Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?

Kommentit (792)

Vierailija
261/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen loppui tipaton. Oli vieraita ja syötiin, niin otin pihvin kanssa isohkon lasillisen (reilu 20 CL) viiniä. Hyvältä maistui. Mutta koska oli 3 juomassa yhtä pullollista (kuski eli neljäs ei), niin yksi lasillinen riitti jokaiselle. Toista pulloa ei avattu.

No, hyvä ,että edes tähän asti olit holiton! Hyvää päivän jatkoa!

-Ap

Vierailija
262/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää huomenta Ap ja muut vertaiset, ja kovasti paranemisia kaikille joita tauti vaivaa!

Päivä nro 16. Moni tuntuu ihmettelevän tipatonta tammikuuta, niin minäkin tein silloin, kun alkoholi ei vielä ollut ongelma, tai en ainakaan sitä ongelmaksi tunnistanut/tunnustanut. Vielä vuosi sitten seurasin muistaakseni täällä AV:llakin tipattomia, taisi olla myös ketju pidemmän aikaa ilman alkoholia olleille. Silloin tunsin kateutta, tiedostin että viinin tissuttelusta on tullut tapa, ja olin varma etten ikinä itse pystyisi vähentämään saatika olemaan kokonaan ilman. Ja tässä sitä nyt ollaan jo kolmatta viikkoa. Ihan mahtavaa. (Mikäli tätä ketjua on nyt seuraamassa porukkaa samoin ajatuksin mitä minä itse olin viime vuonna, niin tämä erityisesti teille rohkaisuksi! Elämä ilman viiniä on ihan oikeasti mahdollista!)

Minä olen myös tilaillut viinejä ulkomaisista kaupoista (kun saa niin paljon niin halvalla), mutta myös suoraan hienoilta viinitiloilta. Kymmeniä euroja maksanutta viinipulloa korkatessa on todella helppo unohtaa, että ihan oikeasti tästä lipittelystä on kehkeytynyt minulle ongelma. Sen olen jo ymmärtänyt, että paluuta vanhaan ei ole. Joko omaksun terveellisemmät tavat, tai korkki menee lopullisesti kiinni. En aio enää tilata ulkomailta, ja lienee hyvä idea välttää myös hanapakkauksia. Kuten joku tuossa jo sanoikin, niin niistä "vielä yhden" lorottaminen lasiin on aivan liian helppoa. 

Olen pysytellyt tästä tipattomastani aikas hiljaa (paitsi täällä :) ). Lähipiiri ja enemmistö ystävistänikään eivät tiedä. Asun yksin, joten tämä on minulle sellainen henkilökohtainen matka ja testi. Mites teillä muilla?

Pirteää sunnuntain jatkoa!

-Tomsku

Minun jotkut läheiseni tietää. Minullekkin tämä tipaton on vähän niin kuin oma juttu. Yksin minäkin elelen, niin ei ole niitä rajoittajia holin käytön suhteen. On tämä ollu vähän semmosta lohtujuomistakin, että kun kerta tässä yksin olen jne. niin nautiskelenpahan nyt sitten...

En varmaan lopeta kokonaan ikinä alkohlin käyttöä. Tykkään kuitenkin alkoholin voimin rentoutua ja fiilistellä.

Mutta jatketaan ja samoin, pirteää sunnuntaita sinnekkin!

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä montakin viininlipittäjää, jotka ovat keksineet tilata kotiin juomia?

Minä olen nyt pari vuotta tilannut, ja se on hieman kaksiteräinen miekka kyllä.

Ostan 6kpl viinitonkkia, joita en maksa yli 10€ mistään ( lisäksi rahti), tai 12 pulloa, jotka ovat n 2.5€/plo.

Hintaero on siis huomattava. Alkossa näyttää olevan liki kaikki laatikkoviinit 3:lla alkavia hintoja, järkyttävää.

Mutta toisaalta sitä varastoa sitten on kellarissa. Eli vaikka kuvittelen mielessäni, että juon vain pullollisen , niin on liian helppoa kipaista hakemaan lisää.

Eniten huolestuin itse, kun huomasin että otan muutaman piiskaryypyn eli snapsin, kun tuntui ettei viini oikein riitä.

Mutta nyt tuntuu tällä kertaa jotenkin”vahvalta”, ikäänkuin olisin saamassa voiton tässä, noissa määrissä siis. Että pystyn huomattavasti vähentämään. Rohkeasti vaan eteenpäin, tipattomaan tulevaan viikkoon.

Aloin selata noita ulkomaisia verkkosivuja. Halpaa on!

