli jommalla kummalla jokin työeste. Juopotteluksihan se olisi minulla mennyt kuitenkin. Miten muuten opet 42v ja 39v, joko se teillä loma alkaa nyt viikonlopusta? Jokos viinihammasta kolottaa?
-Sinna
Olisko nyt päivä 48. Hurjaa, kohta mullakin 50 täynnä. Paitsi että huomenna on taas kituperjantai… Yritän sinnitellä.
- Helmi
Tänään olis vika päivä ennen lomaa...
Ai että kolottaako viinahammasta?
Eilen olin jo päättänyt päivällä, että saunassa otan kyllä siiderin. Oikein järjellä mietin, että on parempi juoda tässä muutama alle, ettei perjantaina tule juotua itselleen krapulaa, vähän niin kuin kevyemmät treenit alle...
Hohhoijakkaa miten sitä osaakin järkeistää tätä viinanhimoa?!!
Mutta sitten kuitenkaan en ottanut, eli vielä tipaton jatkuu. Vaikea kyllä kuvitella, että huomenna osaisi jättää ottamatta. Eikä ehkä riitä se yksi lasi, mutta toivottavasti osaisi kuitenkin pysyä vähäisessä määrässä.
Ja saa nähdä onko loman jälkeen syytä aloittaa uusi tipaton kausi, nyt lomalla aion kyllä nautiskella.
T. Ope 42v
Kiva kuulla, miten muilla menee!
Minä olen tänään ekaa kertaa työmatkalla sitten tipattoman ja siihen liittyi illallisjuhla juhlapuheineen ja maljoineen. Vielä kuukausi sitten olisin stressannut, mistä saan alkoholia hotellihuoneeseen yöksi jne. Nyt olin illallisella, otin osan juomista holittomina ja kaksi lasia viiniä alkoholilla. Ei yhtään tehnyt enempää mieli — enkä tod halua krapulaa. En voi uskoa onneani: viinan himo on poissa! Ihanaa olla hotellihuoneessa valmiina nukkumaan ja ajatella huomista aikaista aamua kevyin mielin. Olenko voinut parantua alkoholismista? Koskaan ennen ei ole minulta onnistunut vähentäminen. Asenteeni on täysin muuttunut: en kaipaa enää alkoholia mihinkään eikä se anna mitään — vie vain.
49pv, huh kun tekis mieli, mutta nyt ei sorruta! Pakko saada tuo 50 ainakin täyteen...
Tsemppiä Helmi ja N52 ja kaikki muutkin!
-Jone
Mä oon tässä koronan kourissa ajankuluksi tissutellut vähän kaljaa, mutta ei se lähde maistumaan entiseen malliin, eli humalaan asti. Hyvä niin, ja tuntuukin, että tästä kokemuksesta viisaantuneena pysyn vähätippaisena tästä eteenpäinkin. Kaks kertaa oon tipattoman jälkeen juonu itseni humalaan ja krapula on ollu aivan mielettömän kamala, joten sekin vahvistaa ajatusta siitä, että eristyksen loputtua en suuntaa alkoon tai edes kaljahyllylle, vaikka lomakin jo siintelee edessä päin. Tsemppiä lomaan toiselle opelle! Meillä vielä viikko koulua, josko tästä saikulta töihin ens viikoksi pääsen.
Päivä 55. Vaikka on perjantai, ei tunnu vaikealta. Viinipullon sijaan join sohvalla somea selatessa smoothien 😄
Mua vähän häiritsee, kun aloitin muutama viikko tipattoman alkamisesta uuden ahdistuslääkkeen ja nyt ahdistusoireilu on alkanut selvästi helpottaa. Olen iloinen siitä, mutta tavallaan kiinnostaisi tietää kumpi muutos tämän sai aikaan.
Sanoisinko, että hieno uutinen! :D
-Ap