Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa kun mies ei puhu lapsillemme ruotsia

Vierailija
19.04.2015 |

Mies on suomenruotsalainen, äidinkieli siis ruotsi. Meillä on kaksi ihan pientä lasta (3kk ja 1,5v) ja olen monesti kertonut että minusta olisi kiva jos hän puhuisi heille ruotsia, jotta he saavat kaksikielisen pohjan elämälleen. Se auttaa tulevaisuudessa paljon. Mies puhuu minulle ja lapsille suomea, perheelleen kuitenkin ruotsia.

Mies ei ole suoranaisesti sanonut mitään syytä miksi ei halua puhua heille ruotsia, sanoo vaan että se on vähän turhan tuntuista vielä tässä vaiheessa. Mielestäni ei, lapsihan oppii hyvin kieliä varhaislapsuudessa jos niitä hänelle puhutaan. Toivottavasti edes jossain välissä rupeaa puhumaan, tuntuu että menee hukkaan yksi hieno mahdollisuus kun isä ei vain halua opettaa heille äidinkieltään.

Mitäs mieltä olette? Onko toiveeni ihan älytön?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toiveesi on hyvin järkevä. Lapsi saa ison edun esim. työnhakuun, jos hän on käytännössä kaksikielinen. Ja juuri tuossa vaiheessa se ruotsin puhuminen pitäisi aloittaa, jotta lapsella olisi parhaat mahdollisuudet oppia sitä. Lapsi oppii jo alle 1-vuotiaana tunnistamaan kielessä merkitykselliset äänne-erot.

Vierailija
2/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vain mieleen, että puuhaako mies muuten lasten kanssa ilman sinua? On tietysti luontevinta puhua lapsilleen omaa äidinkieltään. Kuulostaa kummalliselta. Minun mieheni varta vasten halusi, että lapsista tulee kaksikielisiä ja puhui heille ruotsia jo heti syntymän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänen kannattaisi puhua lapsille ruotsia ihan alusta alkaen, jos siis aikoo sitä ylipäätään heille opettaa. Mitä pitempään hän puhuu suomea, sitä oudommalta tuntuisi varmasti yhtäkkiä vaihtaa kieltä.

Meillä on myös kaksikielinen lapsi, jolle itse puhun suomea ja mies ruotsia, ja hän puhui alle kaksivuotiaana jo sujuvasti molempia kieliä. Mies alkoi puhua hänelle ruotsia jo synnytyssairaalassa, ja meilläkin siis suomi on meidän yhteinen kielemme.

Vierailija
4/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älytön. Olisit kiitollinen, että miehesi vähän järkevöittää perhe-elämäänne.

Vierailija
5/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakaikkisen älytöntä mieheltäsi.

Hän siis tieten tahtoen riistää omilta lapsiltaan mahdollisuuden kasvaa kaksikielisiksi. Äly hoi!

Sano nyt hänelle, että lingvistitäti av-palstalta komentaa vaihtamaan välittömästi kieltä ja puhumaan lapsille aina yksinomaan ruotsia. Synnytyslaitokselta lähtien!

Vierailija
6/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi, että miehen pitäisi opettaa äidinkielensä lapsillenne!

Vierailija
7/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies puhui vauvoille ruotsia jo ennen niiden syntymää :D Todellakin kannattaa, kaksikielisyys on suuri etu elämässä.

Vierailija
8/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:46"]

Olen samaa mieltä kanssasi, että miehen pitäisi opettaa äidinkielensä lapsillenne!

[/quote]

Kaikki asiantuntijat ovat tästä yhtä mieltä. Erittäin tärkeää, että vanhempi puhuu johdonmukaisesti lapselle äidinkieltään. Paino sanalla johdonmukaisesti. Sinä et saa lipsua suomen kielestä eikä miehesi ruotsin kielestä.

Vierailija
9/9 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ehdottomasti miehen kannattaisi puhua lapsille aina ruotsia! Minun ex oli samanlainen, ei puhunut omaa toista äidinkieltään joten laitoin lapsen kielipäiväkotiin jossa oppi vuodessa kielen. Nyt isä puhuu englantia lapsille kun osaavat. Ei voinut aikaisemmin puhua " kun eivät ne ymmärrä" ja "oppivat myöhemmin koulussa"