Vierailija
264/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattiwatti, kirjoituksesi on mielestäni hyvä jopa syväpohdintainen ja siten sinun kokemus/tuntemukset elellystäsi.  Ei meidän (näin oletan) jotka olemme nyt "julkisesti" mutta vapaaehtoisesti mukana viettämässä tipatonta ajanjaksoa ole tarkoitus ketään yrittää ylipuhua tai syyllistää tai houkutella mukaan.  Eikä mulla ainakaan tullut kirjoituksestasi mitään sellaisia mielikuvia tai mielitekoa joka yhtään horjuttaisi omaa matkaani pitää tipatonta.  En ole omassa tapauksessani kokenut mitään sellaista, että "kaikki" kohkaa ja puhuu tipattomastaan, johtuu ilmeisesti, etten ole ollut kavereiden/ystäväperheiden kanssa pitkään aikaan missään lähikontaktissa.  Kyläilyt ja ravintoloissa tapaamiset ovat nyt hyllyllä ja odottaa parempia/turvallisempia aikoja.  Masennusta ei tovottavasti kenellekään tule siitä, ettei koe ns. kuuluvansa johonkin joukkoon.  Mikäli et koe tarvitsevasi paussia niin älä anna varsinkaan tuntemattomien postausten negatiivisuuden vaikuttaa mielialaasi heikentäen.  Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille muillekin.   

Vierailija
265/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä montakin viininlipittäjää, jotka ovat keksineet tilata kotiin juomia?

Ostan 6kpl viinitonkkia, joita en maksa yli 10€ mistään ( lisäksi rahti), tai 12 pulloa, jotka ovat n 2.5€/plo.

Hintaero on siis huomattava. Alkossa näyttää olevan liki kaikki laatikkoviinit 3:lla alkavia hintoja, järkyttävää.

Mutta toisaalta sitä varastoa sitten on kellarissa. Eli vaikka kuvittelen mielessäni, että juon vain pullollisen , niin on liian helppoa kipaista hakemaan lisää.

Eniten huolestuin itse, kun huomasin että otan muutaman piiskaryypyn eli snapsin, kun tuntui ettei viini oikein riitä.

Mutta nyt tuntuu tällä kertaa jotenkin”vahvalta”, ikäänkuin olisin saamassa voiton tässä, noissa määrissä siis. Että pystyn huomattavasti vähentämään. Rohkeasti vaan eteenpäin, tipattomaan tulevaan viikkoon.

Joo, vois laittaa kuorman tilaukseen, että helmikuussa on, mistä ottaa.

Vierailija
266/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tilaat? Monta kertaa aatellu, mutta kun en tiedä mikä olis luotettava taho? Ja todaanko ne kotiovelle vai haetaanko jostain?

-Ap

Vierailija
267/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16.päivä.

Vierailija
268/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tilaat? Monta kertaa aatellu, mutta kun en tiedä mikä olis luotettava taho? Ja todaanko ne kotiovelle vai haetaanko jostain?

-Ap

Tätä vois kokeilla. https://discandooo.com/ tai https://alkostore24.com/fi/

Juomavarastosta joku tässä ketjussa varoitti, eikä sellaiseen viitsi, jos kerran ei toimi.

En siis aiemmin ole tilannut, mutta nyt kiinnostus heräsi.

Vierailija
269/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä vielä yksi keski-ikäinen tissuttelija, joka on alkoholin suurkuluttaja ja nyt tammikuun tipattomalla. Marras- ja joulukuussa taisi tuskin olla päivääkään etten olisi juonut. Enkä osaa lopettaa yhteen lasilliseen. Rahaa menee punaviiniin ja muihin varmaan 4000€ vuodessa! Juon toki hirmu määriä, mutta rahaa menee myös siksi noin paljon, koska minusta laatikkoviinit eivät maistu hyvältä. Arkiviikolla kelpaa kyllä nekin, mutta viikonlopuksi sitten hintaluokan 15-20€ pulloja. Punaviiniä etupäässä, mutta myös roseeta, valkkaria ja olutta. Tarjolla pitää olla kaikkea, jotta voi siirtyä seuraavaan laatuun jos maku käy tökkimään.

Aloitin tipattoman vasta 2.1., koska en pystynyt jättämään avattua punaviini-, valkkari- ja glögipulloa juomatta. Ne piti tyhjentää. Mutta siitä lähtien sitten olenkin ollut juomatta.

