Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita teinien äitejä, jotka sydän kylmänä odottelevat nuoria kotiin?

Vierailija
31.12.2021 |

Eihän noita nuoria voi kotiin sitoa, joten ulkona ovat kavereineen. Mutta ei tämä helppoa ole näinä yleisinä juhlapyhinä.

Menettekö nukkumaan ja toivotte aamulla herätessänne että nuoret ovat kotona vai valvotteko kunnes tulette? Ja en kaipaa vastauksia niiltä vanhemmilta, joiden nuoret ovat nytkin kotona eivätkä koskaan käy missään.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri katsoin ikkunasta, kun nuorten porukka ampui raketin vaakasuoraan, joka jäi puuhun kiinni ja räjähti siinä. Soitin hätänumeroon. Onneksi ei tarvitse itse olla ulkona.

Miksi hätänumeroon?

Vierailija
102/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa niitä ei ole mikään pakko päästää ulos. Lapsi ei mene pilalle eikä sitä myöskään huostaanoteta vaikka kotiintuloaika olisi uudenvuodenaattona kello 17.

Taidat olla alle 10-vuotiaan lapsen äiti. Jos 17-vuotias haluaa lähteä niin se lähtee ja mahdollisesti rikkoo oven sekä vanhempansa naaman lähtiessään.

23 yläpeukkua tälle? Hei oikeesti, kasvatuksessa on jotain pahasti pielessä jos toi on mahdollinen skenaario.

Ei ehkä välttämättä kasvatuksessä, mutta tuollainen nuori tarvitsee pikaista apua. Ei ole normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja en kaipaa vastauksia niiltä vanhemmilta, joiden nuoret ovat nytkin kotona eivätkä koskaan käy missään."

Luuletko että meillä on sitten aina hyvä ja levollinen olo kun nuori on kotona?

Ajatteletko koskaan kuinka paljon se kylmää äidin sydäntä kun nuori on yksinäinen ja ilman ystäviä?

Niin tai näin, niin aina väärinpäin? Missä se nuori voi sitten vapaa-aikansa olla, että jotakuta ei ärsytä?

Vierailija
104/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Rajat

2.Rajat ovat rakkautta

3.kotiintuloajat ja niiden noudattaminen

4.Näiden merkityksen selittäminen ja ymmärtäminen yhdessä niistä tulee luottamus.

5. Vanhempi ei ole yksi kavereista vaan vanhempi

6. Oikea-aikainen rajonen kiristäminen tai löysääminen, esim. lisä tunti tms.

Edellä olevien rakentaminen alkaa jo pienestä.

Vierailija
105/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain olen kai tehnyt oikein kun ei tarvitse pelätä.

Isäni oli tuomari, äitini sairaanhoitaja. He pelkäsivät aina puolestani, koska olivat kumpikin työssään nähneet mitä voi käydä myös niille kilteille ja kunnollisille, jos ovat väärään aikaan väärässä paikassa.

Todella hyvin todettu, tää edellinen siis. Joskus valitettavasti riittää, et sattuu vaan paikalle väärään aikaan. Jotkuthan jo illalla saattaa päättää, että tänään käydään jonkun kimppuun. Tällaisiakin ihmisiä on. Tai sitten kynnys toisten pahoinpitelylle on todella olematon. Siksi olen edelleen peloissani, kun lapset ovat viihteellä, vaikka ovat jo aikuisia. En minä heitä voi enkä yritä estää, mutta mutta neuvon käyttämään taksia tai soittamaan mulle, jos eivät taksia saa. Ja että uhkaavissa tilanteissa on paras ottaa jalat alleen, eikä jäädä koettelemaan voimiaan.

Vierailija
106/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nuoret voivat todella pahoin koronan takia. Sietääkin olla huolissaan joskus heistäkin.

Vierailija
107/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ammattini puolesta, että teineillä ei ole viattomia yökyläilyjä tai -menoja kavereiden kanssa. Kuvioissa on poikkeuksetta suuri määrä alkoholia ja erittäin usein myös huumeita kuten kannabista ja ekstaasia tai erilaisia lääkkeitä. Vanhemmille kaunistellaan asioita ja valehdellaan, että kaverilla on vanhemmat kotona. Vanhemmat eivät yleensä tiedä juuri mitään teiniensä todellisista touhuista. Huolissaan siis pitää olla, jos alle 18-vuotias hengaa myöhään jossain. Nuoren paikka on kotona, ja kotiintuloaikoja on valvottava. Omilla nuorillani oli viikonloppuisin kotiintuloaika klo 23 ja arkisin klo 21. Niitä myös noudatettiin.

