Haluaisin lopettaa tupakoinnin
Vinkkejä miten lopettaa? Mitä oloja on odotettavissa? Muutokset kehossa tms? Milloin helpottaa?
Kommentit (34)
Mun mies lopetti kerrasta. 3vko oli kuulemma vaikeaa ja sitten helpotti.
Mä kaipaan edelleen vinkkejä. Mikään ei toimi, vaikka kuinka monta kertaa olen yrittänyt. Pisin pätkä ilman oli niillä nicoretten imujutuilla. Siis missä on se valkoinen holkki, mihin tulee nikotiinipatruuna.
Ja erityisen ärsyttävää on kun kaikki käy ihan kiusallaan painostamassa tupakalle ja puhtaasti vittuilemassa. Kukaan ei tsemppaa lopettajaa. Eli odotettavissa on runsaasti kanssaihmisistä johtuvaa ärsytystä.
Se vaan vaatii sen päätöksen. Mikä ikinä on syysi.
Mulla oli kerran rahat niin vähissä että olisi pitänyt säästötililtä ottaa tupakkirahaa niin siihen jäi.
Olin jo vähentänyt kyllä pitkään ja nikotiinipurkkaakin ostettuna ja sillä sitten korvasin niin että lopulta vielä 2 vuoden päästä meni aina aamuisin 1/4 pala poskeen.
Sitten loppui ne nikotiinipurkat kun en enää viitsinyt ostaa uutta pakettia noin pienellä kulutuksella, olin kesälomalla ja katsoin että miten käy xylitolipurkan kanssa. No nyt sitten se on poskessa päivän :)
Mutta niin jäi tupakointi.
Vakaalla päätöksellä se lopetetaan. Olot ja milloin helpottaa riippuu tupakoinnin määrästä. Mitä enemmän vetää, sen rankemmat olot ja mitä pidempään vetänyt, sen pidempään kestää.
Peukkua sulle. Onnistut kyllä, kun uskot itseesi ja pitäydyt päätöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan vaatii sen päätöksen. Mikä ikinä on syysi.
Mulla oli kerran rahat niin vähissä että olisi pitänyt säästötililtä ottaa tupakkirahaa niin siihen jäi.
Olin jo vähentänyt kyllä pitkään ja nikotiinipurkkaakin ostettuna ja sillä sitten korvasin niin että lopulta vielä 2 vuoden päästä meni aina aamuisin 1/4 pala poskeen.
Sitten loppui ne nikotiinipurkat kun en enää viitsinyt ostaa uutta pakettia noin pienellä kulutuksella, olin kesälomalla ja katsoin että miten käy xylitolipurkan kanssa. No nyt sitten se on poskessa päivän :)
Mutta niin jäi tupakointi.
Ja muistan vieläkin sen tunteen kun ajattelin että kuinka paljon kivempaa olisi olla jo parin vuoden päässä ja jo lopettanut tupakoinnin kuin tässä hetkessä lopettamassa tupakointia. Ajattelin siis pitkälle tulevaisuuteen kuinka olen jo lopettanut.
Nyt tuosta on takana 3 vuotta, vähän ylikin.
Lopetin kerrasta poikki ilman mitään Nicoretteja. Taisin kyllä syödä hiukan enemmän suklaata.
Muistan kuinka ihanaa oli kun lenkillä henki kulki paremmin.
Pidän aloittajalle peukkuja! Ole vaikka ensin päivä ilman tupakkaa, tai muutama tunti. Pidennät aikaa sitten.
Ne Nicoretten valkoiset imuholkit on muuten hyviä. Mutta niistä tulee kauheasti ilmaa vatsaan.
Buprioni auttoi minulla.
Tuli ihan fyysinen kuvotus tuon kanssa tupakasta.
Takana oli n. 40v polttamista ja nyt ilman viime lokakuusta lähtien.
En käytä mitään nikotiini valmistetta vaikka tuon kanssa saa käyttää, Champixin kanssa ei saa.
Champixia ei muuten edes saa Suomesta ennen kevättä.
Tämä vinkkinä jos muuten ei onnistu, siis lääkeettömästi.
Eniten kaipaan itse röökille menoa ja oloa, en röökiä fyysisesti.
Mutta tuostakin selviää kun on käsille jotain tekemistä. Aloitin virkkauksen ja neulomisen uudelleen...
Jos säästyneen rahan saisi laitettua sivuun niin se näkyisi konkreettisesti. Tällä hetkellä ei ole voinut laittaa, mutta toki rahaa on sen röökiaskin verran enempi käytettävissä....
Käytin 7 päivää keskivahvoja laastareita, eikä sen jälkeen nikotiinin himoa ollut lainkaan. Loppu on sitten pollasta kiinni.
Aski päivässä tekee 4500€ vuodessa. Mieti mitä muuta rahalla tekis..
Tupakasta on vaikea päästä lopullisesti eroon mutta se on mahdollista. Itse tein sen Nicoreten avulla. Arkipolttelu oli helpompaa lopettaa mutta baarissa oli sitten vaikeampaa. Aina kun teki mieli polttaa niin Nicorette suuhun. Olen ollut 15 vuotta polttamatta ja enää en nää edes unia polttamisesta.
