Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka on tuskaillut joka viikko ja haikaillut viikonloppuviinin perään. En ole sortunut. Mies on juonut kaksi laatikollista viiniä yksin nyt tammikuun aikana. Olen tyytyväinen, että pystyin vastustamaan.
Nyt vkonlopuksi ostin muutamat alkottomat saunaoluet ja niitä nautiskelin. Oli outo fiilis kun tunnelma oli sama mutta ilman alkopöhnää. Turhia kaloreita tosin niissäkin.. Ehkä vielä ensi viikonlopun kestän mutta sit seuraavana aion kyllä hieman nautiskella. Edelleen mielessä tosin se, että joka viikonloppuinen tissuttelu päättyy. En näköjään tarvitse sitä.
Mutta aivan mahtavaa, että enää 8 päivää jäljellä ja on pystynyt tähän!!
Palataan ainakin heti helmikuun alussa kertomaan fiiliksistä👍Nyt tekee tiukkaa! Vimppo tipaton lauantai. On ulkoiltu ja tulin juuri saunasta. Ai että tekisi mieli viinilasillista niin paljon! Mies lähti rientoihin, joka viikonloppu on ostanut viinilaatikon. Olen ylpeä, etten sortunut ja onneksi vei sen avatun mukanaan. Muuten varmaan kaataisin lasillisen 🍷🍷 Oi että tuo emojikin saa veden kielelle.
Ensi perjantaille pitää kehittää jotain spessua kyllä...mitä jos käykin niin ettei maistu, kun niin kovin sitä tässä on odottanut 😁
Jaksaa, jaksaa helvetti!!Nimimerkki mukaan - Mutsi
Saat kyllä olla itsestäsi todella ylpeä, en itse ehkä olisi pystynyt samaan jos täällä olisi ollut viinistelevä kumppani samassa huushollissa. Hieno saavutus sinulta!
-Tomsku
Tervehdys, nyt kun teillä osalla alkaa tipallinen (kunhan ei vain ämpärillinen 😅) elämä lähestyä, voisin ilmoittautua viestiin mukaan. Olen vasta 13 päivää alkoton eli lähdin myöhässä liikkeelle. Ajatus olisi päästä alkoholista kokonaan eroon, se ei tuo elämääni enää mitään kivaa. Mutta aloitan nyt ensi kuukaudella eli ainakin siihen helmikuun 16 asti mutta jos hyvin menee, voisin olla myös siinä juhannukseen asti haasteessa! Jos siis pidetään tätä ketjua hengissä niin voin kirjoitella mukana 😊
N52
N52 kirjoitti:
Tervehdys, nyt kun teillä osalla alkaa tipallinen (kunhan ei vain ämpärillinen 😅) elämä lähestyä, voisin ilmoittautua viestiin mukaan. Olen vasta 13 päivää alkoton eli lähdin myöhässä liikkeelle. Ajatus olisi päästä alkoholista kokonaan eroon, se ei tuo elämääni enää mitään kivaa. Mutta aloitan nyt ensi kuukaudella eli ainakin siihen helmikuun 16 asti mutta jos hyvin menee, voisin olla myös siinä juhannukseen asti haasteessa! Jos siis pidetään tätä ketjua hengissä niin voin kirjoitella mukana 😊
N52
Minulla on tuo juhannus tavoitteena! Tiukkaa tulee kyllä tekemään jos rajoitukset poistuu keväällä. Puistossa ja rannalla on aika kiva viettää kosteita iltapäiviä kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut alkoholi ongelmana. Pystyn olemaan juomatta vaikka kuinka pitkiä aikoja mutta minulla on addiktiona syöminen. Voisin napostella herkkuja ilta toisensa perään vaikka kuinka paljon. Toisilla ei pysy alkoholi kaapissa vaan se pitää juoda eka iltana kaikki pois. Minulla on sama juttu, makkaroiden, lihapiirakoiden, pullan, jätskin, suklaan, jne herkkujen kanssa. Joka ilta vannon että tänään en syö muuta kuin sen terveellisen iltaruoan mutta annas olla kun kello tulee kahdeksan niin löydän itseni aika usein joko McDonaldsilta tai pizzaa tilaamasta tai kaupasta ostamassa sipsejä tai munkkkeja (tähän aikaan lasiaispullia) ja syön itseni ilta toisensa jälkeen ähkyksi. Olenko lihava? No en kun rangaistukseksi urheilen ihan simona mm. Kesällä pyöräilen lähes joka toinen ilta töiden jälkeen 50-60 km. Nyt talvella hiihdän 25-30 km. Sekä kesällä että talvella teen lähes päivittäin 10-15 km kävelylenkkejä ja palkinnoksi syön taas niitä herkkuja niin että on paha olla. Pitäisi varmaan pitää joku herkuton tammikuu. Onko palstalla muita samanlaisia?
Minulla herkutteluaddiktio on ihan yhtä paha kuin tissuttelu. Juominen voi "lähteä lapasesta" hyvässä seurassa, mutta arkijuominen liittyy aina ruokaan. Juon viiniä tiettyjen ruokien kanssa ja kun olen syönyt loppuu viinikin. Yritän vielä täsmätä, että otan lasiin juuri sen verran, ettei jää juotavaa enää ruuan loputtua. Suklaan loppuminen kaapista on kamalaa. Sen vuoksi voin lähteä kauppaan ihan erikseen. Viinin loppumisen takia en viitsi erikseen lähteä. Mutta jotenkin kierosti tuo syöminen ja juominen kiertyy minulla yhteen vyyhtiin.
Sinun tapauksessa tuli sellainenkin mieleen, että jos kerran et liho ja liikut paljon, niin nuo iltaiset herkuttelusyöpöttelyt liittyvät energiavajeeseen. Kun liikut noin paljon, ja sitten jos et söisi noita iltamättöjä, niin laihtuisit ja sehän olisi pitemmän päälle erittäin ongelmallinen tilanne. Mitäs jos hyväksyt suosiolla, että tarvitset illalla vielä jotain energiapitoista. Se voi olla jotain herkkuakin, jos olet päivällä kuitenkin syönyt terveellisesti ja saanut tarpeelliset vitamiinit, hivenaineet ja proteiinit. Kyllä se kroppa hiilihydraattejakin kaipaa, ainakin tuollaisen ahkeran liikkujan kroppa. Tai sitten voit koittaa hieman vähentää liikunnan määrää ja katsoa hiipuisiko sen myötä tuo tarve iltatankkaukseen.
Niin ja minulla on menossa vasta 25 päivä. Saas nähdä mihin asti jaksaa ja ehkä jaksaakin, jos ei tule mitään spesiaalitapahtumaa. Ruoka maistuu juu, enkä pysty kuvittelemaankaan, että ottaisin tähän saman syssyyn jotain dieettiä. Rispektiä heille, jotka ovat samaalla ottaneet ohjelmaan muutakin elämäntaparemonttia.
Sehän tässä tipattomassa on, että silloin, kun illalla oli ottanut pari lasia viiniä ja seuraavana päivänä olo tuntui väsyneeltä, pystyi syyttämään illan tissuttelua, mutta nyt, jos aamulla väsyttää, niin milläs sen nyt selittää? :D
- Hellu
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa,jaksaa, tiistaina meinaan kyllä jo ottaa oikein juhlallisesti.
Ostin äsken kaupasta alkoholittoman lapinkullan, kylläpä on pahhoo. Joskus tipattomalla ostin lapinkullan lasipullossa ja se oli hyvää, mutta nyt ei lasipulloja ollu.
Onneksi tuo kurkkukipu on pysyny loitolla ja päänsärky asettunut. Mikä lie viruspesäke minusta on oikein tullu, kohta taas varmaan parin viikon päästä joku vaiva päällä.
-Ap
Itse en olutta juo, mutta mieheni on kehunut Beck’s Bluen olevan hyvää. (Tosin ei ihan 0-prosenttista ole, vaan 0,3% näyttäisi olevan. Haittakse? 🤭)
- Helmi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa,jaksaa, tiistaina meinaan kyllä jo ottaa oikein juhlallisesti.
Ostin äsken kaupasta alkoholittoman lapinkullan, kylläpä on pahhoo. Joskus tipattomalla ostin lapinkullan lasipullossa ja se oli hyvää, mutta nyt ei lasipulloja ollu.
Onneksi tuo kurkkukipu on pysyny loitolla ja päänsärky asettunut. Mikä lie viruspesäke minusta on oikein tullu, kohta taas varmaan parin viikon päästä joku vaiva päällä.
-Ap
Itse en olutta juo, mutta mieheni on kehunut Beck’s Bluen olevan hyvää. (Tosin ei ihan 0-prosenttista ole, vaan 0,3% näyttäisi olevan. Haittakse? 🤭)
- Helmi
Jos maistais tuota sitten tiistaina, niin ei tule tippaakaan alkoholia :)
-Ap
29/31 tuttu tarjosi mahtavan illallisen georgialaisen ruoan merkeissö. Viiniä olisi ollut tarjolla mutta menkn vesilinjalla.