Lasken viikonloppuja milloin voin taas avata pullon, vaikka hyvin olen kestänytkin nämä raittiit päivät. Äsken syötiin lohta ja lohkoperunoita, harmitti kun ei ollut kylmää rieslingiä seuraksi. Mutta kyllä tämä tästä. Odotan ja toivon sellaista fiilistä ettei enää edes tekisi mieli. Käyn töissä ja urheilen, missä jamassa olisikaan ilman niitä…

Vierailija
270/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, täällä vielä yksi keski-ikäinen tissuttelija, joka on alkoholin suurkuluttaja ja nyt tammikuun tipattomalla. Marras- ja joulukuussa taisi tuskin olla päivääkään etten olisi juonut. Enkä osaa lopettaa yhteen lasilliseen. Rahaa menee punaviiniin ja muihin varmaan 4000€ vuodessa! Juon toki hirmu määriä, mutta rahaa menee myös siksi noin paljon, koska minusta laatikkoviinit eivät maistu hyvältä. Arkiviikolla kelpaa kyllä nekin, mutta viikonlopuksi sitten hintaluokan 15-20€ pulloja. Punaviiniä etupäässä, mutta myös roseeta, valkkaria ja olutta. Tarjolla pitää olla kaikkea, jotta voi siirtyä seuraavaan laatuun jos maku käy tökkimään.

Aloitin tipattoman vasta 2.1., koska en pystynyt jättämään avattua punaviini-, valkkari- ja glögipulloa juomatta. Ne piti tyhjentää. Mutta siitä lähtien sitten olenkin ollut juomatta.

Lasken viikonloppuja milloin voin taas avata pullon, vaikka hyvin olen kestänytkin nämä raittiit päivät. Äsken syötiin lohta ja lohkoperunoita, harmitti kun ei ollut kylmää rieslingiä seuraksi. Mutta kyllä tämä tästä. Odotan ja toivon sellaista fiilistä ettei enää edes tekisi mieli. Käyn töissä ja urheilen, missä jamassa olisikaan ilman niitä…

Tervetuloa joukkoomme! :)

Juu, kyllä urheilu ja itsestään huolehtiminen kannattaa aina. Itse tykkään käydä kävelylenkillä ja jumppailla ja syödä terveellisesti. Tietysti välillä jotain makeetakin, mutta pääosin tervellistä ravintoa yritän popsia.

Hyvää loppuiltaa!

-Ap

Vierailija
271/792 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että jaksat olla edelleen positiivinen ja mukana ketjussa.  Olet palstan aloittajana meidän tukipilari ja on ihanaa asia, että toivotat kivasti uudet tulijat mukaan porukkaan. 💛  Muutenkin kaikkien viestittelyä on antoisaa lukea kaikkinensa elämän meno on oikeastikin tosielämässä vaihtelevaa ja siitä on joskus helpotus palkintona kun osaa vähän avautua ja asioista kertoa.  En ole minäkään menossa mihinkään loppunelämän tipattomuuteen, joten on ihan luonnollista, että joillakin jo nyt käy mielessä viinien maistelut.  Viinien kartonkipakkaukset ovat olleet palstalla myös jutun aiheina ja voin itse sanoa ainakin yhden harmillisen asian.  Niistä ei näe kulutusta joten siinä piilee se harmillinen asia, että siitä hanasta on liian helppo liruttaa uusi, vielä yksi annos.  Hupsista, kohta palsta menee kiinni.  Hyvää yötä ja kauniita unia.  Huomisiin.

Vierailija
272/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Alkostore24 olen tilannut n 8 kertaa. Aina on perille tullut. Kotiinkuljetusta en ole tilannut vaan omasta postista laatikon hakenut. Itse tilaan vain yhden laatikon (12 pulloa tai 6 tonkkaa) tilauksia. En siis mitään lavoja tai lastikkokaupalla. Tilauksen jälkeen pitää tilata myös kuljetus, yksi laatikko 29€. Tulee n 1,5-2viikossa.

Vierailija
273/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että jaksat olla edelleen positiivinen ja mukana ketjussa.  Olet palstan aloittajana meidän tukipilari ja on ihanaa asia, että toivotat kivasti uudet tulijat mukaan porukkaan. 💛  Muutenkin kaikkien viestittelyä on antoisaa lukea kaikkinensa elämän meno on oikeastikin tosielämässä vaihtelevaa ja siitä on joskus helpotus palkintona kun osaa vähän avautua ja asioista kertoa.  En ole minäkään menossa mihinkään loppunelämän tipattomuuteen, joten on ihan luonnollista, että joillakin jo nyt käy mielessä viinien maistelut.  Viinien kartonkipakkaukset ovat olleet palstalla myös jutun aiheina ja voin itse sanoa ainakin yhden harmillisen asian.  Niistä ei näe kulutusta joten siinä piilee se harmillinen asia, että siitä hanasta on liian helppo liruttaa uusi, vielä yksi annos.  Hupsista, kohta palsta menee kiinni.  Hyvää yötä ja kauniita unia.  Huomisiin.

Kiitos, positiivisesta palautteesta! :)  Yritän parhaani mukaan huomioda kaikkia, ainakin tykkäämällä, jos ei muuhun nyt kykene. Joku ihme yskä ja flunssainen olotila päällä, ei meinaa helpottaa,tätä on muistaakseni torstaista asti ollu.