Lopetin kielenalustableteilla 50 vuotta kestäneen tupakoinnin viisi vuotta sitten. Hirveästi en koskaan polttanut, n. 10 savuketta päivässä. Paino nousi n. 5 kiloa eikä häviä. Ensimmäiset viikot menivät kuin horteessa, pikkuhiljaa helpotti. Vieläkin joskus tulee häivähdyksenä mieliteko. Kummempaa vaikutusta en olotilaani huomaa, kävelen, hiihdän, pyöräilen ja uin kuten ennenkin. Labrakokeet ovat kyllä parantuneet. Olen siis ikivanha mummo. Tsemppiä yrittäjille. Jo rahanmenon kannalta kannattaa lopettaa. ❤
Stumppaa tähän-kirja (easy way to stop smoking, Allen Carr) Enpä olisi itse uskonut, että kirjan avulla pystyisi lopettamaan, mutta niinpä vain kävi. Enkä todellakaan ole ainut. Kannattaa ostaa, maksaa vähemmän kuin kaksi askia tupakkia. Tai saa sen varmaan kirjastostakin lainattua.
Mä en tiedä olenko jotenkin outo/poikkeava, mutta itsellä se vaati vain sen päätöksen lopettamisesta (joka siis aidosti tuli itseltä, ei vaikkapa vedonlyönnin/uudenvuodenlupauksen/lääkärin sanojen takia) koska sen jälkeen röökiä ei tehnyt edes mieli.
Eikä ole tehnyt kertaakaan sen jälkeenkään vaan olen ollut nyt polttamatta reilusti 8 vuotta.
Ehdin polttaa pikkuisen päälle 20 vuotta ja näin jälkeenpäin kun miettii niin se aloittaminen oli kyllä itsellä hankalampaa kuin lopettaminen. Ja itsekin tosiaan mietin siinä noin 10 vuotta poltettuani, että pitäisi varmasti lopettaa mutta jotenkin sitä oli niin aivopesty siihen, ettei lopettaminen kuitenkaan onnistu (ainakaan ilman jotain nicorettea) niin en sitten edes kokeillut. Ja se harmittaa, koska ilman röökiä on vaan paljon kivempaa ja parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä olenko jotenkin outo/poikkeava, mutta itsellä se vaati vain sen päätöksen lopettamisesta (joka siis aidosti tuli itseltä, ei vaikkapa vedonlyönnin/uudenvuodenlupauksen/lääkärin sanojen takia) koska sen jälkeen röökiä ei tehnyt edes mieli.
Eikä ole tehnyt kertaakaan sen jälkeenkään vaan olen ollut nyt polttamatta reilusti 8 vuotta.
Ehdin polttaa pikkuisen päälle 20 vuotta ja näin jälkeenpäin kun miettii niin se aloittaminen oli kyllä itsellä hankalampaa kuin lopettaminen. Ja itsekin tosiaan mietin siinä noin 10 vuotta poltettuani, että pitäisi varmasti lopettaa mutta jotenkin sitä oli niin aivopesty siihen, ettei lopettaminen kuitenkaan onnistu (ainakaan ilman jotain nicorettea) niin en sitten edes kokeillut. Ja se harmittaa, koska ilman röökiä on vaan paljon kivempaa ja parempi olla.
Se päätös ja oma halu on oleellinen varsinkin siinä, ettei retkahda uudelleen. Asenne ratkaisee ja pelkkä toivomus lopettamisesta ei riitä.
Mä mietin asiaa pitkään ja hartaasti. Aloin mm kiittää itseäni jokaisesta tupakasta joka jäi polttamatta niissä tilanteissa, missä yleensä poltin. Samalla tutkailin omia tuntemuksiani, että onko tämä nyt sietämätöntä vai pärjäilenkö.
Kun ennalta asettamani päivämäärä tuli, poltin askin loppuun ja jäin odottamaan jotain sietämätöntä ahdistusta ja kestämätöntä himoa. Ei niitä oikeastaan tullut, muutaman päivän olin pahantuulinen.
Sen kesän aikana poltin kyllä baarissa, mutta en ostanut omaa askia. Syksyllä tupakka maistui jo niin pahalta, että inhotti. Ja sitten tupakka laukaisikin migreenikohtauksen ja ilta jäi kesken, sen jälkeen ei ole tehnyt mieli baarissakaan.
Lopettaminen ilman korvaustuotteita oli tavoitteena ja se onnistui! Kohta kaksi vuotta savuttomana ja vaikka paino nousi, en silti kaipaa tupakkaa yhtään. Köhä jäi pois ja ai että säästyy rahaa.
Mulla varmaan jeesasi se tosi paljon, että en ole ikinä tykännyt röökin hajusta vaikka poltinkin toistakymmentä vuotta.
Olin aina välillä viikonlopun polttamatta eikä esim kipeänä tullut poltettua ikinä ja se maistui ja haisi aivan järkyn pahalta aina tuollaisenkin tauon jälkeen, mutta tyhmyyksissään sitä vaan irvisteli ja jatkoi polttamista. Olin siis tosiaan tapapolttaja.
Sitten se vaan eräänä päivänä iski, että -ttu minähän en muuten mikään röökaaja ole ja polttaminen jäi siihen paikkaan. Ja ihan ilman korvaavia tuotteita.
Minä ostin nicotinell laastareita ja lisäksi imeskelytabletteja silloin tällöin. Laastari 21mg/24 h. Tulee halvemmaksi laastarit 7vrk:si maksaa n. 15€.
Runkkaa ja lopeta tupakointi.