Vierailija
108/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v lähti viettämään uuttavuotta opiskelupaikkakunnalle. Olivat pitäneen kotibileet 6 kesken ja menneet yöllä katsomaan raketteja. Ravintolaan eivät halunneet mennä.

Aamulla katsoin whatsappista että oli ollut puhelimella 7.24, kaikki kunnossa

Vierailija
109/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä olen sitten ainut äiti, jota nuorten touhut kiinnostaa. Täällä sai kuvan, että evvk, jos johonkin menevät. 

Yksi nuori tuli jo kotiin, muita ei ole näkynyt. 

ap

Omani ovat jo isoja perheellisiä molemmat, mutta muistan kyllä nuo ajat! Yleensä yritin saada unen päästä kiinni. Ei aina onnistunut. Huolissani olen aina ollut, eiköhän se ole ihan normaalia. Tsemppiä.

Vierailija
110/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoletti paukkujen takia. Mä olin silloin itse juhlimassa jossakin.

Vierailija
111/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika uusivuosi, kun meillä on alaikäisiä lapsia. Huokaisen helpotuksesta, kun kuopus täyttää 18 ja saa juoda alkoa laillisesti. Nyt on hankalaa trapetsitaiteilla sen suhteen, että ei lukita kotiin, mutta ei joutuisi vaaraan. Jokainen vuodenkierron juhla on nykyään stressaava. Fiksu teini, mutta on kyllä typeryyksiäkin tehnyt. Onneksi on silloin pyytänyt apua eikä pelännyt rangaistuksia. En nuku ikinä ennen, kun hän on kotona. Haen kotiin autolla, jos on jossain kauempana. Yhdestä kerrasta opin, että vaikka teini sanoo menevänsä illalla moikkaamaan kaveria kauppakeskukseen pe-iltana, on toisen perheen aikuisen oltava aina ajokunnossa. Kokeilunhaluinen teini ei aina puhu totta, vaikka olisikin pääsääntöisesti fiksu ja luotettava.

Vierailija
112/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ammattini puolesta, että teineillä ei ole viattomia yökyläilyjä tai -menoja kavereiden kanssa. Kuvioissa on poikkeuksetta suuri määrä alkoholia ja erittäin usein myös huumeita kuten kannabista ja ekstaasia tai erilaisia lääkkeitä. Vanhemmille kaunistellaan asioita ja valehdellaan, että kaverilla on vanhemmat kotona. Vanhemmat eivät yleensä tiedä juuri mitään teiniensä todellisista touhuista. Huolissaan siis pitää olla, jos alle 18-vuotias hengaa myöhään jossain. Nuoren paikka on kotona, ja kotiintuloaikoja on valvottava. Omilla nuorillani oli viikonloppuisin kotiintuloaika klo 23 ja arkisin klo 21. Niitä myös noudatettiin.

Kyllä teineillä on myös ihan viattomia yökyläilyjä. Ja jos on päihteitä, ei välttämättä suurta määrää tai siideriä vahvempaa. Itselläni on kaksi teinitytärtä ja seuraan heidän elämäänsä hyvin läheltä ja tarkkaan. Olet siinä oikeassa, että ei pidä olla sinisilmäinen. Mutta ei nyt aina pahintakaan kannata pelätä. Hyvä, jos nuoreensa saa pidettyä yhteyden ja tietää millaisessa seurassa hän liikkuu. Kaveripiiri paljolti määrää sen, mitä teini itse tekee.

Vierailija
113/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terriootti kirjoitti:

Pitäisi toimia vanhemmuus,mutta jos nuori lähtee lähtee ,,perään saat lasun oot vanginnut tenavan,sen liikkumista rajoittanut.Kumpaa luulet lasutädin kuuntelevan.Siinnä mietitään jo sijaishuoltoo nykyään kun ei ole kotiin tulisijoja.Kesällä lähdin tosi aikaisin koiran kanssa kulkemaan,veikkaan 15v.Yöt spreijaamassa,ilkivaltaa...kukaan pentu ei tainnut jäädä kiinni siltikään mistään tekosistaan.Näin monesti kävelyt kera kaverin,pyörällä..ei varmaan oma koska pyöriä ilm.monia kadonneeksi,myös minun pyörä rengas puhkesi joku onneton nauloja kylvänyt..Lasu ei kaduilla toimi,partiot,ikää kysymään.Nuorin klo24 nähty oli ehkä 10v...millaiset vanhemmat antaa kulkea yöt.