Niin, alkuun en oikein itsekkään hoksannut tuota , että minä olen tämän ketjun aloittanut ja minulla on jonkinlainen päärooli ja vastuu tässä nyt.

Ja anteeksi , jos en ole jotakin huomioinu , joka on ehkä huomiota odottanut, yritän jatkossa olla tarkempi.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

-Ap

Vierailija
274/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

17/31, 14 pv jäljellä. Hyvää alkavaa viikkoa teille ihanaiset kanssaihmiset!

-Ap

Vierailija
275/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Alkostore24 olen tilannut n 8 kertaa. Aina on perille tullut. Kotiinkuljetusta en ole tilannut vaan omasta postista laatikon hakenut. Itse tilaan vain yhden laatikon (12 pulloa tai 6 tonkkaa) tilauksia. En siis mitään lavoja tai lastikkokaupalla. Tilauksen jälkeen pitää tilata myös kuljetus, yksi laatikko 29€. Tulee n 1,5-2viikossa.

Okei ja tulee kuitenkin halvemmaksi vaikka kulut on tuollaiset?

Vierailija
276/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Se on ihan matematiikkaa. Sitten pitää verrata hintoja joilla nykyään ostat, ja mikä tulee hinnaksi nettitilauksessa.

Esim. Viinipänikkä 5,95, siihen rahti per yksi pänikkä 4.83 = 10.83€. (Jos tilaat 6kpl) En tiedä enää alkon hanapakkausten hintoja, mutta 11€ laatikoita en muista nähneeni.

Jos sinulla on joku tietty lempiviini, niin sen hinta pitää sitten verrata yksi-yhteen. Minulla ei ole mitään ehdotonta suosikkia, lähinnä rypäleitä vähän valitsen.

Jokaisella on toki omat vakio-ostoksensa. Minulle nämä ovat olleet hyviä ostoksia. Lasken senkin säästöksi, ettei tarvitse käydä kaupassa, vaan laatikko tulee valmiina noudettavaksi, minulla on kauppoihin matkaa.

Vierailija
277/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Se on ihan matematiikkaa. Sitten pitää verrata hintoja joilla nykyään ostat, ja mikä tulee hinnaksi nettitilauksessa.

Esim. Viinipänikkä 5,95, siihen rahti per yksi pänikkä 4.83 = 10.83€. (Jos tilaat 6kpl) En tiedä enää alkon hanapakkausten hintoja, mutta 11€ laatikoita en muista nähneeni.

Jos sinulla on joku tietty lempiviini, niin sen hinta pitää sitten verrata yksi-yhteen. Minulla ei ole mitään ehdotonta suosikkia, lähinnä rypäleitä vähän valitsen.

Jokaisella on toki omat vakio-ostoksensa. Minulle nämä ovat olleet hyviä ostoksia. Lasken senkin säästöksi, ettei tarvitse käydä kaupassa, vaan laatikko tulee valmiina noudettavaksi, minulla on kauppoihin matkaa.

Kiitos vastausesta!:)

-Ap

Vierailija
278/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

17.

Vierailija
279/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

17/31 Koronakotitesti joka oli lauantaina negatiivinen oli tänään positiivinen. Oireet ovat tosin nyt jo kokolailla hellittäneet. Tiedossa siis loppuviikoksi etätöitä kotoa käsin. Siinä mielessä ihan hyvä ajoitus, että tälle viikolle ei ollutkaan työkalenterissa tapaamisia, joita ei voisi siirtää. Yrittäjän on toki muutenkin helppo vaikuttaa aikatauluihinsa.

Jos en olisi tipattomalla, korkki saataisi narahtaa, vaikka ihan sen kunniaksi, että korona on nyt pois päiväjärjestyksestä, eikä ainakaan sen saamista tarvitse enää jännittää. Muutenkin olisi aika herkullinen ajatus viettää pieni sairasulomaloma punaviinin ja Alastalon salissa -äänikirjan parissa. En nyt kuitenkana aio pilata hyvin alkanutta tipatonta tammikuuta.

En muista, milloin olisin ollut päivätolkulla kotona käymättä yhtään missään, mikä nyt on siis loppuviikon suunnitelma. 

Vierailija
280/792 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi pätkäpaaston. Taidanpa pistää sen mietintämyssyyn ja ehkäpä jopa toteutukseen. Pätkäpaasto on ollut minulla monta kertaa suunnitelmissa, mutta kun se ei ole oikein istunut yksiin viinin lipittämisen kanssa. Katselin juuri aiheesta useammankin videon, moninaiset terveyshyödyt vaikuttavat aika kiistattomilta. 

Se olis sitten päivä nro 17. Hyvä me!

-Tomsku