M44
Vierailija kirjoitti:
29/31 tuttu tarjosi mahtavan illallisen georgialaisen ruoan merkeissö. Viiniä olisi ollut tarjolla mutta menkn vesilinjalla.
M44
Ai hitsi, hienosti vedetty!
Ootko messissä huikattomassa helmikuussa? 🙂
Hei vaan kaikille. En ole tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, mutta nyt päätin vähän purkaa tuntojani tipattomasta. Eli matkassa vielä ollaan ja tästäkin viikonlopusta näköjään selvittiin. Ei itseasiassa ollut edes pahin halu. Pitkään on jotenkin ahdistanut tuo alkoholin haluaminen iltaisin ja viikonloppuisin, että vakavasti nyt harkitsen jatkavani tipatonta helmikuulle ihan periaatteesta.
Mitään sen kummempia positiivisia vaikutuksia en ole havainnut, paino ei laske, uni ei tunnu paremmalta. Ainoa asia, mitä ei niin vahvasti ole ollut, on aiemmista tipattomista jaksoista tuttu ärtymys. Nyt ei jotenkin jaksa edes hermostua tästä. Ei vielä ole edes tarvinnut hakea niitä paskoja 0% oluita, vaan limppari ja vissy linjalla on pärjännyt. Tsemppiä muillekin! Päivitetäänkö ketjua helmikuun puolellekin?
-Jone
Vierailija kirjoitti:
Hei vaan kaikille. En ole tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, mutta nyt päätin vähän purkaa tuntojani tipattomasta. Eli matkassa vielä ollaan ja tästäkin viikonlopusta näköjään selvittiin. Ei itseasiassa ollut edes pahin halu. Pitkään on jotenkin ahdistanut tuo alkoholin haluaminen iltaisin ja viikonloppuisin, että vakavasti nyt harkitsen jatkavani tipatonta helmikuulle ihan periaatteesta.
Mitään sen kummempia positiivisia vaikutuksia en ole havainnut, paino ei laske, uni ei tunnu paremmalta. Ainoa asia, mitä ei niin vahvasti ole ollut, on aiemmista tipattomista jaksoista tuttu ärtymys. Nyt ei jotenkin jaksa edes hermostua tästä. Ei vielä ole edes tarvinnut hakea niitä paskoja 0% oluita, vaan limppari ja vissy linjalla on pärjännyt. Tsemppiä muillekin! Päivitetäänkö ketjua helmikuun puolellekin?
-Jone
Hei Jone, meitä on täällä ilmeisesti useampikin jatkamassa (tai ainakin yrittämässä) helmikuulle, ja osa pidemmällekin. Kirjoitellaan vaan edelleen kuulumisia ja tsemppaillaan toisiamme.
Mulla oli ensin tavoitteena helmikuu, mutta nälkä kasvaa syödessä, ja ainakin loman alkuun maaliskuun puoliväliin olis nyt toiveena sinnitellä. Katsellaan kuis käy. Nää krapulattomat aamut on kyllä niin kivoja, että toivon pystyväni vastustamaan punaviinin kutsua mahdollisimman pitkään…
- Helmi
Vierailija kirjoitti:
-Jone
Hei Jone ja tervetuloa!
Kyllä on tarkoitus päivittää tilanteita, kukin omalla tahollaan, kuka tipattomuuden jatkamisesta kuka alkoholin käytön vähentämisen onnistumisesta. Kaikki tarinat on tervetulleita.
Hyvää lumista sunnuntaipäivää!
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei Jone ja tervetuloa!
Kyllä on tarkoitus päivittää tilanteita, kukin omalla tahollaan, kuka tipattomuuden jatkamisesta kuka alkoholin käytön vähentämisen onnistumisesta. Kaikki tarinat on tervetulleita.
Hyvää lumista sunnuntaipäivää!
-Ap
Kiitos. Joo luvata ei uskalla, mutta yritetään. Ehkä toka kuukausi on pahempi, sillä tänne kirjoittelinkin, kun vähän tuntuu siltä, että ryhmäpaine ja vertaistuki saattaa tulla tarpeeseen, jos meinaa olla tissuttelematta. Mutta hyvä me kaikki kuitenkin jo tähänastisesta saavutuksesta! Ja ei se niin vakavaa ole, vaikka vähän repsahtaiskin. Sitten vaan uutta yritystä.
-Jone
Vierailija kirjoitti:
Hei Jone, meitä on täällä ilmeisesti useampikin jatkamassa (tai ainakin yrittämässä) helmikuulle, ja osa pidemmällekin. Kirjoitellaan vaan edelleen kuulumisia ja tsemppaillaan toisiamme.