Jos ei ole kotona tulisijoja ja siksi kylmä, niin lasu tulee automaattisesti.

Lastensuojelun asuntoon asentama lämpötila-anturi tekee automaattilasun, mikäli huoneen lämpötila laskee yli tunnin ajaksi alle 15 asteen.

Vierailija
114/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri katsoin ikkunasta, kun nuorten porukka ampui raketin vaakasuoraan, joka jäi puuhun kiinni ja räjähti siinä. Soitin hätänumeroon. Onneksi ei tarvitse itse olla ulkona.

Mietikää että tälläisiäkin hulluja on oikesti olemassa.. Tämän takia oikean avun tarpeessa olevia menehtyy

Vierailija
115/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi joka edelleen odottaa teiniään (17-v) kotiin. Laittoi kyllä viestiä että jää kaverille yöksi, mutta sillä reissulla edelleen.

Olisiko hyvä  kysyä tämänhetkistä tilannetta jo?

On jo kotona :)

Vierailija
116/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä olen sitten ainut äiti, jota nuorten touhut kiinnostaa. Täällä sai kuvan, että evvk, jos johonkin menevät. 

Yksi nuori tuli jo kotiin, muita ei ole näkynyt. 

ap

Joko on kaikki tulleet kotiin?

Vierailija
117/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä vuoksi pitäisi juoda alkoholia? Sitäpaitsi 17v alkoholin hallussapito on laitonta.

On parempi olla realistinen ja hyväksyä että alle 18-vuotiaat juovat alkoholia (luvalla tai ilman..) ja harrastavat myös esimerkiksi seksiä. Ei tämä mikään uusi juttu ole. Ellei muuta, niin samat jutut toistuvat silti baareissa parin vuoden kuluessa. Osa elämää.

P.S olin siis itse kotirotta joka todennäköisesti pelasi videopelejä yksin uutenavuotena 15 kesäisenä, tiedän silti etten voi lapsiltani vaatia samaa kun ovat samassa iässä. Ei tässä elämästä ja kuolemasta ole kyse.

Vierailija
118/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin uuden vuoden kavereiden seurassa, mutta mielestäni menemiseni eivät ole enää vuoteen kuulunut lainkaan vanhemmilleni. Rasittavaa vaan jos yritetään vääntää menemisistä, kun suurimman osan ajasta olen kotona (tai koulussa). Olen absolutisti, en käytä päihteitä. Muutan kotoa heti kun saan opintopaikan kauempaa ja ei enää tarvitse asua kotona taloudellisin perustein.

N19

Vierailija
119/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen nyt tässä vaan tätä koronatilannetta: nuoret yöpyy kavereilla. Yhden perheen useampi nuori esim. monessa eri kodissa, joissa ehkä muitakin nuoria. Kotona keski-ikäiset vanhemmat ja varmasti on siellä täällä jollakin riskiryhmän ominaisuuksia astmasta alkaen. Kaksi aikoja sitten otettua rokotettakaan ei enää riitä ja kolmatta ei kaikki uskalla ottaa.

Viruksen ei saisi levitä holtittomasti, mutta silti mennään yökyliin kavereille ja pidetään sitä tällaisina aikoina ihan ok?

Vierailija
120/123 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen nyt tässä vaan tätä koronatilannetta: nuoret yöpyy kavereilla. Yhden perheen useampi nuori esim. monessa eri kodissa, joissa ehkä muitakin nuoria. Kotona keski-ikäiset vanhemmat ja varmasti on siellä täällä jollakin riskiryhmän ominaisuuksia astmasta alkaen. Kaksi aikoja sitten otettua rokotettakaan ei enää riitä ja kolmatta ei kaikki uskalla ottaa.

Viruksen ei saisi levitä holtittomasti, mutta silti mennään yökyliin kavereille ja pidetään sitä tällaisina aikoina ihan ok?

Negatiiviset kotitestit ja meitä oli vain 3 kaverusta, joten meillä ei ollut mitään ongelmia. Itselläni on jo kolme rokotusta ja toisella kavereistakin.

N19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä