Mitä eroa ihastumisella ja rakastumisella?
Kommentit (16)
No eipä juuri mitään. Oisko ihastuminen lievempää, sellaista jonka voi vielä helposti unohtaa?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2015 klo 14:32"]
No rakastuminen on niinkuin sellaista että haluaa elää jonkun toisenkanssa ja se on niin kuin mukava. Mutta ihastuminen taas sellaista että ei halua välttämättä elää sen ihmisen kanssa eikä erityisesti pidä luonteesta vaan on voinut ihastua vain sen tyypin ulkonäköön ...
[/quote]
Jaa, aika lapsellinen kommentti. Voi ihmisen kanssa, jota rakastaa, asua erilläänkin. Pitää voi varmasti ihmisen luenteestakin, jos on vain ihastunut
Rakastumisessa ei välttämättä rakastu sen henkilön ulkonäköön vaan luonteeseen ja sellaiseen.
Mun mielestä ihastuminen liittyy ennemmin seksuaaliseen haluun kuin rakastuminen on kokonaisvaltaisempaa. Ja en ole rakastunut sinuun mutta haluan sua, joten olen ihastunut...
Ihastuminen kestää vain hetken mutta rakkaus ikuisesti-joskin rakkauden kohde vain vaihtuu
Ihastuminen tulee kai ennen rakastumista. Tunteet ihastukseen voivat johtaa rakastumiseen tai sitten ei
Rakastua voi vasta kun tuntee toisen kunnolla. Ihastuminen on viehtymystä toisen käytökseen ja ulkoisiin ominaisuuksiin ja halua tietää toisesta lisää. Rakastuminen on sitä että haluaa jakaa elämänsä toisen kanssa, niin myötä- kuin vastpinkäymisissä ja olla hänen kanssaan perhettä
Heh, olen ollut ihastunut uuteen, mukavaan naapuriini, mutten raskastunut. Tämä oli tällainen heitto vain :D
Hmm..
Ihastuminen on sellainen kutkuttava tunne, ihanaa ja toisessa ei näe mitään muuta kuin hyvää.
Rakastaminen on sitä kun olet nähnyt toisen heikoimmillaan, avuttomimmillaan, kusipäisimmillään ja silti, kaikesta siitä huolimatta haluat jakaa elämäsi hänen kanssaan.
Ihastua voi milloin kehenkin, mutta rakastua harvemmin. Tai ihastuinen ei ole muuttunut rakkaudeksi. Näin minun kohdallani, olen herkkä ihastumaan, mutta myös pettymään samaan ihmiseen
Ihastuminen tapahtuu yleensä nopeasti ja pintapuolisesti. Ihastua voi olla vaikka näytteliään tai muusikkoonkin tai vaikkapa useampaan ihmiseen yhtä aikaa. Ihastuminen voi myös suuntautua vaikka vain yhteen tiettyyn piirteeseen ihmisessä. Rakastuminen puoletaan vie aikaa (luulen että rakastuminen ensi silmäyksellä tarkoittaa ensin voimakasta ihastumista joka muuttuu ajan myötä rakkaudeksi, rajaa voi olla helppo huomata). Rakkaus on syvempi tunne kuin ihastuminen, rakastunut ihminen olisi valmis ottamaan luodin rakkaansa puolesta. Elämä ilman rakastettuaan on todella vaikeaa ja surullista. Rakastaa voi myös useampaa ihmistä samaan aikaan (lapset, puoliso..)
Kaikilla on varmaan vähän oma määritelmänsä näistä asioista koska ihastumisen, rakastumisen ja rakkauden kokemukset ovat subjektiivisia ja niitä on mahdoton vertailla.
Itse vedän sen eron siihen että ihastuessa en välttämättä vakavissani halua edes tutustua ko. ihmiseen vaan hän aiheuttaa minulle vain ihania väreitä ja piristää päivää. Rakastuessa haaveilen oikeasti tutustumisesta ja suhteesta.
Rakastuminen ei minulle tarkoita rakkautta, koska "rakastua" kuulostaa korvaani suht nopealta tapahtumalta ja rakkauden kehittyminen taas vaatii minun määritelmäni mukaan aikaa.
Ihastuminen on se kemiallinen reaktio, joka saa pään pyörälle ja ihastuksen kohteen vaikuttamaan epärealistisen täydelliseltä olennolta. Usein menee ohi, kun kohteen vähemmän täydelliset ominaisuudet ilmenevät. Rakastuminen tulee ihastuksen jälkeen, kun toisen ihmisen jo tuntee melko hyvin vikoineen päivineen ja silti tahtoo olla hänen rinnallaan. Rakastuminen siis sisältää tahdon, ja se tapahtuu vain, jos silmät ovat avoinna koko ihmiselle. Muu on harhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on varmaan vähän oma määritelmänsä näistä asioista koska ihastumisen, rakastumisen ja rakkauden kokemukset ovat subjektiivisia ja niitä on mahdoton vertailla.
Itse vedän sen eron siihen että ihastuessa en välttämättä vakavissani halua edes tutustua ko. ihmiseen vaan hän aiheuttaa minulle vain ihania väreitä ja piristää päivää. Rakastuessa haaveilen oikeasti tutustumisesta ja suhteesta.Rakastuminen ei minulle tarkoita rakkautta, koska "rakastua" kuulostaa korvaani suht nopealta tapahtumalta ja rakkauden kehittyminen taas vaatii minun määritelmäni mukaan aikaa.
Minä taas koen että rakastuminen vaatii jo tutustumista, ennen kuin sitä voi edes tapahtua. Ja että ihastunutkin voi haaveilla suhteesta ihastuksen kohteen kanssa, mutta että rakastuminen tapahtuisi vasta kun suhdetta on alettu jo virittelemään. Paitsi että kaveriinkin voi rakastua, mutta jonkinlaisen ihmissuhteen tai yhteyden se vaatii mielestäni ennen kuin voi tapahtua. Tämä vain minun mielipide.
Semantiikkaa. Ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää näitä sanoja. Itse ajattelen, että ihan ensimmäisenä herää kiinnostus toista ihmistä kohtaan, se voi syventyä nopeastikin ihastukseksi (ns. rakkaushormonit alkavat herätä, toista ajattelee paljon jne) ja siitä rakastumiseksi. Lopulta, kun "honeymoon"-vaihe on ohi eli yleensä parin vuoden kuluessa rakastuminen syvenee rakastamiseksi.
No rakastuminen on niinkuin sellaista että haluaa elää jonkun toisenkanssa ja se on niin kuin mukava. Mutta ihastuminen taas sellaista että ei halua välttämättä elää sen ihmisen kanssa eikä erityisesti pidä luonteesta vaan on voinut ihastua vain sen tyypin ulkonäköön ...