Mulla oli ensin tavoitteena helmikuu, mutta nälkä kasvaa syödessä, ja ainakin loman alkuun maaliskuun puoliväliin olis nyt toiveena sinnitellä. Katsellaan kuis käy. Nää krapulattomat aamut on kyllä niin kivoja, että toivon pystyväni vastustamaan punaviinin kutsua mahdollisimman pitkään…
- Helmi
Hei Helmi, joo on tosi mukavaa kun aamulla ei ole olotiloja ja voi vaikka lähteä liikkumaan heti aamupalan jälkeen. Ehkä ei kannata laittaa liian isoa tavoitetta, ettei siihen sorru? Vaan vähän niinkuin päivä tai viikonloppu kerrallaan. One more time mentaliteetilla ainakin itse jotenkin ajattelin mennä porskuttaa.
Väsyttää ja kaikki tuntuu puurtamiselta. Ei johdu varmaan tipattomasta vaan yleisestä elämäntilanteesta. En ole jaksanut tännekään raportoida alun jälkeen. Tipattoman hyödyt? Ehkä se, ettei tarvitse käyttää energiaa en pohtimiseen, ottaako vai ei ja kuinka paljon. En ole laihtunut tai ollut energisempi eikä ulkonäkökään ole parantunut ;) En usko jatkavani helmikuulle, koska puolisoni ei jatka ja yksin on hankalaa. Ensi viikon perjantaihin asti jatkan ja seuraan keskustelua jatkossakin.
Nimimerkitön
Terve kaikki ja onnea tipattoman viettäjille, viimeisiä vedellään! Itse lähdin haasteeseen mukaan sillä mielellä, että varmasti onnistuisin. En lähtenyt siis täysin tipattomalla ajatuksella, vaan sillä että arkena en juo pisaraakaan ja tammikuussa olen myös tietoisesti ollut ottamatta viikonloppuisin. Loppusaldona kaksi viikonloppua jolloin join viiniä, mutta arkipäivinä ei tullut juotua lainkaan. Se on minulle saavutus, sillä juon lähinnä työstressiä lieventääkseni ja sosiaalisissa tilanteissa, niin arkisin kuin viikonloppuisin, en kuitenkaan joka päivä mutta liikaa kuitenkin. Täysin tipattoman kuun aion pitää maaliskuussa, jolloin en sovi mitään menoa itselleni, ja silloin pitäisi jo kuntosalien olla auki, joka pitää alkoholihalut kyllä täysin poissa. Mutta ketjussa mukana, tammikuun jälkeenkin. :)
K32
Kiva, että uusia kirjoittelijoilla on tullut useita, tervetuloa kaikille!
Hatunnosto Mutsille, jonka tipattomuus on pitänyt vaikka kotona onkin ollut viiniä lipittävä mies! K32 tammikuun meininki on sellainen, johon itse olisin tyytyväinen jatkossa; ei viiniä arkisin ja muutama kokonaan tipatonkin viikonloppu säännöllisesti.
Seuraava viikonloppu ei kyllä tule olemaan tipaton, ja myös makeita herkkuja (suklaa, laskiaispullat) odotan jo malttamattomana. Vaikka itsestä tuntui, että painon pudottaminen tipattomuuden rinnalla onnistui helpolla (tavoitapaino saavutettu!), niin luulen ettei tipaton kuukausi olisi tuntunut näin kurjalta jos olisi saanut edes herkutella. Tosin mulle nämä vuoden pimeimmät kuukaudet ovat aina olleet raskaita.
Aamulla kun heräsin, niin aluksi luulin että olisi jo maanantai ja työpäivä. En oikeasti edes ilahtunut kun tajusin, että vielä onkin vapaata. Viikonloput ja arkipäivät tuntuvat aika samanlaisilta. Mitenkään ärtynyt en kuitenkaan ole ollut, mikä on tosi hyvä juttu.
Hyvillä fiiliksillä eteenpäin!
-Sinna-
Heips, tulinpas kurkkimaan miten teillä täällä sujuu kun viimeisiä viedään jo, ja hyvinhän se näyttää menevän! En ole aiemmin kirjoittanut, olen vaan sivusta seurannut ja lueskellut mielenkiinnolla, millaisia ajatuksia teillä on ollut alkoholiin ja tipattomuuteen liittyen.
Varsinkin sinä Tomsku, tunnuit elävän hyvin samanlaisessa suhteessa alkoholin kanssa, kuin minä itse. Pystyin niin samaistumaan teksteihisi. 😊 Huomasin itse edellisvuonna, että alkoholi alkoi muodostumaa minulle ongelmaksi, kun aloin "lääkitä" sillä itseäni ja hain siitä jonkinlaista turvaa. Stressaava työ -> olen ansainnut illalla lasin-kaksi (kolme) viiniä. Viikonloppu -> viini ansaittu. Surullinen fiilis/harmitus/ärtymys -> viinin paikka. Sosiaaliset tilanteet -> vähän viiniä rentoutumiseen. Aina tuntui löytyvän syy juoda. Määrät pysyivät kohtuullisina, mutta tissuttelu alkoi olla lähes jokapäiväistä. Yhtenä päivänä olo oli fyysisesti niin huono, että ihan säikähdin. Mitä oon tehnyt mun elimistölle?? Se herätti minut todellisuuteen jota en enää pystynyt hyväksymään. Joulukuun puolessa välissä laitoin korkin kiinni, ja kiinni on pysynyt. Alkoholi ei enää houkuttele juuri lainkaan. Rahaa säästynyt ja turvotus poissa. Tuntuu hyvältä! Tällä hetkellä tavoitteena ehkäpä tuo tipaton 100, tällä hetkellä takana 47 tipatonta päivää. Mutta aika näyttää, voihan olla että se on tipaton 60 tai tipaton 365. 😊 Fiiliksen mukaan!
Kiitos vielä kaikille, jotka olitte tarinoitanne tänne jakaneet. Vertaistuki on ihmeellinen asia. 😊
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että uusia kirjoittelijoilla on tullut useita, tervetuloa kaikille!
Hatunnosto Mutsille, jonka tipattomuus on pitänyt vaikka kotona onkin ollut viiniä lipittävä mies! K32 tammikuun meininki on sellainen, johon itse olisin tyytyväinen jatkossa; ei viiniä arkisin ja muutama kokonaan tipatonkin viikonloppu säännöllisesti.
Seuraava viikonloppu ei kyllä tule olemaan tipaton, ja myös makeita herkkuja (suklaa, laskiaispullat) odotan jo malttamattomana. Vaikka itsestä tuntui, että painon pudottaminen tipattomuuden rinnalla onnistui helpolla (tavoitapaino saavutettu!), niin luulen ettei tipaton kuukausi olisi tuntunut näin kurjalta jos olisi saanut edes herkutella. Tosin mulle nämä vuoden pimeimmät kuukaudet ovat aina olleet raskaita.
Aamulla kun heräsin, niin aluksi luulin että olisi jo maanantai ja työpäivä. En oikeasti edes ilahtunut kun tajusin, että vielä onkin vapaata. Viikonloput ja arkipäivät tuntuvat aika samanlaisilta. Mitenkään ärtynyt en kuitenkaan ole ollut, mikä on tosi hyvä juttu.
Hyvillä fiiliksillä eteenpäin!
-Sinna-
Samoilla fiiliksillä sun kanssa. Mulla on myös paino pudonnut monta kiloa tammikuun aikana. Tosin olin myös "dieetillä" ja tipattomuudesta oli se hyöty, ettei tullut mässäiltyä viikonloppuisin. Ja sama tunne viikonpäivien kanssa, ei oikein erota viikonloppuja paitsi siitä ettei tarvi tehdä töitä.
Mun tavoite oli kohtuullistaa juomista jatkossakin, ei tipatonta mutta niin ettei joka viikonloppu ottaisi viiniä. Ylipainoa on myös vielä 10 kiloa minkä haluaisin pois. Kun olisi tahdonvoimaa näihin muutoksiin niin olisin tyytyväinen.
Yksi tipattomuudesta johtuva muutos näkyy myös naamasta. Jotenkin ei ole niin pöhö ja kirjava kuin ennen. Tai sitten vaan kuvittelen 😀
-Mutsi
Joo tiukkaa tekee. Täytyy olla jokin psykologinen juttu nyt kun tietää että varsinainen tipaton tammikuu on ohitse parin päivän päästä. Tänään mietin että onkohan meitä täällä enää montaa jäljellä, kiva nähdä että nimimerkkejä tupsahtelee! Ainakin Ap, meikäläinen, Helmi, Sinna, Mölli, Jonna ja Mutsi vielä linjoilla. Toivottavasti myös M45 eilisen georgialaisen illan jälkeen?! :) Lisätkää listaan nimiä jos jäi puuttumaan.
Katsotaan kuinka meidän tarinat tästä etenevät.
-Tomsku